Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Håller tummarna att lastningen går bra.

Kyla är bra på akuta skador, efter 48 h är det ganska lönlöst att kyla, så värm eller gör ingenting istället du.

Ska du linda knäet så måste du linda ända nerifrån, annars kasar det. Polstra NOGA över ärtbenet, och var rent generellt nooooga så det inte blir trycksår eller skavsår. Det är lätt på knän tyvärr, mycket rörelse = friktion, och så ärtben etc. (Min dam har trots att det inte blev skavsår, fått vita hår över ärtben osv på knäet.. och hon hade ju monsterbandage ändå..)

Så jag skulle inte linda knäet om du inte MÅSTE, bättre då med t ex ett BoT knäskydd, och stallbandage resten av benet (så inte skyddet kasar)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

transportträningen igår gick åt skogen, hästen ville inte. Han är sån min pålle otrolig humörsgubbe. Så jag var tvungen att komma på vad som fattades honom nu ocg det är såklart som det alltid är när han är tjurig motion!!!! Jag gick med han en bit för att ta en paus i tränandet och på vägen tillbaka råkade jag smacka på lite. Han blev precis tokig och började galoppera på stället berdvid mig. Han hade sån överskottsenergi. Nu får ni skälla på mig men jag har skrittat en runda idag ca 1/2 timme. Svullanden har gått ner och han går superfräscht såklart ska jag åka in på fredag för det är fortfarande lite svullet men jag måste ju få på min häst på släpet för att det ska funka.
När jag hade ridit ida lastade jag igen, han gick rätt på!
Lusigt vad motion kan göra med dess djur...hihihi
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Nu har vi varit iväg, det blev ett väldigt kort besök. Men det är roligt att åka dit för de är såååå trevliga och så gulliga mot en. Veterinären kände direkt att här var det ingen fara det han har gjort är att fått en smäll så (sträcksenan?) blivit lite svullen. Svullnaden har ju gått ner en hel del. Inget i leden eller typ böjsenan var skadad, det var bara att avvakta och hålla igång honom. Vi sprang även med honom i gången och han visar ingenting:love:
Men vi fick lite hostmedecin för han har varit rättså hostig på sistone.
Fick besöket gratis för de tycker vi har lagt så mycket tid och pengar där redan och hon ansåg att detta var ett plutteproblem mot det vi haft. Ni förstår att jag tycker de är gulliga. :love:
Så nu sätts det igång lite igen på hans nivå......pga strålbenet.
Men det var väldigt skönt att veta......tack för svar på frågor....:banana:
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Nu har vi varit iväg, det blev ett väldigt kort besök. Men det är roligt att åka dit för de är såååå trevliga och så gulliga mot en. Veterinären kände direkt att här var det ingen fara det han har gjort är att fått en smäll så (sträcksenan?) blivit lite svullen. Svullnaden har ju gått ner en hel del. Inget i leden eller typ böjsenan var skadad, det var bara att avvakta och hålla igång honom. Vi sprang även med honom i gången och han visar ingenting:love:
Men vi fick lite hostmedecin för han har varit rättså hostig på sistone.
Fick besöket gratis för de tycker vi har lagt så mycket tid och pengar där redan och hon ansåg att detta var ett plutteproblem mot det vi haft. Ni förstår att jag tycker de är gulliga. :love:
Så nu sätts det igång lite igen på hans nivå......pga strålbenet.
Men det var väldigt skönt att veta......tack för svar på frågor....:banana:

Ni ultraljudade alltså?

Skönt det såg okej ut (jag är ju lite algerisk mot sträcksenor) och hoppas han snart är helt bra igen =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp