Nu vill jag veta....måste ha svar

Empalie

Trådstartare
hur ni har gjort som har fått hästar med hovledsinflammation friska.
Hur märkte du att hästen började bli frisk?

Om du hade en lång vila som hästen blev bra av hade den då först blivit bra och då skulle vila för att läka ut helt eller var hästen halt när du lät den vila?

Vad innebar vila (nu menar jag långvila inte sådär i sjukahage mellan esöken)var det i en liten platt hage eller i en stor lite kuperad?
hur pass länge vilade du hästen?
Stod hästen på stall under tiden, vad gkorde du med den eller bara lät du den vara?

Sedan en sista fråga, hästen ifråga är gallig (det är liksom mjukt och lite gungigt när man känner, ej bulor) (varit likadant ungefär i tre månader)över hovleden men hans gång har ändrats och han går betydligt bättre men är fortfarande gallig och lite varm precisovanför hovleden, leden är ej läkt eller? (har börjat med back on track)

När såg ni resultat med back on track?

Snälla hjälp mig att reda ut mitt förbryllade huvud????????????:bump: :bow:

Sv: Nu vill jag veta....måste ha svar

hur ni har gjort som har fått hästar med hovledsinflammation friska.
Hur märkte du att hästen började bli frisk?

Om du hade en lång vila som hästen blev bra av. Hade den då först blivit bra och då skulle vila för att läka ut helt eller var hästen halt när du lät den vila?

Vad innebar vila (nu menar jag långvila inte sådär i sjukahage mellan esöken)var det i en liten platt hage eller i en stor lite kuperad?
hur pass länge vilade du hästen?
Stod hästen på stall under tiden, vad gkorde du med den eller bara lät du den vara?

Sedan en sista fråga, hästen ifråga är gallig (det är liksom mjukt och lite gungigt när man känner, ej bulor) (varit likadant ungefär i tre månader)över hovleden men hans gång har ändrats och han går betydligt bättre men är fortfarande gallig och lite varm precisovanför hovleden, leden är ej läkt eller? (har börjat med back on track)

När såg ni resultat med back on track?

Snälla hjälp mig att reda ut mitt förbryllade huvud????????????:bump: :bow:

Hej!

Jag har en stor häst som haft hovledsinflammation 2 ggr (kanske bara 1 gång, det spekuleras i om det andra var en blödning i ena hoven). Han var halt på båda frambenen.

Men i alla fall, Charlie stod i en liten hage, sisådär 10x10 meter med platt, jämt underlag. Vi var inne på kliniken 3 gånger tror jag, med tvåveckorperioder däremellan, varav den tredje blev han friskförklarad. Mellan besöken skrittade jag honom i stort sett varje dag, det sa veterinären att jag skulle. Han stod i stall på em/natt. Efter friskförklaringen skrittade jag bara i ca. 3 veckor och sedan han blev frisk har han haft heltäckande gummisulor för att underlätta för lederna. Jag har också sett till att varva med underlagen som vi rider på, det är jätteviktigt! Att varva mjukt underlag (ridhus,ridbana) och hårda vägar i skogen stärker lederna. Jätteviktigt också att man inte belastar framdelen mer än nödvändigt genom att rida för framåtlutad eller att hästen går i för låg form.

Jag förstår din oro, jag vet precis hur det känns. Sedan inflammationerna har jag varit petnoga. Känner igenom alla fyra benen varje dag, mest i förebyggande syfte för att veta hur han känns när han är normal. Då kan jag ju känna om det är något som inte är som det brukar. Charlie är normalt sett lite gallig i senskidan, dock inte kring hovleden. Gallor är lite så att när hästen väl får dem så är det inte säkert att de någonsin försvinner. Håll bara koll så att det inte blir hårt, då är det svullnad och då är något fel. Känn också så att din häst inte är varmare i ena benet än det andra, enstaka gånger är självklart att det kan vara så utan att något är fel, men är det så varje dag i, låt säga, en vecka så skulle jag nog säga att hästen inte är helt kry i benet.

Använder även B.o.T och det funkar som så att blodgenomströmmningen ökar och benet blir tjockt av allt blod som strömmar. Ett par timmar efter att ha tagit av B.o.T brukar Charlie vara fin i benen.

Ta det lugnt med din häst och lycka till!

Sv: Nu vill jag veta....måste ha svar

Tack för svar...vill ha flera!!!!!!!!
Menar du med hård, setnhård ellr? När jag har använt b o t tycker jag att galligheten har försvunnit och då är det ganska hårt. När jag sedan tar in hästen från hagen så är han mjuk över hovleden igen, alltså lite mer gungig. ..............

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 929
Senast: Raja
·
Hästvård Svullnaden upptäckte jag i lördags, mitt på knäet som en päronform ungefär. Hästan är pigg och ohalt, skrittar trots svullnad tjugo...
2
Svar
25
· Visningar
4 407
Hästvård Hej, ni som har följt mig och min pålle vet att min häst har en hovledsinflammation i höger fram som han inte velat bli av med. Han har...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: hillevie
·
T
Hästvård Skulle vilja få lite synpunkter på följande problem; En sexårig valack, halvblod, medelstor, inga särskilda exteriöra avvikelser...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 157
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna