Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den fina gula som jag alltid gillat har gått och blivit vuxen! Vilket grymt jobb du gjort ! :bow:

Och svansen är tillbaka!!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad fin hon är din ponny! Och vad roligt med film och få se hur hon rör sig. Det finns nog lite att plocka fram i henne, hon ser trevlig ut!

Fritidsryttare: Jättefin häst! Vad härligt hon rör sig, och vilken underbar färg :love:

Cela: Tycker din gula "växer" för varje gång man ser er på film, vilket jättefint jobb du gör med honom!

Pisan: Det är verkligen inga dåliga uppfödningar du har fött upp! Så himla fin! Och jag tycker det är lite hästigt när man ser så pass stora hästar som ändå ser ut att "sitta ihop"! Jättefin var han verkligen! :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+dressyrteamet, cashmir o joCfin: Tack, vad roligt att ni gillar honom :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken superfin häst du har! och väldigt trevlig ridning. jag har själv en häst som är lite långsam så det va väldigt intressant att höra vad tränaren sa. är tanken att du ska träna för henne igen?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket :)

Jag är mkt nöjd med vad vi åstadkom på dom två dagarna så jag kommer fortsätta träna för henne, kruxet är att hon bor i England men tanken är att hon ska komma en helg i månaden och det passar mig ganska bra. Man vet ju ofta om problemet (att han är långsam) men ibland är det väldigt svårt att ta sig därifrån själv så vi har en del att jobba på till nästa gång :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättetrevlig ridning! Precis som sommarminne har jag med en häst som har långsamma bakben som akilleshäl. Jättespännande - ska kolla på den med ljud på när jag kommer hem i eftermiddag :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mkt för berömmet :)

Det är väl ett ganska vanligt problem det där med långsamma bakben. Det första hon nämnde var att vill man ha snabba bakben måste ryttaren va snabb själv, vill du att hästen ska bli rak måste du själv bli rak först osv helt klart värt att tänka på för min egen del iaf. Så självklart men ändå så lätt att glömma.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

De är ju så himla bra att träna två dagar i rad för andra dagen tycker jag de känns som att man börjar där man slutar på dag ett.
Tycker de är så lustigt de där med långsamma bakben för de är ju som ni säger väldigt vanligt men jag tycker att det är ett problem som allt för sällan pratas om. vad har ni för favoritövningar för att kvicka på dom?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för en jättetrevlig film! Låter på kommentarerna som att du har fått tag i en riktigt bra tränare. Stundtals ser ni superfina ut!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med om att det är vanligt! Svaret på frågan är väl samma som på de flesta; tempoväxlingar : P

Korta -utan- att tappa energi (snarare öka) och kvickt iväg! (inte om några steg, utan bums och pronto samma steg). Jag kan också rida lite i övertempo i lite längre bitar tills att dom lär sig skynda lite, lyfta på fötterna, men olika vägar (som bågar, volter, något steg sidvärts).

Sedan handlar det om styrka med, när dom får kvickat stegen måste man vara noga med att man inte låter dom falla tillbaka i klistret när man börjar samla dom. så det är ingen jättebra idé att rida massa samlande grejer innan takt och tempo är på plats. (men det borde säga sig själv om man kollar utbildningsskalan?).

Tror just att problemet är att man har bråttom och går vidare till (#4) schvung, även (#6) samling, innan (#1) takt är på plats. Takten är ju inte bara att den är OK som den är utan att den är reglerbar(!) alltså att den kan ändra sitt steg utan sluta jobba, tappa energin. Tror att det är många ryttare som fastnar i bekvämläget där hästen knatar på av sig själv och fastnar man i bekvämläget är det väl sjävklart att bakbenen blir rätt bekväma efter ett tag om man inte gör något åt det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis som Ponnyryttaren är inne på, tempoväxlingar där man tänker sätta sig på bakbenen fast med snabba bakben. Men ryttaren behöver vara ganska kvick och lite ettrig med skänkeln och ev. pilla lite med spöt. Men det måste genomsyra allt arbete rider du en skänkelvikning ska du få känslan av att hästen skyndar sig bort från skänkeln etc. För min egen del har jag lättast för detta jobb i galoppen så jag börjar där. Det ska bli spännande att se vad som hänt om ett par månader när jag fått in detta tänk i skallen.

Jovius: Tack :laugh: Jag är rätt kräsen vad det gäller tränare men här känns det som att jag har hittat rätt!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alltid mer intressant att se träningsfilmer där man kan höra tränarens kommentarer.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh va glad jag blir av att se detta! Superfin häst och riktigt trevlig ridning! Tränaren verkar både underbar och riktigt jävla bra! :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack vad glad jag blir jag har slitit hårt för att få ordning på den här pållen men han är grym numera och bättre ska det bli :love:

Ja jag tror verkligen jag har hittat rätt, känns riktigt bra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack vad glad jag blir jag har slitit hårt för att få ordning på den här pållen men han är grym numera och bättre ska det bli :love:

Ja jag tror verkligen jag har hittat rätt, känns riktigt bra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Har inte varit inne här på år och dar.. Men tänkte visa senaste filmen på min pålle. Det är visserligen en försäljningsvideo (med två språng med) men vill understryka att detta inte är en annons, utan vill snarare ha feedback på vad jag kan göra för att visa honom ännu bättre på film! :)

http://www.youtube.com/watch?v=DYSDE3PXf_I
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det första jag tänker på är att filmen är för mörk (iaf på min skärm) och för kort. Har man långt att åka som spekulant så skulle iaf jag vilja se lite mer, speciellt travsekvensen kunde varit längre, visa lite övergångar etc. Vad det gäller salufilmer vill jag även gärna se en sekvens med hästen i samtliga gångarter i båda varv, utan ryttare, filmer som visar uppspelta pållar i balanstrav går dock bort ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den sooooover! :D
Mer tempo, 'ärta till den' lite. Tempoväxlingar/längningar är aldrig fel.
Och om man nu ska spekulera som köpare så skulle jag vilja se vad hästen kan. Inte bara att den kan lalla runt på spåret. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp