Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Vadå vad den ska baseras på? Den baseras ju på att man ska kunna efter att allt är betalt kunna leva ett drägligt liv. Att kunna köpa nya kläder, gå på bio, köpa mat osv.

Och om du påstår att det går att frigöra 3000 kr per månad för hästägande och leva drägligt är det ett tecken på att nivån är på tok för hög. Eller så har du gjort extrema prioriteringar som andra skulle säga inte uppfyller drägligt liv och må bra.

Och om du påstår att det går att frigöra 3000 kr per månad för hästägande och leva drägligt är det ett tecken på att nivån är på tok för hög. Eller så har du gjort extrema prioriteringar som andra skulle säga inte uppfyller drägligt liv och må bra.
Men jag skriver hur jag lever och vad som är viktigt för mig. Som jag skrivit flera gånger. Jag mår bra av detta livet även om jag får prioritera bort mycket. Det fungerar för mig. I andras ögon så nej, det är kanske inte ett drägligt liv att leva som jag gör, vissa föredrar att kunna köpa kläder och äta ordentlig mat osv, jag väljer hästhållningen istället för det.

Vad som är drägligt liv för en är det inte för en annan. Jag har under många år nu kommit fram till hur mitt liv fungerar bäst och det är så det fungerar bäst för mig.

Flera gånger har jag skrivit att det är omöjligt att på den summan kunna leva ett liv med bra mat och köpa kläder regelbundet eller gå på bio osv och ha häst samtidigt. Men råd med häst har man om man prioriterar bort allt sånt, summan är inte för hög då.

Visst, jag kanske dör i förtid pga näringsfattighet eller vad som helst, men det är heller för mig inte värt att leva ett liv och må skit och ha pengar till bra mat och nya kläder med jämna mellanrum. Jag kommer aldrig få mer pengar än vad jag har i inkomst nu och jag väljer att leva så som jag mår bra psykiskt av att leva. Är man fattigt lagd så måste man välja. Jag och alla andra som är i min situation har inte och kommer förmodligen aldrig få tillräckligt med pengar att kunna göra både och.

Senast ändrad:
Men jag skriver hur jag lever och vad som är viktigt för mig. Som jag skrivit flera gånger. Jag mår bra av detta livet även om jag får prioritera bort mycket. Det fungerar för mig. I andras ögon så nej, det är kanske inte ett drägligt liv att leva som jag gör, vissa föredrar att kunna köpa kläder och äta ordentlig mat osv, jag väljer hästhållningen istället för det.

Vad som är drägligt liv för en är det inte för en annan.

Den friheten inom ramen har man. Men det är oväsentligt för sättandet av ramen , vilken typ av lyx just du vill ha för att må bra.

Men du, det är inte till dig jag skriver och jag tycker att dom flesta förstått vad det är jag skrivit om. Du behöver inte lägga energi på mig och berätta att du inte förstår vad jag skriver, det är som sagt inte till dig jag skrivit.

Du svarar ju mig så självklart antar jag att du även skriver saker du anser relevanta för det ?
Så märkligt det blir när du anser att saker du skriver här inte gäller vissa utan andra ?

Du har väl enligt egen utsago heller inte egen häst sen flera år ?

Den friheten inom ramen har man. Men det är oväsentligt för sättandet av ramen , vilken typ av lyx just du vill ha för att må bra.
Det handlar inte om vad jag vill ha, det handlar om vad jag behöver för att leva. För att jag ska fungera i vardagen. Jag lever långt ifrån ett lyxliv. Lyx är det att ha råd med både ett liv med bra mat, kläder, resor osv och ha råd med häst. Det är lyx, att prioritera bort allt i livet för hästen, det gör inte hästen till en lyx.

Att sänka ersättningen är inte möjligt för då hade ingen kunnat ha råd med annat än att betala räkningar. Meningen är att man ska kunna leva ett drägligt liv på dom få pengarna som blir över varje månad.

Det handlar inte om vad jag vill ha, det handlar om vad jag behöver för att leva. För att jag ska fungera i vardagen. Jag lever långt ifrån ett lyxliv. Lyx är det att ha råd med både ett liv med bra mat, kläder, resor osv och ha råd med häst. Det är lyx, att prioritera bort allt i livet för hästen, det gör inte hästen till en lyx.

Att sänka ersättningen är inte möjligt för då hade ingen kunnat ha råd med annat än att betala räkningar. Meningen är att man ska kunna leva ett drägligt liv på dom få pengarna som blir över varje månad.

Vad har du för världsbild ? Dina resonemang för mig är helt otroliga .

Har du någon generell uppfattning runt hur det ser ut i världen bortom Sverige ?
Läser du nyheter regelbundet från etablerade nyhetskällor osv ? Ser du på nyheter på tv regelbundet ? Har du ett intresse att ta del av olika världsbilder /känner att det är av vikt?

Senast ändrad:

Du har ju möjlighet att frigöra 3000 kr till ren lyx. Slutsatsen är då
1 Du gör något extremt med basala behov som andra skulle betrakta som icke drägligt
Eller
2 Ersättningen är på tok för hög

Vad som är drägligt liv för en är det inte för en annan. Jag har under många år nu kommit fram till hur mitt liv fungerar bäst och det är så det fungerar bäst för mig.

Flera gånger har jag skrivit att det är omöjligt att på den summan kunna leva ett liv med bra mat och köpa kläder regelbundet eller gå på bio osv och ha häst samtidigt. Men råd med häst har man om man prioriterar bort allt sånt, summan är inte för hög då.

Visst, jag kanske dör i förtid pga näringsfattighet eller vad som helst, men det är heller för mig inte värt att leva ett liv och må skit och ha pengar till bra mat och nya kläder med jämna mellanrum. Jag kommer aldrig få mer pengar än vad jag har i inkomst nu och jag väljer att leva så som jag mår bra psykiskt av att leva. Är man fattigt lagd så måste man välja. Jag och alla andra som är i min situation har inte och kommer förmodligen aldrig få tillräckligt med pengar att kunna göra både och.

Ser du skillnaden
Bra mat istället för halvdan 500 kr / mån
Ett biobesök i veckan 500 kr/ mån
Nytt klädesplagg per månad 500 kr/ mån
Bowling 200 kr

Tanken med nivån är att täcka frihet att göra någon av dessa varje månad.

Men det blir inte i närheten av 3000 kr , då måste man göra extrema åtgärder på direkt basala utgifter.

Men vi kan lämna diskussionen där, den har gått lite i stå. Mycket är vi överens om. En del är förbluffande att läsa och antyder ett helt tappat perspektiv.

Att man om man har initiativ kan klara sig på bidragen och att det går att få över är väl klart. Men för många som lever på bidrag saknas den kraften o initiativförmågan. Bidragen ligger rätt tajt som det är idag.
Men om en individ väljer ett destruktivt liv, dvs inte sköter hygien o hälsa pga av andra prioriteringar så är detta ju inte ovanligt.. Det är bara att titta på A-lagsbänkarna i våra städer....

Fast inlägget du citerat hör till en diskussion med exemplet att om man bor dyrt (på attraktiv adress i attraktivt område t ex) och blir långvarigt arbetsoförmögen ska man flytta till billigare boende. Vilket kan bli som i de givna exemplen.

Nej, diskussionen var att man bör vara öppen för att hitta billigare alternativ på alla livets fronter när man inte klarar att skapa rätt nivå på sina inkomster.

Och det finns ingen anledning att skattemedel ska gå till att låta vissa bo kvar i dyra bostäder medan andra får nöja sig med enkla bostäder. Alltså bör nivåerna sättas utifrån en enkel bostad.

Sedan är det ingen som argumenterat mot att man självklart har friheten att disponera ersättningen som man vill. Exempelvis bo kvar dyrt, genom att stå över annat.

Ja alltså du med yrket du har, och dessutom typ + 7 ? hästar osv har det ju rätt priviligerat så att säga .
Visst har jag det privilegierat.
Och det är därför jag skriver att det läcker friskt med pengar till hästeriet.
Men jag beskriver också att förutom just den kostnadsposten (storleken på den vill jag inte ens tänka på) så lever jag synnerligen sparsamt.
Och poängen är väl just det: det går att leva synnerligen sparsamt.

Tar vi bort hästeriet skulle jag inte ha problem med att klara mig på 5000kr när "hyra" (i mitt fall ränta, amorteringar, el, sophämtning och försäkring) är betald.

Visst har jag det privilegierat.
Och det är därför jag skriver att det läcker friskt med pengar till hästeriet.
Men jag beskriver också att förutom just den kostnadsposten (storleken på den vill jag inte ens tänka på) så lever jag synnerligen sparsamt.
Och poängen är väl just det: det går att leva synnerligen sparsamt.

Tar vi bort hästeriet skulle jag inte ha problem med att klara mig på 5000kr när "hyra" (i mitt fall ränta, amorteringar, el, sophämtning och försäkring) är betald.

Du bor på landet och behöver ha bil. Jag har en bil från mitten av 90-talet mest för att den är ganska enkel att reparera. Behöver nästan aldrig in på "riktig verkstad". Men räkna ändå med 2000 kr i bilkostnad per månad i genomsnitt om du behöver köra en bit.... Mat 1500 kr i månaden. Kanske hjälp med snöröjning och gräsklippning för att du är sjuk/skadad 400 kr i månaden i snitt, kläder och skor (om du handlar begagnat) 250 i månaden. Om du är sjuk och behöver gå till doktorn och knaprar medicin så blir det tungt innan du kommit upp i högkostnads. En tand (eller flera) kan gå sönder osv.

Nej, diskussionen var att man bör vara öppen för att hitta billigare alternativ på alla livets fronter när man inte klarar att skapa rätt nivå på sina inkomster.

Och det finns ingen anledning att skattemedel ska gå till att låta vissa bo kvar i dyra bostäder medan andra får nöja sig med enkla bostäder. Alltså bör nivåerna sättas utifrån en enkel bostad.

Sedan är det ingen som argumenterat mot att man självklart har friheten att disponera ersättningen som man vill. Exempelvis bo kvar dyrt, genom att stå över annat.

Och där är vi överens, just iom sista meningen. Men för vissa kommer det innebära bostadslöshet alt att flytta barn över halva landet. Det är ofrånkomligt. Dvs det är inte ”bara” byta till en billigare lägenhet utan det finns tyvärr stora inlåsningseffekter. Och för många kommer flytta till andra änden av landet försämra måendet. Dvs det vore enklare och bättre om man kunde på sikt få ordning på bostadsbristen och här och nu åtminstone erkänna effekterna. Och inte just säga ”det är bara att..”

Exempelvis arbetslöshetsersättning eller försörjningsstöd.
Kanske i första hand försörjningsstöd eftersom inte alla har A-kassa.
Det är verkligen inte en lösning att leva på det under längre tid. Försörjningsstödet är inte skapat för det. För detta ändamål är det på tok för snålt tilltaget. Dessutom måste man ansöka om det varje månad. Jag ifrågasätter också att kommunerna ska hantera och bekosta detta.

Jag skriver ju konstant att det inte går att leva både och, man får välja vad man lägger pengarna på. För mig fungerar det här, för andra gör det det inte. Vad som räknas som drägligt för en är det inte för en annan.

Vad ska sånna som mig leva på då? Som aldrig kommer kunna jobba? Har vi alltså inte rätt till ett liv alls? Dom pengarna som går till oss ska alltså gå istället till jobb för utvecklingsstörda?

Ja, det är mycket högre prioriterat än att någon som inte kan betala det med egna inkomster ska kunna äga och hålla häst. Hellre skulle helvetet frysa till is än att jag betalar skatt för att människor ska få hålla häst framför att människor ska beredas möjlighet att delta i jobb och egen försörjnijng. Det kommer alltså inte att komma på tal att hästhållning eller liknande lyxaktiviteter ska ingå i beräkningen av nivån.

"Rätt till ett liv" handlar alltså överhuvudtaget inte om att inkludera kostsamma lyxhobbies i ersättningsnivåer. Det är där jag tycker du har tappat perspektivet helt.

Ja, det är mycket högre prioriterat än att någon som inte kan betala det med egna inkomster ska kunna äga och hålla häst. Hellre skulle helvetet frysa till is än att jag betalar skatt för att människor ska få hålla häst framför att människor ska beredas möjlighet att delta i jobb och egen försörjnijng. Det kommer alltså inte att komma på tal att hästhållning eller liknande lyxaktiviteter ska ingå i beräkningen av nivån.

"Rätt till ett liv" handlar alltså överhuvudtaget inte om att inkludera kostsamma lyxhobbies i ersättningsnivåer. Det är där jag tycker du har tappat perspektivet helt.
Så bara för att jag väljer bort allt som har med ett basliv att göra, undviker att köpa kläder och okej mat osv så ska sånna som inte arbetar inte få leva alls? Ska vi bo på gatan då eller vad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka