Sv: Ny får jakt i E-län
Skillnaden är att man förebygger råttor med en bra sophantering, tilltäppta hål osv, till skillnad från diverse exempelvis fäbodbrukare som släpper ut sina djur vind för våg, bönder utan rovdjursstängsel osv. Eller jägare för den delen som gnäller när deras lösa jakthund attackerats i ett vargrevir... Eller varför inte de som drabbas när en jägare går ut och skjuter specifikt på alfor, i det fallet är det ju egentligen jägaren som gör skada och således borde skjutas. I princip alltså.
Mig veterligen är väl vargen utrotningshotad, det är väl bland annat det EU reagerat på.
iofs så är likheten rätt stor. i princip alltså.
Du vill inte att dina hus ska brinna ner pga råttors gnag på elledningar.
Jag vill inte att viltstammarna ska beskattas av till miniminivå av andra predatorer alltså vill vi detsamma...att bli av med det som vi inte vill ha.
Som det nu ser ut behöver man ju inte arrangera vargatraherande hägn i skogen. Det är ju bara att ta kontakt med drabbade fårägare och erbjuda sig att vakta gratis = exlusiv vargjakt.
För om vargen knallar in i fårhagen igen så .....
ps den art du snackar om som utrotningshotad, vilken är det?
Småbonden?
För vargen är ju de fakto INTE utrotningshotad Varken i Sverige, Finland eller baltikum.
Skillnaden är att man förebygger råttor med en bra sophantering, tilltäppta hål osv, till skillnad från diverse exempelvis fäbodbrukare som släpper ut sina djur vind för våg, bönder utan rovdjursstängsel osv. Eller jägare för den delen som gnäller när deras lösa jakthund attackerats i ett vargrevir... Eller varför inte de som drabbas när en jägare går ut och skjuter specifikt på alfor, i det fallet är det ju egentligen jägaren som gör skada och således borde skjutas. I princip alltså.
Mig veterligen är väl vargen utrotningshotad, det är väl bland annat det EU reagerat på.