Man är ju faktiskt sjukskriven från jobbet och inte från sin hobby eller livet i allmänhet.
Ja så kan man se det. Det är också därför bedömningsgrunderna ändrar sig vid 90 resp 180 dagar.
Rent krasst så är inte sjukförsäkringen till för att vara en varaktig inkomstförsäkring utan ses som en omställningsförsäkring. För de som har varaktiga aktivitetsbegränsningar kan man få sjukersättning (här tycker jag reglerna är på tok för hårda, men det är en annan del och inte det vi diskuterar här)
Har man enkom den åsikten du nämner så innebär ju det att man kan utöva sina fritidsintressen i så stor omfattning att det inkräktar på arbetslivet och man inte mäktar med att jobba och då anses ha rätt till sjukpenning? På obestämd tid?
Samma gäller andra förutsättningar. Skulle jag exempelvis ha större rätt till sjukpenning för att jag har många barn och det mellan varven är jobbigt. Att det är påfrestande med dålig sömn etc ingår i det normala livsloppet och något man får ha med i beräkning i något högre procent än om man inte vore i den sitsen. Eller att fölvaka. Osv osv. Sedan finns såklart alltid en gräns för när livsloppet tippas över och det blir sjukdom. Men även där är det sällan fördel att bara ta bort jobbet och tro att resten.löser sig självt utan föräbdringar.
Ska man se till lagrum så är även lagen skriven så, att när rätten till sjukpenning ska bedömas så får inte hänsyn tas till utbildningsbakgrund, yrkeserfarenhet, ålder, kön, ekonomi eller social situation. Det tas ändå hänsyn till sånt så långt det går. Annars skulle exvis ingen beviljas sjukpenning för depression sprungen ur en skilsmässa. För där är det ju inte jobbet som är orsaken. Allt sånt är hårklyverier. Men om man nu skulle köra på livet som vanligt och vara sjukskriven från sitt arbete, är man då fullt delaktig i sin rehabilitering? Jag tycker inte att man i ett sådant läge försöker få balans. För mig veterligen är det få människor som lever två separata liv, med separata energiboxar. En för jobb och en för övrig tid.
Utöver det ska man ju inte utgå från att alla klarar samma nivå då vi föds med olika sårbarheter och förmågor att hantera vardagen. Men är man sjukskriven på heltid så är man ju det dygnet runt. (Dock utgår man från att heltid är 40h/v = det man sedan är försäkrad för x antal timmar gällande arbetstid eller vilket arbetstidsmått man nu har). Då blir det lite konstigt att bara sänka sin förmåga under arbetstid och klara resten som tidigare.
Så ser jag på det för egen del. Och som sagt jobba, pengar, mat/ äta, sova, skita och sedan försöka ha trevligt däremellan. (För egen del har jag fått omvärdera vad som är trevligt och energigivande utifrån mina förutsättningar min kropp ger mig.)