Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Äsch, essä igen. Rent konkret tror jag att mycket kan vinnas på en lagstiftning om vad en person har rätt till, tex vad gäller subventioner av ledsagning som @gul_zebra konstaterade är annorlunda än i andra kommuner. Det får inte finnas så pass ingripande skillnader från kommun till kommun.

Sedan kommer vi till det knepiga, vad är en rimlig nivå för fritid och liv som ska betalas/subventioneras av staten. Personligen anser jag att all nödvändig tandvård borde ingå i högkostnasskyddet för samtliga svenskar eftersom det inte bara inverkar på livskvaliteten utan även kan leda till allvarliga följdsjukdomar som i värsta fall är livshotande. Känns lite som med kattförsäkringar där FORL och munsjukdomar inte är täckta :meh: En vettig nivå enligt mig är att kunna ta en fika med vänner, gå på bio, leva ett fungerande någorlunda normalt liv. Baka en sockerkaka, träna och simma utan att behöva leva på knäckebröd (eller linser oh hemska tanke! :crazy:) en månad. Eftersom en del medicinering innebär muntorrhet och därmed sämre tandhygien kan jag tänka mig att en eltandborste borde ingå i subventioner, det skulle spara både individen och samhället pengar i slutändan. Kunna gå på ABF kurser kan vara fantastiskt roligt och givande. Viktväktarna. Subventionera en tur till tex Kolmården (eller är vi etiskt motståndare till djurparker?). Jag tror mer på riktade resurser som alla fokuseras på att antingen komma tillbaka till arbetslivet alt berika livet för de som av olika anledningar tyvärr är kroniskt sjuka.

Vad gäller psykosomatiska sjukdomar är det ofta så att läkaren och den medicinska expertisen förordar just sociala aktiviteter för att bli frisk. Att då pga avsaknad av resurser sitta och stirra på sina fyra väggar varje dag och leva på dålig mat, skulle göra en frisk människa sjuk och en sjuk människa ännu sjukare. Varje individ borde det utarbetas en individuell handlingsplan för, där vad som är rimlig rehabilitering och vilka resurser som krävs för det tas fram. Nej, jag anser inte att en resa till Thailand är rimligt, däremot en cykeltur runt Gotland. En egen häst? Nej. Hjälp och stöd med att hitta en medryttarhäst, ja - här kan jag kanske inflika att det vore bra om man 'passar ihop' BS och ledsagare som har liknande intressen och personligheter. Det finns personlighetstester för när man ska jobba på snabbmatsställe (inte nedlåtande menat). Nog måste det kunna tas fram personlighetstester så man vet att BS/Ledsagare och brukare fungerar tillsammans.

Det finns alternativ för de (dyra/lyxiga) behov som vissa har för att tillfriskna. Bor man i en stadsmiljö så kan en subventionerad vistelse på landet vara en fantastisk knuff på vägen tillbaka - tänker mig tex att många som har gårdar under sommaren hyr ut rum och att det kan betalas för av FK. Förtur till en kolonilott? Absolut!

Som jag (nu ska jag sluta) sagt i en annan tråd så är det inte ökning av resurser i sig som är det centrala utan hur resurserna används mest effektivt. Ingen väljer att vara sjuk och att som vissa i tråden av någon underlig anledning insinuera att man får skylla sig själv för brottet att leva på staten är direkt förolämpande.

Fast om en person lever på lägsta tänkbara ersättning och ändå lyckas att hålla en häst för sin egen själsfrids skull, genom att minimera alla kostnader för såväl boende och hushåll, som för att ha hästen - vem är du då att förvägra den personen att ha en häst?

(de där 3000 kronorna per månad som lyxhästhållningen tydligen kostar - det håller jag alla mina 9 hästar för... Vilket bevisar att man, genom att prioritera och planera rätt, kan ha en häst betydligt mycket billigare än för 3000 kr/månad)

Du har uppenbarligen inte läst alls vad jag skrivit. Friheten att disponera pengarna inom ramen har aldrig varit omtvistad. Det är sättandet av ramen som diskuterats.

Jag tror att du blandar ihop det sjukersättningen är inte beräknad på något annat än tidigare inkomst och sedan ett procenttal av det. Försörjningsstödet är däremot individuellt. Försörjningstödet är högre än lägsta nivån i sjukersättningen.

Nej, vi pratar om nivån på garantiersättningen. Dvs den lägsta nivå man får vid sjukersättning.

Ekonomiskt bistånd är en helt annan fråga där kraven är annorlunda. Då är hästägande helt otänkbart i längden.

Jag argumenterar också för att alla i förlängningen ska hamna på lägstanivån, eftersom jag anser att vi alla är lika mycket värda från statens sida och inte ska värderas olika. Dvs efter en längre omställningsperiod.

Och för att nödvändig vård, tandvård och mediciner ska bli helt fri för denna grupp.

En person får inte en plats på ett gruppboende om hen inte bedöms behöva det. Den saken är redan klar. Problemet är att bostadstillägget inte är högt nog för att dessa personer ska klara av hyran i dessa boenden och ändå ha pengar kvar till alla andra utgifter.

Hur jag vill lösa det har jag redan sagt. Högre sjukersättning som täcker eller högre tak på bostadstillägg. Finansieringen finns, exempelvis genom att driva in de miljarder som skattesmitare pytsat iväg utomlands.

Hans respons på just typ gruppboenden. Blir svårt att dra andra slutsatser.

För en okunnig, vad kostar det att bo på gruppboende och vad ingår?
Vem får bo på gruppboende? och kan man bli tvingad till detta istället för personlig assistans?

Jag köpte ny telefon i januari.
En smartphone, efter viss tvekan (vill egentligen ha en "vanlig" eller rättare sagt ovanlig knapptelefon för SMS och telefonsamtal men nu blev det inte så).
Den kostade 930 kronor att köpa rakt av.
Visst, jag har respekt för att det kan vara mycket pengar för dem som lever på marginalen.
Men alla mobiltelefoner är faktiskt inte svindyra heller.

Visst är det fint när höginkomstagare berättar hur man gör för att leva sparsamt? :)
Du glömde att jag beskrev hur jag själv har levat? När jag inte var höginkomsttagare?
Det handlade alltså inte i mitt fall om att hitta på ur luften, utan att beskriva av egen erfarenhet?
Och att det beskriver nuläget - där hästarna är en jättetung post men i övrigt sparsamt?

Trots att jag är höginkomsttagare, alltså. Och frossar i hästhobbyn men inte bryr mig så värst mycket om annan konsumtion.

Herregud, gardiner till exempel. Mina gardiner köpte och sydde min mamma till familjens hem för säkert 30 år sedan. Tur hon valde diskreta, neutrala färger... Sedan har hon till viss del sytt om dem till mig.
Eller mattor.
Farmors gamla vardagsrumsmatta kom till god nytta här när farmor flyttade till serviceboende.
Möbler ska vi inte tala om. Det enda jag köpt nytt är bokhyllor. Resten är inköpt begagnat. Sängen behöver bytas - är jättegammal och den fick jag av föräldrarna medan jag fortfarande bodde hemma.

Nej, jag försöker inte visa upp en bild av förträfflighet.
Jag beskriver ett sätt att leva, som passar mig.
Hade jag inte häst, vet jag inte vad jag skulle göra med lönen. Spara, antagligen, eftersom jag saknar fantasi och intresse att använda den till just något annat.

I att vi har pengar och tillväxt. Det går ingen nöd på oss om vi säger så. Vi har råd med bättre sjukförsäkringar, det handlar om att prioritera.

Jag skulle vilja att man som sjuk eller funktionsnedsatt inte försattes i fattigdom. De som har extra behov ska i mina ögon få extra för dessa behov om ersättningar inte höjs tillräckligt för att täcka upp, varesig det handlar om extra dyrt boende, en permobil, mediciner som inte ingår i högkostnadsskydd, glasögon eller en slant till exempelvis ledsagning. Jag skulle även vilja att man fick möjlighet att påverka sin ekonomi till det bättre, exempelvis genom bättre ersättning för daglig verksamhet. Själv går jag som sagt back bara på att ta mig till min dagliga verksamhet om jag inte cyklar och det känns inte rimligt, men så ser det ut för många av oss.

Nej, det går ingen nöd på oss i Sverige.

Det är förståeligt att du som är i mottagar-änden önskar större generositet.
Mer ekonomiskt stöd för bostad.
Mer ekonomiskt stöd för hjälpmedel, glasögon eller möjlighet att välja vad som är den meningsfulla fritiden.
Högre ersättning för daglig verksamhet.
Högre ersättning för att förflytta dig/resa.

Bekymret är att du önskar möjligheter till större uttag ur ett redan ekonomiskt ansträngt samhälleligt stödsystem.
Och du önskar att många fler människor ska ha möjligheter till större uttag.
Då kommer källan att sina.

Visst vore en utopi att alla skulle få allt.
Problemet är just att det är en utopi.

Antingen får vi välja ett ännu högre skattetryck på befolkningen.
Eller så får vi acceptera att en del människor har betydligt sämre ekonomiskt utrymme än andra.
De som jobbar får ett större ekonomiskt utrymme än de som inte gör det.
Nivån på det ekonomiska utrymme som ges till dem som inte försörjer sig själv, bestäms ju också till viss del av hur många människor som tar del av pengarna.
Ju fler människor som ska dela på potten, desto mindre pengar blir det till var och en.

Ja , antalet arbetade timmar vs antalet ersatta timmar av staten är ett extremt viktigt nyckeltal, särskilt för de allra sjukaste och svagaste.

Därför är det enormt viktigt att de som har minst partiell arbetsförmåga, 99% av befolkningen, får hjälp och stöd att använda den i förvärvsarbete och inte sorteras bort i olika system bara för att förmågan understiger 100% eller för att stöd behövs.

Mycket möjligt. Ändra reglerna för att stoppa det då.
Jag har inte sagt nånting om skattehöjningar eller ens om jag är för eller mot en höjd skatt. Vill du ändå påstå det så är du välkommen att visa var jag skrivit om skattehöjningar.

Vi har råd, det är en prioriteringsfråga.
Som jag skrev ovanför, inför regler för att förhindra skatteplanering.
Andra sätt är exempelvis att inte stoppa skattepengar i fickan på riskkapitalister eller göra nånting åt alla orimliga fallskärmar.
Vi har råd säger du, ja det är ju som sagt alltid lättare att vara generös med andras pengar.
Jag börjar undrar om du inser vad du föreslår när du säger att du vill förhindra skatteplanering.
Jag kan bara titta på mig själv..jag gör en stor avverkning, det har tagit skogen över 100 år att växa, men du anser på fullt allvar att jag ska skatta för hela beloppet samma år som likviden för virket kommer in..istället som nu, att jag kan fördela den inkomsten på ngr år. Vilket innebär att istället för 70% skatt så betalar jag runt 40% = skatteplanering.
Ditt förslag betyder alltså en fördubbling av skatten. Och jag är inte ensam..
Så där visade jag enkelt att ditt förslag innebär en skattehöjning med närmare 80% i ett fall och det finns otaliga fler.:angel:

Mycket möjligt. Ändra reglerna för att stoppa det då.
Jag har inte sagt nånting om skattehöjningar eller ens om jag är för eller mot en höjd skatt. Vill du ändå påstå det så är du välkommen att visa var jag skrivit om skattehöjningar.

Vi har råd, det är en prioriteringsfråga.
Som jag skrev ovanför, inför regler för att förhindra skatteplanering.
Andra sätt är exempelvis att inte stoppa skattepengar i fickan på riskkapitalister eller göra nånting åt alla orimliga fallskärmar.

Hur ska du stoppa det? Världen är global, företag startar bolag i ett annat land bara. Det kan inte svenska myndigheter förbjuda.

Fallskärmar, de ges väl nästan bara privat nu? Ska du styra vad privata bolag betalar sina chefer?

Det finns absolut prioriteringar att göra men att jobba måste löna sig.

Du har uppenbarligen inte läst alls vad jag skrivit. Friheten att disponera pengarna inom ramen har aldrig varit omtvistad. Det är sättandet av ramen som diskuterats.
Jodå, jag har läst vad du har skrivit. Men det du tänker kommer inte helt fram i de ord du skriver.
Och så som du går på och hugger om "lyx" som man absolut inte ska kunna ha, så känner jag mig högst tveksam till hur du egentligen menar.
Grazing försöker - som jag tolkar det - framhålla att hen har råd att ha en häst tack vare att hen sparar in på allt annat och det kan inte uppfattas på annat sätt än att du då anser att hen har för mycket pengar att leva på om hens bidrag räcker till att hålla en häst. Det låter som att du skulle vilja sänka hens ersättning just för att det finns en häst med i bilden. Men att det hade varit okej om pengarna använts till något annat.

Jodå, jag har läst vad du har skrivit. Men det du tänker kommer inte helt fram i de ord du skriver.
Och så som du går på och hugger om "lyx" som man absolut inte ska kunna ha, så känner jag mig högst tveksam till hur du egentligen menar.
Grazing försöker - som jag tolkar det - framhålla att hen har råd att ha en häst tack vare att hen sparar in på allt annat och det kan inte uppfattas på annat sätt än att du då anser att hen har för mycket pengar att leva på om hens bidrag räcker till att hålla en häst. Det låter som att du skulle vilja sänka hens ersättning just för att det finns en häst med i bilden. Men att det hade varit okej om pengarna använts till något annat.

Nej, då har du helt missuppfattat mina hyfsat enkla inlägg tidigare.

Upprepar mig själv.
Det finns 2 alternativ om man kan frigöra 3000 kr till hästägande (dvs ren lyx) på lägsta nivån för ersättning, en nivå som ska vara dräglig.

1. Antingen är nivån alldeles för hög.
2. Eller så har den enskilde prioriterat så extremt, att ingen annan skulle tycka att det var drägligt.

Jag har aldrig argumenterat för att man inte skulle ha full frihet inom ramen.

Det jag inte får ihop om man har häst på lågt bidrag/ inkomst är hur det funkar med oförutsedda händelser? ( Inte riktat till någon speciell nu)
Min erfarenhet är att om det blir veterinärkostnader etc så springer kostnaderna snabbt iväg.

Hur ska du stoppa det? Världen är global, företag startar bolag i ett annat land bara. Det kan inte svenska myndigheter förbjuda.

Fallskärmar, de ges väl nästan bara privat nu? Ska du styra vad privata bolag betalar sina chefer?

Det finns absolut prioriteringar att göra men att jobba måste löna sig.
Det är ju en av de stora demokratifrågorna i framtiden. Kapitalet blir allt svårare att beskatta. Kvar blir då att beskatta fastighetsägande, bostadsägande och arbete samt momsen inte att glömma.. Om de flesta fastigheter har antingen ingen direkt kapitaliseringsbar avkastning och har de det så beskattas den redan idag. Då återstår att återgå till den typ av beskattning vi hade förut, där värdeökningen i praktiken beskattas som en inkomst...man inte har. Eftersom värdeökningen dvs vinsten ändå beskattas vid försäljning..en form av dubbel beskattning med andra ord.

I förlängningen kan det betyda att folkviljan blir sidsteppad av ekonomiska skäl då de internationella bolagen helt enkelt flyttar dit där villkoren blir bättre.

Nej, det går ingen nöd på oss i Sverige.

Det är förståeligt att du som är i mottagar-änden önskar större generositet.
Mer ekonomiskt stöd för bostad.
Mer ekonomiskt stöd för hjälpmedel, glasögon eller möjlighet att välja vad som är den meningsfulla fritiden.
Högre ersättning för daglig verksamhet.
Högre ersättning för att förflytta dig/resa.

Bekymret är att du önskar möjligheter till större uttag ur ett redan ekonomiskt ansträngt samhälleligt stödsystem.
Och du önskar att många fler människor ska ha möjligheter till större uttag.
Då kommer källan att sina.

Visst vore en utopi att alla skulle få allt.
Problemet är just att det är en utopi.

Antingen får vi välja ett ännu högre skattetryck på befolkningen.
Eller så får vi acceptera att en del människor har betydligt sämre ekonomiskt utrymme än andra.
De som jobbar får ett större ekonomiskt utrymme än de som inte gör det.
Nivån på det ekonomiska utrymme som ges till dem som inte försörjer sig själv, bestäms ju också till viss del av hur många människor som tar del av pengarna.
Ju fler människor som ska dela på potten, desto mindre pengar blir det till var och en.
Om vi skulle höja sjukersättningen med en tusenlapp skulle det kosta 65 kr extra per månad i skatt och då har jag enbart räknat på de som är i sysselsättning som skattebetalande. Sanningen är ju att det blir lägre eftersom betydligt fler betalar skatt och att det kommer att variera med inkomst eftersom skatten är procentbaserad.

Det jag inte får ihop om man har häst på lågt bidrag/ inkomst är hur det funkar med oförutsedda händelser? ( Inte riktat till någon speciell nu)
Min erfarenhet är att om det blir veterinärkostnader etc så springer kostnaderna snabbt iväg.
Man kanske har närstående som går in vid kris eller ett sparkaptial sedan tidigare.

Ja , antalet arbetade timmar vs antalet ersatta timmar av staten är ett extremt viktigt nyckeltal, särskilt för de allra sjukaste och svagaste.

Därför är det enormt viktigt att de som har minst partiell arbetsförmåga, 99% av befolkningen, får hjälp och stöd att använda den i förvärvsarbete och inte sorteras bort i olika system bara för att förmågan understiger 100% eller för att stöd behövs.
Jag vet inte hur insatt du är men många som har aktivitets eller sjukersättning deltar ju i arbete, det är bara lågt betalt och räknas inte som förvärsinkomst. De gör insatser i kommunerna bland annat, varierande uppgifter beroende på möjligheter. Hos oss har vi flera olika typer av sådana oavlönade jobb med låg ersättning. Det finns flera olika typer av sociala anställningar som riktar sig till personer som inte har möjlighet att få arbete i den reguljära arbetsmarknaden de gör ett viktigt arbete i kommunerna med allt från att fixa utskick till att bygga staket, men presterar kanske ojämnt, behöver mer handledning (de med missbruksproblem kan man få åka och hämta), arbetar långsamt etc. Fokus på arbetet är inte att prestera utan att delta. Detta finns men i vissa fall kostar det mer ekonomiskt än vad man får ut både för arbetstagare och arbetsgivare, men det ger andra mjukare värden som är minst lika viktiga.

Om vi skulle höja sjukersättningen med en tusenlapp skulle det kosta 65 kr extra per månad i skatt och då har jag enbart räknat på de som är i sysselsättning som skattebetalande. Sanningen är ju att det blir lägre eftersom betydligt fler betalar skatt och att det kommer att variera med inkomst eftersom skatten är procentbaserad.

det beror ju på hur många som erhåller sjukersättning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka