Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Men du vet ju inte vilka andra uppoffringar någon gör för att eventuellt ha råd med vad det nu är som är viktigt för dom. Om någon vill tälta året om för att ha råd med häst vad har du med det att göra?
Fast diskussionen uppstod väl för att @Grazing motiverade att det är svårt att ha råd med tandvård om man har häst till exempel..? Och då kan jag känna att vi knappast kan ge utökade bidrag för att man ska ha råd med lyxkonsumtion som hästar.

Men det kan de ju inte för de är sjuka. Du kan ju inte jämföra din egen situation som studerande (ett val) utan att ta studielån (ett till val du gjort) med en person som är sjuk. Skärp dig nu. Jag tycker inte man har rätt att lägga sig i hur andra hanterar de ersättningar de får bara för att de kommer från skattemedel. Faktum är att hela MIN lön är skattemedel, det ger dig ingen rätt att lägga dig i vad jag gör med dom.

Nej, jag tycker ju att jag som gjorde allt för att skapa min försörjning skulle ha varit mer värd att få guldkant på tillvaron än den som inte gör det. Men jag hade liksom inte kunnat prioritera hästägande hur jag än hade velat. Fanns inte på kartan. Trots att jag drog in skattepengar åt oss allihopa genom arbete i privat företag.

Jag diskuterar bara vad som ska ligga till grund för nivåerna, att var och en sedan har frihet att disponera en sjukersättning är vi inte ett dugg icke-överens om.

Du hade kunnat göra den poängen (byta skola och flytta från vännerna) utan att ställa just Strandvägen och Rinkeby mot varandra.

Jag är så less på att folk på fullaste allvar använder orter där människor bor som nån sorts "åh gud vad hemskt för dem att tvingas flytta dit!"-scenario när de talar om mer privilegierade människor. Som att det är mer synd om ungar från en sexrummare på Strandvägen att behöva flytta än det är om någon annan unge.

Jag tycker att hela ditt inlägg är förvirrande och märkligt. Jag tror inte du behöver oroa dig för att barnen på Strandvägen ska behöva flytta till fattiga förorter. Deras föräldrar har försäkringar och buffertar och nätverk som skyddar dem om de blir sjuka.
Om det är hyresrätter borde dessutom hyrorna vara relativt likartade, speciellt som miljonprogrammen måste renoveras nu och hyrorna måste höjas i dessa områden för att finansiera upprustningen. Skillnaden ligger i hur lätt det är att få tag på respektive bostad. Hyresrätter på öfre nedärvs medan hyresrätter i rinkeby finns tillgängliga via kösystem.

Flytta ifrån hyresrätten med 12000 i hyra och hamna i hemlöshet ser jag som lika illa som om någon får flytta ifrån hyresrätten med 2000 i hyra och bli hemlös.

Att behöva sälja villan man har lån på som inte täcks av försäljningen och istället för 7000 kr i ”hyra” bli hemlös och ha 1 miljon i lån känns heller inte rimligt.

Men en vettig bostadsmarknad där personer kan hyra en bostad blir det annorlunda men verkligheten är tyvärr inte så. Dvs lämna hus och hem = den sjukskrivne får sälja villan/säga upp hyresrätten, rycka upp de ev barnen och flytta till någon annan ände av landet. Där vi kommer skapa problem på sikt när majoriteten av befolkningen är arbetsoförmögna personer som lever på minimal ersättning.

Samhället är inte riktigt byggt för att enkelt eller rimligt kunna downsiza tyvärr. Skaffa billigare bil eller köpa busskort - absolut. Men bostadssituationen i större delen av landet skapar enorma inlåsningseffekter (även för de som är arbetslösa etc)

Det är nog absolut en del som hamnar i det trångmålet. Jag menar mer att man måste ha en generell beräkning på vad vi ersätter för boende. det är inte rimligt att sitta på stora förmögenheter och samtidigt dränera stadskassan.

Fast diskussionen uppstod väl för att @Grazing motiverade att det är svårt att ha råd med tandvård om man har häst till exempel..? Och då kan jag känna att vi knappast kan ge utökade bidrag för att man ska ha råd med lyxkonsumtion som hästar.
Jag anser att tandvården bör vara som sjukvården, att ha rätt att ha en fungerande mun. Att inte behöva ge upp hela livet för att ha råd med att gå till tandläkaren. Oavsett häst eller inte så har jag inte råd med tandvård iallafall, för utan hästen hade jag lagt dom pengarna på kläder, mat och annat basbehov.

Jag skrev ingenting om att man ska ha råd med både häst och tandvård, jag ifrågasatte att bara för att man ger upp hästlivet så betyder inte det att man per automatik har råd med tandvård.

Varför var inte jag värd att få ha häst när jag jobbade 140%? Vart skulle jag sökt om pengar?

Jo, för att jag inte lyckades skapa de inkomster som krävs för att finansiera att äga en häst. Att äga en häst ingår inte i basala behov, som ska täckas för de som är oförmögna.
Men herregud du hade ju bara kunnat söka annat jobb?? Vad är problemet? Om du är fullt frisk har du möjlighet att byta jobb och förändra ditt liv men det kan inte sjuka

Alltså ärligt talat ibland tycker jag det gränsar till "buhu stackars mig som är fullt frisk och kan jobba men ändå inte får saker gratis" här på forumet...... Buhuhu för att du kan jobba liksom.... skärp dig! vill jag bara säga då

Om det verkar så jävla härligt att vara sjuk varför kapar inte folk av sig armar och ben och rullar nerför ett berg och skadar sig allvarligt så att dom inte kan jobba?? Kanske för att dom innerst inne vet att det är dom som är arbetsföra som är privilegierade och inte den som är sjuk och som inte KAN jobba

Du hade kunnat göra den poängen (byta skola och flytta från vännerna) utan att ställa just Strandvägen och Rinkeby mot varandra.

Jag är så less på att folk på fullaste allvar använder orter där människor bor som nån sorts "åh gud vad hemskt för dem att tvingas flytta dit!"-scenario när de talar om mer privilegierade människor. Som att det är mer synd om ungar från en sexrummare på Strandvägen att behöva flytta än det är om någon annan unge.

Jag tycker att hela ditt inlägg är förvirrande och märkligt.

Nja, nu missförstod du mig lite, jag drog till med Rinkeby-Strandvägen eftersom det inte råder någon tvekan om att det är stigmatiserande att bo i Rinkeby och inte på Strandvägen. Sedan ska vi inte heller sticka under stol med att kvaliteten på skolgången är mer kvalitativ på Östermalm än i områden som Rinkeby - där jag fö arbetat och sett hur fel omvärldens perception av förorterna är.

Vi kan lika gärna ta ett exempel som delad vårdnad där en förälder bor i Helsingör och en i Kiruna - för att än en gång dra det till sin spets. Poängen var att hur undviker man att straffa barnet för att föräldern inte kan arbeta? Jag tycker att det är en svår och laddad fråga som inte har ett riktigt bra svar idag. Som sagt, mobil, resor, kalas kan klassas som lyx, men för barnets mående kan det vara helt avgörande. Hur löser vi den frågan?

Nej det var @Alexandra_W som påpekade för @Hippocampus att hen har hästar, när hen kommenterade att hen minsann inte heller hade råd med tandvård, sen hakade Grazing på där. Sen kan nog alla vara lugna för att ingen som uppbehåller sjukersättning har råd med vare sig avancerad tandvård eller häst. Problem löst.

Poängen var att hur undviker man att straffa barnet för att föräldern inte kan arbeta?
Jag förstod det. Och jag tycker att det är tröttsamt att folk alltid ska ta utsatta orter som exempel. Du hade kunnat gjort exakt samma poäng utan att ens nämna Strandvägen eller Rinkeby. Ja, skolorna där är sämre vilket är problem för alla de familjer som bor där - inte för de eventuella stackars barnen som tvingas flytta dit från Strandvägen (cirka noll barn per år).

Jag skrev ingenting om att man ska ha råd med både häst och tandvård, jag ifrågasatte att bara för att man ger upp hästlivet så betyder inte det att man per automatik har råd med tandvård.
+ @monster1
Sorry, är hemma sjuk och rörde ihop det!

(Grazing - jag håller för övrigt med dig angående sjukvård och tandvård)

Nej, jag tycker ju att jag som gjorde allt för att skapa min försörjning skulle ha varit mer värd att få guldkant på tillvaron än den som inte gör det. Men jag hade liksom inte kunnat prioritera hästägande hur jag än hade velat. Fanns inte på kartan. Trots att jag drog in skattepengar åt oss allihopa genom arbete i privat företag.

Jag diskuterar bara vad som ska ligga till grund för nivåerna, att var och en sedan har frihet att disponera en sjukersättning är vi inte ett dugg icke-överens om.
Jag antar att dina av skatter bekostade studier har gett dig guldkant efter att du avslutat dom?

Men herregud du hade ju bara kunnat söka annat jobb?? Vad är problemet? Om du är fullt frisk har du möjlighet att byta jobb och förändra ditt liv men det kan inte sjuka

Alltså ärligt talat ibland tycker jag det gränsar till "buhu stackars mig som är fullt frisk och kan jobba men ändå inte får saker gratis" här på forumet...... Buhuhu för att du kan jobba liksom.... skärp dig! vill jag bara säga då

Om det verkar så jävla härligt att vara sjuk varför kapar inte folk av sig armar och ben och rullar nerför ett berg och skadar sig allvarligt så att dom inte kan jobba?? Kanske för att dom innerst inne vet att det är dom som är arbetsföra som är privilegierade och inte den som är sjuk och som inte KAN jobba

Kan man äga en häst och sköta den själv så saknar man inte till 100% arbetsförmåga. Fast det är ju en annan aspekt. Jag vägrar verkligen att tro att en människa som kan stå och gå helt saknar arbetsförmåga. För det stämmer inte.

Söka annat jobb? Lustigkurre där.

Nej, det var inte stackars mig. Jag gjorde så gott jag kunde och tyckte att jag hade ett drägligt liv. Men nu får man ju veta att ett drägligt liv måste innebära att man har råd att hålla häst eller ha råd med andra nöjen. Så då hade jag väl fel då. Jag ville hemskt gärna ha häst, men absolut ingen möjlighet att prioritera det med den ekonomi jag hade - och då hade jag ändå extrajobb som student och studerade/arbetade nästan 60h per vecka.

Jag förstod det. Och jag tycker att det är tröttsamt att folk alltid ska ta utsatta orter som exempel. Du hade kunnat gjort exakt samma poäng utan att ens nämna Strandvägen eller Rinkeby. Ja, skolorna där är sämre vilket är problem för alla de familjer som bor där - inte för de eventuella stackars barnen som tvingas flytta dit från Strandvägen (cirka noll barn per år).

Yup! Ytterligheten dragen till sin spets. Att jag sedan har mycket starka åsikter om skillnaden i kvalitet av skolor i vissa områden vis a vi andra områden som skulle behöva det mer är en diskussion för en annan tråd. Men återigen till grundfrågan, hur skydda barnen vid en förälders oförmåga att arbeta?

Det är nog absolut en del som hamnar i det trångmålet. Jag menar mer att man måste ha en generell beräkning på vad vi ersätter för boende. det är inte rimligt att sitta på stora förmögenheter och samtidigt dränera stadskassan.
Det görs redan, för att få bidrag kontrolleras allt ditt kapital, även vid ansökan om bostadstillägg. Sjukersättningen som dock är en ersättning grundad på tidigare inkomst utgår dock oavsett.

Yup! Ytterligheten dragen till sin spets. Att jag sedan har mycket starka åsikter om skillnaden i kvalitet av skolor i vissa områden vis a vi andra områden som skulle behöva det mer är en diskussion för en annan tråd. Men återigen till grundfrågan, hur skydda barnen vid en förälders oförmåga att arbeta?

Barnen kan inte skyddas i förhållande till hur "lyxigt" föräldern har råd att bo eller leva. Försörjningsansvaret ligger i första hand hos föräldrarna och i andra hand hos samhället genom ekonomiskt bistånd.

Fullkomligt onödigt. Det blir bara smaklöst när du ska lyfta problemen i Rinkeby som problem för att (tidigare) rika barn kanske måste bo där, inte för alla de människor som redan lever där nu.

Nu är jag klar med det här sidospåret.

Precis. Om samhället ska bekosta att skydda rikemansbarn från att bo i Rinkeby, hur ska samhället beskydda de barn som redan bor där? Bekosta nybyggda lägenheter på Östermalm för alla barnfamiljer i Rinkeby? Det blir en absurd frågeställning.

Det görs redan, för att få bidrag kontrolleras allt ditt kapital, även vid ansökan om bostadstillägg. Sjukersättningen som dock är en ersättning grundad på tidigare inkomst utgår dock oavsett.

Det vet jag. Jag argumentar emot de som förespråkar en mer flexibel beräkningsmodell utifrån omkostnader. Det anser jag inte vara görbart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka