Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! Om några dagar slår vi (förhoppningsvis) ett nytt rekord för detta året, då har jag inte behövt uppsöka veterinär sen i slutet av september då Grannie togs bort - två skadefria månader känns helt surrealistiskt, snacka om skev världsbild man har fått då! :banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan förstå det, kan förstå (föreställa mig) den rädslan att hamna i samma trista situation igen och att man vill förbereda sig för att det värsta alltid ska inträffa. Jag har själv aldrig råkat ut för riktigt sådana hemskheter, och jag hoppas att jag slipper.
Jag hoppas att du kan komma över dessa orostankar och ta för givet att din häst kommer fortsätta att vara frisk. Förvänta dig att du kommer ha en frisk häst tills hon blir gammal! :laugh: Förmodligen svårt, men jag tror att det hjälper med bra tankar!

All lycka till dig :bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hästen är ju skitsnygg och har en bra grundtakt. Men ett tips - försök sitta lite mer stil med överlivet och handen nu åker handen fram och tillbaka och likaså hästens huvud. Försök jobba med det så hon kan komma till ro i arbetet. Ser ut som det kan bli jättetrevligt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för tipset! Du har helt rätt, jag måste bli mycket mer stabil i hela överlivet, jag gungar gärna med som det är nu, jag försöker jobba med det och det har blivit bättre men det är massor kvar att jobba på.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hehe... både du och tränaren driver, men ingenting händer : P okej, det händer liiiiite när du driver där i slutet på filmen, men liiiite räcker inte när det syns att du driver (och tränaren hjälper till från marken) som vid 0,20 omkring och du ger den en bank utan den rubbas... (döv för skänkeln). En tumregel man kan köra efter är att göra motsatt vad hästen vill, vill hästen bli klistrig, då rider man på och kvickar upp, vill den springa ifrån, då lugnar man. Ett bra sätt att hitta där du reglerar takten, inte blir satt i en takt av hästen sas. Det är superviktigt att det går att - du kan - reglera den, även om takten känns flott och bra så måste man kunna ändra den (betyder inte att man ska lämna den för evigt : P). Tror också att formen blir stabilare när den rids mera fram till handen (inte går och smyger). Fin häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag veet, det är en galet frustrerande känsla, ungefär som att man sitter på en totalförlamad heffaklump! Grejen är ju den att hästen är otroligt välbalanserad och taktfast, precis som du säger, och jag försöker "rubba" hennes takt och balans för att få henne ur det där lunkandet, men det händer....ingenting, eller åtminstone väldigt lite?:crazy:

Utomhus är det bättre för då har hon egen energi = jag behöver inte driva som en dåre, även om grundproblemet att hon inte tar skänkeln fortfarande finns kvar så maskeras det bättre där, men inomhus blir det ju alldeles uppenbart... Då ska jag ändå påpeka att hästen har blivit 100 gånger bättre sen jag tog över henne, då var det ingen reaktion över huvud taget, hon var stendöd och man kunde smälla en atombomb bredvid henne utan att hon rörde sig ur fläcken...

Det är därför jag "gungar med" när jag rider, jag försöker liksom bära fram henne men mina kilon väger ganska lätt mot hennes... Vad ska jag göra? Bli ännu kvickare i skänkeln (på videon känner jag mig som en nybörjare som flaxar med benen), gå på henne med spöt? Inget av det ger någon långvarig reaktion, efter 4 steg är det samma takt och tempo igen.... jag blir gaaalen! :devil:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Min häst kan också vara sådan, lite seg och disträ, tar inte skänkel framåt.

Det som har funkat är att vara VÄLDIGT konsekvent, alltid... Skänkel på, går han inte fram då så ger jag hårdare skänkel och då får man vara beredd på reaktion och hänga med så man absolut inte bromsar i det läget. Sedan får hästen inte sakta ned tempot förrän du säger det. Så har jag fått hålla på i början på varje ridpass i några veckor, sedan har det funkat mycket mycket bättre. Han får "återfall" emellanåt men då behöver man bara fräsha upp minnet på honom någon gång.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, jag tror jag får bli ännu mer konsekvent mot henne. Jag har försökt jobba så som du föreslog och det har ju blivit bättre men naturligtvis vill man ha ännu mer reaktion. Jag får kämpa vidare så får vi se om det märks nån skillnad tills nästa gång jag har möjlighet att filma.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du måste få den reaktion du vill ha och inte nöja dig med hälften. Alltså vill du att hon ska ta skänkel blixtsnabbt så måste du kanske förstärka med spö några gånger också och låta hästen dra iväg för att sedan lugna tempo när du ber om det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Självklart, problemet är att hon tar inte en "snäll" petning med spöt speciellt bra heller utan det blir en halvtam reaktion och sen tillbaka till samma lunk tre steg senare. Jag vill ju inte göra henne okänslig för varken spö eller skänkel men det är lite svårt när jag måste upprepa hjälpen så ofta..
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror du behöver mer "ettrig" med dina hjälper, min har vart en riktig segburk så jag har jobbat som tusan med att få honom snabbare och gör det fortfarande. Jag får va på honom med snabba hjälper och liksom trigga honom lite och samtidigt kräva reaktion hela tiden. Det gäller verkligen att vara konsekvent. Det går på två sekunder att få honom seg igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Hmm har funderat fram och tillbaka om jag ska våga lägga in filmen från senaste tävlingen... Men här kommer den!

http://www.youtube.com/user/Elinlow?feature=mhee

Dagarna innan tävlingen var han en riktig liten :devil: jag klippte honom på onsdagen (för 3:e gången i år:eek:) dagarna efter gjorde han inget annat än att bocka och sparka så fort jag la till skänkeln....

Så i denna klassen rider jag väldigt "försiktigt" för att han inte ska få ett utbrott. Han är inte framme för skänkeln, men det är ändå oändligt mycket bättre än för ett par månader sedan:angel:


... Och ja min hårsnodd har lossnat, sjuuukt irriterande!
Kommentera fritt:D Alla ideér och tankar är välkommna!
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din häst är jättetrevlig, fin gång och en snygg sida :)

Vad jag skulle ta itu med först om det var min häst är faktiskt formen och eftergiften. Nu ser det ut som om hästen går lite stöpt i en form, och får den chansen vill den gärna höja nacken och dra fram nosen. Får du hästen att mjukna till i överlinjen och ligga stadigt i en rund form med nacken låg kommer det att bli mycket lättare att fånga upp drivningen, och rörelsen kommer att komma igenom hela hästen. Jag skulle arbeta mycket med ställning och eftergift i sidan, arbeta mycket med sidvärtsrörelser och vara lite iskall och låta hästen trassla sig igenom övningarna utan att öka farten. Det behöver inte vara några uppvisningsmässiga saker, tex att bara flytta för innerhjälper på volt duger bra. Belöningen när hästen har klarat av övningarna och mjuknat till lite blir att få gå framåt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ Donnatello

Tack för tipsen, de tas tacksamt emot och ska prövas!:)
Visst är det så att hon "väljer form" rätt mycket själv som det är nu, min tränare är på mig om att jag måste få ner huvudet och sänka formen för att jag ska ha nåt att driva ur utan att hon släpper formen, det är bra att nån mer säger det så att jag tänker extra mycket på det. Jag har dressyrträning imorgon kväll, får se om jag har möjlighet att filma då, men jag ska definitivt tänka mer på formen i fortsättningen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Så får jag också jobba på.
Och jag har fått lära mig att veta vad jag vill.
Vill jag ha en fjuttreaktion? Eller vill jag ha mer?
Vill jag ha mer (vilket jag ska vilja) får jag förstärka tills jag får det.
Bryter hon av efter 4 steg lägger jag till spöet direkt som korrigering,
man får inte stanna!

Min trögis som jag sparkat på i 9 år kutar nu efter ca 6 träningar för nya tränaren runt av sig själv och jag får nu fundera på vart bromsen sitter.
Den behövdes aldrig förut eftersom handbromsen liksom alltid låg i :crazy:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Om hon inte tar en snäll petning får du vara mer bestämd.

Min dam krävde rätt rejäl tillsägelse första gången men nu behöver jag
knappt använda spöet. Hellre det än att hacka och piska lite konstant hela tiden varje gång.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker det ser ut som en fin runda, lite oengagerat kanske men det är du ju medveten om. Maffig häst.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ehum, jo alltså jag är helt inne på din linje, hellre en ordentlig gång än en massa småduttande, men min tränare var inte överens med mig där utan enligt henne så förstår inte hästen = jag måste bli tydligare och kvickare, inte hårdare. Det är supersvårt det där..:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp