Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Snälla du .
Jag tror du läser in saker som inte riktigt finns.

Lägg ner och släpp det.

Det finns ingen här som vet något om dig annat än det du själv skriver och delar.
Du vet ju tydligen om hur mitt hästliv sett ut sen jag tog bort min häst, det tycker jag är hyfsat konstigt för det är inte någonting som jag har delat med mig av. Det är du som sitter och hittar på och påstår saker som inte stämmer.

Så detsamma till dig. Lägg ner och släpp det och sluta skriv saker om mitt liv som du inte vet något om.

Som sagt, det enda jag skrivit om är hur man kan klara av att ha häst utan att jobba. Det är det enda jag skrivit om, vad du håller på med har jag ingen aning om. Men det verkar konstigt nog roa dig på något sätt som jag faktiskt inte bryr mig om att vilja veta mera om.

Du vet ju tydligen om hur mitt hästliv sett ut sen jag tog bort min häst, det tycker jag är hyfsat konstigt för det är inte någonting som jag har delat med mig av. Det är du som sitter och hittar på och påstår saker som inte stämmer.

Så detsamma till dig. Lägg ner och släpp det och sluta skriv saker om mitt liv som du inte vet något om.

Kära du . Dina reaktioner känns väldigt märkliga utifrån hur du regerat hela denna tråd med åsikter. Hur du fått för dig att folk vet något om ditt liv annat än det du själv skrivit på forumet fattar jag inte.

Jag tycker det blir synd att du vänder det till att denna tråd skulle handla om dig. Folk inkl mig har tålmodigt motiverat och adresserat dina poster hela tiden på civilt och sakligt sätt .

Du anser att någon (ffa jag) bemött dig med ”tjafs” och någon ”agenda” osv. Du har fel .

Fast det är rätt trist att börja angripa en användare personligen och använda hen för att statuera exempel. Speciellt om användaren redan berättat att hen mår dåligt och vill lämna tråden. Då kan man väll vara lite schysst och släppa @Grazing och lämna henne ifred. Diskussionen har ju redan gått arton varv och det känns som att det mest ska hackas nu.

Vilken tråkig slutsats i sammanhanget du gör. Du får gärna tagga mig också :)

Med andra ord, folk som har behov av att bo i gruppbostad får gott klara sig själva? Schysst människosyn.

Problemet är inte enbart nybyggen, utan att nivån på taket inte ökar i takt med hyreshöjningarna. Själv bor jag i ett miljonprogramområde byggt på 70-talet, definitivt inget nybygge eller hög standard och är ändå på gränsen snart. Under de drygt 10 år jag bott själv har taket inte höjts en enda gång förrän den här höjningen vid årsskiftet, vet inte när det höjdes innan dess. Hyrorna däremot har definitivt inte stått stilla under tiden.
Det är dina ord. Jag säger: Med andra ord, om du behöver hjälp så får du hjälp utifrån det regelverk samhället satt upp, inte hur du eller ngn annan enstaka individ ser på det hela. Samhällets kostnader för vård, omsorg, skola och äldrevård stiger konstant. Möjligheterna att höja skattetrycket sjunker för var % trycket stiger. Alltså måste myndigheterna prioritera. Det kallar du "Schysst människosyn." jag kallar det, välkommen ut i verkliga världen.

Vem har talat om andra klassens medborgare? De har väl samma rättigheter som alla andra? Enda skillnaden är att de lever på alla andra, med villkor som alla andra genom lagar och regler ställe för att betala ut bidragen. Vad jag pekar på, är att det går inte ha ett system där en låglönejobbare som jobbar 100% har det sämre ekonomiskt än någon som lever på bidrag till 100% Detta skulle i längden skada systemet och minska viljan att betala till systemet och i slutändan drabba de hjälpbehövande hårdast
Det finns ju redan. Har en bidragstagare några st barn så blir normen högre än vad en ensamstående låglöneförälder får.
Ska leta rätt på exempel när jag inte är så förbenat trött i huvudet.

Landsbygdsbo: jag blir uppriktigt ledsen av att du använder mig som hackkyckling i denna tråd. Tänkte att jag inte skulle bry mig men det gör jag. Du vann.
Jag använder inte ngn som hackkyckling...jag beskriver bara den verkligheten. Där människor jobbar och sliter för sitt dagliga bröd + att man via skattsedeln delar med sig.

Det finns ju redan. Har en bidragstagare några st barn så blir normen högre än vad en ensamstående låglöneförälder får.
Ska leta rätt på exempel när jag inte är så förbenat trött i huvudet.
Ja naturligtvis, du får ett bidrag som ensam vuxen, ett annat om du har barn. Ni får mindre i bidrag per vuxen om ni är två sedan kommer bidrag för ev. barn..så vem menat du är andra klassens människa? Bidragen baseras ju på en beräknad kostnad..och 2 människor som bor ihop har inte en dubbelt så hög kostnad som en ensamstående..därför olika bidrag

Det är dina ord. Jag säger: Med andra ord, om du behöver hjälp så får du hjälp utifrån det regelverk samhället satt upp, inte hur du eller ngn annan enstaka individ ser på det hela. Samhällets kostnader för vård, omsorg, skola och äldrevård stiger konstant. Möjligheterna att höja skattetrycket sjunker för var % trycket stiger. Alltså måste myndigheterna prioritera. Det kallar du "Schysst människosyn." jag kallar det, välkommen ut i verkliga världen.
I den verkliga världen är Sverige ett av världens rikaste länder men kan enligt dig alltså inte ens se till att dess svagaste invånare som inte kan ta hand om sig själva får bo i ett boende anpassat efter deras behov.
Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte är äcklad.

I den verkliga världen är Sverige ett av världens rikaste länder men kan enligt dig alltså inte ens se till att dess svagaste invånare som inte kan ta hand om sig själva får bo i ett boende anpassat efter deras behov.

Hur menar du att Sverige är ett av världens rikaste länder ? I vilket avseende ?

Hur skulle du vilja att systemet såg ut jämfört med hur det ser ut idag ?

Hur menar du att Sverige är ett av världens rikaste länder ? I vilket avseende ?

Hur skulle du vilja att systemet såg ut jämfört med hur det ser ut idag ?
I att vi har pengar och tillväxt. Det går ingen nöd på oss om vi säger så. Vi har råd med bättre sjukförsäkringar, det handlar om att prioritera.

Jag skulle vilja att man som sjuk eller funktionsnedsatt inte försattes i fattigdom. De som har extra behov ska i mina ögon få extra för dessa behov om ersättningar inte höjs tillräckligt för att täcka upp, varesig det handlar om extra dyrt boende, en permobil, mediciner som inte ingår i högkostnadsskydd, glasögon eller en slant till exempelvis ledsagning. Jag skulle även vilja att man fick möjlighet att påverka sin ekonomi till det bättre, exempelvis genom bättre ersättning för daglig verksamhet. Själv går jag som sagt back bara på att ta mig till min dagliga verksamhet om jag inte cyklar och det känns inte rimligt, men så ser det ut för många av oss.

Sverige är, per capita sett, ett av världens rikaste länder,
Sverige har, per capita sett världens högsta eller näst högsta skattetryck,
Sverige har, vid en internationell jämförelse bland den bästa välfärden, omsorgen och förmåner för den del av befolkningen som inte är arbetsför.

Om du blir äcklad av dessa fakta så får det stå för dig.
Och,det är inte den enskilde som ska avgöra det behov samhället ska fylla, utan det är samhället som utifrån sina resurser ska avgöra vad man kan bidra med. Vi har en lagstiftning, demokratiskt beslutat som reglerar detta.. I Stort sett så uppfyller samhället dessa krav. Som alltid kan det finnas undantag, men det handlar just om undantag,

Sverige är, per capita sett, ett av världens rikaste länder,
Sverige har, per capita sett världens högsta eller näst högsta skattetryck,
Sverige har, vid en internationell jämförelse bland den bästa välfärden, omsorgen och förmåner för den del av befolkningen som inte är arbetsför.

Om du blir äcklad av dessa fakta så får det stå för dig.
Och,det är inte den enskilde som ska avgöra det behov samhället ska fylla, utan det är samhället som utifrån sina resurser ska avgöra vad man kan bidra med. Vi har en lagstiftning, demokratiskt beslutat som reglerar detta.. I Stort sett så uppfyller samhället dessa krav. Som alltid kan det finnas undantag, men det handlar just om undantag,
Och ändå anser du att personer i behov av att bo på gruppboende inte ska ha möjlighet att göra det. Det är det som äcklar mig.

Och ändå anser du att personer i behov av att bo på gruppboende inte ska ha möjlighet att göra det. Det är det som äcklar mig.
Då äcklas du av hela samhället..eftersom samhället har ett regelverk som alla oavsett sjukdom, handikapp behandlas efter. Jag ser heller ingen annan möjlighet så länge inte resurserna är oändliga , och det är de inte..men vänd på det, hur vill du lösa det...så det inte äcklar dig.
Har personen i fråga ett dokumenterat behov och myndigheterna gör samma bedömning, ja då är saken klar. om inte så får du ju fortsätta att äcklas.

Då äcklas du av hela samhället..eftersom samhället har ett regelverk som alla oavsett sjukdom, handikapp behandlas efter. Jag ser heller ingen annan möjlighet så länge inte resurserna är oändliga , och det är de inte..men vänd på det, hur vill du lösa det...så det inte äcklar dig.
Har personen i fråga ett dokumenterat behov och myndigheterna gör samma bedömning, ja då är saken klar. om inte så får du ju fortsätta att äcklas.
En person får inte en plats på ett gruppboende om hen inte bedöms behöva det. Den saken är redan klar. Problemet är att bostadstillägget inte är högt nog för att dessa personer ska klara av hyran i dessa boenden och ändå ha pengar kvar till alla andra utgifter.

Hur jag vill lösa det har jag redan sagt. Högre sjukersättning som täcker eller högre tak på bostadstillägg. Finansieringen finns, exempelvis genom att driva in de miljarder som skattesmitare pytsat iväg utomlands.

Har LBB skrivit det eller är det en slutsats du kommit fram till alldeles själv?
Taket för bidragen kan, av naturliga skäl inte ligga över den nivå som ett låglönearbete ger. Att det sedan inte byggts bostäder med den standard i den prisnivå som den inkomsten klarar av är en annan historia.
Hans respons på just typ gruppboenden. Blir svårt att dra andra slutsatser.

En person får inte en plats på ett gruppboende om hen inte bedöms behöva det. Den saken är redan klar. Problemet är att bostadstillägget inte är högt nog för att dessa personer ska klara av hyran i dessa boenden och ändå ha pengar kvar till alla andra utgifter.

Hur jag vill lösa det har jag redan sagt. Högre sjukersättning som täcker eller högre tak på bostadstillägg. Finansieringen finns, exempelvis genom att driva in de miljarder som skattesmitare pytsat iväg utomlands.

Driva in de pengar som skattesmitare..det görs väl redan idag..men jag misstänker att du talar om de pengar som helt lagligt placeras i andra länder under olika former av skatteplanering? Dessa pengar kan inte drivas då inga lagbrott begåtts...Så bättre måste du kunna.
Vad du säger är ju V:s vanliga mantra...höj skatten så löser sig allt....tills staten går i konkurs vill säga

De pengarna tas in men täcker inte en sån ökning du nämner nån längre period. Jag tror de flesta hade velat gr bättre ersättning om vi hade råd utan att höja skatter tex. Vad vill du dra ned på för att få råd med ditt förslag?

Driva in de pengar som skattesmitare..det görs väl redan idag..men jag misstänker att du talar om de pengar som helt lagligt placeras i andra länder under olika former av skatteplanering? Dessa pengar kan inte drivas då inga lagbrott begåtts...Så bättre måste du kunna.
Vad du säger är ju V:s vanliga mantra...höj skatten så löser sig allt....tills staten går i konkurs vill säga
Mycket möjligt. Ändra reglerna för att stoppa det då.
Jag har inte sagt nånting om skattehöjningar eller ens om jag är för eller mot en höjd skatt. Vill du ändå påstå det så är du välkommen att visa var jag skrivit om skattehöjningar.

De pengarna tas in men täcker inte en sån ökning du nämner nån längre period. Jag tror de flesta hade velat gr bättre ersättning om vi hade råd utan att höja skatter tex. Vad vill du dra ned på för att få råd med ditt förslag?
Vi har råd, det är en prioriteringsfråga.
Som jag skrev ovanför, inför regler för att förhindra skatteplanering.
Andra sätt är exempelvis att inte stoppa skattepengar i fickan på riskkapitalister eller göra nånting åt alla orimliga fallskärmar.

Mycket möjligt. Ändra reglerna för att stoppa det då.
Jag har inte sagt nånting om skattehöjningar eller ens om jag är för eller mot en höjd skatt. Vill du ändå påstå det så är du välkommen att visa var jag skrivit om skattehöjningar.

Vi har råd, det är en prioriteringsfråga.
Som jag skrev ovanför, inför regler för att förhindra skatteplanering.
Andra sätt är exempelvis att inte stoppa skattepengar i fickan på riskkapitalister eller göra nånting åt alla orimliga fallskärmar.
Det handlar om politiska prioriteringar, hoppas du kommer att rösta i år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka