Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha ja han verkar verkligen ha insett att gör man lite spansk skritt så blir de glada :)

Ni kommer nog hitta knapparna snart, håller med dig att han inte alls har det pinniga steget som många PRE har. Och jag förstår att du inte maxar direkt när han är luftig, vet känslan av vilja sitta kvar ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Känns som jag ska trilla av baklänges över rumpan på honom, dom få steg vi har spännt bågen :rofl:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jättetrevlig häst! Kommunikationen kan ni öva på :P Hingstar kan vara lite flagmatiska o lata. Självklart kan även andra hästar vara det också, men vill bara upplysa dig om det. Han är inte speciellt springig för att vara en pre, en del rör ju benen lika snabbt som shettisar! Det är ju nåt som dessutom blir mkt bättre när han förstår vad du menar och blir starkare. En av de finare PRE jag har sett! Grattis till ett bra köp!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kul att få se film på din fina häst! Tyvärr gör hon på fuxen ALLT för att förstöra hela din träning!! Det är som att titta på den där hackspetten på Kalle Ankas jul... :crazy: Jag hade blivit vansinnig kan jag säga. Rider man för tränare är det en oskriven lag att folk håller sig borta ifrån den änden av manegen så mycket som möjligt som träningen pågår i. Faktiskt. Jag gillar din häst jättemycket, men jag tror att både du och hästen blev störda av att det var en fux precis överallt!!! Vill du ha något ridtips får du säga till :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Försöker att inte bry mig, får ju träna på att rida framridning iaf :D

Du det är många ridtips jag behöver haha, har inte vågat börja plocka fram gången i honom än ens :P
han kan lite krumelurer också tydligen, det får jag väl reda på sen ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Han skall upp i formen, fram med nosen och så rid med is i magen :) Då får du det där tunggunget i honom. Han är så välriden, det ser man, det är bara att rida med ett väntaläge så har du honom som en smäck!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser ut som att ni kommer bli grymt bra tillsammans med tiden, det är verkligen ingen ful häst du hittat :D:love:

Tycker också det är himla gulligt när han tar till spansk skritt ibland :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vänta läge... det var en klockren beskrivning av vad jag måste tänka på!
Han och min röda är olika på ganska mycket så det är till att vänja sig :D

Vi jobbade lite upp i formen, ner i formen, upp i formen, ner i formen, så ibland är han lite väl låg kanske. Han har ganska lätt för att komma ner i formen faktiskt. Trodde pre skulle ha svårt för det.
nu gäller det att få ihop det hela och gung i ryggen och tryck i baken... men är så rolig att rida så jag ser verkligen fram emot det jobbet!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Han är jättefin!! Jag tycker nog iofs han har ett ganska typiskt PRE-steg, åtminstone de lite mer moderna PRE-hästarna. Men det gillar ju jag, så det är absolut inget klagomål!

När du rider på lite får han ju ett underbart steg. När jag red PRE-häst så red jag nog rätt ofta i undertempo för att dom har ett lite hastigare steg och det känns som det går fortare än vad det gör. Jag kan förvisso inte, men det ser ut som han tappar mycket just när ni saktar ner tempot?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oj, det är nog första gången jag hör nån säga att en PRE ska upp i formen.

De här hästarna älskar att krulla ihop sig och gå bakom/under hand. Det gör att de tappar en ärlig framåtbjudning. Man måste försöka få ut halsen på dem när man rider och de skall upp i formen, det anser jag i a f. Med en kortare ländrygg, ett kortare och mer vinklat bäcken än halvblod, och mer liggande bogar, bör man inte rida dessa hästar á la halvblod. Det beror i o f s på hur hästens rygg ser ut också, men den här hästen har en bra rygg, det har jag sett på andra bilder. Hade den varit svankig så hade jag sagt en annan sak. Det finns en bild på "glädjetråden", där kan du se vad jag tycker är en bra arbetsform för en iberisk häst. Sen kan man variera den såklart, men skall man lägga ner dem i en lägre form så skall det vara i ett avspänt läge, inte i arbete, och det skall vara med lång hals och en häst som går fram till handen. Detta är min personliga åsikt såklart men den baserar sig på iberiska hästars anatomi och rörelseschema. Precis som mitt eviga tjat om att man inte skall verka ner trakterna för mycket på de här hästarna eftersom de har den typen av anslag som behöver ett extra stöd :)

Sen kan man inte rida på för mycket när man sitter på en häst som rör sig så bra som denna, då går den sönder. Det kan man flascha till med då och då, men det går inte att rida så i själva basjobbet för då har man ingen häst längre.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tummen upp för näsan fram!

ska försöka få till att runda i hop honom över rygg och rumpa så att han bär upp sin front ordentligt och får fram den faktiskt ganska långa fina halsen , det låter ju bra, nu ska vi bara göra det också ;)
skitbra med tips från vana pre människor :bump::bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har en Lusitano och är helt inne på Kryddans spår. De älskar verkligen att krulla ihop sig och tassa runt med släppt bak och rygg. Sedan funkar de inte riktigt likadant som "halvbloden", inte min iaf, det funkar inte att rida lång och låg och försöka få fram honom till handen, han krullar bara ännu mer. Självklart ska formen kunna varieras, men att rida runt i låg form ett helt pass ger inte honom någonting. Och deras kropp och mekanik är inte gjord för det. Såhär ser hans "vanliga" arbetsform ut;
2.jpg
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag förstår hur du menar med formen och har aldrig sagt att det är fel ;) Men jag har heller aldrig skrivit att man ska rida på för mycket framåt :confused: Ett visst tryck framåt måste man ju ha, annars blir det undertempo och inget alls händer.
Den här hästen har ett j*kla rörelsemönster om man trycker på henne lite så hon bjuder mer framåt. I det tempot jag rider henne i på filmen händer ju inte mycket just för att hon går i undertempo.
http://www.youtube.com/user/Yolibie?feature=mhee#p/u/4/r22prTrIHFg
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det hade varit roligt att se filmen men den syns inte :(

Nej, jag orkar inte heller tjata om detta mer, men det jag menar är att om man fångar upp energin istället för att låta den löpa iväg framåt så får man en häst som pumpar/dansar fram istället. Tempot har inget att göra med hur hästen travar, det är takten, energin och bärigheten som betyder nåt, rider man för fort så sliter man på hästen. Har den inte tillräckligt med energi för att man travar i ett lagom tempo får man klämma till hästen så att den får det då. Men nu lämnar jag det här för det börjar kännas som ett trådkap... :p

Feel, fin bild! Det här är ett bra grundläge för en iberier tycker jag och så kan man ur det samla hästen mer (alltså mer upp och tillbaka) och be om mer. Bilden ger ett intryck av en avspänd häst och det är en förutsättning för att man skall kunna komma till ridning. Många människor rider runt på iberiska hästar som är mentalt spända som fiolsträngar, det är oftast därför de rör sig så dåligt. Typ spattar runt på stället... :crazy:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej, jag tog bort den men hann inte ändra i inlägget. Jag förstår att vi pratar om olika men samma saker, jag menade inte undertempo som i att det ska springas utav bara 17, utan undertempo som i att man inte rider fram mot tygeln ordentligt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker han ser härligt ut! :love: En sådan PRE hade jag också velat ha, han ser rolig ut att rida även om det blir en del missförstånd!

Galoppfattningar har jag blivit varse är väldigt personspecifikt, jag kan inte heller förklara hur jag gör och min nya medryttare har fått svårt att få kräket att förstå vad hon menar när hon fattar galopp från framför allt trav (lättare från skritt), som min tränare sade så är det en typisk sådan sak som kan börja strula med en ny ryttare så du hittar nog snart knapparna! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp