Avliva, eller finns det alternativ?

Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
När jag har läst alla era synpunkter här så är det tydligt att de allra flesta tycker att det är fel att avliva, för tidigt i alla fall. Eftersom jag inte orkar mer så kommer jag efter att ha pratat med veterinären på fredag lägga all min tid på att försöka hitta ett bra foderhem åt honom. Ett med referenser och hela den biten. Under tiden får han gå med stona på bete så att han inte är hemmavid och bara står vid stalldörren och undrar när vi ska ut o jobba.:(

Jag bockar och bugar till dig och alla andra här:bow: , tack för att ni kommit med tips o synpunkter.


Jag måste börja med att säga att jag tycker du är otroligt modig och stark som lägger ner tid och beskriver så ärligt och bra hur du känner och tänker runt situationen.
du har fått flera trevliga svar bla från AlexandraW och LinneaL och jag håller med om vad de säger.

framför allt så tycker jag det är beklagligt att så många uttrycker sig så starkt över en situation som rör något så ledsamt, jobbigt och allvarligt som en utdömning eller avlivning, och dömer någon annans situation. I och för sig frågar du, och då får man svar, men som en del går på i denna tråden så skulle jag vilja påminna om att det är LÄTT att döma andra och sätta sig över andra, innan man själv stått i situationen och vet hur det är och känns.

Jag tycker som sagt du är mycket ärlig runt hur du känner och det du genomgått, vilket visar på en mognad och självkännedom dessutom hos dig, och jag skulle aldrig döma någon för hur du känner, för man kan inte förstå det om man inte genomgått det.

att du även har andra mål med din häst och det du vill med att ha häst tycker jag är MER än skäligt. det gör dig inte till en dålig person att du inte vill ha en sällskaps hund. du har kämpat mer än många andra och mer därtill.

Jag tycker att du ska ta till dig av det DU vill av alla svaren här, och inte låta dig dömas eller riktas av annat.

varma hälsningar
/Mackan
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Såg att jag uttryckte mig lite konstigt i mitt tidigare inlägg. Skrev att sjukgymnaster "kan så otroligt mycket mer om kroppen än veterinärerna gör". Det är ju helt fel. Jag menade att sjukgymnasterna kan mer om själva rörelsemekanismen, muskler, senor, leder etc. Veterinärerna gör oftast ett bra jobb de med, men ingen kan vara expert på allt!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

:bow: Många tack till Dig och andra för värmande ord. Jag vet ju att när man lägger ut en tråd så finns det risk att man får skopor av både det ena och det andra men för det mesta får det som inte är konstruktivt rinna av bara.

I övermorgon är det dags för kliniken och då får vi förhoppningsvis svar på hur illa det är och vad som ska göras. En sak vet jag redan nu och det är att det är färdigsprutat i hans leder - det får finnas gränser.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej !

Är nyfiken hur gick det med din häst ??

Mvh B
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Vi var på kliniken och hade denna gång en annan veterinär och det var bara positivt eftersom det är fräscha "ögon" på hästen, dessutom var hon mkt vettig att diskutera med.

Vi gjorde den sedvanliga hältutredningen och han var kvar ungefär på samma; 2 gradig hälta hö fram, visar hälta på böjt spår och den ökar efter böjning lågt, främst kota men också hovled. 1 gradig hälta efter böjprov vä fram, kota. 0,5 gradig hälta hö bak,lågt. Helt ren vä bak och i båda bak, högt.

Veterinären tyckte att hela hästen gav ett stelt, bromsande intryck på volten, nästan lite fångaktigt. Jag håller med henne.
Vi diskuterade lite fram o tillbaka och kikade på gamla röntgenbilder och veterinären tyckte att vi skulle titta närmare på strålbenen och även kotorna en gång till.

Bilderna visade närmast perfekta leder, absolut inga förändringar någonstans. Hon var ganska konfunderad och osäker på smärtgraden rent allmänt men med den långa sjukdomsperioden och alla behandlingar i åtanke ( 3,5 år ) så var hon beredd att döma ut honom. Jag kunde inte förmå mig att säga ok där och då, det kommer som ett slag i ansiktet även om man innerst inne känner att det närmar sig. Frågade om triangelmärkning och ett liv som promenadhäst och då vill vet ha en tre månadersperiod på sig och ett återbesök då för att kunna bedöma hur det utvecklas efter vila, utan annan medicin än Fenylbutazon.

Vi var överens om att det är slut injicerat i hans leder, han är färdigbehandlad så när som på en underhållsdos, lågdos av smärtstillande och antiinflammatoriskt som ges oralt. Det kändes sorgligt att höra ordet färdigbehandlad, men ändå skönt att han slipper injektionerna. Min häst som har gått från att i stort sett inte ha behövt lugnande alls i samband med sticken till att nervöst dansa omkring i undersökningsrummet, sparka efter veterinär ( även träffat vid ett tillfälle ) TROTS hög dos av lugnande. Det är inte min häst, han älskar människor och surar aldrig för någonting. Nu talar han om att det räcker på något sätt.

Jag har bestämt mig för att ge honom sommaren, med promenader, bete och smärtstillande. Prata med ev möjliga fodervärdar för att verkligen hitta ett BRA hem till hösten OM han vid återbesöket visar att han är antingen helt hältfri eller betydligt bättre.

Vet inte om jag gör rätt nu, kan INTE bestämma mig för att ta bort denna levnadsglada häst just nu, det går bara inte än.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Mina varmaste tankar till dig som har ett så svårt beslut framför dig. Du kommer att välja det som är allra bäst för din häst och dig.

:bow:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Vet inte om jag gör rätt nu, kan INTE bestämma mig för att ta bort denna levnadsglada häst just nu, det går bara inte än.

Jag lider med dig något så fruktansvärt....vet verkligen vilken sits du sitter i. Är själv i samma sit. Blir inte Watte bätte av min omlagda träning nu över sommaren, och visar någorlunda bra böjprov samt ultraljud så måste jag nog oxå stå inför samma beslut som du.
Det går upp och ner, och när det var som värst skulle vi ta bort honom, men ville ge honom sommaren att "bara leva livet på". MEN sen visade han sig helt plötsligt blivit liiiite bättre utan behandling till och med, så nu tar man den där strimman ljus och gör den till en HEL SOL istället :crazy: För man VILLLL så gärna att allt ska bli bra.....
Man VILL inte ta bort en glad och livnadspigg kille som trots allt bara är en ungdom.....:(
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

oj oj oj! stackars dig!:cry:
jag vet precis... min ögonsten fick hovledsinfl. och vi körde upp o ner till hgb djursj. under ett halvår ...boxvila, 2 prom/dag 10 min det slutade med att hästen var blockhalt runt om och tappat gnistan totalt... då valde dom att dömma ut henne...det var fruktansvärt för varje gång man var på väg upp så hoppades man ju då att allt skulle vara ok...men tyvärr. detta var förvisso typ 15 år sedan men jag vet hur du känner dig! hoppas att du når en lösning!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Vill bara säga tack till alla värmande ord, vi är ju flera som drabbas av liknande saker och ställs inför val. Det känns alltid bättre om man får lite peppning från någon som har "varit där".

:bow: :bow:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Men det låter väl vettigt att ge hästen (minst) tre månader utan en massa behandlingar för att se hur hältan utvecklar sig! Sommaren och tidiga hösten bör han ju dessutom kunna gå ute dygnet runt och kunna röra sig det han vill/orkar. Lycka till, hoppas han blir bättre och/eller att du hittar en riktigt bra fodervärd!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej !

Jag kan bara säga att jag vet hur jobbigt det är att gå igenom detta.....har haft en liknande häst som blev utdömd -97. Har sedan haft två kärnfriska hästar utan ett enda vet besök för att nu äga en 8 åring som precis som din inte kan fungera som normal ridhäst (tidigare inlägg).

Min fråga till dig är hur det fungerar om man triangelmärker hästen, är det ok att ha den kvar som promenad häst då ? Hur fungerar det med veterinärvårds försäkring då ?

Känns ju som om det kan vara ok om man kan acceptera en promenad/skogs häst, man har ju trots allt betalat en summa pengar för en häst man tänkt träna och tävla med som sedan inte fungerar som en sådan. Men det innebär ju inte att hästen inte kan ridas lätt på tur. Min verkar fungera bra då fast det var ju inte det jag hade tänkt mig och ta bort honom finns liksom inte med i min värld.

Mvh B som sitter i samma båt.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Om jag har förstått det hela rätt så innebär en triangelmärkning att veterinären intygar att hästen inte håller för tävlingsbruk men att den kan klara lättare ridning. Därför var min veterinär beredd att döma ut honom helt i fredags, med den hältan som varit oförändrad under en längre tid plus den långa behandlingstiden för samma åkomma. Triangelmärkningen kräver att hon måste vara säker på att hästen inte lider och då måste han förmodligen vara helt olhalt innan hon kan intyga detta.

Jag vet inte hur stor del försäkringsbolaget betalar, har hört att de drar bort en hel del från livbeloppet, men i mitt fall så vill jag triangelmärka för att ingen ska kunna ge sig ut och tävla på honom eller ta honom på foder i spekulationssyfte.
Veterinärvårdsförsäkringen borde ju vara oförändrad, det får man kolla upp innan en ev märkning.

Jag tror precis som du att min häst troligen kan klara promenadridning och vill ge honom den chansen. Jag vill mer med min ridning och kommer istället att satsa på min andra unghäst. Nu gäller det att hitta en fodervärd som låter honom vara världens mittpunkt ( som han är van vid ) för jag vill inte ha en ledsen häst här hemma som känner sig försummad och undanskuffad.
Hur hittar man den perfekta fodervärden? Jag kommer att leta mig blå i alla fall för det är han värd. Vi bor i ett så hästtätt område så det är helt hopplöst att hitta en fodervärd som kan ha honom kvar hemma, det hade ju varit det optimala och lite billigare för fodervärden som på så vis sparar in uppstallningskostnaderna.

Vi får se, jag hoppas att du hittar en lösning till din häst också och förstår precis hur du känner det...
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Haj.
Har precis fått min häst utdömd som tävlingshäst, men han fungerar som promenad häst ohc ska därför bli triangelmärkt, Nytt för i år är att man får ut hela försäkringsbeloppet iallafall hos Agria. Hoppas att det löser sig. Vet hur det känns har tagit bort två hästar tidigare en som fick borrelia ohc ehlichia, kroniskt ohc en med pålagringar båda bak knäna.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Om du inte har råd att ha häst så bör du ju sälja honom. Kanske till någon som fritidsrider i skogen? Han kanske inte är en tränings/tävlingshäst. Men bara för att han är lite skadad så behöver man ju inte avliva han, för i det stora hela så är han säkert en pigg och livsglad häst! :smirk:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Nej, säljer det gör jag inte i detta läget för jag vill behålla kontrollen över och kontakten med hästen. Möjligen om ett år eller så, till den fodervärd som har haft hand om honom, skulle jag kunna tänka över att sälja honom.
Det är så många hästar som far illa just när de säljs som promenadhästar, det finns otroligt många skrupelfria människor där ute.
Jag har inte råd att hålla två ridhästar hemma så då får man söka lite olika alternativ, medryttare, hel/halvfodervärd el liknande.

Suck, ibland önskar man att man var född med silversked i mun och kunna fylla stallet med hästar! Inte skulle man behöva jobba heller utan kunna ägna hela dagarna åt bara hästarna...
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Min häst är också försäkrad i Agria och den har haft en erlichia infektion bl.a. och därefter har det varit knaggligt. Ska till vet igen om 14 dagar för att kolla igen då han inte känns fräsch trots behandling i kotleden.

Mvh B
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Om det inte finns några röntgenförändringar, skulle jag definitivt fortsätta.
Om du är mer positiv till massage än till kiropraktik (vilket jag kan hålla med om) kan jag rekommendera en mycket skicklig hästmassör, som finns i Skåne. H*n jobbar dessutom med elterapi, och kan via massage och elterapi släppa på de spänningar som orskar snedhet, och därigenom räta upp snedheter lika som en Kiropraktor, men det blir hållbarare.
Denna massör masserar bla flera mycket framgångsrika travare och galoppörer. Och inom travet och galoppen är det så, att får du inte resultat, blir du inte kvar.
Jag pm:ar dig!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Håller Me deeej Totalt;)
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Zandrah skrev:
Hej!

Först vill jag bara säga till dem som påstår att inflammationer läker med vila. Det gör de inte. Inflammationer måste behandlas och sen vila. Endast vila hjälper inte mot inflammationer.


Detta är inte nödvändigtvis sant;) Jag har själv haft en muskelinflammation i ena skuldran, vägrade kortison pga biverkningar och det läkte ut efter lång vila, och har ännu, 5-6 år senare, inte kommit tillbaka.

En kompis hade en häst med kotledsinflammationer på båda fram. Hon valde att inte behandla, utan bara låta hästen vila ett år. Satte sedan igång ytterst försiktigt, red mycket för duktig instruktör och lät aldrig hästen gå i en dålig form. Kotledsinflammationerna kom inte tillbaka så länge hästen levde, tyvärr dog den i tarmvred ett antal år senare.

Men detta är bara mina erfarenheter, och gäller säkert inte i alla fall!

Tillägg: Min gamla ponny som jag hade för många år sen, tålde däremot inte alls vila. 10 timmar på stall så blev han halt. Han hade blivit utdömt för kronisk hälta fram och tuppspatt bak när jag köpte honom, efter två veckor i hage med aktiv kompis var han bra, och därefter reds han i många år efter att han enligt vet var slut. Nu vet jag iofs inte alls om det hade nånting med inflammationer att göra, men ändå ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Lotusojag skrev:
Detta är inte nödvändigtvis sant;) Jag har själv haft en muskelinflammation i ena skuldran, vägrade kortison pga biverkningar och det läkte ut efter lång vila, och har ännu, 5-6 år senare, inte kommit tillbaka.

bara-undrar om du varit häst hur många hästägare som skullit avlivat dig utifrån hela fem års rehabilitering och fortfarande inte kommit tillbaka.

P.S. Kotledsinflamation kan lika väl vara hovis relaterat som ryttarrelaterat. För att eliminera kotledsinflamation så är det viktigt med en fysiologiskt korrekt skodd häst och en balanserad ryttare.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp