I övrigt så lämnar jag den här tråden nu. Jag blir helt enkelt för upprörd och beklämd. Det är helt enkelt inget som tillför något positivt i mitt liv, jag måste spendera min energi på saker som får mig att må bra. Dit hör inte Försäkringskassan.
Att du har åsikten att försäkringsläkarens uppdrag borde vara att bedöma patienten, har ju inte med verkligheten att göra.
Därför har du fått upplysningen om vad som är försäkringsläkarens uppdrag, intygsskrivande läkares uppdrag och handläggarens uppdrag.
Att du sedan inte tycker att det är "rätt" är ju en subjektiv åsikt som går stick i stäv mot hur verkligheten är organiserad.
Det har skrivits tidigare:
Vill man ändra på vad som är vems uppdrag så får man jobba på hög politisk nivå för att få till stånd en ändring.
Fram tills dess kvarstår faktum:
Intygsskrivande läkare bestämmer inte din eventuella rätt till ekonomisk ersättning från försäkringskassan. Intygsskrivande läkare förväntas göra en så objektiv bedömning som möjligt utifrån medicinskt perspektiv. Egentligen ska inte sociala faktorer och annat tas med i bedömningen (och där är möjligen den nyaste versionen av medicinska underlaget förtydligande, eftersom rutan för sjukhistorien har försvunnit och det nu enbart är diagnos, objektiva fynd och nedsatt arbetsförmåga som egentligen kvarstår).
Intygsskrivande läkares medicinska bedömning och de objektiva fynd som finns, ska presenteras på ett sådant sätt att handläggaren på FK ska kunna bedöma om personen har rätt till ersättning eller inte.
Om det är tveksamheter kan handläggaren antingen begära in kompletteringar eller konsultera försäkringsläkaren.
@Alexandra_W kan säkert uttrycka sig på ett mer korrekt sätt kring när försäkringsläkaren blir kontaktad eller inte, samt gällande alternativa handlingar från handläggarna.
Detta jag skriver handlar inte om att uttrycka en åsikt.
Det handlar om att beskriva hur det hela går till och vad som är vems roll.
Sedan är det vanligt att de som söker ersättning från FK missförstår och tror att intygsskrivande läkare har del i beslutet.
Det är dessutom relativt vanligt bland läkare att man uppfattar att man borde bestämma eller faktiskt är med och bestämmer, och känner sig ifrågasatt av FK när personen får avslag. Och så är det ju inte. Läkaren ifrågasätts inte, men intyget styrker inte personens rätt till ekonomisk ersättning från FK.