Ny affärside?

Sv: Ny affärside?

Fast är det ett turridningsstall så får man ju inte träna om man vill?

Sådana möjligheter kan finnas i turridningsstall. Har själv jobbat i ett där dom även hyrde ut hästarna, och ryttare fick ta dit tränare om denne ville. :)

Det finns flera liknande det du beskriver runt Göteborg.

Ridskolan där jag red innan jag flyttade erbjuder sina elever att hyra häst, rider man en lektion (grupp eller privat) i veckan får man möjlighet att utöver det hyra häst 1-flera dagar i veckan, och man får även om kunskapsnivån är tillräcklig, ge sig ut och tävla. Själva lektionerna där är lite dyrare än på en vanlig ridskola, men hyran övriga dagar är såklart billigare än lektion. Hjälpa till i stallet gör man på helgerna, så hyr man på helg så gör man ju det också.

Bra grej tycker jag, men ska man lyckas så måste man finnas tillräckligt nära de som skulle vara intresserade av att betala för en sån grej. Så runt Sthlm och Göteborg funkar det (med rätt läge, fel läge utanför storstan funkar inte heller), där medryttarhästar kostar pengar.

Tillägg

En liten bit från mig finns ett westernstall som har ett liknande upplägg. De har lektionsverksamhet och turridning som bas, men ryttare betala en summa för att få ha en häst som sin egen vissa dagar i veckan. Då ingår även en lektion för instruktör tror jag. Det funkar tydligen bra där. Kan PMa telefonnummer om du vill prata med dem.

jag skulle gladeligen rida hos dej -jag har varit involverad i en liknande verksamhet förut men jag försvann illa kvickt då iden stöp på att hästarna som var med i verksamheten bestod av EN välutbildad dock väldigt stor valack.. (jag var för liten för honom)..
Sedan var det en gammal triangelmärkt fölmärr (halvblod), dennes avkomma på typ fem år.. en dåligt inriden nordistravare (kom sedan en till) ett fullblod med massa problem i bagaget som krävde EN ryttare samt en f.d. travare som jag tror dom tog bort ganska snabbt..han var väl runt tjugi och jag såg aldrig någon rida honom..

Jag är vuxen med heltidsarbete och massa annat att göra -så jag skulle gärna betala mer för att rida en och samma eller några välutbildade hästar dvs som kan mer än mej som jag kan utvecklas på. Men utan att behöva hålla på med stallsysslor och sådant varje dag hela året för det hinner jag inte.

Medrytteri och dylikt är jag heller inte intresserad av, kanske är fel på min bostadsort och jag är absolut ingen stjärna men de flesta hästar som det söks medryttare på härikring är outbildade hästar varmblod el. kallblod som inte kan ett barr mer än att typ stanna eller gå (och ibland knappt det) som ägarna gladeligen lovprisar för dom äääär ju så snälla .. men jag betalar inte för att rida in en annans häst (har haft ett par/tre stycken men det har aldrig blivit långvarigt).

Har du bra hästar och din gård ligger bra till så kan det nog gå jättebra -frågan är väl hur mycket du kan tjäna för det kostar ju med bra hästar som ska utbildas till att "bli något" också ..

Men jag önskar dej lycka till iallafall :banana:

Jag har ett liknande upplägg hemma hos mig. Jag har inget företag eller så, men har fler hästar och ponnier än jag hinner träna. Så några tjejer som jag känner har hästarna som sina och betalar en summa (bara så jag får till hö och hovslagare). En del på heltid och nån "köper" enstaka tillfällen. Jag har koll på dem och de får träna och tävla om jag anser det okej. Men då är det ju sånt folk som jag känner. Tror det finns marknad för sånt.

Är det vita eller svarta pengar? Ska man driva det som företag och leva på det krävs att man driver det affärsmässigt, med allt vad det innebär.

*kl*

Problemet som jag ser det är nog att dels kunna "släppa" hästen med så fria händer till någon annan att man låter denna bestämma tränare etc, dels att få ihop det så att hästen får tillräckligt varierad motion och inte tre ryttare som alla vill hoppa en gång i veckan t ex.

Lite svårt att se affärsmöjligheten, dvs att få en bra förtjänst på det. Tillstånd och bokföring kostar/kräver tid, kan tänka mig att det kan bli en del medlande mellan olika ryttare som ser olika på saker och ting t ex vad gäller täckesbehov och utrustning.

Utrustning ja, den kostar ju en hel del och ska underhållas....

Men ska bli intressant att höra hur det går;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 906
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka