Ny får jakt i E-län

Sv: Ny får jakt i E-län

Ett vilt djur är ett djur som inte är domesticerat, inga elefanter på vår jord är domesticerade = vilda elefanter syns i våra skogar hyfsat ofta. :)

Intressekonflikten har vi redan gått igenom att det inte alls är en intressekonflikt.
Det går alldeles utmärkt att skydda varg och hålla lantraser på ett riktigt sätt.

Hm..det var som faan. De elefanter jag sett i skogsbruk o jordbruk i fjärran östern är alltså vilda elefanter?

Naturligtvis Så är inte hela arten asiatisk elefant domesticerad men man har ju i över 1000 år brukadt dessa djur i jordbruk, skogsbruk, som transportörer och i det militära.

Jovisst går det att skydda vargen samtidigt som man har ex de aktuella fårraserna i hägn.

Och man kan ju även skydda fåren genom att skjuta de vargar som ger sig på fåren eller hur?

Eller använda den tidigare så diskuterade get-modellen:rofl:

De är dresserade och tama i viss mån, de som används, men arten är inte på något sätt domesticerad. Avel bedrivs i väldigt liten grad utan det mesta handlar om vilda elefanter = ingen domesticering sker. De elefanter vi ser i svenska skogar är dessutom alla viltfångade, så även om någon skulle hävda att det finns "grenar" inom arten där domesticering är påbörjad så gäller inte det dessa individer.

Fast poängen är ju att vi kan, ska och bör skydda både varg och lantras. Så ditt alternativ är uteslutet redan från början. Så nej, inget eller hur på att vi generellt kan skjuta de vargar som ger sig på lantraser.

Är det här igång igen?!!

Många av oss vet att denna diskussion med dig kostar en massa energi, och bitvis blir ganska komisk.

Hur som helst, jag har får, och har haft får i bra många år, min mark ligger i ett rovdjursrevir, jag ser regelbundet spår efter både lo och varg runt omkring. Det är också gott om klövvilt, det har inte minskat ett dugg.
Jag föder upp får av en av de mer sällsynta ("utrotningshotade") lantraserna vi har i Sverige. Därför har jag rovdjursskyddande stängsel, utformade efter de rekommendationer som ges för sådana. Mina djur har inte attackerats någon gång...

En granne blev däremot av med hela sin fårbesättning här om året när osedvanligt klantiga jägare släppte loss sina jakthundar utan all kontroll... Måste jag tillägga att grannen hade vanliga fårnät, som ju alltid saggar mer eller mindre?

Jag tycker inte speciellt synd om de av mina kollegor i fårbranschen, som bor där det finns rovdjur, och som är för snåla eller lata för att skaffa tillräckligt bra stängsel på åtminstone en del av marken. Har man redan stängselstolparna uppe, så är kostnaden för ett par eltrådar extra ytterst måttlig. För ett rektangulärt hektar är merkostnaden under 1000 kronor, för att "förstärka" ett fårnätsstängsel, eller att gå upp till 5 eltrådar från de tre trådar som man brukar ha.

Ditt hat mot vargen är inte särskilt rationellt, man kan undra varför det är just vargen som blivit ditt hatobjekt, och inte t.ex. att jordbruksstöden (EU-bidragen) är illa utformade, eller att mycket infrastuktur, t.ex. fasta telefonnätet, försvinner på landsbygden.

Det för riket normala antal våldtäksmän, mördare o gatlyktor på landsbygden i Östergötland har väl lika mycket med tråden som dina pajaskonster att göra.

Du är verkligen duktig på att göra dig oförstådd. Det är du som gör det hela till en pajasdiskussion, enligt mig och flera, så jag förstår fortfarande inte vad våldtäktsmän och annat helt orelevant har med tråden att göra?

Är det här igång igen?!!

Många av oss vet att denna diskussion med dig kostar en massa energi, och bitvis blir ganska komisk.

Hur som helst, jag har får, och har haft får i bra många år, min mark ligger i ett rovdjursrevir, jag ser regelbundet spår efter både lo och varg runt omkring. Det är också gott om klövvilt, det har inte minskat ett dugg.
Jag föder upp får av en av de mer sällsynta ("utrotningshotade") lantraserna vi har i Sverige. Därför har jag rovdjursskyddande stängsel, utformade efter de rekommendationer som ges för sådana. Mina djur har inte attackerats någon gång...

En granne blev däremot av med hela sin fårbesättning här om året när osedvanligt klantiga jägare släppte loss sina jakthundar utan all kontroll... Måste jag tillägga att grannen hade vanliga fårnät, som ju alltid saggar mer eller mindre?

Jag tycker inte speciellt synd om de av mina kollegor i fårbranschen, som bor där det finns rovdjur, och som är för snåla eller lata för att skaffa tillräckligt bra stängsel på åtminstone en del av marken. Har man redan stängselstolparna uppe, så är kostnaden för ett par eltrådar extra ytterst måttlig. För ett rektangulärt hektar är merkostnaden under 1000 kronor, för att "förstärka" ett fårnätsstängsel, eller att gå upp till 5 eltrådar från de tre trådar som man brukar ha.

Ditt hat mot vargen är inte särskilt rationellt, man kan undra varför det är just vargen som blivit ditt hatobjekt, och inte t.ex. att jordbruksstöden (EU-bidragen) är illa utformade, eller att mycket infrastuktur, t.ex. fasta telefonnätet, försvinner på landsbygden.

För det första, jag hatar inte vargen, varken som art eller som enskillda individer.

För det andra, anser jag att beslut som starkt påverkar lokalt, ska tas lokalt.

För det tredje så anser jag att om fattade beslut ekonomiskt påverkar enskillda människor( ex vägdragning, ledningsbygge , vargåterintroduktion etc) Så har dessa människor ett berättigat krav på ersättning för skadan.

jag äger mark, idag har vi ingen permanent vvargstam här men det finns lo sedan ngr år och det har starkt påverkat en del klövviltstammar.
När(inte om) vargen etablerar sig här kommer jakten att påverkas mkt negativt.
Det i sin tur påverkar starkt ett av de ben gården står på finansiellt.

Min åsikt är alltså, tar hela sverige genom sin riksdag ett beslut att återintroducera vargen så ska hela sverige via skattsedeln vara med och ta kostnaden för kalaset och inte vältra över denna på enskillda.

Du är verkligen duktig på att göra dig oförstådd. Det är du som gör det hela till en pajasdiskussion, enligt mig och flera, så jag förstår fortfarande inte vad våldtäktsmän och annat helt orelevant har med tråden att göra?

Därför att rädslan för mörker och våldtäcktsmän på den östgötska landsbygden är lika ologiskt som folks rädsla för varg eller folks hatbgentemot varg.
Man släpper de sakliga argumenten och anklagar sina meningsmotståndare för "pajaskonster":cool:

Så du menar att det inte sker mord och/eller våldtäkter i Östergötland? Intressant.

Jag kallade det pajasdiskussion innan du drog in nått påstående om mördare/våldtäktsmän, så jag har inte släppt några "sakliga argument". Mig veterligen har jag inte ens antytt något om varg i den här tråden. Den här diskussionen lär ju sluta på samma sätt som den förra, så vad vill du egentligen åstadkomma med dina trådar?

För det första, jag hatar inte vargen, varken som art eller som enskillda individer.

För det andra, anser jag att beslut som starkt påverkar lokalt, ska tas lokalt.

För det tredje så anser jag att om fattade beslut ekonomiskt påverkar enskillda människor( ex vägdragning, ledningsbygge , vargåterintroduktion etc) Så har dessa människor ett berättigat krav på ersättning för skadan.

jag äger mark, idag har vi ingen permanent vvargstam här men det finns lo sedan ngr år och det har starkt påverkat en del klövviltstammar.
När(inte om) vargen etablerar sig här kommer jakten att påverkas mkt negativt.
Det i sin tur påverkar starkt ett av de ben gården står på finansiellt.

Min åsikt är alltså, tar hela sverige genom sin riksdag ett beslut att återintroducera vargen så ska hela sverige via skattsedeln vara med och ta kostnaden för kalaset och inte vältra över denna på enskillda.

Ett delvis ganska intressant svar.

Du säger bl.a. att ett av de ben din gård står på är jakt. Skulle du kunna beskriva detta lite mer? Är det så att du arrenderar ut jaktmark, arrangerar "köpjakter" eller jagar för att sälja viltkött?
Det påstås ju att jaktarrenden i rovdjurstäta områden sjunker i pris, och man lär behöva jaga på annat sätt än dagens med lös hund om det finns risk för vargangrepp.

Här har vi definitivt inte sett någon minskning av klövviltet p.g.a. lodjuren. Fram till de senaste två riktigt kalla och snörika vintrarna, så ökade stammarna långsamt men stadigt, eller låg kvar på ungefär samma nivå. Men så har det funnits fastboende lodjur här åtminstone tjugo-tjugofem år, så naturlig selektion leder antagligen till att de bytesdjur som funkar bäst med rovdjur, också är de som lyckas föröka sig.

Det där med lokala beslut har diskuterats med dig tidigare: alla vilda djur är, beroende på arten, rörliga över större eller mindre delar av geografin. Vargar tillhör de djur som är mest rörliga. Därför är det inte relevant att tala om lokala beslut runt vargetableringar, dom flyttar sig dit dom vill på sina egna ben...
Att fast och "orörlig" infrastruktur som järnvägar, vindkraftverk, m.m. behöver diskuteras med "lokalbefolkningen" på respektive plats, kan vi nog vara eniga om. Men dessa diskussioner handlar normalt inte om ifall man ska bygga en väg eller något annat, utan snarare om den minst besvärande placeringen lokalt för den infrastrukturen. Vägen/järnvägen/kraftledningen eller vad det är, är inte heller enbart en lokal angelägenhet, utan något som ger möjlighet för näringslivet/människor någon annanstans att leva och blomstra, men detta något måste förflytta sig över en hel massa lokala områden...

Dessutom håller jag med om att ekonomisk kompensation behöver finnas för t.ex. merkostnader i djurhållning när det finns, eller när det det är rimligt att anta att det snart kommer att finnas, rovdjur inom ett område. I dagsläget är det delvis lite väl snålt med bidragen till rovdjurskyddande stängsel, och dessutom så borde mer aktiv rådgivning ges till de som skulle behöva detta.
Det finns ett annat vilt djur som ställer till stora problem i jordbruket, nämligen vildsvinet, där finns det inte heller något vettig kompensation att få...

Så du menar att det inte sker mord och/eller våldtäkter i Östergötland? Intressant.

Jag kallade det pajasdiskussion innan du drog in nått påstående om mördare/våldtäktsmän, så jag har inte släppt några "sakliga argument". Mig veterligen har jag inte ens antytt något om varg i den här tråden. Den här diskussionen lär ju sluta på samma sätt som den förra, så vad vill du egentligen åstadkomma med dina trådar?

Nej du måste nog läsa på bättre!
Den ologiska skrev jag.
Vilket inte förnekar att enstaka mord sker på landsbygden och enstaka våldtäkter sker också. Men att de är ytterst, ytterst sälsynt att detta sker i skogen efter mörkrets inträde och att det därmed är synnerligen omotiverat att vara mörkrädd, liksom det är omtiverat att hata vargen eller hata dem dem som som inte vill ha varg i skogen av andra orsaker än räddsla.:cool:

Ett delvis ganska intressant svar.

Du säger bl.a. att ett av de ben din gård står på är jakt. Skulle du kunna beskriva detta lite mer? Är det så att du arrenderar ut jaktmark, arrangerar "köpjakter" eller jagar för att sälja viltkött?
Det påstås ju att jaktarrenden i rovdjurstäta områden sjunker i pris, och man lär behöva jaga på annat sätt än dagens med lös hund om det finns risk för vargangrepp.

Här har vi definitivt inte sett någon minskning av klövviltet p.g.a. lodjuren. Fram till de senaste två riktigt kalla och snörika vintrarna, så ökade stammarna långsamt men stadigt, eller låg kvar på ungefär samma nivå. Men så har det funnits fastboende lodjur här åtminstone tjugo-tjugofem år, så naturlig selektion leder antagligen till att de bytesdjur som funkar bäst med rovdjur, också är de som lyckas föröka sig.

Det där med lokala beslut har diskuterats med dig tidigare: alla vilda djur är, beroende på arten, rörliga över större eller mindre delar av geografin. Vargar tillhör de djur som är mest rörliga. Därför är det inte relevant att tala om lokala beslut runt vargetableringar, dom flyttar sig dit dom vill på sina egna ben...
Att fast och "orörlig" infrastruktur som järnvägar, vindkraftverk, m.m. behöver diskuteras med "lokalbefolkningen" på respektive plats, kan vi nog vara eniga om. Men dessa diskussioner handlar normalt inte om ifall man ska bygga en väg eller något annat, utan snarare om den minst besvärande placeringen lokalt för den infrastrukturen. Vägen/järnvägen/kraftledningen eller vad det är, är inte heller enbart en lokal angelägenhet, utan något som ger möjlighet för näringslivet/människor någon annanstans att leva och blomstra, men detta något måste förflytta sig över en hel massa lokala områden...

Dessutom håller jag med om att ekonomisk kompensation behöver finnas för t.ex. merkostnader i djurhållning när det finns, eller när det det är rimligt att anta att det snart kommer att finnas, rovdjur inom ett område. I dagsläget är det delvis lite väl snålt med bidragen till rovdjurskyddande stängsel, och dessutom så borde mer aktiv rådgivning ges till de som skulle behöva detta.
Det finns ett annat vilt djur som ställer till stora problem i jordbruket, nämligen vildsvinet, där finns det inte heller något vettig kompensation att få...

Ett ben är skogsbruk, ett annat är anímalieproduktion, ett annat är vegitabilieproduktion. Jakt och gästboende är ett ytterligare ben + de jobb jag gör utomgårds.

Och det är därför jag fuinderar på om man ska strunta i de tarditionella bockjakterna och istället överlåta "skyddet av" djuren på skogsbetena till intresserade jägare. Och slå två flugor i en smäll så att säga:devil:

Vad det gäller att flytta ner besluten till en regional nivå så ligger det ju helt i linje med vad inom EU har jobbat för.
Om beslutsprocessen kunde liknas vid triangel med spetsen nedåt för de olika länderna(den bredaste delen= mest makt hos landets ledning) så är EU;s intention att den mer ska likna ett timglas i fortsättningen. Där timglasets översta del hamnar i brüssel, dess midja i stockholm och basen hos kommunerna.
Och där instämmer jag!

Senast ändrad:

Jag fattar fortfarande inte vad min mörkerrädsla har med tråden att göra eftersom jag a) aldrig har påstått att jag är rädd för varg b) inte heller påstått att jag hatar någon som inte vill ha varg i skogen av andra anledningar än rädsla.

Som sagt, jag undrar fortfarande vad du egentligen vill med dina trådar.

Jag fattar fortfarande inte vad min mörkerrädsla har med tråden att göra eftersom jag a) aldrig har påstått att jag är rädd för varg b) inte heller påstått att jag hatar någon som inte vill ha varg i skogen av andra anledningar än rädsla.

Som sagt, jag undrar fortfarande vad du egentligen vill med dina trådar.

Livet är tufft ibland.
Så njut av pajaskonsterna:D

Nu börjar kostnaderna för vargen på vikbolandet klarna. Man är uppe i 300 000 spänn redan men, säger Modig, ansvarig kostnaderna kommer att öka, kanske över 500 000. Samma summa sköt jordbruksverket till för rovdjurssäkra staket. 1/2 mille räcker till ca 70 Ha.

Vi skulle kunna hjälpa många nyinvandrade åldringar för dem pengarna. 1 år på demenshem kostar väl ca 1/2 mille.
Så nu är det väl bara att börja räkna .....

Min familj är med i svenska jägarförbundet.

De är de som betalar och tar in nya vargar för att det inte ska bli inavel mm.
Vi får också en tiding där vi kan följa deras jobb för vargen och alla jobbar för att bevara vargen på ett sådant sätt att de klarar sej.
I den finns även artikllar om folk som blir uppätna av varg i utlandet och om ridskolorna som inte kan ha sina hästar ute mm. Det kom fram vargar dag tid och gav sej på hästarna.

Vi betalar till svenksa jägarförbundet och med våra pengar stödjer vi varagarna.

Nu är det så att rovdjur ger sej inte på andra rovdjur. MEN vi människor äter en sådan föda att vi inte luktar rovdjur längre. Därför ser de oss som bytesdjur. De är något rädda för oss för att de inte vet vad vi är för något. Men desto närmare de kommer oss och lär sej oss. Desto mer ser de hur ofarliga och bra bytes djur vi är.

Det är så det funkar i Ryssland. Vargarna känner människorna och lever nära in på de och det var inte längesedan ett reportag om en kille som va nära vargarna i några dagar. De var inte rädd för han, men de lärde känna han. Det finns en bild också. Han kunde vara jätte nära de och de var "vänner" trodde han.
En dag när han gick ut ensam så blev han dödad och delvis uppäten av vargarna.

De vargar som planteras in nu kommer från Ryssland. Det är samma ras.

Jag tycker det ska finnas varg i den utsträckning så vi kan leva med varann.

Ge jägarförbundet annsvar för deras fortlevnad och antal så kommer det finnas en bra stamm i det antalet så vi kan leva med varann. Födan räcker för vargarna osv.

Det är löjligt att skriva att det har inte varit några skador på oss människor från varg fören de årtalet.. Vet du varför?
För att de var utrotade och fanns inga vargar.

Före de årtalet skriver man aldrig om, för då levde vi med vargen in på knutarna.

Innan de utrotades så tog de djur, barn och var ett stort hot. Därför bestämmde männiksan att utrota vargen för att de var en fara för oss..

Eller som alla som inte förstår något så på den tiden var det så KUL att sjkuta och döda vargar så man utrotade vargen för att det var kul att skjuta de.. JIPPI vad kul att skjuta vargar.. Så tycker alla så kallade jägare. Vilket alla var på den tiden och dina förfäder var med och bestämmde detta.

människan utrodade vargen för sin egen skull ja, man ville inte bli av med sina djur, barn till vargen. Fullt förtåelse för det..

KAnske bra att läsa lite historia och annvända hjärnan och tänka lite själv.

Varför utrodade människan vargen och varför skrev man rödluvan och vargen på den tiden? Jo för att barnen skulle ackta sej för vargen att den var farlig..

Att de ser snälla ut som hundar, men att amn ska ha respekt för ett rovdjur. Samma som de tre små grisarna och vargen. Ja alla dessa uppkom när vargen var ett stort problem för människan. Att vi själva ska sätta oss i samma sitts igen är bara dummt, att inte lära sej av historian som finns framför näsan..

Vi ska INTE utrota vargen igen. Utan hålla den i ett bra antal, på en plats där de kan leva ostört, vi ska även ta in nya indevider så det inte blir inavel. Ge järgarförbundet annsvaret så kommer det bli perfket för alla parter..

STOR RESPEKT FÖR VARGARNA och LÅT DE LEVA :bow:

Jag är ledsen men där är du missinformerad. Vargen dödar saklöst de predatorer de kommer åt. Lodjur och räv överlever inte länge i vargrevir. Inte heller jakthundar som springer lösa i ett vargrevir. Vargen gör som människan. Håller ett revir och försvarar det samma mot konkurens.

Vad det gäller vargforskningen och hanteringen så tror jag knappast jägarförbundet betalar detta.
Möjligtvis att del del av de pengar som flyter in via jaktkorten går dit.

Och om en varg kostar upp mot en mille för länstyrelser o jordbruksverk i form av ersättningar o hägnersättningar så tror jag inte de pengarna räcker till att värna om rumpan på så värst många vargar.:cool:

Jag förstår inte en sak här i din argumentation: om vi som är fårbönder, blir nöjda och glada även med varg och andra rovdjur i grannskapet, och anser att vi kan fortsätta med vår näring näst intill ograverat (vi behöver ju lägga lite jobb på våra stängsel bara), om vi får ersättningar för att förbättra våra stängsel, varför klagar du på att vi får bidrag?

Är det kanske för att det då blir färre grupper och individer som är missnöjda med rovdjurspolitiken då?
För med mer upplysning och kunskaper, så försvinner det mesta av det ofta väldigt irrationella varghatet. Jämför med häxtron i Sverige på 1600-talet, som byggde på vidskepelse och vanföreställningar. Idag tror ingen vettig människa på tjuvmjölkning av kor genom trolldom, eller på blåkullafärder m.m.

Bidragen till rovdjursskyddande stängsel fördelas för övrigt på ett stort antal bönder/fårhållare i hela länet som kan anses ha behov av detta, och inte bara inom ett begränsat område till enstaka personer.
Att då räkna det som att hela anslaget för rovdjurstängsel inom ett län skulle vara kostanden för en styck varg, är befängd matematik. Det finns både fler rovdjur, och fler kringvandrande vargar i den regionen, än enbart vargen på Vikbolandet...Och alla i länet är välkomna att söka bidrag.

Håller med dig till fullo. Om man börjar läsa vederhäftig och väldokumenterad information om vargar och andra rovdjur, så öppnas snabbt en annan bild av vargen än vulgärpropagandans.

Det är vanlig med påståenden om människor som skadats eller dödats av vargar, men oftast har dessa rapporter en stor likhet med UFO-rapportering: det saknas olika former av bekräftelse. Sådana rapporter har blivit vanliga från olika delar av Ryssland, som ett medel för skandalpressen att sälja lösnummer. Ibland har någon incident inte inträffats alls (typ "ren skröna"), ibland så finns det något slags händelse, men utan att vargar varit inblandade (t.ex. någon frös ihjäl och hittades långst senare, och något djur, kanske hundar, rävar, björn eller varg, har ätit på vederbörande). Ytterst sällan sker bekräftade attacker eller skador på människor av varg. De få bekräftade skadefallen i västvärlden handlar samtliga om skadade och trängda vargar, inte sällan djur som hållits i ett halvvilt tilstånd, som försökt att försvara sig mer än att de sett människan som ett bytesdjur.

Se mer information på denna sida: http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=46

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
895
Senast: Nordthor
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: MJLee
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 060
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar