Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Du har rätt om man hittar en avflyttningsort där det kommunala bostadsbeståndet inte gjort några nyinvesteringar så finns det lägenheter för ca 2000 kr https://www.hemhyra.se/nyheter/har-finns-landets-50-lagsta-hyror/ . Här är den lägsta hyran på 1900 kr för en etta, det är ju väldigt billigt.

Oj, finns det så pass billiga lägenheter att få tag på. Jag trodde nog att under 4000 knappt fanns längre, och att en normal hyra snarast låg runt 6000 kr. Tänker kanske inte på minsta etta då, utan snarare mellan 40-50 kvm som ju ändå inte är direkt lyx.

Ja. Visioner är inte alltid omedelbart praktiskt genomförbara. Men jag har erfarenhet på området så jag är inte helt ute och cyklar. Även gravt utvecklingsstörda kan genomföra arbete med hög kvalitet, med rätt arbetsledning och med rätt nivåer på krav och prestation. Det tar längre tid. Det kräver mer resurser. Men det ger enorm boost i form av självförtroende att få in löm på sitt konto som man gjort sig förtjänt av genom gediget arbete. Det är värt det.

Sedan FINNS det givetvis en gräns när det är omöjligt. Och den promillen måste vi också ta hand om på ett drägligt sätt. Men det handlar verkligen om någon promille som helt saknar arbetsförmåga, inte mer.
Allt handlar inte om pengar. Och vem skulle finansiera sådana jobb?

Ja. Visioner är inte alltid omedelbart praktiskt genomförbara. Men jag har erfarenhet på området så jag är inte helt ute och cyklar. Även gravt utvecklingsstörda kan genomföra arbete med hög kvalitet, med rätt arbetsledning och med rätt nivåer på krav och prestation. Det tar längre tid. Det kräver mer resurser. Men det ger enorm boost i form av självförtroende att få in löm på sitt konto som man gjort sig förtjänt av genom gediget arbete. Det är värt det.

Sedan FINNS det givetvis en gräns när det är omöjligt. Och den promillen måste vi också ta hand om på ett drägligt sätt. Men det handlar verkligen om någon promille som helt saknar arbetsförmåga, inte mer.

Vem ska betala det? Det är liksom dit det alltid kommer. Det kan absolut finnas en allmän vinst att för de som passar för det ha ytterst anpassade arbeten med lönebidrag. Men det är samma statskassa som socialförsäkringen som finansierar. Och då är det mer kostnadseffektivt att det sker i form av daglig verksamhet. Gravt utvecklingsstörda eller för all del lindrigt utvecklingsstörda vet heller inte skillnaden på sjukersättning eller lön som kommer in på kontot. Om de ens förstår konceptet konto.

Men du menar fortfarande på allvar att dessa människor kan bidra i form av förvärvsarbete och skapa sin egen försörjning i någon mån?

Oj, finns det så pass billiga lägenheter att få tag på. Jag trodde nog att under 4000 knappt fanns längre, och att en normal hyra snarast låg runt 6000 kr. Tänker kanske inte på minsta etta då, utan snarare mellan 40-50 kvm som ju ändå inte är direkt lyx.

Jag har en välplanerad, fräsch etta på 38 kvm, med riktigt kök, i ett av de områden här som är lite dyrare. Det är dock ingen nyproduktion. Jag betalar strax under 4000 kr. Det finns gott om sådana ettor här - om man stått i kö i 15 år :/

Vem ska betala det? Det är liksom dit det alltid kommer. Det kan absolut finnas en allmän vinst att för de som passar för det ha ytterst anpassade arbeten med lönebidrag. Men det är samma statskassa som socialförsäkringen som finansierar. Och då är det mer kostnadseffektivt att det sker i form av daglig verksamhet. Gravt utvecklingsstörda eller för all del lindrigt utvecklingsstörda vet heller inte skillnaden på sjukersättning eller lön som kommer in på kontot. Om de ens förstår konceptet konto.

Men du menar fortfarande på allvar att dessa människor kan bidra i form av förvärvsarbete och skapa sin egen försörjning i någon mån?

Din bild av utvecklingsstörda är i allmänhet inte korrekt.

Jag har en välplanerad, fräsch etta på 38 kvm, med riktigt kök, i ett av de områden här som är lite dyrare. Det är dock ingen nyproduktion. Jag betalar strax under 4000 kr. Det finns gott om sådana ettor här - om man stått i kö i 15 år :/
Det är ju det där med 15 år i kö då... Får man fråga var du bor?

Jag hade också en etta, mellanstor stad i östra småland, från 70-talet, inte renoverad, 3500 kr ca 35 kvm.

Oj det var en korrekt bedömning av utvecklingsstörda. Not.

Din bild av utvecklingsstörda är i allmänhet inte korrekt.

Jag har arbetat med dem i en herrans massa år. Gravt och måttligt utvecklingsstörda har i princip aldrig någon förmåga till egenförsörjande förvärvsarbete på reguljära arbetsmarknaden. Däremot har den absoluta majoriteten förmågor, styrkor och tillgångar och både kan få och har rätt till ett meningsfullt liv som inkluderar meningsfull sysselsättning. Som de brukar se som jobb och vara mycket stolta över med.

Nej det var @Alexandra_W som påpekade för @Hippocampus att hen har hästar, när hen kommenterade att hen minsann inte heller hade råd med tandvård, sen hakade Grazing på där. Sen kan nog alla vara lugna för att ingen som uppbehåller sjukersättning har råd med vare sig avancerad tandvård eller häst. Problem löst.
såklart det finns. Bla har jag en vän som snart har 3 hästar på sin sjukersättning.

Jag har arbetat med dem i en herrans massa år. Gravt och måttligt utvecklingsstörda har i princip aldrig någon förmåga till egenförsörjande förvärvsarbete på reguljära arbetsmarknaden. Däremot har den absoluta majoriteten förmågor, styrkor och tillgångar och både kan få och har rätt till ett meningsfullt liv som inkluderar meningsfull sysselsättning. Som de brukar se som jobb och vara mycket stolta över med.
Fast du skriver att dom inte förstår skillnaden på olika löner. Det är ju inte detsamma som du skriver i detta inlägg.

Jag skulle inte säga att jag fnös åt det. Menade bara att det inte är speciellt mycket (när man tänker på att alla priser går upp t.ex) .

Sjukersättning, som jag har, baseras ju på ”antagandeinkomst”, alltså vad FK beräknar att man hade tjänat om man hade jobbat och så får man 64% av det. Eller minst 9900 nånting. 64% är inte många procent, sjukpenningen är väl på 80%?
Vad vill du ha då?

Det är ju det där med 15 år i kö då... Får man fråga var du bor?

Gävle. Och helt hopplöst hyra här utan kötid. Tom en lägenhet i ”sämsta” området kräver 4-5 års kötid. Har man tur kan man få via privat men då är hyran och kraven därefter (och personer utan inkomst från fast anställning göre sig icke besvär där). Jag ställde mig i kö bara för att vid typ 20 års ålder. På den tiden fanns ingen kö, de stod med tomma lägenheter. Men det har fått ticka på - vilket var otroligt värdefullt när jag skulle flytta.

I höstas sökte jag (och fick men tackade nej pga lönen) jobb i Falun. Tänkte inte det skulle vara några problem med boende där. Haha... hela Dalarna har i princip skrikande bostadsbrist. De har tom fått strypa näringslivsförturen till nästan ingenting. Jag var 75 min med bil utanför Falun och det var lika illa ang lägenheter. Så alt hade varit andrahand till ockerpris eller ha tur med privat värd och då en hyra därefter...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka