Ny diskmaskin

Fredag

Trådstartare
Gamla antika diskmaskinen har gett upp och jag behöver en ny.
jag har aldrig haft diskmaskin i hela mitt liv till för ett par år sedan, tyckte det var en onödig tingest, men nu är jag fast till 100%!

Problemet är att jag har noll koll på vad som är bra att ha för funktioner på en diskmaskin och vilka märken man ska undvika - så hjälp mig, please!
Helst vill jag bara ha en superbillig med två program som håller i 10 år, men det är en utopi antar jag...

Sv: Ny diskmaskin

Vi köpte en Cylinda för 3000 på mellandagsrean, Miele, Cylinda och Electrolux räknas väl som bra märken vad jag vet och förstår. Vi har en Electrolux XXL där vi bor nu och den är toppen!

Våra krav var att maskinen skulle vara tyst (jo, vi diskar på natten ibland) och energisnål. Vi använder alltid samma program så för oss var det ganska ointressant, men de flesta har 4-6 program.

Såg att stora kedjan på E hade ett par Electrolux på rea denna vecka, funderar på om man skulle slå till där...?

Hur är det med såna finesser, är de något att ha att de vet när de ska avkalkas, att de själva vet hur smutsig disken är och diskar "lagom" mycket osv?

Kolla bara att den inte är för bullrig. Min (visserligen bänk-)diskmaskin var den billigaste man kunde hitta och den är helt VILD. Går knappt att vara hemma när den går :crazy:

Absolut, en bit under 50 dB verkar vettigt!

Hur är det med de där rengöringsprogrammen, "antibakteriella" typ - är det bra att ha?

Jag kör alltid på ECO-programmet med typ Skonas eller Grummes tabletter, vi har inte dött den stora bakteriedöden än. Så jag hade nog inte känt att ett särskilt program för ändamålet hade varit nödvändigt. Vill man rengöra själva diskmaskinen ordentligt finns ju speciellt medel till det.

Ja, det gör det kanske?
Har nog missat den detaljen med nuvarande maskin... :o

Vi kör alltid eco-programmet på vår maskin, men har väl en 8-9 program till som vi inte behöver. För oss var det också viktigt att den var tyst, samt så energisnål som möjligt, och att den var i rätt färg.

Vi har en Bosch och är supernöjda med den.

Vi har en cylinda som vi är nöjd med. Väldigt basic och lättskött. Hemlevererad från nissaryd, pma om du vill ha mer info.

KL Lite OT, men hittade ett flytande maskindiskmedel. Minns inte märke, men finns på både Ica och Konsum. Är något vanligt märke. Miljömärkt. Lättdoserat samt att man kan vara säker på att det hinner lösas upp även om man kör kortare program :)

Tack för tipset K, men gjorde slag i saken i eftermiddags (snabba puckar när allt känns deppigt) och beställde en Electrolux från stora kedjan på E...

Gimlan - bra tips som jag ska ta med mig! :)

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 130
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 074
Senast: fejko
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar