Avliva, eller finns det alternativ?

Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej

Tråkigt med alla dessa hovledsinflammationer som existerar på våra hästar idag......................
Tycker inte att man ska dömma ut alla som tar hand om utdömda hästar, visst många har "falska" ändamål med hästen:devil: , men inte alla.
Jag har själv tagit upp ridningen på äldre dar igen & nu har vi köpt en gård, där jag kan ha min triangel märkta häst Manne *L*
Det är inte bestämmt när vi ska flytta ännu, då vi måste bli av med vårat hus i Göteborg först. Men så snart det är gjort (hoppas snart)

Så flyttar vi med alla djuren :banana:

Kommer så smånigom att behöva en sällskaps häst till vårat egna svhbl som oxå varit utdömd pg.av samma åkomma.
Håller utkik på foder/omplacering på livstid hästar, & även sneglat på att bli jourhem till SHV.
Då jag endast rider varannan dag & på promenad nivå, så bör han hålla för mig i ett par år. Har inga större ambitioner mer än att rida ut i skog & mark.
Det som ger mig mest är samvaron med djuren, dvs. skämma bort dom med godis & kärlek varje dag.
Tror inte många vet vikten av att hästen bör ryktas varje dag för blod genom strömningen, bästa massagen som finns om det görs i rätt ordning. Ser att många tar borsten & borstar av lätt, på med sadel *klart*. Alla gör så i vårat stall, utan jag.............lever i stenåldern tydligen. Dom påstår att hästen ska helst inte ryktas alls, för stövet i pälsen skyddar för väder & vind. Varför då alla dessa täcken :confused:
Är du orolig att "fel" person får honom, så sätt ut honom på "PROV" först. Känns det bra efter den tiden så kan personen få hästen eller att du tar tillbaks honom om 1 år.Men blir han dålig igen så börjas det om.............men det är risken du tar om du placerar ut honom på foder ett år.
Tycker det vore förfärligt om han blir avlivad så här ung, men förstår samtidigt ditt dilemma. har man en egen gård så blir kostnaderna lite lägre, än om dom är inackoderade. Förstod inte vilken typ du hade, av inackodering alltså.
Låter våran famil intressant får du gärna maila mig, så kan vi prata mer.Kanske våra hästar passar varandra.........

Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det blir ju ett moment 22 det här med att sälja eller låna ut hästen när han inte lyckas hålla sig ohalt tillräckligt länge. Jag är dessutom sån att jag inte kan hålla tyst utan alltid informerar om hästens sjukdomshistoria, det är ju ingen mening att sälja en häst som man sen riskerar att få problem med köpare eller att hästen drabbas genom att den säljs vidare.

Sen kan jag bara kort kommentera en del knepiga inlägg; jag är ingen tävlingsfreak, tävlar inte alls faktiskt utan tränar BARA och sen har min medryttare skött tävlandet. Någon hade en konstig kommentar om att jag hade tänkt lämna hästen till någon som sen ska träna upp honom och så ska jag ta tillbaka honom och sälja dyrt:confused: Hallå, ursäkta men har ni läst tråden?

Hade jag varit en person som velat tjäna pengar så hade hästen varit borttagen för länge sedan. Jag har lagt ut MYCKET pengar på att försöka hålla honom frisk; hältutredningar, behandlingar, tränararvoden, specialskoningar, massage var 14:e dag etc etc. Jag köpte honom som föl och hade höga förhoppningar på att detta skulle bli en jättefin dressyrhäst med den stam han har, jag har lagt ner många timmar på utbildning och för att allt skulle bli riktigt och rätt så anlitade jag en utbildad beridare till inridningen. Jag har själv ridit in mina hästar i alla år men denna gången var jag verkligen mån om att det skulle utbildas proffsigt.

Någon kommenterade höga krav men mina krav på hästen minskade tidigt efter det att han först insjuknade och jag skulle vilja påstå att han aldrig gått fullt ut egentligen. Han håller inte ens för promenadridning i dagsläget för det är i princip vad vi gjort med hästen efter denna senaste omgången av behandling o vila.

När man lägger en tråd här med en fråga så blir det ju så att man får alla möjliga svar och man får sortera vad som är vettigt och vad som är bara trams eller påhopp och bortse ifrån dessa.
Alla ni som kommer med konstruktiva förslag och delar med er av erfarenheter; det är guld värt. Jag är långt i från säker på vad som kommer att göras men jag är väldigt säker på att orken tryter och att jag måste fundera ut en lösning som passar hästen.

Jag kan inte riktigt förmå mig att placera ut till någon helt okänd som sällskapshäst och det gör det hela mycket svårare förstås.
Det jag skulle vilja; en väl utbildad, vuxen person med mångårig hästvana, stor plånbok och tålamod, kanske någon som bara har unghäst och som kan tänka sig att chansa lite med att låta honom vila och sen se om han håller framöver. En människa som är rutinerad nog att se tidiga tecken på smärta så att man aldrig går över gränsen utan stoppar ridningen i tid innan inflammation uppstår. Lösdrift, bete, sällskapshäst - det känns väldigt främmande med denna hästen som är världens mest sociala och som i princip står och bankar på dörren på eftermiddagarna för att tala om att - HALLÅ! Vad händer i dag då? Hör att ni är i stallet och pular, glöm inte mig! Jag vet, det är lite löjligt, han är ju bara häst men en oerhört mänsklig sådan.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Ja det finns seriösa människor som kan vara villiga att ta emot en sådan häst. Har den fin dressyrstam och inga pålagringar är det inte omöjligt!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej!

Ge upp eller inte, det är den eviga frågan. Har ett 10-årigt rart litet sto som just blivit utdömd pga kronisk knäledsinflammation. Hon har varit opererad i både vä bakknä, hö framknä (lösa benbitar bl.a) men detta satt i vä framknä. Halt för tredje gången, behandlad MASSA gånger med allt vad man kan komma att tänka på. Nu vill veterinären inte behandla längre utan vi åkte hem med tårar i ögonen.

Jag kände att jag inte orkade längre, de senaste 8 (!) åren har vi kämpat. Vi bestämde oss för att ta bort henne. Någonstans måste man inse fakta och sluta kämpa också. Hon ska ju "ändå dö" någon gång framöver (missförstå mig inte) så om det blir nu eller sen spelar inte så stor roll känns det som. Detta beslut togs mycket för min egen skull då jag är helt uppgiven och inte orkar massera 3 ggr/dag med liniment ett halvår till, linda ben och lägga ut massa pengar på kiropraktorer etc.

ALLA i min omgivning har stöttat mig. Man måste gå vidare ibland.

MEN.... eftersom jag har egen gård ändrade jag mig efter ett par dagar då hon faktiskt är ohalt i skitt och endast blir ordentligt halt vid böjprov. Veterinären tycker att det är helt okej att ha henne som sällskapshäst och JAG tänker låta henne gå i hagen ett år eller två för att se om det blir bättre. Hon lider inte vad jag vet (hon står heller inte och gör "böjprov på sig själv" så att hon får ont). Jag har insett att loppet är kört men hästen har ialla fall ett jobb som sällskapshäst åt mitt andra sto. Ska börja träna cirkustricks med henne så att hon känner att hon får något att göra, men ridning, nej, det blir inget av.

Du känner i hjärtat vad som är rätt för just dig. Lyssna på alla goda råd men stå upp för din sak och ditt beslut, vad det än blir.

Och du.... de flesta som håller på med hästar är faktiskt ganska seriösa och måna om sina djur så om du lämnar ut som sällskapshäst och samtidigt har kollat upp nya stället behöver du nog inte vara orolig!

Lycka till!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Nu har jag läst hela tråden, och tycker att flera av dem som skrivit faktiskt har en poäng.

En av poängerna är att prova alternativa behandlingsmetoder som kiropraktik eller liknande. Jag har även sett akupunktur ge goda resultat på stela/sneda hästar (dock hade det i de fallen inte gått så långt som till kotledsinflammation).

En annan poäng är det där med vila. Man kan framföra det på olika sätt, men jag tycker att vila i åttaveckorsperioder (även om de perioderna är många) är ganska kort, och att man faktiskt borde prova vila i ett halvår till ett år innan man ger upp. Detta oavsett egna önskemål om att rida. Kanske kan du hitta en möjlighet att rida en annan häst gratis (det finns många som vill ha hjälp!) eller till låg kostnad samtidigt som din konvalescent får sin långa vila.

När jag säger vila menar jag förresten "vila" i större hagar tillsammans med andra hästar. Självklart kan det initialt behövas en "lugnare" vila, men sedan tror jag på att hästen skall få röra sig i sin takt, utan belastning, tillsammans med andra hästar. Helst i lösdrift. Jag såg att du inte tror på det, men med rätt sorts hästflock tror jag ändå att det kan vara en idé, åtminstone under en period.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Har veterinärerna som undersökt hästen någon teori om varför hästen får dessa upprepade kotledsinflammationer? Vad är den bakomliggande orsaken? det är ju viktigt att ta reda på för framtida prognos. Ibland kan hästen ha ont på ett helt annat ställe t ex i ryggen och därför få inflammation i kotlederna, ibland har de en väldigt skev benställning och ibland är det ridningen som felas.
Har du varit hos någon erkänt bra veterinär för att utreda hästen ordentligt? Kanske ska prova en annan klinik för en "second opinion"
(Inte för att den 1:a kliniken behöver göra något fel utan för att det kan vara bra med en ny syn på det hela)
Om hästen inte har några röntgenförändringar i lederna och inga andra skador borde ju chansen för tillfrisknande vara god.
Tjatar igen om längre konvalescens då 8 veckor ju är minimivila för dessa hästar. Alltså vila från arbete.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det här kanske låter konstigt, men har du provat med mycket rörelse nångång?
Leder och ligament hos hästar är anpassade till rörelse dygnet runt, och om hästen inte rör på sig ordentligt så får ligament, leder, senor osv inte den näring och stimulans de behöver för att fungera.
Hästen rostar ihop...

Nu menar jag inte att du ska rida omkring på en halt häst hursomhelst och låtsas som det regnar. Självklart ska man inte träna en häst med smärta, eller utsätta den för djurplågeri.
Hoppas ingen tror att det är det jag menar nu!

Men, om han får röra på sig ordentligt så kan kroppen hjälpa till att läka, istället för att stå mycket, röra sig försiktigt och vänta på att medicinerna ska läka honom.
Ta hjälp av ET, kiropraktor och veterinär.
Låt ET och kiropraktor modifiera hans ev spänningar och snedheter, och kolla om veterinären kan skriva ut inflamationshämmande och ev smärtstillande om hästen har ont. Och du själv rör hästen.
Långa pass, kanske två gånger om dagen om möjligt.

Det finns många exempel på bra hästar som i princip varit utdömda, men som har kommit tillbaka med rätt träning.

Och du, nuförtiden när människor tex har ont i axlarna och är sjukskrivna, så rekomenderar man styrketräning för att öka genomströmmningen av blod och bygga upp musklerna.
Vilar man så släpper inte spänningarna.
Det var inte länge sen man skulle vila allting friskt, men man tänker om nuförtiden.

Testa om du orkar!
I samförstånd med veterinären förstås!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Den har väl inte akut kotlesinflammation hela tiden?
Det står ju att den rids försiktigt litegrann emellanåt, och har varit behandlingsfri nästan ett helt år, tidigare.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Quinn - faktum är att Tant Brun har en poäng. Ibland så är det just rörelse och träning som gör dem friska, och det är att stå som är boven. T ex att hästen blir bra, men sämre när den sätts igång. Eller inte blir helt bra av vila + behandling. I vissa av de fallen så är det som tillslut gör skillnaden att hästen sätts igång och stärker sig så attd en bygger upp korrekta muskler etc. Så att hästen, som kanske gått med ett felaktig rörelsemönster pga skadan/smärta får bygga upp de rätta musklerna och vänja om sig med ett korrekt rörelsemönster. Och då kommer inte inflammationen tillbaka, eftersom den berodde på felaktigt rörelsemönster.

Detta ska dock avgöras i samråd med veterinär och med kontinuerlig veterinärkontroll. Det är en av de saker vi provade med lilldamen, när inte vila & behandling fungerade så provade vi dels behandling och igångsättning (anpassa, sansad sådan) och dels behandling och igångsättning med understödjande behandling. Nu fungerade det inte på henne, men tar man t ex min valack så han har en hasledsdefekt som gärna ger ledinflammationer. Vid utdömningen (då vi kämpat med beh och op osv i nästan ett år) bedömdes ledinflammationen som kronisk. Han bedömdes fungera som promenadhäst. Han var promenadhäst ett halvår och kändes bättre, så jag provade (i samråd med vet och under vetkontroll) att öka kraven. Idag har han spöat alla prognoser och är väldigt aktiv för att vara förtidspensionär, hoppar tom (något han inte gjort innan utdömningen), och hans has mår BÄTTRE än vid utdömningen och året innan. Han kollas varje halvår, och hitills har rek varit entydiga (tre olika vet) - fortsätt rid som du gör, och ställ för guds skull inte av honom! Och faktum är att han brukar bli betydligts ämre av vila. I vila/frihet har han en väldigt tydlig rörelsestörning, som helt förvinner under ryttare. Så bara vila = han felbelastar = han blir sämre i hasen. Under ryttare belastar han korrekt och bygger korrekta muskler, som hjälper honom att felbelasta lite mindre sen if rihet. (Naturligtvis så är han fortfaande förtidspensionär, han kommer aldrig någonsin hålla för normal/full träning, och vissa saker får man vara väldigt försiktig med, t ex böjda spår)

Så, just i de där trassliga, långrandiga fallen där man liksom inte permanent får bukt med problemet kan faktiskt rörelse vara lösningen, med eller utan understödjande behandling under uppbyggnadsfasen.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Bison skrev:
jaaa du jag står fast vid att man inye är ngn bra hästmänniska om man inte kan tänka sig att ge sin häst ett års vila bara eftersom man vill tävla.......

Nu var det inte riktigt det hon sa. Utan det som är anledningen att trådskaparen funderar på att ge upp är att orken är slut. Och innan man varit i den karusellen, med en häst som inte blir bra, där man kämpar och försöker, och hela tiden drabbas av bakslag, där man provat allt men kan komma på inom rimliga gränser och lite till, och där - och det här är VIKTIGT i sammanhanget - man lagt ut astronomiska summor, och långt mer än man har råd med *egentligen* på att få hästen bra och man fortfarande är kvar på ruta ett, bara det att för varje gång man hamnar på ruta ett så är det med en ytterligare lite sämre prognos för varje gång.

Tillslut dammar man rakt in i väggen, orken är slut, ideerna är slut, veterinärerna erbjuder inget hopp, man har totalt förstört sin ekonomi som är i botten, alla buffertar är tömda och man drömmer mardrömmar på nätterna om att det ska hända något mer som kostar pengar, få halvpanik om bilen börjar hosta lite, där man i princip dygnet runt månad ut och månad in oroar sig.

Det går dock inte att föreställa sig innan man varit där, men det kostar otroligt mycket både känslomässigt och ekonomiskt. Och det finns alltid en gräns. Både för det ekonomiska, när pengarna helt enkelt är slut, bufferterna tömda, osv och för det känslomässiga, när man helt enkelt inte ORKAR mer.

Jag kämpade för min unghäst när alla andra slutat kämpa. Det skickade min ekonomi åt helvete IGEN (den som jag precis hade fått på fötter igen efter förra svängen med att försöka få valacken bra.. ), pengarna var slut, skulderna hade ökat lavinartat osv. Dessutom så mådde jag psykiskt kasst, jag fick tillbaka mitt magsår som hållit sig borta i tio år, jag hade grymma problem att sova osv. Hjärnan kopplade inte bort, utan jobbade omedvetet hela tiden på ännu något att testa, ännu en väg och ffa att komma på vad fan grundproblemet var eg. Och så dessa kast mellan hopp och förtvivlan, hästen blev bättre och man började hoppas, bara för att strax därefter inse att det var dåligt igen, och lite sämre än förra gången. Oddsen sjönk ju för varje gång.

Det handlar inte om 'äsch, jag vill tävla', det handlar om att man gjort och försökt allt man kan komma på (det är olika mycket för olika människor), att pengarna och orken är slut, prognosen dåliga och dessutom att man någonstans är så LÅNGT från målet för hästeriet som man kan komma. Man betalar många tiotusentals kronor över de 'normala hästkostnaderna', för att ha en gräsklippare deluxe. Och när det skett år efter år så nånstans kommer man börja fundera vad f*n man håller på med egentligen, om det är värt det etc.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Läskigt, för du har precis prickat in hur jag känner mig just nu...:(

Tankarna snurrar hela tiden också om varför, vad är grundorsaken. Kan någon annan få honom på fötter? Tänk om han far illa? Foder är ju idealiskt men VEM vill chansa på detta? Promenadhäst, jo det kanske skulle gå så småningom men hur hittar man en sk skogsmulle som ändå är skicklig ryttare, hästen är inte okomplicerad att rida utan kräver vana.

När jag har läst alla era synpunkter här så är det tydligt att de allra flesta tycker att det är fel att avliva, för tidigt i alla fall. Eftersom jag inte orkar mer så kommer jag efter att ha pratat med veterinären på fredag lägga all min tid på att försöka hitta ett bra foderhem åt honom. Ett med referenser och hela den biten. Under tiden får han gå med stona på bete så att han inte är hemmavid och bara står vid stalldörren och undrar när vi ska ut o jobba.:(

Jag bockar och bugar till dig och alla andra här:bow: , tack för att ni kommit med tips o synpunkter.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Mycket bra skrivet Alexandra!! :bow: :bow: :bow: :bow:

Det är otroligt tufft när allting känns hopplöst och man tycker att man gjort ALLT, men tyävrr är det inte alla som kan sätta sig in i den situationen.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Alexandra_W: Huvudet på spiken.

Dessutom kan man ju lägga till hur fantastiskt jobbigt de flesta hästar tycker att är att vara i hältutredningskarusellen med återkommande besök på klinik, böjprov, sedering för röntgen, understimulering eftersom man inte får jobba, gå och ha ont, en deprimerad matte/husse som förmedlar obalans.

När man har låtit sin älskling gå igenom denna cirkus i flera år och ÄNDÅ inte ser någon ljusning så kan jag förstå att man överväger att avsluta dess lidande.

trejak: Det är alldeles uppenbart att du försöker hitta den lösning som passar dig och din häst bäst. :bow:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

heJ!

Vet att det inte är ett lätt problem du dras med och det är svårt att veta vad man ska göra.

Hade det varit min hade jag frågat veterinärerna väldigt noggrannt om hästs chanser att bli frisk efter lång vila och hade de sagt att häst kunde bli bra (dvs. stor chans på fullt tillfrisknande) hade jag letat reda på någon som kan ta häst som sällskap ett år och bara låta häst gå ute och vila.

Hade chanserna för tillfrisknande varit små hade jag tagit bort häst, både för häst skull och av egoistiska skäl, en kostnad mindre och ett orosmoment mindre, visst, svårt att besluta, men i slutändan kan det komma att kännas ganska skönt, häst behöver iaf inte lida mer.

Jag satte för några år sen ut annons å en av mina sköthästar som bara kunde gå i hagen och skrota i minst ett år och fick MASSA seriösa svar, varav jag pratade med flera i tel. Tyvärr han häst bli avlivad innan vi hittade någon, men det finns massor av folk som är villiga att ta hand om en häst och bara låta den skrota i hage.

Lycka till med beslutet!

/ Lavinia, som jämt oroar sej för sin halt o lytt-häst.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Inte för att jag är en kall person utan....
Det är vårt ansvar när vi skaffar en häst att se till att de slipper lida och ha smärta...

En häst som har ont igen och igen under flera år, bör på veterinärs inrådan, få avsluta sina dagar på jorden..

Först brukar hästen få genomgå 3 st behandlingar.. efter detta om hästen inte blir bra brukar avlivning vara det som är skonsammast..

Tycker inte dåliga hästar ska bli sälskapshästar, då de har oftast ont.
Många missar att se detta då de bara går i hagen som sälskap..:(
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Bison skrev:
jaaa du jag står fast vid att man inye är ngn bra hästmänniska om man inte kan tänka sig att ge sin häst ett års vila bara eftersom man vill tävla.......


Jag tror nog att de flesta (även trådskaparen) skulle ge hästen ett års vila om man sedan visste helt säkert att den var bra. Men i såna här fall kan ju faktiskt ingen garantera att det blir så. Känns nog inget vidare om man låter hästen vila ett år och sen blir det samma sak igen... och så börjar man om med alla klinibesök osv.osv.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej!

Först vill jag bara säga till dem som påstår att inflammationer läker med vila. Det gör de inte. Inflammationer måste behandlas och sen vila. Endast vila hjälper inte mot inflammationer.

Tretjak, OM jag förstår dig. Sitter i exakt samma båt med min pålle som oxå är 6 år! Han skulle kunna ha ett långt värdigt liv framför sig. Jag fick honom för ett år sen, ryggen var ett helvete och han hade inflammation i 6 leder (alla kotor samt bakknän), hö fram var så ont att nästan ville skrika vid böjprov.
Hursomhelst. Vi har behandlat och behandlat, vilat och vilat i ETT ÅR nu. Och nu har jag bevis för att vila INTE hjälper för hästar med dessa problem.
Min häst har oxå problem med menisken bak , coh när jag fick "domen" om det stortjöt jag och tänkte bara att jag skulle få lov att ta bort honom.
Efteratt ha gått och grubblat i några veckor fick jag en till dom av min ET, ryggen var katastrof IGEN TROTS att hästen bara vilat!!
Han sa: sätt i hage och låt vara, med dessa upprepade återfall är det nog inget att göra.

Förkrossad och nerslagen och fast besluten om att behålla min häst, bestämde jag mig för att byta "taktik". "Hästen är svag och behöver muskler. Vila är inte rätt melodi, han blir ju sämre. Han gick för fasen 13/1000 m förra sommaren, TROTS dessa problem.
NEJ, han måste helt enkelt träna upp sig för att orka med sina ben, sin rygg och knät! Så, jag beslöt mig för att ge honom en chans med träning istället. Att prova den motsatta vägen och BEVISA för alla "fackmän" att de har fel. Att ryggen blir sned av att han inte har muskler som håller den på plats, INTE för att han avlastar benen.
SÅÅ, nu står jag här. På början att köra igång med min egen väg. JAG tror att hästen kommer bli bättre, gör han inte det, så har jag iallafall gått ALLA vägar som går att gå.

Jag höll på att dö, när jag kände att jag kom till den punkt då det gällde avlivning av min livsglada häst, som älskar det liv han äntligen fått. Jag KAN inte ta ett sånt beslut utan att ha provat den här vägen.
Visst , innan han fått kroppen stark så kommer han säkert bli knackig i ben osv. Men när han väl jobbat upp sin kropp och blivit stark så kanske han blir jättefin.
Jag vet inte, ingen vet. Allt jag kan göra är att prova. Jag litar på min instinkt den här gången. Gör det du oxå, lita på vad du känner, och vad du vill göra för din häst, för innerst inne någonstans så tror jag att du har stakat ut den väg du vill gå med din häst.....

LYCKA TILL!! Och du, det finns bra kiropraktorer, försök hitta en sådan, de kan uträtta mirakel.

Många kramar Sandrah
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Håller med er: Alexandra och Tant brun. Jag har iallfalla bevis för en sak, och det är att vila inte hjälper! Nu måste jag bara bevisa att det är motsatsen som hjälper i min hästs fall.....För annars hjälper ingenting alls...
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag vill inte framstå som negativ nu, för jag förstår att du vill prova bygga upp din häst och se om det gör någon skillnad. Och jag är en av dem som tror på noggrant avvägd träning för att komma till rätta med rörelsestörningar.

MEN. Jag har så svårt för när man uttrycker sig som att något (i det här fallet vila) inte fungerar för att det inte passade just en särskild häst.

I stället kan vi väl enas om att alla hästar är individer och vad som passar för en kanske är helt fel väg att gå för en annan. Att det inte är fel att prova en helt ny infallsvinkel på ett problem om den första visar sig inte lösa problemet. Att det alltid är bra att ifrågasätta gamla sanningar. Men att beprövad erfarenhet också är viktigt att lyssna till.

Hoppas att det går bra att stärka din häst. Att du hittar vägen för honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp