Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som jag skrev: "om man har en sjukdom". Och poängen igen: om man är så sjuk att man bara orkar jobba deltid så bör man inte behöva stå för kostnaden själv, utan få sjukpenning/sjukersättning på den tid man inte jobbar.Haken med ovan är de som utan att ha en sjukdom/diagnos inte orkar annat än jobba, äta, sova. Dvs som jobbar heltid, kommer hem, lagar mat och äter och sen går och lägger sig. Eftersom orken inte finns för något annat.
Är de underdiagnosticerade och skulle ha en diagnos? Eller är de friska men mer trötta än andra? Ska de leva i ekorrhjulet men någon med diagnos ska det inte? Osv.
Obs att jag inte tar ställning i frågan - jag bara såg väldiga tillämpnings- och gränsdragningsproblem med ovan.
Som jag skrev: "om man har en sjukdom". Och poängen igen: om man är så sjuk att man bara orkar jobba deltid så bör man inte behöva stå för kostnaden själv, utan få sjukpenning/sjukersättning på den tid man inte jobbar.
@Girasol En fråga: När man är sjukskriven på deltid är ju huvudregeln att man tar ut det varje dag. Orkar man jobba hel dag är man frisk, har jag förstått från FK.
Men: är det HELT kört att få ett undantag eller rättare sagt, hur svårt är det att få ett? Jag jobbar heltid men har en sjukdom som jag TROR skulle bli bättre om jag fick en paus mitt i veckan, alltså fick sjukpenning för en dag + några timmar en annan dag. Det skulle kunna ge mig återhämtning nog att orka resten.
Jag har varit sjukskriven på deltid korta perioder men det har inte hjälpt, jag har bara blivit mer stressad vilket riskerar att jag blir sjukare eftersom jag inte fått jobba hela dagar.
Så: om man har ett läkarintyg som noggrant motiverar vikten av den där återhämtningen, tror du att man skulle få igenom det som undantag?
(Du behöver inte svara)
För dig kan kanske det "ger" diskussionen om de som inte är sjuka, men för mig gör det inte det. Du kan ju kalla det undvika om du vill.Absolut. Men det ger fortfarande diskussionen du undvek. De utan diagnos (där vissa kanske skulle ha en egentligen) som jobbar men inte orkar med någon direkt fritid att tala om.
Jag tycker det är jättesvårt. Jag anser alla borde få ha rätt till en fritid och därmed ha ork för det. Men alla har så olika ork och energinivå. Och många är så inte anpassade för 40 h vecka måndag till fredag. (Jag tillhör fö dem)
Det är svårt men inte omöjligt. Det kräver i princip ”tur” med vilken handläggare man har också, inte bara ett bra intyg.
Jag har fått avbryta rehabiliteringsåtgärder för att jag p.g.a. jobb inte orkat med dem.Du det var fanken i mig dagens roligaste kommentar
Jag är extremt och då menar jag extremt väl insatt i det. Men fortfarande kommer jag till envishetens kant hävda att det behövs en balans. Tinywiny beskrev det väldigt bra må jag säga. En förändring kan inte ske enkom för att man sjukskriver sig från jobbet men låter resten rulla på och det oavsett sjukdom/skada/diagnos. Och en sjukskrivning i sig är inte alltid den enda lösningen. Och den ska vara en aktiv del i rehabilitering. Inte en paus från jobbet för att man inte orkar med sitt liv. Då får man pausa på annat sätt. I viss mån måste ju ansvaret ligga på individen för sitt eget mående, man kan inte sitta och vänta att någon annan ska komma med Quick fix. Och det om något handlar väl att lära känna sig själv och vilka behov man har, var ens gräns går innan man knatat förbi den och kör i diket.
Jag är kvinna, har fem barn och jobbar just med rehabiliteringsfrågor på en övergripande nivå och är dessutom riktigt bra på det. Så antar jag faller utanför normen med mig i bagaget har jag en inte helt olik resa som tinywiny gjort.
@Girasol En fråga: När man är sjukskriven på deltid är ju huvudregeln att man tar ut det varje dag. Orkar man jobba hel dag är man frisk, har jag förstått från FK.
Men: är det HELT kört att få ett undantag eller rättare sagt, hur svårt är det att få ett? Jag jobbar heltid men har en sjukdom som jag TROR skulle bli bättre om jag fick en paus mitt i veckan, alltså fick sjukpenning för en dag + några timmar en annan dag. Det skulle kunna ge mig återhämtning nog att orka resten.
Jag har varit sjukskriven på deltid korta perioder men det har inte hjälpt, jag har bara blivit mer stressad vilket riskerar att jag blir sjukare eftersom jag inte fått jobba hela dagar.
Så: om man har ett läkarintyg som noggrant motiverar vikten av den där återhämtningen, tror du att man skulle få igenom det som undantag?
(Du behöver inte svara)
Ofta kan ens hobby(er) vara det som håller en uppe när man är sjuk.
Men visst, om man orkar med 100% hobby så kanske man kan jobba med det i stället för sitt vanliga jobb?
Skatteverket brukar vara intresserade, alla "uppfödare" betalar inte skatt på sin uppfödning.Precis, det blir toksnett när ena kenneln drivs av en sjukskriven/sjukersättning som egentligen har hela sin inkomst säkrad och därmed subventionerad av staten, och den andre har kostnader för både anställda och egen försörjning när priserna sätts.
Jamen det förstår jag förstås. Alltså att en generös AG kan bjuda på det eller jag ta ledigt. Men det jag undrade var hur hårt FK håller på den där regeln om att ta ut sjukskrivning varje dag.Du kan ju liksom prova att komma överens med arbetsgivaren och sedan pröva din tes. FK och deras mer stelbenta regler och lagar behöver bara vara inblandade om man tänker sig att någon annan än arbetsgivaren eller arbetstagaren ska betala "kalaset".
För dig kan kanske det "ger" diskussionen om de som inte är sjuka, men för mig gör det inte det. Du kan ju kalla det undvika om du vill.
Tack för svar. Ja jag misstänkte att det kunde vara så. Problemet för mig är bara att jag inte har någon handläggare, jag är ju inte sjuk enligt systemet.
Du skrev ju "Men det ger fortfarande diskussionen du undvek" och för mig ger det helt enkelt inte diskussionen. Jag uppfattade det som att den diskussion du menade var given handlade om fusk, och för mig är den inte given efter det jag skrev.Fast hur kan du tycka att det ”för dig inte ger det”. Jag drabbades av det som idag kallades utmattningsdepression för 20 år sen. Min ork blev aldrig densamma igen, inte stresståligheten heller. Jag ”löste” (symtomhanterade) det genom att jobba skift och kapa det sociala livet.
Nu på vanlig dagtid så det är jobba/äta/sova. Ork finns inte för mer. Men jag är inte sjuk. Samtidigt beror den bristande orken på sjukdom för många många år sen. Och i princip alla jag vet som haft utmattningsdepression vittnar om samma sak - orken blev aldrig som förr. Men det finns ju arbetsförmåga på heltid.
Jag måste bara säga, vilken fantastisk tillgång det måste vara för dina klienter att du jobbar med det du gör med den erfarenhet du har! Jag har fått jobberbjudanden just pga min egen erfarenhet men jag är så osäker på om jag även när jag blivit frisk nog för att kunna (vilket jag självklart ska!) skulle orka med det eller om det hade blivit nedbrytande istället. För min del består jobberbjudanden i att utbilda de som ska ta hand om såna som mig i sådant som är så vanligt att det missas, dvs. brukarens perspektiv. Hur upplever du det? Överväger det positiva att ha den erfarenhet du har eller känns det nedbrytande ibland?
Jag har full respekt för om du inte vill svara på så personliga frågor. Känns det så så bortse ifrån det
Väldigt hårt om det inte styrks synnerligen väl medicinsk varför man behöver en vilodag mitt i veckan.Jamen det förstår jag förstås. Alltså att en generös AG kan bjuda på det eller jag ta ledigt. Men det jag undrade var hur hårt FK håller på den där regeln om att ta ut sjukskrivning varje dag.
Tack för ditt svar!Oj, det är blandat måste jag säga. Nu jobbar jag som processutvecklare på strategisk nivå. Att öka samsyn och samhandling myndigheter emellan gällande personer som har ett rehabiliteringsbehov från minst två parter. Målsättningen är att insatserna ska förflytta individen närmare arbetsmarknaden (läs -inte nödvändigtvis ut på arbetsmarknaden utan närmare. Även om det så klart är suveränt om vi klarar få fler personer i studier eller arbete). Här utgår vi från tjänstedesign/innovationsdesign och vi tar med brukaren i alla steg i insatserna. Alltså i processerna, från styrgrupp, till chefsgrupp till i framtiden även styrelsen (som är politisk). Vi blir också först i landet med att ge arvode till brukaren som är representant. Vaddå, har politikerna arvoden så ska brukarna ses som konsulter och ska ha samma rättighet. Varför ska vi se dem som en gratistillgång.
Här är det jättebra att faktiskt kunna säga till att -hur tror du individen ser på det? Om vi frågar xx, skulle den se det på samma sätt som du? Och ja jag har en del pondus att kunna svara upp att det är lätt att tycka för den som inte är i det.
Som handläggare är det en balansgång att vara personlig men inte privat. Att förhålla sig till regelverket men ändå använda hela handlingsutrymmet. Ofta använder jag min erfarenhet/bakgrund att lyssna, coacha, prata om möjligheter och hinder men att också tipsa om olika vägar och kontakter. (Mer än vad min profession kräver, brukar luta mig mot förvaltningslagens servicesskyldighet där )Sen har det väl hänt någon gång att jag faktiskt berättat att jag har en kronisk sjukdom/funktionsnedsättning och att jag har varit långtidssjukskriven. Och erfarenhet av att sitta i rullstol. De gånger jag berättat det är i extrema fall där fingertoppskänslan säger att endast motiverande samtal och bekräftelse på att jag kan ha en aning om hur det faktiskt är för den drabbade och det inte kan tas in av personen.
Som handläggare vägrade jag handlägga sjukärenden gällande personer med samma sjukdom som jag. Mest för att det är så otroligt lätt att jag applicerar mitt på någon annan och ur rättssäkerhetssynpunkt så vill jag inte riskera att det ska påverka besömningen i ärendet. Detta har mina chefer haft full förståelse för.
Annat positivt med en mindre känd sjukdom är att jag fått göra dragningar om hur det är för våra försäkringsmedicinska rådgivare (läkare), de har ju också följt mig på nära håll och fått följa hur den påverkar. Varför jag kan hittas liggande på golvet i kontorslandskapet ibland. Eller säcka ihop i ett möte. Det är nog största vinsten-att jag vågar visa det öppet för kollegorna och att det ger ökad förståelse. Å andra sidan är jag livrädd att min inställning att alltid masa sig till jobbet ska påverka att andra kan uppfattas som klenmesar. Har ju hänt några gånger att jag blivit inkallad till chef med order att sjukskriva mig. Men vägrat. Rätt eller fel, men för min mentala hälsa och en strategi att klara hantera smärtan så måste jag hålla mina åtta spår i hjärnan sysselsatta. Annars blir jag verkligen sjuk. Har testat det.
Du skrev ju "Men det ger fortfarande diskussionen du undvek" och för mig ger det helt enkelt inte diskussionen. Jag uppfattade det som att den diskussion du menade var given handlade om fusk, och för mig är den inte given efter det jag skrev.
Om du menade något annat, som sviterna efter en utmattning, så är jag väl inte skyldig att ha en lösning på det? Jag har ingen aning.
Fast i fallet med men av utmattningsdepression så finns det ju en diagnos. För att inte få tillbaka sin forna energi efter en utmattningsdepression är väl en diagnos? Jag läste någonstans men minns tyvärr inte var, att det definieras som hjärnskada. Om det sedan innebär att man kan få deltids sjukersättning för det har jag ingen kunskap om.Nej inte fusk. Utan att det finns massor med människor som arbetar heltid. Men därför inte orkar med någon fritid eller något utöver jobba - äta - sova. Men som inte har någon diagnos. Dvs som inte faller under ”på grund av skada eller sjukdom” inte orkar mer än precis jobba och existera.
Och det kombinerat med det du skrev att för sjuka/skadade borde det vara självklart att man ska orka mer än bara heltidsjobbet.
Jag ser att det blir knepigt med två olika grupper där de med någon slags diagnos som förklaring till att de inte orkar mer än heltidsjobb och existera ska få ekonomisk stöttning för att kunna BÅDE jobba (men då deltid) och ha en meningsfull fritid, medan de utan diagnos inte får det.
Om man klarar att arbeta heltid, dvs har full arbetsförmåga på heltid, fås ingen sådan diagnos. Jag vet inte hur varken läkare eller FK skulle ställa sig till att utfärda alt bedöma ett intyg om ”patienten orkar arbeta full tid och har gjort så i x/xx år men lider av besvärande trötthet som menligt påverkar fritiden”. Oavsett då vad anledningen bakåt är.Fast i fallet med men av utmattningsdepression så finns det ju en diagnos. För att inte få tillbaka sin forna energi efter en utmattningsdepression är väl en diagnos? Jag läste någonstans men minns tyvärr inte var, att det definieras som hjärnskada. Om det sedan innebär att man kan få deltids sjukersättning för det har jag ingen kunskap om.
Nej det är klart. Jag tolkade "bara orka äta och sova" utefter mina egna erfarenheter. Glöm mitt inlägg.Om man klarar att arbeta heltid, dvs har full arbetsförmåga på heltid, fås ingen sådan diagnos. Jag vet inte hur varken läkare eller FK skulle ställa sig till att utfärda alt bedöma ett intyg om ”patienten orkar arbeta full tid och har gjort så i x/xx år men lider av besvärande trötthet som menligt påverkar fritiden”. Oavsett då vad anledningen bakåt är.
Samhället är så fokuserat på arbetsförmåga. På gott och ont.