Sv: Ny Bildtråd!
Försökte tänka på det du sa igår när jag red... Hmm insåg, hur F*N svankar man??
Haha jag tänkte svanka med ryggen, sänk axlarna, men det blev bara något konstigt quasimodo syndrom=puckelrygg..
Vet att jag brukar få tyngdpunkten för långt fram och försöker flytta bak den genom att bl.a. puta med rumpan.. Men det resulterar bara i att jag tippar bakåt, vad beror det på? För klena benmuskler??
*nyttig diskussion*
Hmm… säg att du hade varit på en av minna PW-kurser.. Här kommer en "liten" komprimerad textverson av min PW-kurs… Hehehe… Jag hade troligtvis sagt.
1. böj på armbågarna så att du sänker dina axlar/ditt överliv.
2. Puta med rumpan och svanka (tvärtemot kutryggig)
3. Släpp ut knäna så att de inte ligger så hårt i mot sidorna.
4. Är du fortfarande lite framtung så skulle jag be dig att få ner hälarna.
Anledning:
1. Att du skall sänka dina axlar och böja på dina armar är bland annat för att du skall bli starkare och få till rätta din balans. Börjar hästen att pulla kommer du troligtvis att ha svårt att håla den efter som du kommer tvingas att använda din styrka(x) gentemot hästens(x gånger massor) och inte din styrka + teknik.
2. Att du skall puta med rumpan och svanka är för att du skall uppnå en så lodrätt position som möjligt med din rygg. När du har hittat den lodrätta positionen och du kan kontrollera din tyngdpunkt (du är varken fram eller baktung) så kommer du med hjälp av detta att kunna reglera hästen. Inte minst om den börjar att pulla.
3. Har du knäna för hårt åt kring hästen så kommer du att ha din balans i knäna och är tvungen att ha din tyngdpunkt mitt över dem i stället för mitt över stigbygeln för att inte ”tappa balansen”. Oftast så är det så att du blir framtung (med åtknipna knän), balansen ligger i knä och i att du har handen mot manken när hästen inte pullar, banen smiter ofta upp lite långt bak. Detta gör att du troligtvis kan cantra runt så länge hästen bara går rakt fram, men när det kommer till att börja reglera hästen med din sits så resulterar det antingen i att du inte håller hästen, du tappar balansen eller hänger hästen i munnen. Vill bara påpeka att detta är ett extremt vanligt fel och skulle du känna igen dig så är du definitivt inte ensam… På ett sätt är det bättre att vara framtung än baktung! Men ”baktunghet” är ett annat ämne… =)
4. Att pressa ner hälarna är lite av en genväg att gå när man vill flytta tyngdpunkten bakåt utan att den kommer för långt bak. Genom att få ner hälarna, släpper ut knäna, svanka med ryggen och hålla axlarna lågt så tvingar du kroppen att söka sin egen balans. Ridning går ut på att du skall ha balansen i din kropp, tyngdpunkten skall vara rätt över stigbyglarna i vilande läge. När du väl åstadkommit det så är du en riktigt bra bit på vägen!
För att se varför du tippar måste jag nog se mer av dig, men misstänker att du flyttar tyngdpunkten för långt bak för att du kanske envisas med att balansera på tån som blir trött (musklerna som bestämmer över tån typ) testa slappna av och få ner hälen…
Lycka till!!! O det hade varit sååå himla kul att ha dig på en PW-kurs!!! Är du uppe en lördag så kolla om vi har någon då!!