Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stråla är ju så fet så hon får bara lite lucern för att få i sig hyaluron som jag ger för knät samt gurkmeja, nypon och e-vitamin för kroppen.

Mina andra hästar får också bara lucern och lite tillskott för skröppliga kroppar.

Det var ju därför jag skrev "trots allt" @Maui ;)..Jag vet att det är ett vågspel, himla meck och ett projekt som bara skapar oro..Men samtidigt så är det ju spännande och roligt och dessutom känns det som läge just nu..

@Tessalonica Vi ger våra bara vanlig havre som vi köper av grannbonden. Billigt och bra. Så får de mineraler från Krafft. Om de tappar lite i hullet lägger vi på lusern.

Hippo bas! Kostar 99 spänn för 15 kg på Börjes i kungsbacka , dock finns det bara "inne" i Borås och den stan undviker jag.. maken till ologisk stad har jag fan aldrig sett. Jag har även köpt Mustang allround på Hööks i Borås.. det är ju samma avfart som jag bor fast på andra sidan motorvägen så det är nära.. den är rätt billig i pris oxå 135 kronor för 20 kg! Billigare än kraffts blå havre. Hille får svindyrt foder från Dodson men han behöver det.

skorpan, maui och fio. Det är alltid intressant och se vad de går på. Har verkligen hittat rätt till Ronaldo nu efter ett års letande vilket känns som en stor seger när man har en häst som är sprallig ;)

Loppan får en havre/korn kross mix från en kvarn i närheten, också billigt och bra, samt lite kraft grov, luzernsstrå, mineraler+glukosamin.
Hur fördelar ni kraftfodret? Själv följer jag ljuset och växtligheten och ggr tre vintertid men nu när dom är på stall mindre så blir det två och även minskning. Det gröna gräset även om det växer dåligt så spruttar det igång dom på flera sätt;)

@fio: Ha, ha..ja visst är Borås uuunderbart..handlar aldrig inne i "stan" där..

• Gilla
Reactions: fio
Påtal om foder så släppte jag mina i sommarhagen idag. De ska få komma in om nätterna för att vänjas lite men så snart som möjligt vill jag ha ute dem dygnet runt. Då tar jag även bort allt kraftfoder förutom mineraler och salt.

De har haft gräs även i sina stora vinterhagar så i takt med att gräset har kommit har jag minskat grovfodret...
Vintertid fodrar vi fyra ggr/ dygn.

@fio Dodsons suregrow, riskli och chevinal ;)

Ja Hille fick riskliet oxå , men sen ville han inte äta det längre så jag gav det till min lilla grå istället, han var ju så tunn när han kom efter att ha kastrerats och så, så han behövde biffa upp sig vilket han har gjort med besked!

Skickade iväg Maui idag. Hon fick "öppet köp" månaden ut. Vill att det ska funka både för henne och med hennes andra häst. Det är bara de två hästarna i stallet. Tjejen verkar vara väldigt rar så jag hoppas det blir bra :)

Dagens Stråla. Bara för att.
dsc00379_536d0e29e087c36874688345.jpg

Hon gör inte så mycket just nu för att matten har ett väldigt stressigt liv för tillfället men hon får följa på promenader tillsammans med konvalecenta gammelhästen. På söndag ska iaf medryttaren rida lektion, det ska bli jätteroligt att se.

@Maui Där gör du helt rätt tror jag. Man vill ju att det ska funka långsiktigt...

Nu blir det stallet. Dottern ska rida och jag ska hantera min pålle.
Igår tvättade jag honom för första gången i hans liv. Gick iaf bra på framdelen:).
Nu närmar det sig inridning för hans del och jag blir lite frustrerad över allt han inte varit med om. Vill ju att han ska vara cool och välhanterad. Det finns myycket att jobba med :(.

@happyrider, tycker inte alls du ska vara frustrerad, delvis är det väl därför du tar lite hjälp med honom nu. Att han inte är grundhanterad utifrån det han kanske "borde" är ju inte din skull.

@Maui: Himla fair att erbjuda provtid så allt stämmer:bow:. Hoppas det ska klicka med alla parter:)!

*kl
Ptja..vad säger man.."Somliga straffar gud medetsamma;)". Tävlat idag, trots att syskonbarnet konfirmerades, dock ringde brorsan för knappa tio dagar sedan och talade om det:devil:. Snälla maken och yngsta dottern åkte så skyllde vi på mitt jobb att jag inte kunde närvara..

Kan säga att "allt" jävlades innan jag kom iväg:
När jag skulle ställa upp Loppis i gången för att ta på trsp.skydd så gjorde hon en ponnymanöver och drog..
Vår ponny och äldsta dottern var iväg på cr med hennes snälla gudföräldrar som chaufförer.
Loppan smet för att leta efter sin lille kompis men korkat nog tog hon sin tillflykt in i paddocken. Tog väl ändå 10 minuter att överlista henne:mad:. Suck.
Så när jag kört en bit kommer jag på att jag glömt min kavaj..Kraftigt efter min tidsplan, därtill ordentligt förkyld och ont i halsen, men nezeril och alvedon hjälper opp det hela lite. Fick gasa på lite för att få några minuters framridning..Äh,man ska väl inte skylla på massa yttre faktorer, he, he..Dåligt gick det iallafall, i båda klasserna..Synd för jag tycker det är en supermysig tävlingsplats!

Senast ändrad:
Vi var ute och red i skogen i fm.. ! Sällan jag kan rida ut MED någon så det var kul att få lite sällskap! Jag fick rida i någon liten 16 tums ponnysadel då jag ville att lilla mörka grå skulle ha den utrustningen han är van vid.

Jag och ljusgrå

10270664_10152427681751797_5969758560022380987_n.jpg

lilla mörka grå och ljusgrås uppfödare och ägare

10307177_10152427686866797_4857998034508237736_n.jpg

Lilla mörka grå är alltid som en raket i skogen och ska alltid gå först och helst så fort som möjligt.. svårt att hinna med!

10325603_10152427681221797_5410823297334889705_n.jpg

@fio Ha ha haha jag vill se bild FRÅN SIDAN när du sitter i en 16 tum sadel.....:devil:
Snygg rumpa på Lilla Mörka Grå iaf, hur stor tror du han är?

happy: Oroa dig inte, det kommer att gå jättebra o han är säkert mer hanterad än vissa som kommer till henne!

Attans polly, men ibland blir det ju sådär o det är bara att lämna bakom sig o gå vidare. Däremot instämmer jag ju i kören som mässar att du inte ska betäcka. ALLDELES för dyrt o besvärligt för att sen få en liten fölunge som kanske inte ens överlever, eller blir asful, eller fel på eller eller eller.....:). Känner att det är betydligt bättre för alla parter att gynna de tappra uppfödare som verkligen kan sitt game, som vet vad man ska avla på och med vem som passar bäst 14 led bakåt i stamtavlan.

Är hemkommen från meetinget from hell. Sa ju för 5 år sen att jag aldrig mer ska åka till Hammarö och varför jag inte höll fast vid det kan jag inte fatta. Så dyrt för så lite. Visserligen kan dom inte rå över vädret men eftersom deras tävling har varenda vädergud emot sig som finns på kartan så trodde man ju att dom hade åtgärdat det mest elementära, nämligen att inte ha en tävlingsplats som står under vatten. Sjöar i boxarna, lervälling som man fick simma igenom för att komma till ett ridhus med så dåligt underlag att inte ens en b-ponny kunde hoppat där på ett bra sätt. Framhoppningen ute som vi skulle haft stod under vatten. Som vanligt. Inte ens den låååååååååååååååånga vägen till ridhuset var uppgrusad utan efter ett par timmar så simmade vi fram i lervälling. Synd att jag inte fotade när jag o Harriet sjönk upp till halva mina smalben på väg till framhoppning.
Sen att agera så småsniket att man tar emot för många ekipage så tävlingarna måste börja kl 0700 varje dag, ska vi inte ens nämna. Ingen el i lastbilen första natten heller gjorde att man var SÅÅÅÅÅ utvilad o glad efter att ha frusit så man skakade hela natten. Känns som om organisationen där är helt hajkon tajkon och att få in så mycket pengar som möjligt o ge ut så lite som möjligt är regeln dom följer. Att dom dessutom hade den dåliga smaken att härma Champion of the Youngsters rosetter med guldfärgat mittenband var ju bara droppen...

Min lilla häst kämpade på tappert men det var ju bara andra utomhustävlingen, första gången hon sover borta, traktorer som preparerade andra banan VARJE gång just hon skulle hoppa, (den stora banan var delad i två delar så de körde dubbelt), så några resultat att skryta med har vi såklart inte. En volt i varje klass gjordes i utbildningssyfte och ett hinder ned i vardera 120 känns nog ändå som godkänt på första nationella tävlingen.

Men det allra värsta var ju allt stryk mitt stackars knä fick ta när jag fick traska o gå, läs halka, mig fram o tillbaka den långa vägen till framhoppningen. Var dubbelt så tjockt som mitt andra när jag kom hem. Suck.:(

@Novali01 haha nädu, bild från sidan finnes icke av förklarliga skäl :p Jag mätte lilla mörka grå när jag var nere på klubben och hoppade tidigare i veckan och han var hela 163 :D Dock är han ett par cm högre bak fortfarande, så förhoppningsvis blir han 165

Fy fan vilken trist tävling, tur man inte får för sig att åka på sådana :laugh:

Angående betäckning så är det redan på g..åker till station imorgon. Självklart har jag vänt och vridit på detta och är ingen "nyck". Men visst håller jag med att man borde gynna uppfödare som kan sin sak och kämpar på och inte vara en "hobbyryttartant" som väljer att ta föl på sin i egentycke söta märr..:crazy:
Betäckte ett sto för många år sedan som gick nästan hela dräktigheten men kastade två tvillingfoster en månad innan bf. Var ändå kollad men troligen legat dumt och dolt att det var två fosterblåsor..

Trist @Novali01 att det var så dåliga förutsättningar på tävlingen.

@fio: Fina dina grå, är det den ljusa som är 06?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar