Ny bok - "Magnús metod"

A

ang

Nån mera som investerat i Skulasons nya bok skriven av Stina Helmersson?! Fick mitt ex i går men har bara hunnit skumma bortåt sid 50 än - men FINA bilder är det :)

Sv: Ny bok - "Magnús metod"

Det står lite om den på deras hemsida, men jag köpte mitt ex från en internetbokhandel för det blev ett lite bättre pris då.

Jag fick min i förrgår och har lusläst boken. Nästan klar. Otroligt bra bok!! Köpte min för 219:- på bokus.com. Bästa julklappen till alla islandshästvänner.

Det var där jag handlade, för där har jag konto så det är liksom lämpligast ... ;)

*kl*

Är det nån som har läst den ?

Nåt att önska sig i julklapp ?

Jo... den är bra. Möjligen delvis lite väl fokuserat på själva han, Magnús (men det är väl meningen med boken då som titeln säger :angel: ) och "den perfekta hästen" Mjölnir (det finns ju lika bra som t ex Thor från Kalvsvik ;) )

Men träningsmetoderna är intressanta, särskilt markarbete och inspänningar som jag personligen är litet emot, mycket bra tips, utbildningstrappa,bra råd om travaktiga, passaktiga mm. Skoning och VM-mästaren i tölt, hur han arbetar. Mycket bra i den boken så värd köpa!

Jo... den är bra. Möjligen delvis lite väl fokuserat på själva han, Magnús (men det är väl meningen med boken då som titeln säger :angel: ) och "den perfekta hästen" Mjölnir (det finns ju lika bra som t ex Thor från Kalvsvik ;) )

Men nu har ju inte Magnús tränat Thor och det handlar väl igentligen inte om vilken häst som är bäst i sig utan om vilka metoder som tar hästen till den absoluta eliten. Så det är då inget som stör mig.

Den andra Magnus kan ju skriva en bok om sina metoder, skulle vara intressant att jämföra hans träning med Thor mot Magnús träning med Mjölnir. Båda har ju lyckats.

Men nu har ju inte Magnús tränat Thor och det handlar väl igentligen inte om vilken häst som är bäst i sig utan om vilka metoder som tar hästen till den absoluta eliten. Så det är då inget som stör mig.

Den andra Magnus kan ju skriva en bok om sina metoder, skulle vara intressant att jämföra hans träning med Thor mot Magnús träning med Mjölnir. Båda har ju lyckats.

Han har ett starkt språk och jag tolkar det som hans metod är den ultimata bästa liksom hans häst.

Han har ett starkt språk och jag tolkar det som hans metod är den ultimata bästa liksom hans häst.

Men det måste han ju tro på (sin metod alltså). Annars vore ju allt att förkasta. Men jag upplever nog inte det hela på samma sätt som du! Varför skulle han då vara intresserad av sammarbete med andra tränare och ryttare om han vore så självcentrerad? Jag vet inte om min uppfattning beror på att min egen verklighetsbaserad bild av honom som ryttare, tränare och person. Kanske är det därför jag förbiser det som du ser och upplever i boken?!
Sak samma! Tycker det är ett bra initiativ som fler svenska tränare och ryttare borde inspireras av. Exempelvis så har ju Johan Häggberg krivit massor med krönikor och artiklar i olika magasin och tidningar, det borde snart räcka till en hel bok:smirk:

Men det måste han ju tro på (sin metod alltså). Annars vore ju allt att förkasta. Men jag upplever nog inte det hela på samma sätt som du! Varför skulle han då vara intresserad av sammarbete med andra tränare och ryttare om han vore så självcentrerad? Jag vet inte om min uppfattning beror på att min egen verklighetsbaserad bild av honom som ryttare, tränare och person. Kanske är det därför jag förbiser det som du ser och upplever i boken?!
Sak samma! Tycker det är ett bra initiativ som fler svenska tränare och ryttare borde inspireras av. Exempelvis så har ju Johan Häggberg krivit massor med krönikor och artiklar i olika magasin och tidningar, det borde snart räcka till en hel bok:smirk:

Det jag uppskattade VÄLDIGT mycket är delen om...vad heter den nu, boken ligger däruppe "Tränare och instruktör" eller "Träning och instruktör"? MYCKET bra!! I slutet av boken.

Ja, Johan Häggberg - han har jag samlat det mesta som kommit ut i tidningarna, särskilt det om tölt i norska Islandshesten. Har ridit för honom också för all del.

Ja, givet vill man ge sin egen uppfattning av sin träning och hästhållning. Det som sägs om stora marker för hästarna mm är ju jättebra med tanke på hur det ser ut hos många av oss. Det påverkar ju starkt både kondition och mentalitet hos islandshästarna som påverkar framtida inlärning.

Köpte nya hästfocus och där var en intressant artikel om passträning och i förra var det om att träna tölthästen av magnus. Tänkte höra om det står mer i boken än i artiklarna. Ska skaffa boken men säkrast att vänta tills efter jul. Vet inte så mkt om hans metod men gillar att han verkar jobba allsidigt och varierat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka