Avliva, eller finns det alternativ?

Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag förstår dig helt och hållet, man börjar greppa halmstrån till slut och funderar ut olika möjliga lösningar. Jag har länge tänkt att man borde fråga en läkare vad som är typiskt när en människa drabbas av ledinflammationer. Vad brukar vara orsaken? Hur ser behandlingen ut oftast?

Jag har själv sett ett visst mönster när min häst har drabbats, det brukar följa pälssättning och fällning, då hästen vad jag har förstått är lite sänkt i sitt immunförsvar eller hur man ska uttrycka det. Varför får han det just då? Är det någon slags autoimmun sjukdom?
Veterinären tror inte man är klok om man nämner någon sådan teori... Men å andra sidan de har ju inga svar alls på bakomliggande orsaker! Överansträngning kan omöjligt vara hela sanningen när det gäller min häst för han har aldrig gått fullt ut egentligen.

Hans mamma triangelmärktes som fyraåring redan, p g a ledinflammationer, och sattes i avel i stället. Kan det vara ärftligt? Uppfödaren sa att stoet hade drabbats av fästingburen sjukdom och efter detta aldrig hämtade sig. Om stoet bär på en sådan sjukdom-hur påverkar det fostret?

Sen undrar jag, du fick konstaterat meniskskada på din häst - hur ställde man den diagnosen? Jag har alltid tyckt att min häst har en svag rörelsestörning i vä bak och lyckades, efter 3 år, tjata till mig ett ultraljud av knäleden. Allt såg fint ut enl vet men kan man se en meniskskada med ultraljud?

Jag hoppas att du, eftersom du bestämt dig för att kämpa på med din häst, lyckas med din träningsplan.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Kan börja med att säga att jag ej läst alla inlägg i denna tråd, så sorry om jag upprepar nåt.
När jag läste din tråd känner jag lite igen mig i din situation, har ett fullblod som för 3 år sedan blev mer eller mindre utdömd av vet. pga upprepade kotledsinflammationer i fram. Veterinärer stirrar sig dock ofta ofta blinda på stället där en hälta visar sig. men det beror ju ALLTID på något och hittas det inget på rtg så sitter ju grund problemet någonannan stans. Oftast i bog, nacke eller ryggen. Förmodar att han har ok hovvinklar? Med min häst visade det sig att han hade en jätte låsning i bogen som rättade till sig av en slump faktiskt. När hovslagaren satte upp ena frambenet på sin "pinne" (som hjälper till att hålla upp hovarna) drog han (hästen) samtidigt till sig frambenet och då flyttade hela bogen på sig så det small till i hela stallet. Sen blev han friskförklarad efter två veckor och har varit ok sen dess... Detta trots att veterinär undersökt och böjt i bogleder utan att hitta ngt. Ring till olika kliniker i närheten av där du bor och hör om de kan rekomendera en kiropraktor i din närhet. Det finns många oseriösa personer som kallar sig både det ena och andra utan att egentligen kunna ett skit. Gå på referenser från andra och ta ut en BRA kiropraktor är mitt råd.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hejsan !

Jag hade som en ansvarsfull hästägare till detta halvblod, givetvis tagit upp denna situation med vetrinären då den är ohållbar.
Det är ju givetvis ingen tävlingshäst, men det är ju ingen skogmulle häst heller då han inte håller..........
Han hade ju inte reagerat på detta vis om allt hade varit okej, och anledningen till att det har blivit så, det svaret hittar man inte alltid.
Men för dig som vill rida och träna, så hade jag tagit upp denna diskussion med vetrinären. Du har ingen anledning att skämmas eller känna dig dum. En rak fråga kommer att ge dig ett svar...............

Lotta
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Jag har själv sett ett visst mönster när min häst har drabbats, det brukar följa pälssättning och fällning, då hästen vad jag har förstått är lite sänkt i sitt immunförsvar eller hur man ska uttrycka det. Varför får han det just då? Är det någon slags autoimmun sjukdom?

Tycker definitivt att du ska berätta ALLT som du märkt, eller tror dig märka, för vet. De blir säkert jättetacksamma för all information de kan få när de försöker pussla ihop vad som kan vara fel med din häst. De får ju bara korta ögonblicksbilder av nuläget, du ser ju din häst varje dag, så det är DU som sitter inne med mycket kunskap när det gäller just DIN häst! Känn dig inte dum!!!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Alexandra_W skrev:
Quinn - faktum är att Tant Brun har en poäng. Ibland så är det just rörelse och träning som gör dem friska, och det är att stå som är boven.

Det är också det, som jag försöker få fram.
Men vissa här har redan från start hoppat på TS och förespråkar ett års vila..

Naffa envis och hävdar fortfarande att det inte hjälper...

AM
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hejsan

Personligen skulle jag försöka fixa så att han fick årslång vila (lösdrift?) Du kanske kan lämna bort honom till ngn som behöver sällskapshäst?? Ge hästen en ärlig chans som sagt var, tror att man ångrar sig senare om man inte försökt allt innan man tar bort den.

MVH WB
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det är ju högst individuellt om vila eller rörelse gäller (och för vissa hjälper ingenting utom den slutgiltiga, eviga vilan..). Men om vila misslyckats så skulle iaf jag vilja prova det motsatta.

Minns inte vilket besök det var men nummer en miljon ungefär med unghästen, då hade jag ju redan innan bestämt att var hon inte bra så ville jag ha henne behandlad, och så ville jag ha henne på oralt antiinflammatoriskt och lindrigt smärtstillande och prova om igångsättning fungerade. Det hade tydligen min vet med, för jag hann knappt föreslå det förrän vet började vifta med receptet.

Nu hjälpte inte det heller, men så var ju min dams grundproblem inte åtgärdat (eller upptäckt) då. Min valack däremot med känt, kroniskt grundproblem mår som sagt betydligt bättre av rörelse (omdömdesgill sådan) än av vila, då hela korthuset rasar ihop och inte bara grundproblemet blir sämre utan de temporära kompensationsproblemen ramlar in ett efter ett.

Sen ang de som föreslagit TS ett års vila. Det kan hjälpa men det behöver inte hjälpa. Vill man prova så tycker jag dock def man ska göra det om vet tror på det. Men JAG skulle absolut inte låna ut som sällskap ett år till 'vem som helst'. För OM vila är det värsta tänkbara för den hästen, så gäller det att upptäcka och få fatt i det såfort det börjar gå utför.
De fanns ju många som tyckte att min unghäst bara hade växtvärk och att jag skulle slänga ut henne på lösdrift ett år och glömma bort henne, istället för att åka till vet, hade jag lyssnat på dem så hade hon varit stendöd nu. Eftersom att hon då gått sned i ett år, gått med obehandlade ledinflammationer ett år och dessutom starkt lärt in sig ett felaktigt rörelsemönster. Och då hade vi med största sannolikhet inte kunnat rädda henne ens om vi sen upptäckt snedheten när jag efter ett års vila insåg att det var skit..

Så prova gärna vila om det känns rätt - men under nogrann koll. Och har vila inte fungerat - prova gärna rörelse under nogrann koll.

Sen håller jag med Naffa om att BARA vila bort en ledinflammation hjälper sällan, isf ska det vara behandling först så den hävs, och sen vila för att läka ut ev annat skit. Men att utan beh vila bot ledinflammation brukar inte gå så bra..
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

LinnéaL skrev:
Jag vill inte framstå som negativ nu, för jag förstår att du vill prova bygga upp din häst och se om det gör någon skillnad. Och jag är en av dem som tror på noggrant avvägd träning för att komma till rätta med rörelsestörningar.

MEN. Jag har så svårt för när man uttrycker sig som att något (i det här fallet vila) inte fungerar för att det inte passade just en särskild häst.

I stället kan vi väl enas om att alla hästar är individer och vad som passar för en kanske är helt fel väg att gå för en annan. Att det inte är fel att prova en helt ny infallsvinkel på ett problem om den första visar sig inte lösa problemet. Att det alltid är bra att ifrågasätta gamla sanningar. Men att beprövad erfarenhet också är viktigt att lyssna till.

Hoppas att det går bra att stärka din häst. Att du hittar vägen för honom.


Jag menar inte att vila i sig inte är bra, och jag menar INTE att det inte passar för vissa hästar.
MEN jag menar att vila inte hjälper för att bota inflammationer, för det gör det inte, och det kan du fråga vilken vet som helst. Inflammationer måste behandlas, OCH vila, men enbart vila hjälper inte. Och jag vill minnas att det var så jag även skrev. Samt att vila I MIN hästs fall, efter ett år, inte visat sig hjälpa.
MEN , det är möjligt att vilan faktiskt gjort att hästen nu är redo för att gå in på en ny väg, som att tränas upp, och att OM jag börjat med detta när jag fick honom - inte skulle ha blivit något bra.

Hoppas oxå innerligt att jag kommer se resultat. Kommer börja med tömkörning och handarbete i skritt för att stärka rygg. Ev lägger jag oxå in någon tur med skritt i vagn för att få liiiite extra belastning....
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag har sagt att AKUTA kotledsinflammationer måste ha vila! Och det står jag för. Man kan INTE fortsätta anstränga en häst som har en akut inflammation i en led, det säger väl sig själv? Man vill väl ändå inte att det ska bli en kronisk ledinflammation med förändringar på ledbrosket? En ledinflammation beror ju vanligtvis på någon typ av överansträngning.

Behandling i leden och sedan vila! Det brukar i okomplicerade fall rekommenderas 4-8 veckors vila, oftast 8 veckor. Detta behöver naturligtvis inte betyda strikt boxvila hela tiden.

Om hästen är ok därefter är det kanske inte bara att sätta igång som vanligt igen, utan man får ofta ändra träningen så att hästen håller bättre i framtiden. Kanske undvika att rida så mycket på böjda spår i början utan träna hästen mer på raka spår, klättra osv. Skapa en bra grund före den verkliga träningen börjar.
Det viktiga är ju att försöka lista ut VARFÖR en häst får upprepade ledinflammationer. Det har ju oftast en bakomliggande orsak. Fel ridning och träning, Det kan vara en avvikande benställning, ont någon annanstans t ex i ryggen, fel skoning (tex för långa tår som medför en felaktig brytning ) mm mm.

Kommer man inte tillrätta med detta är risken för återfall stor även om hästen vilar länge.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Ge honom minst ett halvårs vila...ev längre om han behöver... undvik också plan mark dvs ridhus, volt så mycket som möjligt... han behöver läka ut sina skador ordentligt samt att bygga upp sin kropp igen- på rätt sätt... detta med kotleds inflammationer har blivit allt vanligare tack vare att folk ofta sitter och "harvar" i ridhus och på volt för mycket.... träna honom i så naturlig miljö så mycket som möjligt... backe upp och backe ned... mycket ojämnt och växlande hårt och mjukt... hästar är inte gjorda för krattade underlag... dom behöver vara mycket i skog och mark..
det blir lätt ridhus/volt och även utevistelse i plan hage... inte bra för helheten..
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Jag förstår dig helt och hållet, man börjar greppa halmstrån till slut och funderar ut olika möjliga lösningar. Jag har länge tänkt att man borde fråga en läkare vad som är typiskt när en människa drabbas av ledinflammationer. Vad brukar vara orsaken? Hur ser behandlingen ut oftast?

Jag har själv sett ett visst mönster när min häst har drabbats, det brukar följa pälssättning och fällning, då hästen vad jag har förstått är lite sänkt i sitt immunförsvar eller hur man ska uttrycka det. Varför får han det just då? Är det någon slags autoimmun sjukdom?
Veterinären tror inte man är klok om man nämner någon sådan teori... Men å andra sidan de har ju inga svar alls på bakomliggande orsaker! Överansträngning kan omöjligt vara hela sanningen när det gäller min häst för han har aldrig gått fullt ut egentligen.

Hans mamma triangelmärktes som fyraåring redan, p g a ledinflammationer, och sattes i avel i stället. Kan det vara ärftligt? Uppfödaren sa att stoet hade drabbats av fästingburen sjukdom och efter detta aldrig hämtade sig. Om stoet bär på en sådan sjukdom-hur påverkar det fostret?

Sen undrar jag, du fick konstaterat meniskskada på din häst - hur ställde man den diagnosen? Jag har alltid tyckt att min häst har en svag rörelsestörning i vä bak och lyckades, efter 3 år, tjata till mig ett ultraljud av knäleden. Allt såg fint ut enl vet men kan man se en meniskskada med ultraljud?

Jag hoppas att du, eftersom du bestämt dig för att kämpa på med din häst, lyckas med din träningsplan.


Hej!
Ja visst griper man efter halmstrån, man vill ju rädda sin häst. Nu har jag redan räddat honom en gång, då han faktiskt var halvdöd när han kom. Men när jag kommit så här långt, och ser att hästen har livsglädje och VILL, VILL VILL. Då kan jag inte ge upp. Han ääälskar att jobba trots sina problem, och vilan har gjort honom understimulerad. Han blir överlycklig och skriker när han hör att jag hämtar hans grimma i stallet. :love:

Det där med pälssättning/fällning är intressant. Min har haft STORA problem i samband med detta, och när han nu skulle fälla, så tappade han ALLLLT hår. Stora kala fläckar, såg inte klok ut. Inte heller knät hade fått hår efter 4 månader (ultraljudet, då man rakar bort håret), MEN när han kom på betet så började håret växa igen. Så någon rubbning måste det ha varit.

Jag tror inte att själv ledinflammationerna är ärftligt, men det är säkerligen ärftligt med "skörheten" som kommer från vissa gener, eller ska man säga motståndskraften att undvika inflammationer? Vissa gener betraktas ju som starka resp svaga när det gäller skador.
Det här med fästingburna sjukdomar måste ju xå påverka, eftersom det påverkar lederna. Borde ta ett sånt prov på min jag.....
Har du tagit sånt på din? För borrelia/Erlichias sätter ju sig på leder.

Vi var ner och skulle röntga/ultrljuda. Röntgen visade superfina bilder. Ultraljudet visade blödning på en sena, samt förändringar i menisken, som visserligen var lindirga, men tillräckliga. Och utan artroskopi kan man aldrig få en 100% diagnos på hur hela menisken ser ut, men det man ser på UL, brukar räcka för att se OM det finns NÅGRA skador på menisken. Så har du gjort UL och inte sett något så kan du nog vara lugn ang mensiken iaf.
Sättet jag märkte att det var knät på, var ju för att han blev så gallig, han var som en fotboll ett tag - inflammation som kom av menisken. Så har de meniskproblem brukar de som sagt oxå dras med knäinflammationer. Dessa har i min hästs fall kommit av överbelastning, då han tyvärr bara gått med käk i sin ungdom, och inte fått jobba med ryggen utan bara bakknäna.....:(

Så, som sagt, har du gjort UL och de var fint, så kan du nog andas ut ang bakknäna iaf, för man ser otroligt mkt med ultraljud. Men jag tror att om du skulle få tag i en bra kiropraktor så skulle han nog hitta något fel - det gjorde min på en gång. Det var faktiskt ryggen som såg värst ut, trots att min häst hade inflammtaioner i alla ben. Men det är klart, anledningen till att hältan inte märktes var väl att han var jämnhalt på alla 4......:crazy:

Kanske har missat, men var din häst en hopp eller dressyrhäst? Du kanske oxå måste göra som jag tänkt. Gå igenom HELA hästen, även rygg, och sen helt enkelt börja om från början. Men din häst har säkerligen muskler redan? Min har inte en enda......
Vad du än väljer, så lycka till!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Han är dressyrhäst, eller ja, hobbydressyrhäst får vi väl kalla det eftersom han bara har startat i lokala LB klasser.
Det knepiga är ju att vi har absolut inte sutttit och harvat i ridhus utan endast träning på bana en gång i veckan och resterande ute i skogen. Han hade väldigt svårt att sätta muskler på rumpan länge men nu det senaste 1,5 året så har det hänt saker så jag tycker att han i dagsläget är ok musklad i a f. Han har ju inte gått riktigt fullt ut det senaste halvåret precis.

Han är skodd kort i tån och vinkeln är bra enl vet. Han skos var 7 :e vecka och har sulor runtom. Det enda man kan se på hästen ibland, när han har stått inne det är gallor på båda bak men de går ner så fort han rör på sig. Annars är han torr o fin om sina ben och har alltid varit.

Jag har satt in en annons på foderhäst sidan här på Buke, gå gärna in där och kika på bilden. Tror att ni genom rubriken o texten hittar rätt annons. Jag har börjat med en annons men är långt i från säkert att det kommer att bli så, funderar på triangelmärkning först. Då blir man ju av med de som ev tar honom av intresse för att tjäna en hacka på försäljning längre fram eller som ev kör för hårt med honom. Jag tjänar inga pengar precis på triangelmärkning eftersom han står i fölpris i försäkringen fortfarande men tänkte att det kunde vara säkrare så. Jag inser ju att det aldrig blir någon tävlingshäst av honom, vi har redan halkat långt bak i utbildningen men han kan kanske bli en trevlig promenadhäst om något år. Han är lite skarp nu men det kan ju hända att han mognar.

Tack för alla uppmuntrande ord, det värmer.:bow:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Såg an annons om konvalecens stall på blocket igår. Ring och kolla med dem. Kanske jättedyrt, det stod det inget om, men värt att ringa o höra sig för
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej,
Jag vet inte hur du känner, hur långt du vill dra hans konvalecent tid osv, men OM du är intresserad finns det en person jag kan rekommendera. Ingen alternativare utan en mkt duktig och välkänd hovslagare som har nära kontakt med mkt duktig veterinär. Lång vila kommer med all säkerhet att behövas, men själva orsaken är det mkt möjligt att han kan hjälpa dig med. Han har rekomendationer från otaliga proffsryttare och travtränare.

Häng inte upp dig på att han är hovslagare om du tror problemet kommer nån annanstans ifrån.

PM-a om du vill ha kontakt.

Lycka till, känner med dig!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

'lånar'

Har lite bråttom så jag har inte hunnit läsa riktigt allt så jag hoppas att jag inte upprepar det andra har sagt.

Du bodde väl i Skåne? Har du varit på Helsingborsdjursjukhus? De har både en equter. och sadelutprovare knutna till sig. Dessutom så kan man få rida där så att de ser hur det ser ut osv.

De tittar verkligen på hela helheten och inte bara på själva hältan.

Bla har min egna häst blivit helt bra med hjälp av Helsingb. Hon galopperade fram och travade bak (tycke jag när jag red henne). Ingen kunde hitta något utan alla så bara "hon är bara otränad rid du på". Kollad av flera veterinärer (bla på band) och eqt, ingen hittade något.

När jag äntligen åkte ner till Helsb. (bor i Göteborg) efter tipps från bekant så fick de böjt fram en liten hälta i ett bakben. Detta behandlades dock inte alls utan bara deras eqt var på henne. Red som vanligt i 8 veckor (vilken galopp hästen fick!!!). Återbesök och hältan var borta.

Sen måste man tyvärr ibland acceptera att man inte alltid kan hitta något fel och utifrån det bestämma hur man skall göra.

Mvh

Tora
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Vi har varit på Flyingekliniken, i början, och sedan på Stenestad plus en vända i Slöinge. Har inte varit på Hbg, har tyckt att där är för stressigt och för mycket löpande band de gånger jag har varit där med andra hästar. Jag har förskt få tid hos Staffan i L men de hade inga tider, skumt för det lät som om det var totalnobben p g a att jag sa att vi ville ha en second opinion. Jag får kanske tänka om vad det gäller Hbg, om det blir någon fortsatt jakt på diagnos.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej,
jag har också samma problem. 8-årig valack som inte gått att rida "fullt ut" mer än som fyraåring....därefter lunginflammation, erlichiainfektion, lös benbit operation, kotledsinflammation första gången ca 3 månader efter operationen och nu igen ett år senare.......:( jättekul :(

Känner också i mörka stunder att vad i jisse namn ska jag göra med den här hästen...:confused: ska han någonsin bli "normal"..

Har fått dra ner mina rid ambitioner till noll och är glad om vi kan skritta ut en runda och kanske trava 5 minuter ..........:crazy:

Lite tröst kanske, att du är inte ensam om dina problem.....

Mvh B
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag skulle, som så många andra också skrivit, absolut prova med kiropraktor. Eller kanske ännu hellre en duktig osteopat som enligt min erfarenhet jobbar med större helhetssyn (och inte med klubbor om det är viktigt, bara händer/sin egen kropp).

Utan att gå in på detaljer så har den osteopat som nu behandlar min häst hittat saker som inte veterinären sett trots en nästan årslång utredningsperiod. Osteopatens behandling har efter bara 3 månader lett till att hästen nu är avsevärt mycket bättre! :)
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag skulle ge en kiropraktor en chans! De kan göra underverk! Måste ju vara nått som inte stämmer när din häst hela tiden blir dålig.
Men det finns många ohederliga även i den branchen, så var noga när du väljer, men du har ju fått några tips här.

Och när det gäller behandling med klubba så har jag för mig att det var en som behandlade en häst för snedhet med klubba i "veterinärerna" på TV för några år sen. Man såg att hästen var sned innan, men ej efter! Kan säkert vara bra om det är rätt utfört!

Min stressade häst tyckte annars det var skönt att bli behandlad av kiropraktor i höstas. Han hade spänningar i kors och nacke som han "knäckte till" och behandlade med laser.

Min kompis låneponny knäckte han typ överallt... Han sa att den stackars hästen hade gått med som ryggskott länge. Kanske 10 år! Det märktes inte så mycket på honom, men han hade börjat vägra en massa på tävlingarna. Kiropraktorn sa det att hästar är så snälla djur att de ofta gör det vi ber dom om, men det går bara till en viss gräns... Hon hade börjat tävla lite högre, och då gick det inte längre. Men efter behandlingen hoppade han igen. Dock så hade han behövt fler behandlingar. Han var ju ojämt musklad, och det var lätt att han skulle "falla tillbaka" innan han musklat om sig rätt. Men han blev tyvärr såld till en annan.

Lycka till med allt! Hoppas du inte tar bort hästen, inte än i alla fall. Prova en kiropraktor först. Men jag förstår om det känns väldigt tungt just nu.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Kom på det att det faktiskt finns sjukgymnaster för häst nu också! De kan så otroligt mycket mer om kroppen än veterinärerna gör...

Var själv hos läkare efter att jag ramlat av hästen i vintras. Benet var jätte svullet. Jag kunde inte sträcka ut det och haltade jätte mycket. Plus att det gjorde JÄTTE ont. Han sa - "Det är bara en blödning. Inget att oroa sig för". Åkte hem. Var inte bättre efter en o en halv vecka. Åkte in igen. Doktorn sa då att det bildats ny vävnad i benet som var för kort. Jag skulle helt enkelt försöka gå normalt så att vävnaden sträcktes ut. Fick också tid hos sjukgymnast dagaen efter. Sjukgymnasten undersökte NOGA till skullnad från läkarn. Han sa att muskeln antagligen var av!! Möjligen hade jag "bara" krossat den... Och den fick INTE ansträngas. Fick fina små övningar också.

Tycker min hostoria visar lite skillnaden mellan läkare och sjukgymnast... Och veterinär och läkare är ju ungefär samma utbildning fast på häst/människa.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp