Nu var det klippt

Sv: Nu var det klippt

Min är också lite reserverad mot folk han inte känner, speciellt män. Men han gör aldrig något mot dom mer än ser olycklig ut om dom kommer för nära. Det viktigaste att tänka på om man skaffar en Beardis är att dom är väldigt familjebundna. Det är inga hundar man lämnar själv hemma på dagarna. Dom vill vara med alltid och överallt annars blir dom olyckliga.

Min älskar barn och han hoppar ALDRIG på dom om han inte "får" dvs dom säger till honom. T ex så är en av min brors döttrar rädd för hundar men inte för Yatzy. Det är som om han instiktivt förstår att han ska vara försiktig med henne utan att vi sagt till honom. Han har aldrig försökt hoppa på henne trots att han glatt hoppar på hennes systrar (som ber honom om det). Han är alltid väldigt försiktig med barn och jättenyfiken på dom. Vill hemskt gärna leka med dom så varje gång vi går förbi dagiset där vi bor så viftar han på svansen och blir busig när han ser barnen.

Superaktiva och superduper underbara hundar. Min är snäll mot allt som rör sig. Vi har t ex en kanin som skuttar fritt i lägenheten (med uppsyn nu efter att han gnagt av alla sladdar bakom tv:n en natt :devil: ) och han är jättesnäll mot kaninen. Det gulligaste är att han använder ju sitt hundkroppsspråk mot kaninen, dvs tittar inte kaninen i ögonen. Lägger sig i "lekställning" när han vill leka med kaninen osv. Vi har också 5 degus och dom är han också supersnäll mot. Man behöver aldrig oroa sig att han ska röra marsvinen heller trots att han lätt kommer åt dom (öppen bur).

För mig finns det ingen annan ras . :love:

/Maria

Senast ändrad:

Som ett yxhugg i mitt hjärta !!!:mad: :eek:
En beardis skall INTE klippas eller rakas :eek: :eek: :mad:

Min dam är definitivt inte reserverad. Gillar inte barn (mera - med ålderns rätt) så värst, och den enda människa som morrat åt är en flicka som envisades med att springa omkring min dams säng, dit hon hade sökt sig för att få lugn och ro.
Vek är hon, och låter stallägarens yngre hund bjäbba och göra utfall mot henne utan att hon säger tillbaka.
Min dam är väldigt skotträdd (har blivit bättre med åren. döv ?) och extremt åskrädd. Grälar jag på/med gubben så blir hon rädd och skakar. Hon är också rädd för kameror och förmodligen kamerablixten i första hand, men redan av ljudet då man slår på kameran börjar hon skaka.

Men hon är pigg och glad och snäll - gör inte en fluga förnär. Jag brukar säga till henne att hon har världens största hjärta av guld :love: :love: :love: ...och jag är säker på att det faktiskt det ÄR så. Det finns inte en endaste liten gnutta ondhet i den kroppen :love: :cry: :love:

Läs mina andra inlägg. Där har jag förklarat där varför jag klippte honom...

Gräsfröet: Det man får tänka på när man skaffar beardis är ju att de är vallhundar och vill hel ha flocken omkring sig. Vi har två så de är nästan aldrig ensamma.

Jo jag har läst dina inlägg och du är förlåten, men jag står fast vid yxhugget och tycker forttfarande att beardisar INTE skall klippas.
...men måste man så måste man...kanske...inte ändå ;)

du skulle sagt till tidigare så kunde du fårr bli min förste borstare ;) Tycker som sagt inte heller att beardisar ska klippas, för det finns inget vackrare än en välvårdad sådan :love: men ibland måste man :(

Men om man vill ha en Beardis men inte vill ha all pälsen då? Ska man inte få skaffa en Beardis då? Mig veterligen finns det ingen korthårig ras som är lika underbar :love: som en Beardis. Hunden lär ju knappast bli olycklig för att den har mindre päls, tvärtom. Dessutom brukade man klippa fårhundarna samtidigt som fåren. Så att klippa dom hör ju till deras ursprung.

Jag har hellre en korthårig hund som kan springa och leka på sommaren än en långhårig som blir så varm så den inte orkar.

/Maria - som också tycker att en välvårdad Beardis päls är supervacker men som inser att alla inte har den tiden att lägga på att borsta sin hund

Klart man får klippa pälsen, men jag tycker fortfarande INTE att man ska göra det. En beardis SKA ha lång päls enligt mig.
Jag har ju själv en med lång päls så jag vet precis vad det innebär och hur jobbigt det kan vara.

tott skrev:
Klart man får klippa pälsen, men jag tycker fortfarande INTE att man ska göra det. En beardis SKA ha lång päls enligt mig.
Jag har ju själv en med lång päls så jag vet precis vad det innebär och hur jobbigt det kan vara.

Det största problemet med den långa pälsen för våran vovve är ju att han snabbt blir blöt (suger åt sig som en disktrasa) och sen tar det evigheter tills han torkar ------> han fryser.

Tycker bara det är tråkigt att man blir stämplad som lat och olämplig hundägare av vissa människor bara för att man klipper sin långhåriga hund. Kan ju finnas många orsaker till att man väljer att klippa.

/Maria

Jag har definitivt inte sagt att någon är lat eller olämplig som hundägare - verkligen inte. Jag själv är lat med pälsvård på min beardis - väldigt lat t.om, men det gör inte mig till en olämplig beardisägare ändå. Hunden är pigg och glad trots några små tovor här och där.
Det är bara det att jag inte TYCKER att man ska klippa en beardis!! Och jag ger mig inte på den punkten för det är min uppriktiga åsikt.
...men vill man/måste man klippa så får man förstås. Man bestämmer själv !

Synd om hunden om den är håröm (som min! Jag måste ha munkorg på honom när jag borstar hur försiktig jag än är) när man ska borsta ur tovarna bara :( Det bästa hade ju varit om man kammade ut dem varje dag... Men vem orkar det? Även om det säkert hade varit jättelätt.

Ingen munkorg behövs :)

Varför borstar man den korthåriga hästen varje dag då det egentligen är den långhåriga hunden som skulle behöva det ?
Frågan har jag ställt mig många gånger under åren :o

Min är också jättehåröm och hatar att bli borstad. Han är en lyckligare hund utan sin päls och hans välmående är viktigare för mig än hans utseende.

/Maria

Lägger ut bilder ikväll eller imorgon:idea:

Snacka om att man skäms nu när hon är så fiiin. Varför kunde inte jag göra henne så vacker:D :angel: :p

d7bc23e24143497f8a746bb1fbbffdad

Jupp så här ser hon ut nu:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 221
Senast: skuggi
·
Hästvård Något jag fick lära mig tidigt i livet är att ta ansvar för mina djur. Nu denna dag har jag fått det tunga beslutet att ta bort min...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Donnaline
·
Övr. Katt I måndags fick min förra älskade katt Isak somna in. :cry: Han var mitt första "riktiga" husdjur, vi köpte honom från en...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Yossarian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama