Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

men flytta från hus och hem.. pratar vi en hyresrätt på 2 rum eller en 5a på strandvägen värd 20 miljoner? Jag tycker inte staten ska upprätthålla personers standard oavsett. det måste finnas nån slags basbehov som ersätts (vilket det är idag).
Det kan ju vara bra att veta att en tvåa idag kostar i medeltal 5200 kr det är en hyggligt stor post om man har en inkomst på 9290 kr. Har du hemmavarande barn behöver du kanske en större lägenhet och barnen kostar i runda slängar runt 2 500 kr/barn och månad enligt socialstyrelsens beräkningar, en vuxen strax under det. Sedan är det lite försäkringar, resor, mediciner och sjukvård (man slutar ju tyvärr inte att vara sjuk bara för att man går från sjukpenning till sjukersättning även om samhällets intresse för ens mående starkt går ned).

Flytta ifrån hyresrätten med 12000 i hyra och hamna i hemlöshet ser jag som lika illa som om någon får flytta ifrån hyresrätten med 2000 i hyra och bli hemlös.

Att behöva sälja villan man har lån på som inte täcks av försäljningen och istället för 7000 kr i ”hyra” bli hemlös och ha 1 miljon i lån känns heller inte rimligt.

Men en vettig bostadsmarknad där personer kan hyra en bostad blir det annorlunda men verkligheten är tyvärr inte så. Dvs lämna hus och hem = den sjukskrivne får sälja villan/säga upp hyresrätten, rycka upp de ev barnen och flytta till någon annan ände av landet. Där vi kommer skapa problem på sikt när majoriteten av befolkningen är arbetsoförmögna personer som lever på minimal ersättning.

Samhället är inte riktigt byggt för att enkelt eller rimligt kunna downsiza tyvärr. Skaffa billigare bil eller köpa busskort - absolut. Men bostadssituationen i större delen av landet skapar enorma inlåsningseffekter (även för de som är arbetslösa etc)
(obs ej kritik utan bara lite förtydliganden)
Det antal hyresrätter som kostar 2000 kr idag måste vara extremt få, normalen för en etta är 3700 kr. https://www.scb.se/hitta-statistik/...tatistiknyhet/hyror-i-bostadslagenheter-2017/

(obs ej kritik utan bara lite förtydliganden)
Det antal hyresrätter som kostar 2000 kr idag måste vara extremt få, normalen för en etta är 3700 kr. https://www.scb.se/hitta-statistik/...tatistiknyhet/hyror-i-bostadslagenheter-2017/

Nu är det kanske inte rimligt att någon helt utan försörjning (sjukersättning dvs permanent) ska hyra en lägenhet som är genomsnittligt dyr, utan får hitta ett enklare boende med enklare standard - kanske på en ort i närheten med mindre tryck på bostäder.

Men en stor del av inkomsten kommer att gå till hyran, och när även de enklaste boendena går upp i hyra måste ersättningarna följa med.

Det kan ju vara bra att veta att en tvåa idag kostar i medeltal 5200 kr det är en hyggligt stor post om man har en inkomst på 9290 kr. Har du hemmavarande barn behöver du kanske en större lägenhet och barnen kostar i runda slängar runt 2 500 kr/barn och månad enligt socialstyrelsens beräkningar, en vuxen strax under det. Sedan är det lite försäkringar, resor, mediciner och sjukvård (man slutar ju tyvärr inte att vara sjuk bara för att man går från sjukpenning till sjukersättning även om samhällets intresse för ens mående starkt går ned).
Har du en inkomst på 9300 före skatt så får du väl ca 4000 till det som hjälp till boendet ? Och räcker inte pengarna får du väl byta ner dig vad det gäller boendet. dvs rätta mun efter matsäcken

Apropå ersättningsnivåer, hyror och levnadsstandard.

Visst finns det någon rekommendation om att man bör försöka ha ett visst antal månadslöner som buffert vid exempelvis arbetslöshet eller sjukdom?

Även om jag är medveten om att många inte ser sig ha möjligheter att lägga undan på det sättet (delvis eftersom de flesta av oss har skaffat oss ganska höga månadskostnader i form av exempelvis ett antal olika abonnemang för telefon, internet, TV, filmkanaler et c, lån av olika slag, avbetalningar eller kreditköp) så finns det ju anledning att fundera rent generellt på vad man behöver ha för back-up.

Nu är det kanske inte rimligt att någon helt utan försörjning (sjukersättning dvs permanent) ska hyra en lägenhet som är genomsnittligt dyr, utan får hitta ett enklare boende med enklare standard - kanske på en ort i närheten med mindre tryck på bostäder.

Men en stor del av inkomsten kommer att gå till hyran, och när även de enklaste boendena går upp i hyra måste ersättningarna följa med.
Du vet att det inte fungerar så med hyror? Vi har inte marknadshyror i Sverige. Du får inte sätta pris efter attraktivitet, en lägenhet ska kosta lika mycket i Årsele som i Stockholms innerstad för samma standard för att motverka segregation. Hyran är baserad på bruksvärde men även där kan du inte gå lägre en ett visst bruksvärde. 3700kr är en helt normal hyra för en lägenhet i miljonprograms område utan lyx. Nybyggda eller nyrenoverade lägenheter får ett högre bruksvärde än så kanske runt 8000 kr.

Jag är nyfiken på hur mycket pengar folk som är sjukskrivna i tråden vill ha, med tanke på att det fnyses åt 10 000 kr. Tex @Linda8142 som skrev det.
Jag skulle inte säga att jag fnös åt det. Menade bara att det inte är speciellt mycket (när man tänker på att alla priser går upp t.ex) .

Sjukersättning, som jag har, baseras ju på ”antagandeinkomst”, alltså vad FK beräknar att man hade tjänat om man hade jobbat och så får man 64% av det. Eller minst 9900 nånting. 64% är inte många procent, sjukpenningen är väl på 80%?

Hoppas du röstar i det kommande valet.
Nej. Det behövs inte.

De försäkringsmedicinska rådgivarna ska inte - INTE - bedöma personen. De ska bedöma läkarintyget/läkarutlåtandet. Pappret. Inte patienten. Så de behöver se pappret. Läkaren som sett patienten behöver fylla i pappret. Handläggare/beslutsfattare behöver se om informationen som finns är tillräcklig för att fatta beslut, och fatta beslut i enlighet med lagen.

så försäkringsmedicinska rådgivaren ska inte bedöma personen/patienten.
Det är inte försäkringsläkarens uppgift att bedöma patienten.
Försäkringsläkarens uppgift är att - i vissa fall där det råder tvekan - bedöma intyget. Huruvida det kan påvisa att personen i fråga har en arbetsförmåga som är nedsatt i så stor utsträckning, och huruvida orsaken till den nedsatta arbetsförmågan är sjukdom.

Exempel: om jag är jätteledsen och orolig för att min häst ligger på hästsjukhus på grund av kolik och ska opereras, så kanske jag inte är arbetsför.
Men det är inte på grund av sjukdom som jag inte är arbetsför utan på grund av en normal reaktion utifrån situationen.
Alltså är det inte sjukpenning jag ska ha, utan jag bör lösa min frånvaro från jobbet på annat sätt. Semesterdagar eller annan ledighet.
Ja, jag ska rösta. Det enda jag vet idag är att det blir inte sverigedemokraterna, men sen måste jag läsa på.

I övrigt så lämnar jag den här tråden nu. Jag blir helt enkelt för upprörd och beklämd. Det är helt enkelt inget som tillför något positivt i mitt liv, jag måste spendera min energi på saker som får mig att må bra. Dit hör inte Försäkringskassan.

Ja, jag ska rösta. Det enda jag vet idag är att det blir inte sverigedemokraterna, men sen måste jag läsa på.

I övrigt så lämnar jag den här tråden nu. Jag blir helt enkelt för upprörd och beklämd. Det är helt enkelt inget som tillför något positivt i mitt liv, jag måste spendera min energi på saker som får mig att må bra. Dit hör inte Försäkringskassan.
Du kanske skulle bli mindre upprörd om du läser vad personerna svarar dig, de som faktiskt har erfarenhet. Och inte bara sånt du vill läsa.

Man har rätt att ha "ett liv".
Men jag tycker inte heller att det är rimligt att man har en lyx-hobby när man får sin försörjning via våra skattefinansierade ersättningar - när vi pratar om lägsta-nivå och långvarig försörjning.

Om man är korttidssjuk är det rimligt att man kan försöka behålla sin normala levnadsstandard men häst får nog anses att man måste ha en buffert för att klara ÄVEN om man blir sjukskriven.
Tycker jag, då.
Det är ingen lyx att äga häst. Det finns massor av billiga stall och billiga sätt att ha häst på. Isåfall ska man heller aldrig få åka på resor, inte äga någon finare bil osv heller. Hur någon prioriterar saker och ting har ingen med att göra. Visst, säg att man tar bort dom pengarna som jag lägger på djuren, då har jag heller inga pengar att lägga på kläder eller mat eller någonting heller för det är vad tanken är att det ska räcka till. Jag väljer dock att köpa så lite som möjligt av allt för att få över så mycket som möjligt till djuren.

Senast ändrad:
Min fråga till dig har ju hela tiden varit att om hästar är okej att få bidrag för så varför inte resor eller lyxmat?
Det är ju den frågan jag ställer, vad är det för skillnad på om någon varje månad lägger alla pengar på sin hobby eller om den sparar pengarna till en resa varje år. Det är ju ingen skillnad.

Men frågan kvarstår fortfarande: ska alla få bidrag till nöjen för ca 3 000 kronor per månad?
Alltså dom 3000kr som finns över när hyran är betald tex ska räcka till kläder, mat, hygienartiklar busskort eller vad som helst, och förhoppningsvis till och med ska det bli över till att kunna lägga undan lite för sparandet osv. Det är vad dom pengarna man får över är till för.

Jag väljer att dra ner på allt sådant så mycket det bara går för att kunna ha häst. Det är inte 3000kr extra över till hästen. Du verkar inte förstå att jag prioriterar att lägga dom pengarna jag får över på djuren istället. Varför det inte skulle vara okej förstår inte jag.

Det är ingen lyx att äga häst. Det finns massor av billiga stall och billiga sätt att ha häst på. Isåfall ska man heller aldrig få åka på resor, inte äga någon finare bil osv heller. Hur någon prioriterar saker och ting har ingen med att göra. Visst, säg att man tar bort dom pengarna som jag lägger på djuren, då har jag heller inga pengar att lägga på kläder eller mat eller någonting heller för det är vad tanken är att det ska räcka till. Jag väljer dock att köpa så lite som möjligt av allt för att få över så mycket som möjligt till djuren.

Jag ifrågasätter inte att du har prioriterat.

Men hur kan man tycka att det inte är lyx att äga en häst?

Ort i närheten med mindre tryck på bostäder. Här krävs ca 5 år för att få en lägenhet i sämsta området. Du kan flytta en mil med bil utan att det är lättare med bostad. I t ex Dalarnas län är det bostadsbrist i hela länet. Även små små orter.

Det är jäkligt svårt generellt att ”bara flytta till billigare” ens om man verkligen kan tänka sig att flytta.

Jag ifrågasätter inte att du har prioriterat.

Men hur kan man tycka att det inte är lyx att äga en häst?
Det är inte mera lyx än nåt annat. Lyx att äga en häst är det om man har råd att stå på finare anläggningar, råd med träningar osv. Råd att ha både häst och råd att köpa kläder och bra mat osv det är lyx.

Bara för att det är en häst betyder inte per automatik att det är lyx. Dom flesta kan ha råd att äga häst om man är beredd på att prioritera bort mycket annat i livet. Dock är det inte alla som vill prioritera bort så mycket som jag gör och tycker inte ägandet av hästen är värt det.

Nej, ingen skillnad.
Och inte rimligt att det allmänna bekostar lyx. Oavsett om det är resor eller hästar.
Så vad ska sjuka få göra då? Sitta hemma och titta på tv och få gå promenader som mest? Varför är inte sjuka värda någon livskvalité? Inte värda att få spara pengar till en resa som alla andra?

Du tycker man ska dra bort dom pengarna jag lägger på hästen tex, vad ska jag leva på då? Vad ska jag kunna köpa kläder och mat för? Ingen har någonting med vad man väljer att lägga pengarna på.

Visst kan man kanske flytta till billigare ort. Men är man sjuk och i behov av hjälp kan det vara svårt att lämna nära och kära.
Man kan också behöva god kommunal trafik iom att man kanske inte har råd med bil. Och handla/apotek/vård etc kan man ju inte lösa strandsatt i skogen.

Så det är inte helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka