Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Nja, nu missförstod du mig lite, jag drog till med Rinkeby-Strandvägen eftersom det inte råder någon tvekan om att det är stigmatiserande att bo i Rinkeby och inte på Strandvägen. Sedan ska vi inte heller sticka under stol med att kvaliteten på skolgången är mer kvalitativ på Östermalm än i områden som Rinkeby - där jag fö arbetat och sett hur fel omvärldens perception av förorterna är.

Vi kan lika gärna ta ett exempel som delad vårdnad där en förälder bor i Helsingör och en i Kiruna - för att än en gång dra det till sin spets. Poängen var att hur undviker man att straffa barnet för att föräldern inte kan arbeta? Jag tycker att det är en svår och laddad fråga som inte har ett riktigt bra svar idag. Som sagt, mobil, resor, kalas kan klassas som lyx, men för barnets mående kan det vara helt avgörande. Hur löser vi den frågan?

Fast alltså ? det tas ju stor hänsyn till om man har barn /familj etc ang att tvingas söka jobb på helt annan ort och flytta dit .

Fast alltså ? det tas ju stor hänsyn till om man har barn /familj etc ang att Tvingas söka jobb på helt annan ort och flytta dit .

Fast inlägget du citerat hör till en diskussion med exemplet att om man bor dyrt (på attraktiv adress i attraktivt område t ex) och blir långvarigt arbetsoförmögen ska man flytta till billigare boende. Vilket kan bli som i de givna exemplen.

Min man ville börja jobba efter elva år med aktivitetsersättning. Han fick ett jobberbjudande som skulle innebära ett arbete som skulle anpassas efter hans förutsättningar (kognitiva och fysiska) till 100%.
Maken kollade upp med försäkringskassan och arbetsförmedlingen om det fanns möjlighet till finansiering av en två dagar lång utbildning som behövdes för att hoppa på jobberbjudandet. Arbetsförmedlingen sa bara nej. Försäkringskassan sa "är du säker på att du vill jobba? Ska du inte ta det lite lugnt?"
Så var det för mig med när jag för längesen ville testa att börja arbeta lite, då sa försäkringskassan att nej det är ingen bra ide för det är så svårt att få tillbaka aktivitetsersättningen igen om det inte fungerar. Dom borde ju försökt uppmuntra till försök tycker man.

Nej, det är sant.
Alla ser inte möjligheter att lägga undan pengar.

Förutom att jag låter det läcka friskt med pengar till "hästeriet" så lever jag ganska billigt.
Kläder inhandlas på rea för en hundring för en skjorta eller tröja. Ytterkläder och skor används tills de är helt slut, helst på rea. Ett par skor jag köpt för 130kr för sju år sedan är fortfarande hela och ser skapliga ut pga att jag oljar in dem.
Jag har ingen TV. Därmed heller inget abonnemang för sådant.
Jag har en dator som är sex år gammal - men den duger. Den kostade nog 4000kr ny, har jag för mig, eftersom jag köpte den enklaste jag kunde hitta (mitt behov av prestanda är inte så stort).
Den "onödighet" jag har är dubbla telefonabonnemang: fast telefon har jag fortfarande eftersom mobiltäckningen är så dålig där jag bor att jag måste ha den fasta som back-up.
Inga tidningsabonnemang.
Jag bytte i och för sig mobiltelefon i januari, men då hade det gått bortemot tio år sedan sist jag köpte en mobiltelefon och jag valde den modell som kostade ca 900kr.
När det gäller mat, köper jag gärna storpack och lagar många portioner och fryser in. Jag äter sällan ute, har med mig lunch till jobbet.
Går "aldrig" på krogen, köper inte alkohol.
Går inte på bio eller så.
Läser gärna böcker, och det kan man ju göra väldigt billigt - tack vare bibliotek och tack vare bekanta som också har läs-intresse.

Mitt kläd- och matkonto kan nog ligga på ett par tusen i månaden eller så, normalt sett. Sist jag köpte en ny vinterjacka var ett par år sedan. 300kr på halvaprisetrea. Vinterskorna var nog dyra, har jag för mig, men de har klarat sig i användbart om än slitet skick i 15 års tid.

Så jo, jag har kunnat lägga undan pengar.
Självklart dels pga god ekonomi, men den goda ekonomin går i ärlighetens namn mest till hästarna.
Hade jag inte häst, skulle jag kunna klara mig på små inkomster.

Ja alltså du med yrket du har, och dessutom typ + 7 ? hästar osv har det ju rätt priviligerat så att säga .

Jag har en välplanerad, fräsch etta på 38 kvm, med riktigt kök, i ett av de områden här som är lite dyrare. Det är dock ingen nyproduktion. Jag betalar strax under 4000 kr. Det finns gott om sådana ettor här - om man stått i kö i 15 år :/

Och tidigare i alla år bodde du ju på gård i hus osv med flera hästar .
Sen har du ju inte bytt livsstil pga ekonomin iof .
Men ändå i sammanhanget kanske inte direkt representativt att köra ditt scenario som argument utifrån läget .

Fast inlägget du citerat hör till en diskussion med exemplet att om man bor dyrt (på attraktiv adress i attraktivt område t ex) och blir långvarigt arbetsoförmögen ska man flytta till billigare boende. Vilket kan bli som i de givna exemplen.

Om vi ser till ämnet som diskuterats utöver just citatet så kvarstår faktumet . Och nej - det var ju inte enbart Strandvägen- Rinkeby i sammanhanget .

Jag tror att problemet är att man använder ordet lyx istället för dyrt. Lyx är ju någon som är lite onödigt, flärdfullt och kostsamt. Dyrt är ju bara något som är kostsamt. T ex tandvård är dyrt, men känns knappast som en lyx.

Jag anser att ägande av häst är onödigt, flärdfullt och kostsamt. Som champsgnesamlande eller modeshopping eller resor.

Det ingår inte i basala behov som ska tillgodoses av det allmänna, när man inte kan finansiera det själv .

Det vore absurt.

Så var det för mig med när jag för längesen ville testa att börja arbeta lite, då sa försäkringskassan att nej det är ingen bra ide för det är så svårt att få tillbaka aktivitetsersättningen igen om det inte fungerar. Dom borde ju försökt uppmuntra till försök tycker man.

Från och med förra året kan man ha vilande aktivitetsersättning för att prova studera eller vilande sjukersättning för att prova på att arbeta. (Lite olika regler för de olika ersättningarna)

Men det är svårt för handläggarna. Släpper de inte in folk i försäkringen är det fel, försöker de se till att folk inte går ut onödigt hårt och riskerar att förlora rätten till ersättning är det fel.

Men numera har lagen blivit lite mer flexibel och verklighetsanpassad så det finns mer spelrum.

Jag kan lova dig att min häst fick allt han behövde och mer därtill. Och att kunna betala akut veterinärvård var heller aldrig något problem då jag faktiskt även sparade en del och hade en bra försäkring. Trots allt så har jag alltid haft ett hästkonto som var hans och bara hans. Och det är ett konto som jag haft sen jag föddes som fyllts på då och då med jämna mellanrum.

Hur jag klarar mig och vad jag måste prioritera för att överleva och hålla mig borta från vården är min sak. Jag har lärt känna mig själv och vet vad jag mår bäst av och lever därefter. Jag har aldrig skrivit att jag är i någon ekonomisk kris, har inga skulder eller någonting och har faktiskt koll på vad jag gör. Jag har inte någonstans klagat på att jag inte får tillräckligt med pengar.

Jag förstår inte vad du utifrån tråden vill säga ?

Du undrade om jag kunde ge min häst vad han beöhvde som bra hovvård, veterinär, försäkring osv. Jag svarade på det.

Du förstår inte att jag frågar utifrån allt du engagerat dig om med alla inlägg och åsikter du skrivit i tråden? Jag förstår som sagt inte utifrån alla dina inlägg vad du vill ha sagt i sammanhanget ang vad för ekonomisk hjälp eller inte FK ger .

Du verkar inte riktigt läsa/förstå att de flesta baserar sina svar och reflektioner på helheten när de svarar någon som du som gjort otaliga inlägg i tråden med åsikter ?

Senast ändrad:
Du förstår inte att jag frågar utifrån allt du engagerat dig om med alla inlägg och åsikter du skrivit i tråden? Jag förstår som sagt inte utifrån alla dina inlägg vad du vill ha sagt i sammanhanget ang vad för ekonomisk hjälp eller inte FK ger .
Då får du nog ta och läsa allt jag svarat på. Du behöver inte förstå allting, det inte till dig jag har skrivit. Jag menar att man får göra vad man vill med pengarna man får, och att tandvård bör fungera som sjukvården gör. Det är vad jag skrivit om. Förstår du inte det så är det inte mycket att göra, du behöver som sagt inte förstå. Huvudsaken är att dom jag svarat förstår vad jag menar.

Vadå vad den ska baseras på? Den baseras ju på att man ska kunna efter att allt är betalt kunna leva ett drägligt liv. Att kunna köpa nya kläder, gå på bio, köpa mat osv.

Det är fullständigt irrelevant för nivån om du vill äga häst, köra helikopter, shoppa kläder, diamanter eller äta fine dining varje vecka. Eller spela golf , dricka champagne , gå på spa eller resa till Ibiza.

Alla är i samma kategori av icke basala behov/ drägligt liv som det allmänna inte ska stå för. Om du sedan tycker att normen på 400 kr, läst tidigare i tråden, räcker för nåt av det så lägg då den potten dit du vill.

Då får du nog ta och läsa allt jag svarat på. Du behöver inte förstå allting, det inte till dig jag har skrivit. Jag menar att man får göra vad man vill med pengarna man får, och att tandvård bör fungera som sjukvården gör. Det är vad jag skrivit om. Förstår du inte det så är det inte mycket att göra, du behöver som sagt inte förstå. Huvudsaken är att dom jag svarat förstår vad jag menar.

Läs mitt svar som jag förtydligade medans du skrev.
Det är nog 100 % i tråden inkl mig som läst allt du skrivit .

Det är trots det frågor hur du egentligen menar som de flesta verkar ha, dvs de och jag ställer följdfrågor till dig för att försöka förstå hur du menar/vad du svarar på .
Dessa frågor är ju ett genuint försök att försöka förstå ditt resonemang osv.

Läs mitt svar som jag förtydligade medans du skrev.
Det är nog 100 % i tråden inkl mig som läst allt du skrivit .

Det är trots det frågor hur du egentligen menar som de flesta verkar ha, dvs de och jag ställer följdfrågor till dig för att försöka förstå hur du menar/vad du svarar på .
Dessa frågor är ju ett genuint försök att försöka förstå ditt resonemang osv.
Men du, det är inte till dig jag skriver och jag tycker att dom flesta förstått vad det är jag skrivit om. Du behöver inte lägga energi på mig och berätta att du inte förstår vad jag skriver, det är som sagt inte till dig jag skrivit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka