Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Men gå och lägg dig då om du bara ska bädda hit och bädda dit!!

Har du inte fattat att folk inte VÄLJER att bli sjuka är det kanske bättre att du sätter dig i skolbänken först och går och lägger dig sen
Det liv du lever, lever du utifrån dina egna förutsättningar. En del föds med matjord i fickorna, andra utan ngr tillgångar. Andra är kärnfriska men ar inte den initiativförmågan som krävs, ytterligare andra är sjukliga, handikappade etc etc. Alla har vi erhållit olika förutsättningar. Och vad det gäller är att göra vad vi kan utifrån dessa.
Och det sistnämnda är vad som utgör vårt val. Sitter du hemma och ältar dina problem hela dagarna så är det din sak, samma sak om du väljer att prioritera de resurserna du har.Ditt val. och följderna blir även dina. Du kan inte begära att vi andra ska hålla ngn under armarna så att hon eller han ska ha råd med både dräglig bostad, dräglig mat, sjukvård och en dyr hobby. Det är ingen mänsklig rättighet att vara frisk, lycklig och rik. Vad vi med gemensamma resurser försöker skapa är att en individ som inte klarar av att förse sig med det nödvändigaste, ska få det av samhället...men bara det nödvändigaste.

Det liv du lever, lever du utifrån dina egna förutsättningar. En del föds med matjord i fickorna, andra utan ngr tillgångar. Andra är kärnfriska men ar inte den initiativförmågan som krävs, ytterligare andra är sjukliga, handikappade etc etc. Alla har vi erhållit olika förutsättningar. Och vad det gäller är att göra vad vi kan utifrån dessa.
Och det sistnämnda är vad som utgör vårt val. Sitter du hemma och ältar dina problem hela dagarna så är det din sak, samma sak om du väljer att prioritera de resurserna du har.Ditt val. och följderna blir även dina. Du kan inte begära att vi andra ska hålla ngn under armarna så att hon eller han ska ha råd med både dräglig bostad, dräglig mat, sjukvård och en dyr hobby. Det är ingen mänsklig rättighet att vara frisk, lycklig och rik. Vad vi med gemensamma resurser försöker skapa är att en individ som inte klarar av att förse sig med det nödvändigaste, ska få det av samhället...men bara det nödvändigaste.
Vilket skitsnack!!

Lagen säger att alla har rätt till en meningsfull fritid och förutom det så ska varken du eller staten eller nån annan komma och tafsa på andra människors fria val och prioriteringar!! Vad vill du ha härnäst?? Diktatur??? Ska du dyka upp i fattigas hus och säga åt dom att välja billigare nudlar och havregryn? Vilket jävla skämt!!! Folk får göra EXAKT vad dom vill med den ersättning dom får så alla sympatiska människor som hatar det fria samhället och individens fria jävla val får lobba för att ändra lagen i så fall om dom vill se sina moralpolis värderingar bli verklighet i ett demokratiskt och rikt land

Vilket skitsnack!!

Lagen säger att alla har rätt till en meningsfull fritid och förutom det så ska varken du eller staten eller nån annan komma och tafsa på andra människors fria val och prioriteringar!! Vad vill du ha härnäst?? Diktatur??? Ska du dyka upp i fattigas hus och säga åt dom att välja billigare nudlar och havregryn? Vilket jävla skämt!!! Folk får göra EXAKT vad dom vill med den ersättning dom får så alla sympatiska människor som hatar det fria samhället och individens fria jävla val får lobba för att ändra lagen i så fall om dom vill se sina moralpolis värderingar bli verklighet i ett demokratiskt och rikt land
Berätta gärna hur ditt idealsamhälle skulle vara uppbyggt/organiserat.

Vilket skitsnack!!

Såvitt jag förstår så har du hittills inte länkat till aktuell lagtext...gör det.. Och staten, enskilda, företag tafsar ständigt på människors fria val. Du får ingen service, inga varor utan att betala för dem..hur mycket du än vill , samma sak med stöd från samhället. det är samhällets villkor som gäller, inte dina önskedrömmar. Javisst får folk göra vad de vill med den hjälp samhället står för, men kommer du ngr månader senare och vill ha pengar till en tandläkare, tvättmaskin med förklaringen, att de förra månadernas överskott gick till lyxkonsumtion så lär du få betydligt svårare att tigga till dig mer.
Det är som farsgubben sade förr...så länge du sätter benen under mitt köksbord får du finna dig i regelverket. När du klarar av att fö dig själv, ja då får du den efterlängtade friheten...så ta dig i kragen, stå för din egen försörjning så har du all rätt ;)

Såvitt jag förstår så har du hittills inte länkat till aktuell lagtext...gör det.. Och staten, enskilda, företag tafsar ständigt på människors fria val. Du får ingen service, inga varor utan att betala för dem..hur mycket du än vill , samma sak med stöd från samhället. det är samhällets villkor som gäller, inte dina önskedrömmar. Javisst får folk göra vad de vill med den hjälp samhället står för, men kommer du ngr månader senare och vill ha pengar till en tandläkare, tvättmaskin med förklaringen, att de förra månadernas överskott gick till lyxkonsumtion så lär du få betydligt svårare att tigga till dig mer.
Det är som farsgubben sade förr...så länge du sätter benen under mitt köksbord får du finna dig i regelverket. När du klarar av att fö dig själv, ja då får du den efterlängtade friheten...så ta dig i kragen, stå för din egen försörjning så har du all rätt ;)
Vi diskuterar sjuka människor som inte KAN jobba och inte dig i puberteten eller när det nu var du satt med benen under köksbordet och inte tog dig i kragen

Visst är det fint när höginkomstagare berättar hur man gör för att leva sparsamt? :)
Ohja!
Jag satt alldeles nyss och förhandlade ner min avgift hos Com Hem för ett år framåt, måste vara höginkomsttagare innerst inne :D

Samtidigt så måste man ju ha förståelse i det orättvisa om 2 individer med samma förutsättningar får hjälp till bostad med betydande ekonomiska skillnader, den ene skulle få hjälp med 5- 6 000 per månad, den andre med 8 - 10 000 för samma antal kvadratmeter, fast skillnad i läge. Alltså är det rimligt att kräva att man steppar ner standarden på sitt boende så att det ryms inom den lägre budgeten.
Jag har förståelse för att det finns gränser. Jag kräver inte att vi ska kunna bo i slott. Det jag vänder mig emot är att gränsen är för lågt satt.
Taket för bostadstillägg är just nu om jag inte minns helt fel 5600 kr. Jag bor själv i en helt vanlig tvåa i ett av de sämre områden som finns på min ort och kommer komma över gränsen inom ett par år. Betänk då att grupp- och serviceboenden generellt är dyrare än vanliga lägenheter. Det handlar inte bara om bra läge, det handlar om att taket för vad hyra får kosta är på tok för lågt.

Jag tänker att om man inte ens får chansen att välja vart man ska bo så är det ett stort ingrepp i den personliga integriteten. Jag tycker inte alternativet att anvisa gratis bostäder (dvs fri hyra) därför är bra. Det är dessutom ytterligare en spik i segregationskistan, jag inte skulle vilja se. Det andra alternativet, att man får bosätta sig hur och var man vill, och bara anta att staten ska betala oavsett hyra är inte heller ett vettigt alternativ.

Dagens alternativ, där man räknar in hyran i nivån (för ett rimligt och drägligt, men enkelt hyresboende någonstans under genomsnittet) är nog bättre än båda dessa. Det ger full frihet att prioritera boende som del av den totala ramen. Sedan har jag inte kommit på så många fler alternativ i frågan.
Olle med autism och problem med oro vars enda trygghet finns i hemkommunen har inte den där fulla friheten att prioritera boende som du påstår, för Olles hyra är för hög för att pengarna ska räcka till alls.

Here's a thought - höj taket på bostadstillägg till en nivå som är realistisk och inte utgår från i grunden normalfungerande Märta som blivit utmattad eller vad som och tydligen i en drömvärld kan flytta till en etta nånstans bara sådär. Höj taket till en nivå som är realistisk, även för de individer med behov av andra former av boenden.

Jag har förståelse för att det finns gränser. Jag kräver inte att vi ska kunna bo i slott. Det jag vänder mig emot är att gränsen är för lågt satt.
Taket för bostadstillägg är just nu om jag inte minns helt fel 5600 kr. Jag bor själv i en helt vanlig tvåa i ett av de sämre områden som finns på min ort och kommer komma över gränsen inom ett par år. Betänk då att grupp- och serviceboenden generellt är dyrare än vanliga lägenheter. Det handlar inte bara om bra läge, det handlar om att taket för vad hyra får kosta är på tok för lågt.

Taket för bidragen kan, av naturliga skäl inte ligga över den nivå som ett låglönearbete ger. Att det sedan inte byggts bostäder med den standard i den prisnivå som den inkomsten klarar av är en annan historia.

Jag är väldigt väl medveten om mina problem. Djuren har räddat mitt liv många gånger, när allt sånt försvinner och jag inte längre har råd så kommer jag inte leva mer. Men o andra sidan, då sparar det ju samhället väldigt mycket pengar.

Jag har rätt att göra precis vad jag vill med mina pengar, nu råkar jag ha en dyr livsuppehållande aktivitet som jag måste prioritera. Ingen ska liksom lägga sig i vad jag gör med mina pengar. Pengar som oavsett häst eller inte hade räckt till tandläkarn om man ska leva ett drägligt liv och inte bara spara till tandläkarn.

Återigen så är det ingen som argumenterar emot att du själv väljer vad du prioriterar ditt bidrag från staten till. Sen hur ekonomiskt ”sunt” det må vara eller ej och vad man må tycka om det i sak är en annan grej.

Återigen : DU HAR JU INGEN HÄST och har inte haft på åratal . Varför argumenterar du här så idogt i presensform att du har häst ?! Blir ju absurt när du tydligt många gånger i alla övriga trådar poängterat att du inte längre har någon häst.

Och personer som inte kan jobba lever på bidrag och på de villkor samhället ställer..exakt samma sak.
Prova bli skjuten i båda benen och försök gå iväg så ska du se att det inte ALLS är samma sak att inte kunna ta sig från det där köksbordet som att sitta där av eget val

Skärpning..... Jag är frisk men jag kan ändå fatta att det är skillnad mellan att vara sjuk och att vara arbetsför så du behöver ingen egen erfarenhet och du behöver inte vara nån Einstein heller för att fatta det

Och om dom inte KAN arbeta då måste samhället ändå se till att dom inte blir till andra klassens medborgare simple as that

Gillar du inte det kan du alltid flytta ut i vildmarken och gömma dig från civilisationen och sluta betala skatt om det svider så hårt att fattiga människor tillåts ha ett liv och meningsfull fritid

Prova bli skjuten i båda benen och försök gå iväg så ska du se att det inte ALLS är samma sak att inte kunna ta sig från det där köksbordet som att sitta där av eget val

Skärpning..... Jag är frisk men jag kan ändå fatta att det är skillnad mellan att vara sjuk och att vara arbetsför så du behöver ingen egen erfarenhet och du behöver inte vara nån Einstein heller för att fatta det

Och om dom inte KAN arbeta då måste samhället ändå se till att dom inte blir till andra klassens medborgare simple as that

Gillar du inte det kan du alltid flytta ut i vildmarken och gömma dig från civilisationen och sluta betala skatt om det svider så hårt att fattiga människor tillåts ha ett liv och meningsfull fritid
Vem har talat om andra klassens medborgare? De har väl samma rättigheter som alla andra? Enda skillnaden är att de lever på alla andra, med villkor som alla andra genom lagar och regler ställe för att betala ut bidragen. Vad jag pekar på, är att det går inte ha ett system där en låglönejobbare som jobbar 100% har det sämre ekonomiskt än någon som lever på bidrag till 100% Detta skulle i längden skada systemet och minska viljan att betala till systemet och i slutändan drabba de hjälpbehövande hårdast

Taket för bidragen kan, av naturliga skäl inte ligga över den nivå som ett låglönearbete ger. Att det sedan inte byggts bostäder med den standard i den prisnivå som den inkomsten klarar av är en annan historia.
Med andra ord, folk som har behov av att bo i gruppbostad får gott klara sig själva? Schysst människosyn.

Problemet är inte enbart nybyggen, utan att nivån på taket inte ökar i takt med hyreshöjningarna. Själv bor jag i ett miljonprogramområde byggt på 70-talet, definitivt inget nybygge eller hög standard och är ändå på gränsen snart. Under de drygt 10 år jag bott själv har taket inte höjts en enda gång förrän den här höjningen vid årsskiftet, vet inte när det höjdes innan dess. Hyrorna däremot har definitivt inte stått stilla under tiden.

Ohja!
Jag satt alldeles nyss och förhandlade ner min avgift hos Com Hem för ett år framåt, måste vara höginkomsttagare innerst inne :D

Olle med autism och problem med oro vars enda trygghet finns i hemkommunen har inte den där fulla friheten att prioritera boende som du påstår, för Olles hyra är för hög för att pengarna ska räcka till alls.

Here's a thought - höj taket på bostadstillägg till en nivå som är realistisk och inte utgår från i grunden normalfungerande Märta som blivit utmattad eller vad som och tydligen i en drömvärld kan flytta till en etta nånstans bara sådär. Höj taket till en nivå som är realistisk, även för de individer med behov av andra former av boenden.

Ja det finns en konflikt mellan frihet att prioritera och att anvisa med tvångsmetoder. Jag tänker mest på personer som är förmögna att ta beslut och då är personlig frihet viktigt.

När det gäller specialboenden bör de inte kosta mer än vanliga boenden, för den enskilde som konstaterats ha behov.

Det är skillnad på lyx som bara en liten andel av mänskligheten har råd med och att ha ett liv och en meningsfull fritid. Man kan inte kräva det förstnämnda utan att kunna finansiera det.

Ja det finns en konflikt mellan frihet att prioritera och att anvisa med tvångsmetoder. Jag tänker mest på personer som är förmögna att ta beslut och då är personlig frihet viktigt.

När det gäller specialboenden bör de inte kosta mer än vanliga boenden, för den enskilde som konstaterats ha behov.
Det är inte mycket till personlig frihet om man inte har möjlighet att välja dock.

Kanske inte, men nu kostar det mer och då gäller det att boende där har råd att betala hyran. Det är inte rimligt att de ska behöva leva på anhöriga eller stirra in i en vägg hela dagarna för att alla pengar går till hyran, utöver alla andra utgifter som redan nämnts.

Landsbygdsbo: jag blir uppriktigt ledsen av att du använder mig som hackkyckling i denna tråd. Tänkte att jag inte skulle bry mig men det gör jag. Du vann.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka