Avliva, eller finns det alternativ?

Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Det finns bra likväl som dåliga 'alternativare'. (Mina två är bägge bra, men den ena såg inte snedheten, den andra gjorde det. Så de bhöver inte vara dåliga för det ska bli knas ens en gång).

'Min' equiatriker tar löjliga 350 kr/häst, är där ungefär 2 h första besöket, och största delen av tiden är massage, massage och åter massage. Sen rättar han om det behövs, nu har han aldrig anv gummiklubba på mina utan sin egen kropp, men sålänge gummiklubba används rätt så springer jag inte därifrån för den kommer fram.

Jag har equiatrikern här till båda hästarna var 6:e vecka, går under posten 'friskvård' i hästarnas ekonomifil. Det blir ju mest massage, unghästen är rättad en gång i förra året och sen 'bara' massage. Valacken rättad förra året, vi fick dock rätta i honom igen, men han en kronisk hälta som stör. Men meningen och förhoppningen är att en rättning ska räcka. Kommer snedheten tillbaka hela tiden så får man fundera på vad som ger snedheten.

Sen gör du ju som du vill, det är som sagt förståeligt om/att man inte orkar, det finns ju en gräns och den är individuell för alla.

Hade jag bara råd att samla på mig fler hästar skulle jag btw för den delen mycket väl kunna tänka mig ett fall som din herre. Och jag är både petig och seriös med mina hästar, ibland i överkant till och med. Men som sagt - JAG skulel akta mig noga för att sälja/ge bort honom, risken är såå stor att det blir på bekostnad av hästens välmående i slutändan.

F-bolagen löser in en del hästar som döms ut och där ägaren ansöker om liversättning, helt enkelt för fbolagen anser att hästen KAN bli bra, men det beror på ryttarfel/liknande, eller helt enkelt att hästen inte fått tillräcklig vila. Du kan alltså inte 'be om' det utan det är något de tar ställning till när livskadeanmälan kommer in. Men visst, prova höra med dem går ju. De allra flesta av de hästarna de löser in blir mer eller mindre fullt brukbara igen.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hej. Va tråkit...

Jag har ridit några konvalesenthästar (från agria som var utdömda pga kodl.infl.). Dom hart varit jättehalta när dom har blivit ridna av ägaren i många år, men så kom hästarna til våran stall (efter å ha blivit utdömda forstås..), og med en annan ryttare och en annan typ av ridning har dom blivit friska. Nu säger jag inte at du rider din häst fel, men ofta kan ryttarbyte göra sådana hästar friska... Bara et tips...
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Förstår helt och fullt att det är jobbigt, både psykiskt och ekonomiskt. Personligen hade jag dock givit hästen en sista RIKTIGT ordentlig vila (kanske ett helt år då) för att se om det går att läka ut. Hästen är ju så ung!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Hmm, det var väl just den diskussionen som jag ville undvika eftersom den alltid kommer upp då det handlar om kotledsinflammationer...men jag rider säkert väldigt mediokert jag är själv min största kritiker må du tro. Just denna häst har inte ridits av mig enbart utan haft en högst varierande dos av ryttare, väl ridande sådana. Jag har haft två olika medryttare och de är inga dåliga ryttare. Vi tränar alltid dressyr under uppsikt av utbildad tränare och resterande är då motionsridning i skogen.

Sen vet man ju aldrig, miljöbytet, ridningen, bete, rutiner - ja, allt kan ju spela mer eller mindre roll. Problemet är och har varit att inte sjutton kan jag sälja/låna ut en halt häst? Det är nog ingen som räscker upp handen och vill det precis. Så däri ligger problemet med att inte kunna ge honom chansen, han blir frisk för kort tid!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Har du kontakt med någon som gjort så med hästen, dvs kommit överens med försäkringsbolaget om en sån placering? Var i landet finns det?

Tack för dina synpunkter i övrigt - jag försöker sortera och ta åt mig av alla svar. Många kloka synpunkter.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Har du kontakt med någon som gjort så med hästen, dvs kommit överens med försäkringsbolaget om en sån placering? Var i landet finns det?

Agria har, i Kristianstad:bump:
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jaha, då har jag "fel" bolag...
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag tror att det bolag som börjar på S och slutar på d har det, om det nu är det bolaget du har.
Annars, ring ditt bolag och fråga.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag behöver en sommarkompis till mitt islandssto. Hennes vanliga kompis är hemma hos sin ägare över sommaren.
Så kan han bara gå här och strosa, så får han gärna komma hit.
Mitt sto är på betäckning nu, men kommer troligtvis hem nästa vecka, och då måste jag fått tag på en kompis.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag vill bara säga att jag förstår dig. Även om jag har lite tvärtom problem...jag har en häst med en skada som egentligen borde göra att han går sönder. Men eftersom jag är så sjåpig och pysslig och daltar så håller han. Inte för den ridning jag vill hålla på med egentligen (träna/tävla dressyr), men tillräckligt bra för att han inte ska ha några böjprovsreaktioner eller andra problem. Jag rider ut i skogen 3-4 dagar och lätt träning på bana max en gång per vecka. Min häst är nu elva (har haft honom sen han var 5) och veterinären är lite förundrad över att han hållt alls.

Det jag vill ha fram är att jag förstår din frustration över att hålla en häst som inte motsvarar det man själv vill egentligen. Min häst är inte heller en sån man säljer till vem som helst, det skulle antingen sluta med at han eller ryttaren gick sönder.

Jag har inga råd att ge dig egentligen. Men om jag hade möjlighet skulle jag absolut kunnat tänkt mig att t ex köpt en sån häst som du har billigt, ställt av den i ett år och sen provat sätta igång den försiktigt. Menar bara att det kanske finns någon som kan och vill det, och som känns rätt för dig.

Väljer du istället att ta bort hästen så skulle inte jag anklaga dig för det. Jag menar, du har försökt, man kommer till en gräns när man inte orkar hoppas mer. Och hästen lider inte av det.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Vi bor i Skåne så det är ju en bit ifrån förstås. Jag kan visst tänka mig att greppa halmstrået men är inte säker på att jag orkar dra i gång ännu en lång behandling för att se om den funkar.

Om du bestämmer dig för att greppa halmstrået med kiropraktiker.(Säger om för förstår helt klart om du beslutar dig för att inte göra det, har själv funderat om jag skulle fortsätta försöka med mitt sto eller ge upp och ta bort henne.)

Så vet jag en bra et och en bra kiropraktiker som håller på här i skåne.

Tips är även att ta kontakt med helsingborg för även dom har en duktig som är knuten till kliniken.
Så vet du att behandlingen utförs i samarbete med vet också.

Mvh
Camilla
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Silkisif skrev:
Jag håller med Bison, om du inte kan låta din häst få vila i ett år, hur ego är man då?

Både du och Bison är ju bedrövliga...:mad:

tretjak har ju hållit på och fixat med sin häst i många, många år och ni bara klandrar..

Hon söker nu råd här för att kanske få lite feedback och ev. oprövade idéer men ni bara fortsätter att gnälla..

:mad: :mad: :mad:
AM
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

jaaa du jag står fast vid att man inye är ngn bra hästmänniska om man inte kan tänka sig att ge sin häst ett års vila bara eftersom man vill tävla.......
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

tretjak skrev:
Jaha, då har jag "fel" bolag...

Som Jari undrade..hur är det med benställningen??

Vi har haft några konvalecenter (trav) och vill nog hänvisa att just benställ kombinerat med backträning, tung sådan ger liknande skador..

Antagligen bör du söka upp en mycket kunnig equiterapeut, gärna som arbetar ihop med veterinär och därefter följa ett strikt "arbetsschema"
Detta kan ju bli dyrt.

Att vila bort sådana skador är förkastligt då dom återkommer om man inte tar tag på själva kärnproblemet..
Det kan vara svårt att utreda sånt..

Jag har i alla fall full förståelse efter att läst om dina "trasselår" att du ger upp..
Du måste ha lagt ner enorma pengar på bara utredningar..

AM
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Bison skrev:
jaaa du jag står fast vid att man inye är ngn bra hästmänniska om man inte kan tänka sig att ge sin häst ett års vila bara eftersom man vill tävla.......

Så du tror att enbart vila gör hästen frisk???
Hur många konvalecenter med just denna typ av skada har du fixat???

Ett års vila hjälper INTE!!

AM
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Jag har inte läst hela tråden... men det känns på ditt första inlägg att veterinären måste ju ha missat något.
Alla infl måste ju bero på något??
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Vad menar du med ekonomisk vinning? Att ngn ska ta hästen träna upp den och du tar tillbaka den för tävling utan att den personen får ersättnig?

Annars ngn som vill vara fodervärd för 5 år framåt och se till hästen- det är nog ingen omöjlighet... Sä länge han inte har pålagringar borde det inte vara omöjligt!
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

Så tvärsäker tycker jag inte du kan vara på det. Längre vila läker ut många skador det är även veterinärer överens om.

Just kotledsinflammationer tror jag det är viktigt att inte sätta igång för snabbt och 8 veckor är inte lång tid. Det allra viktigaste sedan är att hästen tränas upp på rätt sätt för att undvika skador igen. Den biten kanske man måste ha hjälp med. Man kan ju inte bara sätta igång att rida som vanligt direkt.
Många har för bråttom så hästarna rids sönder då de saknar grundträning och grundkonditionen.

Den hästen min kompis hade var utdömd av samma orsak (se tidigare i tråden) vilade i 6 månader helt, skrittades i gång i säkert 1-2 månader innan något som helst arbete började. Han fick även en annan ryttare vilket kanske gjorde sitt till. Levde 15 år till och tävlade många av dessa år utan fler skador.

Framförallt inom travet går många hästar sönder för att de sätts igång för snabbt efter skador. Det kostar ju för mycket att ha hästen bara stående.

Det var ett reportage i någon hästtidning för ett par år sedan just om utdömda hästar som försäkringbolagen köpte upp, de flesta om inte alla blev helt bra med vila, ny träning och ny ryttare.

Hästen i tråden kanske inte motsvarar ägarens förväntningar men skulle säkert få ett bra liv hos någon annan utan så höga krav.
Många vill ju ha hästar att rida i skogen och för lättare träning.
Det borde finnas någon seriös köpare. ( hästen måste såklart vara ohalt först ) Håller med flera andra om att många hästar är "slit och släng" produkter i dag. Döms ut alldeles för lätt i många fall. Som tur är har det blivit en ändring på senare tid då försäkringsbolagen börjat reagera.
 
Sv: Avliva, eller finns det alternativ?

o hur vet du det, tycker att hästen är värd en ordentlig chans att få läka ut.
eftersom häsyten bara fått korta vilo perioder innan tycker iaf jag at det är värt ett försök.
Jag har nästintill inte haft några konvalecenter, de som skadat sig har gjort det akut så vi har fått ta bort dem ganska direkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp