Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Filmen var helt okej tyckte jag. Lite mörk och något kort (jag brukar köra efter principen samma som bra poplåtar, ca 2 min : P). Om man ser att ryttaren inte är jätteduktig så kräver man kanske inte heller så svåra grejer på filmen, men det du kan göra är att låna in en lite duktigare ryttare som kan visa mer register på honom. Man vill se tempoväxlingar, övergångar, sidvärts och böjda spår. Sidvärts och böjda spår är bra också för att se att den bär sig jämt och hur lösgjord den är. Man ska visa så mycket den kan! Det är också bra att visa skritten på både lång och kort tygel så man ser att den inte går passgång när den blir kort.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har precis varit i hästletartagen och därmed tittat på ett närmast oändligt antal filmer - och just hästar som går i skritt gör mig såå uttråkad... så jag skulle sätta trav eller galopp först i filmen, så man får ett piggare första intryck :)

Sen är det ju lite olika hur man resonerar när man letar häst. Antingen är man intresserad av vad hästen skulle kunna bli när man har ridit den ett tag, och då bryr man sig inte så mkt om vilka rörelser den gör eller inte gör på en film.
Eller letar man en mer färdig häst, och då vill man väl gärna se att hästen kan göra de rörelser som ingår i den utbildningsnivå som anges i annonsen.

Jag tycker annars att blandningen på gångarter + längden på filmen är lagom. Man vill ju ha underlag för att bilda sig en lite mer allmän uppfattning om huruvida just den här hästen skulle kunna vara något för just mig - så man vet om det ens är lönt att ringa.
Vill man se mer saker i detalj kan man ju fixa fler mer specifika filmer och lägga upp eller skicka direkt till intresserade spekulanter.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Precis så tänker jag, att man kan visa mer specifikt för intresserade spekulanter. Smart att inte börja med skritten. Han var lite loj den dagen vi filmade och jag ville "finrida" lite för att det skulle se bra ut. Hade tidsnöd och den "riktiga" kameran dog (jag hittar inte laddaren :( :( )

Hade fått tips att bara visa gångarterna eftersom det blir så tradigt att titta på massa rörelser, vilket jag håller med om av egen erfarenhet när jag tittar på annonser. Hästen presenteras som en allroundhäst som är trevlig att rida dressyr på. Som med jobb kanske kan ta sig runt MSV för den som är intresserad (jag är inte...) Han har egentligen mer potential i hoppningen, men är en perfekt hobby-/allroundhäst.

Ska filma om tills jag sätter ut nästa annons. Är hoppningen ok? Tycker ni? Eller vill man se mer?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Svarar igen = ) Det är inte kul att se en radda med rörelser om man ändå inte tänker rida på högre nivå, men vitsen med att se volter och lite sidvärts (basic basic) är ju för att se att den är någorlunda ridbar. (hur använder den fötterna? välter den åt sidan? tjafsar den när man ber den om saker? kan den sätta under fötterna något eller är det jogg som gäller i allt travarbete? Hur den reagerar på sin uppgift kan man säga). Om den ska hoppa mera hade jag velat se en kombinationer av något slag, som små hinder tätt och eller hinder som i en bana.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag ser mycket hellre hoppning, där man rider en övning eller en bana. Hoppa enkelhinder är inget svårt, man vill se att hästen kan ridas mellan hinder och går att reglera, samt att den kan lösa lite olika uppgifter:)

Jag tycker det är helt ok att bara visa gångarterna, men då gärna lite mer energi! Samt gärna någon volt åt båda hållen i trav och galopp.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men, vad är detta för häst?
Följde dig när du var aktiv i 05-tråden. Och du lämnade tillbaka den och fick en annan istället. Men detta är väl inte den? Vad hände med den hästen?

I vilket fall som helst, så var detta en jättefin häst och det ser trevligt ut på filmen.

(Men byt filmare nästa gång :devil:;))
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh, vilken fin häst :love:! Blev himla förtjust i både dig, din häst och din tränare, och bra filmat/redigerat oxå ;) haha, oj vad jag fjäskar!! Du måste lägga upp de kommande träningarna oxå :laugh:
När man inte själv kan träna och och ha kul med sin häst, får man glädjas lite extra åt andras framgångar istället ;) Hoppas det är ok ;)

KL

Tränar för ny tränare, väldigt nyttigt och inspirerande. Har inte tränat på hela året så det var välbehövligt.

http://www.youtube.com/watch?v=alfhvFqtXVA
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha, så länge kan man vara hemlig här :p
Kamel går hemma i hagen och vilar efter en gaffelbandsskada, är väl förhoppningsvis ok och igång till nästa säsong :)

Men så tröttnade jag på att inte ha ngn häst att rida, så i onsdags flyttade en liten söt 6-åring e.Cosmopolite S in i stallet :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är rätt kräsen vad det gäller tränare men här känns det som att jag har hittat rätt!

Jag gillar henne skarpt också och fick fantastiskt bra hjälp av henne med tömkörningen när jag fortfarande hade min häst kvar. Tänker definitivt försöka snika till mig en plats på träningarna när jag väl fått råd att köpa ny kuse. Är ju super att hon är på plats lite oftare nu. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha jaa du, det är min nya (igen)! Ett 4-årigt sto e Rosevelt - Don Schufro, jag har haft henne sen i september och än så länge är hon frisk *peppar peppar*. Jag fick ju hem en 10-årig märr i våras men för att göra en lång historia kort så fick jag avliva henne tidigare i höstas på grund av olika anledningar. Jättetrist och jag saknar henne för det var den mest personliga häst man kunde tänka sig men jag får trösta mig med Ebba. Jag tror man skulle kunna skriva en bok om mina hästäventyr vid det här laget.:p
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha, så länge kan man vara hemlig här :p
Kamel går hemma i hagen och vilar efter en gaffelbandsskada, är väl förhoppningsvis ok och igång till nästa säsong :)

Men så tröttnade jag på att inte ha ngn häst att rida, så i onsdags flyttade en liten söt 6-åring e.Cosmopolite S in i stallet :love:

Ah vad tråkigt att Kamelen är skadad, anar att det inte hände på en dressyrbana:p. Men spännande med en ny pålle!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vi bugar och bockar för berömmet :d

Det kommer fler filmer så småningom vi missade den senaste helgen men i dec ska vi va med igen.

Tråkigt att din häst inte är fräsch?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Och nu börjar jag ju osökt undra vem du är??? Har du tränat för henne i Sparsör?

Jajamen!

Vi har träffats några enstaka gånger bl a när jag var och red den ena fuxen som står i ert stall. Min f d häst stod tidigare i samma stall och hage som MG´s Olle. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha jaa du, det är min nya (igen)! Ett 4-årigt sto e Rosevelt - Don Schufro, jag har haft henne sen i september och än så länge är hon frisk *peppar peppar*. Jag fick ju hem en 10-årig märr i våras men för att göra en lång historia kort så fick jag avliva henne tidigare i höstas på grund av olika anledningar. Jättetrist och jag saknar henne för det var den mest personliga häst man kunde tänka sig men jag får trösta mig med Ebba. Jag tror man skulle kunna skriva en bok om mina hästäventyr vid det här laget.:p

Men usch och fy :(, det var värst vad du skulle råka ut för tråkigheter!
Håller verkligen tummarna för att du kommer få många fantastiska och friska år med Ebba då, det kan du verkligen vara värd!
Hon är riktigt fin din Ebba! :laugh:
Lycka till :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vi bugar och bockar för berömmet :d

Det kommer fler filmer så småningom vi missade den senaste helgen men i dec ska vi va med igen.

Tråkigt att din häst inte är fräsch?

Haha, vad bra. Det är kul att få se filmer på bra ekipage!

Min häst är frisk, så det är ingen fara :). Bara jag som har varit skadad sedan förra hösten, så har tappat mkt på ridningen, och i somras/höstas när jag var redo igen började jag plugga så hästen är hos fodervärd nu. Men till sommaren hoppas jag verkligen att jag kan komma igång lite smått!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon ser jättefin ut om man, som du skriver, bortser från rörelsestörningen.
Vad har hon råkat ut för?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack!! :) Hon har dragit av muskeln peroneus tertius, den håller ihop hasen. Dvs när skadan var ny så fanns ingen reflex som sa åt benet att böja ihop hasen, hon böjde alltså bara kotan när hon gick eller när jag lyfte benet. Muskeln sitter på framsidan av benet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp