Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Du bor på landet och behöver ha bil. Jag har en bil från mitten av 90-talet mest för att den är ganska enkel att reparera. Behöver nästan aldrig in på "riktig verkstad". Men räkna ändå med 2000 kr i bilkostnad per månad i genomsnitt om du behöver köra en bit.... Mat 1500 kr i månaden. Kanske hjälp med snöröjning och gräsklippning för att du är sjuk/skadad 400 kr i månaden i snitt, kläder och skor (om du handlar begagnat) 250 i månaden. Om du är sjuk och behöver gå till doktorn och knaprar medicin så blir det tungt innan du kommit upp i högkostnads. En tand (eller flera) kan gå sönder osv.

Snöröjning och gräsklippning ändrar sig inte från idag. Det vill säga, sköts på för mig synnerligen bekvämt sätt och helt gratis. Gräsklippning likadant. Det är "någonannans" jobb redan idag, utan att jag betalar för det.
Bilkostnaden är betydligt lägre än 2000kr i direkta utgifter (räknar inte värdeminskningen eftersom det inte är en utgift).

Så bara för att jag väljer bort allt som har med ett basliv att göra, undviker att köpa kläder och okej mat osv så ska sånna som inte arbetar inte få leva alls? Ska vi bo på gatan då eller vad?

"Inte få leva alls" = "Inte få hålla på lyxhobbies som man inte kan finansiera". Där är din perspektivvurpa.

Suck.

Du har full frihet inom ramen. Men aldrig någonsin ska ramen anpassas för kostsamma lyxhobbies, som exempelvis hästhållning. Är det verkligen så svårt att förstå budskapet?

"Inte få leva alls" = "Inte få hålla på lyxhobbies som man inte kan finansiera". Där är din perspektivvurpa.

Suck.

Du har full frihet inom ramen. Men aldrig någonsin ska ramen anpassas för kostsamma lyxhobbies, som exempelvis hästhållning. Är det verkligen så svårt att förstå budskapet?
Har du verkligen så svårt att förstå att jag väljer bort allt som har med ett vanligt basliv att göra. Istället för att köpa kläder, gå på bio, köpa mat osv så lägger jag pengarna på häst istället. Vad är det som är så svårt att förstå för dig? Jag har inte både och. Jag i princip ger ingenting till mig själv, jag lever på så minimun som det bara går för att ha råd med djur.

Vad ska sånna som mig leva på då? Som aldrig kommer kunna jobba? Har vi alltså inte rätt till ett liv alls? Dom pengarna som går till oss ska alltså gå istället till jobb för utvecklingsstörda?

Det känns som om det diskuteras från så helt olika perspektiv.
@sjoberga med flera diskuterar utifrån ett generellt perspektiv, där det - både för honom och för mig - känns helt orimligt att en person som inte försörjer sig själv (och inte verkar kunna göra det under överskådlig tid) ska få så mycket ekonomiskt stöd från samhället att vederbörande har råd med lyxen (för ja, det är en lyx!) att äga häst.

Du å andra sidan generaliserar att det inte är en lyx att äga häst. Eftersom du valde att snåla in extremt på allt annat och då lyckades försörja en häst på låg inkomst. Men samtidigt beklagade du dig över att du inte hade råd med tandvård.

De bitar du skriver, går liksom inte ihop.
visst fick du göra de prioriteringar du gjorde, men reaktionen var väl mest att "ja men om du hade råd att ha häst, så skulle du utan hästen ha haft råd att lägga de pengarna på något annat, exempelvis tandvård".

Jag hör också till dem som anser att de individer som av olika skäl aldrig kommer att kunna försörja sig själva ska få ekonomiskt bistånd. Men nivån på det biståndet ska rimligen vara lägre än den ekonomiska nivån blir för någon som försörjer sig själv, under förutsättning att vi talar om långvarigt bistånd. Som ovan "aldrig kommer att...".
Jag skriver alltså just nu inte om sjukpenning vid tillfällig sjukdom, för då anser jag också att det är rimligt att nivån avspeglar den tidigare ekonomiska nivån.

Det känns som om det diskuteras från så helt olika perspektiv.
@sjoberga med flera diskuterar utifrån ett generellt perspektiv, där det - både för honom och för mig - känns helt orimligt att en person som inte försörjer sig själv (och inte verkar kunna göra det under överskådlig tid) ska få så mycket ekonomiskt stöd från samhället att vederbörande har råd med lyxen (för ja, det är en lyx!) att äga häst.

Du å andra sidan generaliserar att det inte är en lyx att äga häst. Eftersom du valde att snåla in extremt på allt annat och då lyckades försörja en häst på låg inkomst. Men samtidigt beklagade du dig över att du inte hade råd med tandvård.

De bitar du skriver, går liksom inte ihop.
visst fick du göra de prioriteringar du gjorde, men reaktionen var väl mest att "ja men om du hade råd att ha häst, så skulle du utan hästen ha haft råd att lägga de pengarna på något annat, exempelvis tandvård".

Jag hör också till dem som anser att de individer som av olika skäl aldrig kommer att kunna försörja sig själva ska få ekonomiskt bistånd. Men nivån på det biståndet ska rimligen vara lägre än den ekonomiska nivån blir för någon som försörjer sig själv, under förutsättning att vi talar om långvarigt bistånd. Som ovan "aldrig kommer att...".
Jag skriver alltså just nu inte om sjukpenning vid tillfällig sjukdom, för då anser jag också att det är rimligt att nivån avspeglar den tidigare ekonomiska nivån.
Jag hade beklagat mig angående tandvården även om jag inte hade haft häst för även utan häst hade jag inte haft råd med tandvård. Jag har inte skrivit någonstans att jag hade haft råd med tandvård om jag inte haft häst, däremot så har jag skrivit ett flertal gånger att jag inte hade haft råd med tandvård även utan häst.

Har du verkligen så svårt att förstå att jag väljer bort allt som har med ett vanligt basliv att göra. Istället för att köpa kläder, gå på bio, köpa mat osv så lägger jag pengarna på häst istället. Vad är det som är så svårt att förstå för dig? Jag har inte både och. Jag i princip ger ingenting till mig själv, jag lever på så minimun som det bara går för att ha råd med djur.

Det jag inte förstår med det är hur du kan få en pott som kanske bör innehålla 1000 kr att bli 3000 kr. Det antyder att ersättningen är åtminstone 2000 kr för hög, som jag skrivit innan. Eller så gör du så extrema saker, att det är svårt för mig att tänka in helt enkelt. Eller bor så billigt, att du har turen att kunna göra det.

Det jag inte förstår med det är hur du kan få en pott som kanske bör innehålla 1000 kr att bli 3000 kr. Det antyder att ersättningen är åtminstone 2000 kr för hög, som jag skrivit innan. Eller så gör du så extrema saker, att det är svårt för mig att tänka in helt enkelt.
Ja, jag lever extremt snålt för mig själv. Och därför fungerar det att finansiera häst.

Jag hade beklagat mig angående tandvården även om jag inte hade haft häst för även utan häst hade jag inte haft råd med tandvård. Jag har inte skrivit någonstans att jag hade haft råd med tandvård om jag inte haft häst, däremot så har jag skrivit ett flertal gånger att jag inte hade haft råd med tandvård även utan häst.

Vilket inte är sant. 3000 kr i månaden är MYCKET tandvård.

Däremot, tycker jag också att tandvård ska ingå i vanlig sjukvård och vara kostnadsfri för dem som har minst pengar i samhället. Jag tror vi alla vinner på det.

Vilket inte är sant. 3000 kr i månaden är MYCKET tandvård.

Däremot, tycker jag också att tandvård ska ingå i vanlig sjukvård och vara kostnadsfri för dem som har minst pengar i samhället. Jag tror vi alla vinner på det.
Vad ska man då köpa allt annat man måste ha i livet för att ha ett drägligt liv om man ska spara alla pengar man får till tandvård?

Vad ska man då köpa allt annat man måste ha i livet för att ha ett drägligt liv om man ska spara alla pengar man får till tandvård?

Läste du andra meningen?

Eller första? Om du har häst så kostar den 3000 kr. Du slutar att hålla häst, alltså finns det 3000 kr över varje månad att spendera på annat. Det betyder att om du inte håller häst, har du 3000 kr till tandvård varje månad. Enkel logik.

Att du tycker att hålla häst är viktigare än tandvård är inte intressant i denna enkla logiska övning.

Läste du andra meningen?

Eller första? Om du har häst så kostar den 3000 kr. Du slutar att hålla häst, alltså finns det 3000 kr över varje månad att spendera på annat. Det betyder att om du inte håller häst, har du 3000 kr till tandvård varje månad. Enkel logik.

Att du tycker att hålla häst är viktigare än tandvård är inte intressant i denna enkla logiska övning.
Om jag inte hade häst så skulle pengar gå till mat, kläder, bio nångång, ett socialt liv, busskort osv. Sen går resten till el och försäkringar och annat sådant som ingår i livet. Någon chans att spara till tandläkare finns inte.

Du hade 3000kr per månad för att försörja hästen.
Om du inte använt de pengarna till hästen, hade du kunnat använda dem till exempelvis tandvård.

Om jag inte hade häst så skulle pengar gå till mat, kläder, bio nångång, ett socialt liv, busskort osv. Sen går resten till el och försäkringar och annat sådant som ingår i livet. Någon chans att spara till tandläkare finns inte.

Men du HAR ju inte ens någon häst nuförtiden sen länge?!

Hur tänker ni att sjuka/funktionsnedsatta som inte kan jobba ska ha råd att betala dyra mediciner, glasögon, tandvård, ledsagning, hyra på grupp- eller serviceboende, hjälpmedel osv och gärna ha livskvalité utöver det på den låga nivån en del av er förespråkar?
Som exempel kostar det 26 kr enkel väg att åka buss här. Behöver då en person som bor lite utanför ta bussen in till stan och ha med sig ledsagare för att handla mat blir det 104 kr tur och retur bara för bussen, och då är det dessutom inte helt enkelt att storhandla i det läget. Som sagt, det är dyrt att vara sjuk/funktionsnedsatt. Man kan inte utgå från att alla är fullt normalfungerande och flyttbara och allt vad det är. Att en person lyckats snåla till den grad att hen kan hålla häst gör det inte lättare för någon som inte ens får ihop kostnaden till bussresan åt sin ledsagare.

Hur i hela friden resonerar du här ?

@sjoberga har bara rent neutralt redovisat att hon under visa förhållanden i livet inte haft råd att ha häst . Så är det för 90% av folk allmänt i livet - man har inte råd med extra som egen häst, båt, eget hus istället för bostadsrätt/lägenhet. Eller att shoppa på NK. Eller vad du nu vill jämföra enligt linjen i sammanhanget.

På vilket sätt är det kompatibelt med utförsäkrades /långtidssjukskrivna i denna tråd ?
Jag tyckte det var skitlöjligt att som fullt frisk och fullt förmögen att arbeta fråga var man kan söka bidrag för att man tillfälligt inte hade extra pengar över

Skärp dig liksom.... det går inte att börja gnälla om att arbetsföra som KAN tjäna ihop egna pengar och bekosta den fritiden SJÄLVA också ska ha för det går inte att jämföra alls med att sjuka får lite pengar till fritid som dom kan lägga på vad dom vill ingen diktatorisk detaljstyrning

Och är det på riktigt nån som tror att "sjuka i allmänhet" lever lyxliv med häst, båt och shoppar på NK behövs nog en reality check för det där köper jag inte

Du ser inte att du skulle kunna prioritera till exempel tandvård på samma sätt som du idag prioriterar hästen?
Det skulle ge 3 000 kronor per månad till tandvård.

Hur tänker ni att sjuka/funktionsnedsatta som inte kan jobba ska ha råd att betala dyra mediciner, glasögon, tandvård, ledsagning, hyra på grupp- eller serviceboende, hjälpmedel osv och gärna ha livskvalité utöver det på den låga nivån en del av er förespråkar?
Som exempel kostar det 26 kr enkel väg att åka buss här. Behöver då en person som bor lite utanför ta bussen in till stan och ha med sig ledsagare för att handla mat blir det 104 kr tur och retur bara för bussen, och då är det dessutom inte helt enkelt att storhandla i det läget. Som sagt, det är dyrt att vara sjuk/funktionsnedsatt. Man kan inte utgå från att alla är fullt normalfungerande och flyttbara och allt vad det är. Att en person lyckats snåla till den grad att hen kan hålla häst gör det inte lättare för någon som inte ens får ihop kostnaden till bussresan åt sin ledsagare.

Det har ju förespråkats busskort.
När det gäller läkemedel finns redan högkostnadsskyddet, och dagens nivå innebär väl, sett över ett år, en maximal månadskostnad på 150kr.

Om jag minns rätt, har man ju också påvisat att bostadskostnaden tillgodoses, om inte annat så genom tillägg (som kunde heta olika saker; bostadsbidrag eller bostadstillägg) så redan idag finns ju den funktionen.

Tandvården är ju något som omdebatteras även bland politiker. Redan idag går det väl att få bistånd för nödvändig tandvård, har jag för mig att någon beskrivit?

En av svårigheterna är ju att olika människor har så olika intressen. Vissa hobbyer/intressen går det utmärkt att utöva till nästan inga kostnader alls (tänker då på läsning). Andra är dyrare och dem kan man då inte räkna med att utöva om ekonomin inte räcker till.

Så ser det ju ut idag också, för de allra flesta människor oavsett om man jobbar eller inte.
De flesta människor har inte råd att göra allt de skulle vilja.

Många ensamstående föräldrar har inte råd att köpa gym-kort eller ta med hela familjen på bio varje vecka eller gå ut och äta eller att ofta vara ute och fika.

Vad man anser som minimum beror ju på vars och ens erfarenheter.
I mitt fall är inte min aktuella situation särskilt rimlig som referens, men det är jag ju också medveten om.
Dock gäller det i mitt fall endast "hästeriet". I övrigt lever jag sparsamt. Ta bort hästhobbyn och jag kan leva på väldigt lite.

Det går att invända mot mig att "ja men du har ju bra lön" och det är sant.
Men det betyder som sagt inte att jag inte förstår hur det är att inte ha gott om pengar.

Vi, eller åtminstone de flesta av oss, har vant oss vid en ganska hög standard.

När jag växte upp, handlades det kläder en gång på hösten och en gång på våren (bodde på landet, och familjen åkte en bit för att handla då).
Vi hade - förstås - en TV. Fast på den tiden fanns det inte så många kanaler; vi hade ettan, tvåan och Norge. Det gick inte program dygnet runt heller.
Vi barn hade ponny - eftersom ponnyn fick mat som ändå fanns till 40 kor och det var ju pyttelite spill på marginalen. Vi förstod att det var ett privilegium.
Förutom ponnyn, tränade jag ett tag fotboll en dag i veckan.
Men det var ju det som fanns i form av hobby.
Resten av tiden läste vi böcker, lekte med klippdockor, ritade, gjorde läxor.
Vi gjorde läxor mycket.

Ut och fika fanns liksom inte,
spontanshoppa kläder eller prylar fanns inte heller på kartan.

Det innebär att jag utan svårigheter kan se att man kan leva ganska bra utan tillgång till överflöd.

Alltså huvudsaken tycker jag är att man ska ha pengar som räcker till den meningsfulla fritiden det står om i lagen och det ska vara på en RIMLIG nivå och ingen garanterad lyxkonsumtion vilket ingen här har argumenterat för heller

Om man sen på dom pengarna kan trolla med knäna och lyckas ha häst så grattis!! det är upp till var och en vad man vill prioritera i livet och det ska inte staten eller andra lägga sig i

Från och med förra året kan man ha vilande aktivitetsersättning för att prova studera eller vilande sjukersättning för att prova på att arbeta. (Lite olika regler för de olika ersättningarna)
Det har man kunnat länge. jag fick sjukersättning för ca tio år sen och fick då info att man kunde lägga den vilande efter 12 månader och ha den vilande max 24 månader om man ville prova jobba eller studera. Fast då är ju problemet att man måste gå upp i 100% jobb/studier direkt för att ha råd att leva.
Aktivitetsersättningen är/var ju på 1-3 år så den minns jag inte om man kunde lägga vilande.

Jag föreslår till exempel att precis allt detta (som är ordinerat av vården) ska vara helt gratis för de med lägst inkomster i samhället (utom hyra då). Därutöver ska finnas en liten pott att förfoga fritt över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka