Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Men nu är det folk som skriver till mej och frågar mig om jag inte förstår att man även kan lägga dom kostnaderna på tandläkaren istället för på häst. Ska jag inte svara på det då eller?
Problemet för din del blir, många år efter att din häst gått bort, så sitter du där och doppar din limpa i ljummet kaffe, för du inte har ngr tänder att tugga med, och gnäller över att vi inte har gratis tandvård...och begreppet, som man bäddar får man ligga, blir verklighet på ett för dig smärtsamt sätt.....

Okej, mitt liv ska då alltså gå ut på att prioritera tandvård. Skippa mat, kläder, allt som har med nöjen att göra, kunna betala försäkringar och elen osv bara för att ha råd med tandvård. Det är alltså rimligt tycker du? Och ja, absolut, vill man inte ha någonting i livet och bara ha bra tänder så visst, jag hade dock tagit livet av mig för längesen om mitt liv gick ut på att sitta hemma och spara ihop till tandläkarn.
Du gör ju det nu för att ha häst
Men så mycket behöver du kanske inte spara varje månad till en tandläkare

Och jag väljer häst för att det håller mig vid liv. Tandläkarn håller inte mej vid liv. Ganska enkel logik. Och är man fattig så måste man välja bort saker och ting även om dom är i längden viktiga.

Upp till dig. Precis som det kanske låter märkligt för dig att det är upp till någon annan att supa upp pengarna, eller resa upp dem och välja bort allt annat. För många låter det barockt, men friheten har alla.

Problemet för din del blir, många år efter att din häst gott bort, så sitter du där och doppar din limpa i ljummet kaffe, för du inte har ngr tänder att tugga med, och gnäller över att vi inte har gratis tandvård...och begreppet, som man bäddar får man ligga, blir verklighet på ett för dig smärtsamt sätt.....
Jag är väldigt väl medveten om mina problem. Djuren har räddat mitt liv många gånger, när allt sånt försvinner och jag inte längre har råd så kommer jag inte leva mer. Men o andra sidan, då sparar det ju samhället väldigt mycket pengar.

Jag har rätt att göra precis vad jag vill med mina pengar, nu råkar jag ha en dyr livsuppehållande aktivitet som jag måste prioritera. Ingen ska liksom lägga sig i vad jag gör med mina pengar. Pengar som oavsett häst eller inte hade räckt till tandläkarn om man ska leva ett drägligt liv och inte bara spara till tandläkarn.

Du gör ju det nu för att ha häst
Men så mycket behöver du kanske inte spara varje månad till en tandläkare
Det är djur eller ta livet av mig som gäller för mig. Med tanke på hur dålig jag är och hur dåligt jag fungerar så måste jag prioritera som jag gör för att hålla mig själv vid liv. Men det hade varit helt klart en trygghet att inte heller vara nervös för att få tandvärk osv, men det är såhär det ser ut och det finns inte så mycket att göra åt det i min situation.

Jag är väldigt väl medveten om mina problem. Djuren har räddat mitt liv många gånger, när allt sånt försvinner och jag inte längre har råd så kommer jag inte leva mer. Men o andra sidan, då sparar det ju samhället väldigt mycket pengar.

Ja, hot om självmordstankar ger inga rättigheter till något fritt kreditkort som staten ska stå för. Däremot får du hemskt gärna uppsöka akutvården som vi alla är med och bekostar, den är absolut till för dig i ett sånt mörkt läge.

Att alternativen (äga häst / resa på weekend till Barcelona 1 gång/månad / samla dyr champagne / flyga helikopter / äta på Guide Michelin-rosad restaurang varje vecka) eller självmord är de enda som finns måste finnas metoder att bearbeta i psykiatrin, med tanke på att 97% av världens befolkning aldrig ens skulle kunna drömma om att få göra något av dem.

Senast ändrad:
Ja, hot om självmordstankar ger inga rättigheter till något fritt kreditkort som staten ska stå för. Däremot får du hemskt gärna uppsöka akutvården som vi alla är med och bekostar, den är absolut till för dig i ett sånt mörkt läge.
Va? Vadå hot? Jag lever med hyfsat svåra psykiska sjukdomar som tar över väldigt lätt. Jag har accepterat min situation och jag kräver ingenting annat än att för stunden kunna överleva. Men som sagt, det hade varit trevligt om tandläkarn fungerade som sjukvården gör.

Jag förstår att många som är i min situation känner sig som en börda för samhället, inte konstigt så som många resonerar. Kan man inte arbeta ska man inte ha rätt till någon "lyx" oavsett hur dålig man är. Som om det är någonting som man själv har valt.

Nä, måste lämna denna tråden känner jag, denna triggar mina självmordstankar något fruktansvärt. Har ni tur så slipper ni kanske bekosta mitt liv inom några år, så slipper det sticka er i ögonen att någon lever sånt lyxliv på andras pengar.

Men som sagt, det hade varit trevligt om tandläkarn fungerade som sjukvården gör.

Men då skulle du ju få ännu mindre pengar för att hålla häst?

Idag räknas det in i ersättningen att tandvård kanske kostar 300 kr per månad (min värdering). När det blir fritt minskas totalbeloppet med den summan. Du får helt plötsligt 2700 kr "bara" istället med samma hårda prioriteringar, men fri tandvård enligt ordination. Så det är vad jag menar, för dig verkar det ju inte bli någon lättnad med en sådan reform.

Kan man inte arbeta ska man inte ha rätt till någon "lyx" oavsett hur dålig man är. .

Nästan rätt.

"Kan man inte finansiera det själv ska man inte ha rätt till någon "lyx" oavsett hur dålig man är. "
Sjukdom ger alltså inte rätten till mer pengar från det allmänna för att bekosta lyx. Lyx ingår alltså aldrig i någon beräkning av dräglig livsnivå, för de som inte kan försörja sig själva.

Inom den beräknade ramen finns sedan full frihet, även om den är ganska liten, eftersom ramen är liten, om man är helt oförmögen att skapa inkomster. För varje procent man sedan kan klara att skapa egna inkomster, ska ramen kunna utökas och friheten växa.

Att alternativen (äga häst / resa på weekend till Barcelona 1 gång/månad / samla dyr champagne / flyga helikopter / äta på Guide Michelin-rosad restaurang varje vecka) eller självmord är de enda som finns måste finnas metoder att bearbeta i psykiatrin, med tanke på att 97% av världens befolkning aldrig ens skulle kunna drömma om att få göra något av dem.
Alltså, jag är vad man skulle kunna säga kapitalist och för låga skatter men dina inlägg och den människosyn du uppvisar skrämmer mig. Jag har för övrigt rapporterat ditt inlägg som jag tycker är ett riktigt lågvattenmärke.

Jag har rätt att göra precis vad jag vill med mina pengar, nu råkar jag ha en dyr livsuppehållande aktivitet som jag måste prioritera. Ingen ska liksom lägga sig i vad jag gör med mina pengar. Pengar som oavsett häst eller inte hade räckt till tandläkarn om man ska leva ett drägligt liv och inte bara spara till tandläkarn.
Ja, som jag säger , vi bäddar alla...en del bättre än alla. Och alla får vi ligga som vi bäddat.

Alltså, jag är vad man skulle kunna säga kapitalist och för låga skatter men dina inlägg och den människosyn du uppvisar skrämmer mig. Jag har för övrigt rapporterat ditt inlägg som jag tycker är ett riktigt lågvattenmärke.
Jag brukar vara oense med Sjöberga om mycket, men just nu så är hans ståndpunkt realistisk och inte rosarött som en del andras.

Vilket otroligt känslokallt inlägg. Till en människa som uttrycker att hon mår dåligt dessutom. Fy fan sjoberga.

Du får gärna argumentera för motsatsen. Men det gör du ju aldrig. Du kommer bara med anklagelser om än det ena och än det andra.

Jag tycker att akutvården och sjukvården är rätt ställe för personer med självmordstankar. Är det en taskig människosyn?

Jag tycker inte att viss typ av sjukdom ska ge rätt till mer pengar för lyx, utan att nivån ska sättas på en dräglig, basal nivå. Vilka lyxaktiviteter tycker du ska ligga till grund för ersättningarna vi pratar om?

Till slut så tycker jag att det måste finnas effektiva terapier för den som fastnat i alternativen självmord eller lyx, eftersom lyx inte är ett alternativ för nästan alla människor på jorden. Men därom vet jag ganska lite.

Kan du på riktigt opponera dig/argumentera mot något eller är ditt som vanligt starka men helt otydliga ogillande det enda du kan prestera?

Jag får upp att det här var ett svar till mig, jag fattar inte riktigt vad du menar?
Det var inte ett svar till dig, det var till gul_zebra :). Jag tror jag citerade henne också.

Däremot skrev jag tidigare ett svar till dig som låg kvar som utkast men det raderade jag. Skumt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka