Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Sjukersatta har i vissa delar en enorm fördel i att jobba med sina behov. Tid finns i mängder. Ekonomin oftast mer begränsad.
En arbetande på låg lön som däckar efter jobbet och knappt klarar att betala hyran, kommer aldrig längre än första steget - vilt kämpande för att kunna överleva och 100% sysselsatt med slit och sömn. Hinner inte ens fundera på vilken lyx som skulle behövas för att livet egentligen skulle vara bra.
Å andra sidan tar det ofta ganska mycket tid att vara sjuk.

En arbetande på låg lön som däckar efter jobbet och knappt klarar att betala hyran, kommer aldrig längre än första steget - vilt kämpande för att kunna överleva och 100% sysselsatt med slit och sömn. Hinner inte ens fundera på vilken lyx som skulle behövas för att livet egentligen skulle vara bra.
Men man har lyxen att ha en frisk kropp som kan jobba och kan fundera på vilket bättre och mer välbetalt jobb man ska söka eller vilken utbildning man ska gå för att tjäna mer eller ha roligare liv

Men man har lyxen att ha en frisk kropp som kan jobba och kan fundera på vilket bättre och mer välbetalt jobb man ska söka eller vilken utbildning man ska gå för att tjäna mer eller ha roligare liv

Nej, söks jobb hinner man inte ens tänka på för att kunna överleva ekonomiskt. Speciellt frisk behöver man inte vara, bara tillräckligt med vilja och ork för att precis orka släpa sig till jobbet och sen hem för att sova.

Men det är ju den vanliga orättvisan här i världen, en del är starkare, friskare eller smartare än andra. Andra kan vara både starka o smarta men sjukliga. Andra träffar exakt den människa att leva ihop med för att blomma ut eller så skapar relationerna bara misär. Men så är livet, det är bara att gilla livet och leva det utefter de förutsättningar man har.

Jag räknade ihop sjukersättningstalen med de på aktivitetsersättning. Eller går de på andra ersättningar/bidragsformer?

Nej det är från aktivitetsersättning det kommer flyttas över folk till sjukersättning när möjligheten för de även under 30 år att beviljas finns. (Dock kommer vissa under 30 som är berättigade till sjukersättning att ändå välja aktivitetsersättning just för att där kan de få särskild ersättning för aktiviteter. Vilket är olyckligt inte finns i inom sjukersättning)

Men det är vanskligt klumpa ihop sjukersättning med aktivitetsersättning också. Absolut det finns likartade fall, men det är betydligt enklare för någon under 30 att beviljas aktivitetsersättning än det är att beviljas sjukersättning.

Sjukersatta har i vissa delar en enorm fördel i att jobba med sina behov. Tid finns i mängder. Ekonomin oftast mer begränsad.
Fast nej, tid i mängder är inte alltid något som finns. Inte heller ork eller ens mental förmåga. Som tidigare nämnts är inte alla sjukersatta normalfungerande i grunden och den gruppen får inte glömmas bort.
Därtill är det galet mycket svårare att leva snålt när man har lite pengar, det är dyrt att vara fattig. Man har inte utrymme för att passa på att fylla frysen när det är extrapris på mat, man har inte råd att köpa skor som kostar mer men i gengäld håller i flera år utan får köpa billiga skor som går sönder inom en säsong och är tvungen att köpa skor snart igen, och igen, och igen.

Här slog en djuraffär igen och sålde ut allting för 70%. Jag sparade en fin slant på att köpa hem 8 säckar kattsand. Det hade inte varit möjligt om jag inte kunnat låna pengar av en anhörig. Senast igår köpte jag hem 6 kg kyckling för halva priset, även det tack vare att jag kunnat låna pengar av anhöriga. Det talas vitt och brett om att man ska göra ekonomiska val hit och dit men man glömmer att även fynden kostar pengar som fattiga människor inte har.

Fast nej, tid i mängder är inte alltid något som finns. Inte heller ork eller ens mental förmåga. Som tidigare nämnts är inte alla sjukersatta normalfungerande i grunden och den gruppen får inte glömmas bort.
Därtill är det galet mycket svårare att leva snålt när man har lite pengar, det är dyrt att vara fattig. Man har inte utrymme för att passa på att fylla frysen när det är extrapris på mat, man har inte råd att köpa skor som kostar mer men i gengäld håller i flera år utan får köpa billiga skor som går sönder inom en säsong och är tvungen att köpa skor snart igen, och igen, och igen.

Här slog en djuraffär igen och sålde ut allting för 70%. Jag sparade en fin slant på att köpa hem 8 säckar kattsand. Det hade inte varit möjligt om jag inte kunnat låna pengar av en anhörig. Senast igår köpte jag hem 6 kg kyckling för halva priset, även det tack vare att jag kunnat låna pengar av anhöriga. Det talas vitt och brett om att man ska göra ekonomiska val hit och dit men man glömmer att även fynden kostar pengar som fattiga människor inte har.

Ska de dessutom hyra en billig bostad finns heller inte utrymme att fynda på extrapris/bunkra/köpa storpack.

Jag flyttade (ej av ekonomiska skäl, det är dyrare såhär) från villa till en liten lägenhet. Som dock har ”halvfrys” och inte bara frysfack. Men jisses vad jag muttrat mer än en gång av att jag inte kan köpa just storpack eller 4 kg köttfärs när det är rea. Det får ju inte plats. Varken som råvara eller matlådor. Jag brukar dessutom köpa tyngre saker i bulk, för att slippa bära så ofta. Men det finns ju inte plats för det (utom i förrådet men ska jag ändå bära upp det därifrån när jag ska ha det kan jag lika gärna bära det från bilen)

Så förutom det du beskriver med ekonomin så ska man ha plats med.

Ska de dessutom hyra en billig bostad finns heller inte utrymme att fynda på extrapris/bunkra/köpa storpack.

Jag flyttade (ej av ekonomiska skäl, det är dyrare såhär) från villa till en liten lägenhet. Som dock har ”halvfrys” och inte bara frysfack. Men jisses vad jag muttrat mer än en gång av att jag inte kan köpa just storpack eller 4 kg köttfärs när det är rea. Det får ju inte plats. Varken som råvara eller matlådor. Jag brukar dessutom köpa tyngre saker i bulk, för att slippa bära så ofta. Men det finns ju inte plats för det (utom i förrådet men ska jag ändå bära upp det därifrån när jag ska ha det kan jag lika gärna bära det från bilen)

Så förutom det du beskriver med ekonomin så ska man ha plats med.
Gud ja! Hade halvfrys förr jag också, var ett jävla elände bara. Portionsförpackade och grejade för att få in så mycket som möjligt men inte gick det in mycket mer för det och storkok var bara att glömma. Tankarna fanns på frysbox men det kostar pengar och plats det med såklart. Var jag sen ut och plockade svamp så, ja... Fanns inte plats. Gratis och bra mat, så får man inte plats med den! Så frustrerande.
Har fullstor frys nu, älskar den och ska knöla in så jävla mycket svamp i höst :d

Gud ja! Hade halvfrys förr jag också, var ett jävla elände bara. Portionsförpackade och grejade för att få in så mycket som möjligt men inte gick det in mycket mer för det och storkok var bara att glömma. Tankarna fanns på frysbox men det kostar pengar och plats det med såklart. Var jag sen ut och plockade svamp så, ja... Fanns inte plats. Gratis och bra mat, så får man inte plats med den! Så frustrerande.
Har fullstor frys nu, älskar den och ska knöla in så jävla mycket svamp i höst :d

Mm. Och tänk de som t ex min moster som bor i en etta med kokvrå. Med frysfack. Får plats en isbitslåda eller en platt enlitersfrp glass. Så i påse och plattad så kanske 1/2 kg köttfärs. Helt omöjligt bunkra.

Jag har så stort förråd att jag utrymmesmässigt kan ställa in en frysbox. Dock inte så säker på värden tillåter det. Men hade jag haft sjukersättning eller motsvarande är ju inköpet av en frysbox en omöjlighet.

Helt off topic, men man kan konservera svamp själv - skitenkelt! Då är man inte beroende av plats i frysen...

Mm. Och tänk de som t ex min moster som bor i en etta med kokvrå. Med frysfack. Får plats en isbitslåda eller en platt enlitersfrp glass. Så i påse och plattad så kanske 1/2 kg köttfärs. Helt omöjligt bunkra.

Jag har så stort förråd att jag utrymmesmässigt kan ställa in en frysbox. Dock inte så säker på värden tillåter det. Men hade jag haft sjukersättning eller motsvarande är ju inköpet av en frysbox en omöjlighet.
Ja herregud... Jag kommer aldrig begripa hur det kan anses okej att en lägenhet inte är bättre utrustad faktiskt. Halvfrys kan väl anses rimligt som absolut minimum.

Har sett att snubben som flyttade in i min gamla lägenhet ställt en frys på altanen. Vet inte hur säkert det är elmässigt, men det är väl ett sätt det också antar jag. Som kostar det med, förstås.

Helt off topic, men man kan konservera svamp själv - skitenkelt! Då är man inte beroende av plats i frysen...
Smart! Kanske testar det om frysen blir lite för full :)

Köp en liten frys, ny eller gammal så är väl det problemet löst..Har du balkong= jordfelsbrytare och en plastsäck över den...drar dessutom väldigt lite ström oktober-april ;)

Det är möjligt att dom inte ska göra det men det gör dom och det gör att ersättningen idag är för låg för att fungera.

Problemet med att generellt höja ersättningen är att den fortfarande blir helt orättvis, de som inte har dyra sjukdomar får alldeles för mycket pengar och de som har dyra sjukdomar hamnar precis på den nivå som var tänkt.

Därför skulle det vara en bra och rättvis reform om sjukdomskostnaderna (vård, tandvård, hjälpmedel, mediciner, specialboende) inte belastade den enskilde i fallet att man lever till stor eller fullständig andel på bidrag från samhället.

Det ger också en större ekonomisk trygghet.

Samuel Vimes earned thirty-eight dollars a month as a Captain of the Watch, plus allowances. A really good pair of leather boots, the sort that would last years and years, cost fifty dollars. This was beyond his pocket and the most he could hope for was an affordable pair of boots costing ten dollars, which might with luck last a year or so before he would need to resort to makeshift cardboard insoles so as to prolong the moment of shelling out another ten dollars.
Therefore over a period of ten years, he might have paid out a hundred dollars on boots, twice as much as the man who could afford fifty dollars up front ten years before. And he would still have wet feet.
Without any special rancour, Vimes stretched this theory to explain why Sybil Ramkin lived twice as comfortably as he did by spending about half as much every month.

Men At Arms (Discworld)

Då var det ju det där med att en frys kostar pengar och att billiga lägenheter inte alltid har en balkong att ställa frysen på.
Prioritera, prioritera. En frys sänker kanske kostnaderna för maten med ngr hundra...per månad. Och du kan få en begagnad för ngr hundra så där har du ju din investering hemma inom 2 månader...

Problemet med att generellt höja ersättningen är att den fortfarande blir helt orättvis, de som inte har dyra sjukdomar får alldeles för mycket pengar och de som har dyra sjukdomar hamnar precis på den nivå som var tänkt.

Därför skulle det vara en bra och rättvis reform om sjukdomskostnaderna (vård, tandvård, hjälpmedel, mediciner, specialboende) inte belastade den enskilde i fallet att man lever till stor eller fullständig andel på bidrag från samhället.

Det ger också en större ekonomisk trygghet.
Sedan har du ju problemet med alla "konstiga" varianter som inte försäkringskassan accepterar..de som hamnar mellan stolarna..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka