Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rivica är gräslig fortfarande. Backar så nära hon kan på sin sida staket o står där o kissar :mad: Lille killen tycker nog hon börjar bli jobbig för nu går han iväg.
Tror inte det är nåt med ryggen för nu är hon som vanligt ;)
Tävlade igår igen. Hade en bra känsla och var nöjd. Det var inte domaren :cry: Fick 63%. Jag kan inte rida skolor.:o Hon är för rak eller förböjd. Tvärar för lite eller för mkt. De är aldrig bra.

Usch så jobbigt när de är så brunstiga. :( Har du hagar så du kan ha dem i olika?
Hehe, är det du eller domaren som tycker det?

Polly, då får vi hålla tummarna för att det blir befruktat :)

KL

Var ju i Skyrup i helgen. Hade riktigt fint väder och det var verkligen en fin anläggning. Ni kan ju gissa hurdan respekt jag hade för min 110 när jag innan dess kollat på 150 :D Haha, kändes minilitet till min fördel.

Att jag dessutom hade glömt mina ridbyxor hemma gjorde att allt blev helt galet. HAHA, klant Emma!!!

Jag är helnöjd med tävlingen och Ronaldo är en klippa, dessvärre var jag alldeles för nöjd efter hinder 6 att jag mot hinder 7 som var sista i grunden lite glömde av att hålla om. Nåja, en erfarenhet rikare och ett gott skratt fick jag ;)
Tyvärr startade vi sent på eftermiddagen och domaren var lite trött. När det var min tur och klockan ringde så säger domaren när jag rider att att "Nästa på tur är Emma Johansson", la en volt och red an på nytt. Störde mig kanske inget direkt men ändå. På en så stor tävling borde det kanske inte ske.
Sista hindret i grunden som han stannade på, där trillade det ner en bom och det var inget "Avbryt" osv, så lite missförstånd menmen. Jag får skylla på min orutin.

Här kommer film, ni får ta min svordom med en nypa salt, det är på skämt :D

Får verkligen träna vidare på det där med en bra galopp, tycker det ser ut som om det går i slowmotion....

@Tessalonica Det går inte i slowmotion, det ser svinbra ut!! Stor skillnad mot när jag var och tittade på dig för hmm hmm i sensomras, sen tycker jag faktiskt han är lite svinig där som inte hoppade. Med dom klasserna han har i bagaget kunde han minsann ställt upp där även om du inte red optimalt, bekväma jävel :sneaky:

Tror du tycker det går lite långsamt för att du inte får någon ren rytm i galoppen, men det är svårt när dom går så högt med huvudet, galoppen faller isär istället för att bli rund och energisk. Du får jobba honom rund och djup i galoppen så han blir starkare över ryggen så han orkar hålla ihop sig sen när han ska hoppa om han vill gå med huvudet sådär högt.

Ljusa grå är precis likadan, vill gärna ha huvudet däruppe så nu har jag mount everest framför mig att jobba ner honom.. ska ta tag i det nu när han är helt friskförklarad, har inte vågat sätta så mkt press på honom innan..

@fio Tack :D Vad glad jag blir över att det är en förbättring. Självklart kunde han hoppat, men även han blir väl lite bekväm ;)

Jag är väl egentligen nöjd med tempot efter hinder nr 1. Ja vi sliter med den där j-a galoppen. Han är väl iaf påväg ner nu i jämförelse med i höstas. HAHA!
Frågat runt lite och R reds ju av en kille/man fram till 2011 och han har själv sagt att han tyckte det var tråkigt med grundjobbet så han bara siktade på att hoppa högt...Grrr! Det får en annan som försöker göra rätt äta upp idag.

Ska jobba vidare på galoppen och hoppas kunna visa någon video framöver där han inte kollar stjärnor ;)

@Tessalonica, vad duktiga ni är:bow:!!! Tycker det ser skitbra ut och går hissnande fort och är hissnande högt:eek:!

Lullar runt lite på min Loppa. Den 4/6 ska vi på 16 dygns koll, tror väl inte själv att hon blivit dräktig på en semination, men hoppas får man;)!

@Tessalonica Jag tycker också det ser fint ut:) Och visst borde han vara bussig o hoppa även sista hindret :devil:.
@polly p Har ni kollat att hon har släppt ägget? Tyckte det var himla massa körande för koll av ägg mm innan det blev dags för 16 dagars koll. Hoppas det går vägen nu.

Japp, det skulle hon nog ha gjort:)! Kollades fredag, seminerades senare då på kvällen plus att dom sprutade henne för att det skulle släppa. Det verkade som det gjort det i måndags!

Bianca med sin portugisiska pilot :)

bianca.jpg

@Tessalonica Sällar mig till kören! Jisses vilken galopp du fått upp o han är ju ihop på ett HELT annat sätt än förut!:bump: Mycket duktigt gjort tycker jag.

Idag har lilla Harriet o jag lyckats knipa vår första rosett i dressyr!:) Red en LB:1 på 65,8% o blev 6:a av 28 tror jag. Men det lustiga i den här s.k sporten är att hon gick 10 ggr bättre i andra klassen, LB:3, men där dömde en riktig surkärring så vi fick 61,5% o var ändå 3:e utanför placering på det så då förstår ni hur hennes poäng sattes. Tycker det är riktigt tråkigt att rida för såna gammaldags domare som bara ger mellanmjölks 6:or o nån enstaka 7:a här o var. :yuck:

@Tessalonica Sällar mig till kören! Jisses vilken galopp du fått upp o han är ju ihop på ett HELT annat sätt än förut!:bump: Mycket duktigt gjort tycker jag.

Idag har lilla Harriet o jag lyckats knipa vår första rosett i dressyr!:) Red en LB:1 på 65,8% o blev 6:a av 28 tror jag. Men det lustiga i den här s.k sporten är att hon gick 10 ggr bättre i andra klassen, LB:3, men där dömde en riktig surkärring så vi fick 61,5% o var ändå 3:e utanför placering på det så då förstår ni hur hennes poäng sattes. Tycker det är riktigt tråkigt att rida för såna gammaldags domare som bara ger mellanmjölks 6:or o nån enstaka 7:a här o var. :yuck:
Grattis!

Igår när jag kom till hästarna så låg Stråla ner i hagen, oftast brukar jag låta henne vara ifred men då gick jag dit och satte mig brevid henne och så fort jag fått ner rumpan på backen så lägger hon sitt huvud i min fan.
Sen somnar hon så, alltså somnar helt.
Älskade häst :love:
dsc00413_537f65ce2a6b2230686e82cd.jpg

Sen fick vi oss en fantastiskt mysig skogstur, nu är Strålan på G igen.

Och vi har fått oss världens bästa medryttare, hon är helt fantastisk, för bra för att vara sann. Imorgon ska hon rida lektion igen det blir så roligt att se, dom är så fina.
Jag har ju varit lite rädd för att släppa Stråla till någon annan men det här känns bara SÅ rätt.

Idag var vi iväg till Uddevalla och var med vid invigningen av Bohusläns museums nya hästutställning. Det var en rasparad med 18 raser och Bianca fick äran att representera lusitanon :) Hon var en pärla och skötte sig exemplariskt (förutom att hon till en början försökte övertala de två fölen att följa med henne hem. Frisierhingsten var inte lika intressant). Gick längs kajen på kullersten med båtar i kanalen, och runt i museiparken med massa människor, och cyklar och bussar på vägarna.

10388129_581736441945514_5246188445175628755_n.jpg

Här väntar vi på att sätta igång

10342755_581855431933615_8158862866326783803_n.jpg

Tobbe Larsson berättar om lusitanon.

@Novali01 Tack <3 har slitit en del så det är kul att båda känna och höra skillnad :)

Stort Grattis!!! Så roligt :D
Jag har som mål att nästa år starta Ronaldo i dressyr men måste få bukt med galoppen först ;)

@sassiball Tack snälla!!

@Gaia Vad mycket roligt ni kommer ut på :-)

@SkorpSmulan vad mysigt :) jätteroligt att du trivs med din medryttarr :)

@Gaia Så trevligt det ser ut. Spännande att få vara med. :D

Idag har vi tävlat och det var annorlunda :eek: Först red vi LA3 o blev 4-a o placerade. Sen var det allsvenskan o lag. Red msvc2 och det gick inte bra. Var varmt o manegen en bastu :( Fick skitlåga poäng. Har aldrig fått bra för den domaren men idag var inget bra.:cry:
Som tur var red ju de andra bättre :D. Laget vann sista omgången och därmed hela serien :D Fick rosetter plaketter och fina täcken samt blommor. Kändes ju lite konstigt att få massa priser för en dålig ritt.

Det gick inte fullt lika bra för medryttaren på lektion idag. Stråla tjurade ihop totalt när kraven blev för stora och hon inte förstod vad som förväntades av henne.
Men när dom plockade ner det ett hack och öste på med beröm så kom hon igång igen.
Medryttaren konstaterade efteråt att bara man gör rätt så gör Stråla rätt, så är det. Men blir det tokigt så kan hon tjura ganska ordentligt. Och jag är så glad att jag hittat en medryttare som förstår att man måste leta felen hos sig själv i första hand :love:

@Maui Grattis till placeringen! Är det samma domare som du får låga poäng i MSV C? Annars kanske det är så att något behöver förändras i din träning/Rivicas form/någotannatdomareuschlingarnavillse/......:D. Är ju en bedömningssport förvisso men för att utvecklas så behöver man ju även rida för den typ av domare som kanske vill se nåt helt annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar