Avliva, eller finns det alternativ?

Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om du varit häst hur många hästägare som skullit avlivat dig utifrån hela fem års rehabilitering och fortfarande inte kommit tillbaka.

P.S. Kotledsinflamation kan lika väl vara hovis relaterat som ryttarrelaterat. För att eliminera kotledsinflamation så är det viktigt med en fysiologiskt korrekt skodd häst och en balanserad ryttare.


Hmm, är inte helt säker på att jag fattar dig rätt nu, men jag har alltså inte varit under rehabilitering under 5-6 år, utan symtomfri och tålt normal daglig belastning som innan skadan under denna tid. Själva utläkningen tog runt 9-10 månader.

Om det sista var till mig, så vet jag det;) Men i just det fallet jag tog upp så var det sänkt rygg under ridning som orsakade problemen.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Det där med att ha råd att hålla honom eller ej handlar om att jag även vill ha en häst att rida och träna därav blir det dubbla kostnader. Han måste trots vila skos eftersom han har ömma fötter, försäkringspremien skall bibehållas, foder är ju det samma om än i något mindre mängd så det blir dubbla kostnader.

Det där med att döva samvetet, det är säkert möjligt men i mina ögon handlar det mer om att om jag får ett antal svar så kan man kanske se en tydlig linje i vad de flesta hade gjort om de vore i mina kläder. Man kan kalla det osäkerhet, vilja få bekräftat att man gör rätt m m. Rent samvete eller ej, det är alltid mycket svårt. Jag har tagit bort en unghäst för många år sedan och har fortfarande inte riktigt kommit över det. Det är inte lättvindigt gjort, man tänker hit o dit vad som är rätt och riktigt.

Men återigen du har en åsikt och har gett den, vill du fortsätta att vara oförskämd så gärna för mig, det kan jag bjuda på om du känner dig större, starkare och viktigare av det. Jag kommer inte att kommentera dina inlägg här i ämnet mera än så här eftersom det inte känns konstruktivt på något sätt alls.

jag förstår dina tankar ,, jaghar dom själv ..'
jaghar oxå en häst som är halt i tid o otid och även om man har a1försäkring så täcks ju inte ditt o datt dom kan hitta på :(
jag har resonerat så här i mitt fall:
hur mår MIN häst om den ska gå i en hage i ett år?
hur mår hennes hjärna av att inte stimmuleras av arbete?
hur mår hennes övriga kropp av att inte ha muskler ?

Min häst skulle bli :arg-ledsen-deprimerad-otrevlig och hon skulle antagligen dö i kolik pga hennes magsår ..

och så till det andra alternativet :
att lämmna bort en sjuk häst .
njaa ...jag lämmnade bort henne 3 veckor förut ( då stog hon på klinik) och hon var så fruktansvärt deprimerad av att vara hemifrån att jag trodde hon skulle dö faktiskt .

okej ..jaghar en häst med ett svagt psyke det vet jag :cry:

mitt beslut är detta.
om min häst har ont och dom inte kan ta bort det onda så ska hon inte behöva lida i ett år till!det är ens ansvar som djurägare att se till att djuret inte lider!
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp