Nu upprättas en Tränarlista

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu upprättas en Tränarlista

smart:crazy:
eleverna får ev möta sin tränare , shysst..

Kommer att bli ändring nu eftersom det nya uppklassningssystemet kom igång i år...;)
Bäst du sätter dig in i hur det funkar i WRAS eftersom du sitter i styrelsen på en WRAS-klubb nu... :D

Kommer att bli ändring nu eftersom det nya uppklassningssystemet kom igång i år...;)
Bäst du sätter dig in i hur det funkar i WRAS eftersom du sitter i styrelsen på en WRAS-klubb nu... :D
sch.. !!!.ni lär mig ju lite här , har ju ingen koll på allt ..ändras ju en massa...
nu diskuterade vi nya listningen av tränarna:rofl: halkade bara i väg lite...

Hej:idea:
Hoppas att du tävlar i OPEN Klasser när du väl tävlar Wras... (No sheters..)
Wras har också tävlingsregler...

..har ställt upp i open, sen vette faen, jag minns inte riktigt :) Det var arton år sedan.. (elelr det Känns iaf så:))

hah, cheaters.. nee.. här fuskas minsann inte.. *S* tro mig, jag är Överlycklig om det bara blir en runda jag inte diskar mig på, för särskilt duktig är varesig jag eller pållarna jag ridit ^^ ..man tävlar ju inte i unghästeriridning.. ;)

Monke, det är klart ^^ man ska ju ta hänsyn till både och i den allmäna diskutionen här. Jag tränar ogärna för en "olaglig/Svart" tränare, men får gärna tips och goda råd ifrån t.ex. Llewellyn här som är sjukt duktig "gammal" dressyrryttare. Nå å andra sidan tävlar inte hon, så det har kanske inte så mtk med den egentliga diskutionen att göra.. men jag tror du förstår vad jag emnar va? (Min hjärna glömdes i stallet idag)

Kollade upp.står Beginners resp Open klass i Wras..
Knepigt tycker jag, en tränare vilken klass till hör de att tävla i ..?

här norr så är "beginners" Skritt och trav... i den lägsta licensklassen D, sedan är det "vanlig" D (skritt trav galopp) sedan har jag inte sett någon "open/beginners osv" i någon propp...

och att betala 1500kr/uppåt för en helgträning som går rakt ner i fickan på tränaren (svart) tycker inte jag är speciellt seriöst... fram med tränarlista!
Här behöver western lära sig lite av det engelska!

Det är för många tränare och icke tränare som gör saker gratis i sverige. Detta är oseriöst. Allt detta så kallat gratis arbete gör det väldigt svårt att driva ett professionell träningsstall i sverige.
En tränarlista är en väldigt bra ide men reglerna måste göras väldigt försiktigt. Att få vara på listan borde inte vara lätt och borde inte vara ett sätt att annonsera. Tränare borde arbeta till att förbättra kvaliteten i sverige inte bara för pengarna.

Ha. Välkommen in o välkammad ut i den riktiga värden. Jag har inte läst alla inlägg, men jag vill gör en in put. Det är bra att det kommer upp en tränar lista för då får vi även seriösa wras anslutna klubbar. När vi tränar genom våra klubbar så är dom redovisnings skylldiga o momsplitiga . Så fort en förening går med plus , ska det deklareras. En fråga bara hur många utav våra små föreningar gör det? Du får inte ens ha kaffe försäljning på en tävling som går med pluss du är redan där redovisnings skylldig. Den enskilde ryttaren som tränar genom föreningarna har nog inte den blekaste aning om det redovisas moms eller ej. Jag tycket inte det drabbar någon om jag som privat person anlitar en tränare hemma på min gård. Jag säger bara en sak jag är seriösfrisör, så ge fan i att klippa familjen gubben barnen pojkvännen o div hemma.:cool: Vill bara dra en paralell

Nu är det ju faktiskt så att man som amateur (AQHA regler) får lov att träna och tävla sina egna och nära släktingars hästar så länge man inte tar betalt för det. Och tar man inte betalt behöver man heller inte redovisa moms. Så den parallellen är väl inte helt korrekt.

Hejsan!
dom olika föreningarna kommer ha en Anmälningsblankett på deras respektive hemsida som Tränaren/Instruktören kan fylla i och sedan skicka in på e-post eller vanlig post, dessa uppgifter kommer godkännas och sedan läggas ut på en gemensam sida som vi ska länka till på föreningarnas hemsidor.

jag hoppas detta kommer fungera bra och ska både kunna visa vilka tränare/instruktörer som har F-skatts sedel samt för nybörjare/ovana för att lättare kunna hitta bra tränare/instruktörer. :)

Å hur läne dröjer det innan alla tränare måste betala dyrt för å stå med på listan????

Å hur läne dröjer det innan alla tränare måste betala dyrt för å stå med på listan????

Varför skulle det bli så?

Om det skulle medföra kostnader att vara med på den listan skulle förmodligen många strunta i att anmäla sig till den vilket medför att hela idén med en tränarlista går i stöpet. Så det tror jag inte kommer hända.

Om det enda som fodras för att bli en tränare är F-skattsedel, ja då är vi illa ute i det här landet. Förutom skattsedel, behöver inte tränarna kunna någonting??!!

Som jag förstått det ska även meriter och inriktning finnas med på listan, allt för att det ska bli enklare för den som letar tränare att välja rätt. F-skatt är nog mest för att kunna visa att det är en seriös företagare, vilket är ett jätteproblem i Sverige, vi som försöker verka enligt lagens ramar konkurrerar hela tiden med de som stoppar pengarna i fickan. Många som köper våra tjänster är privatpersoner och för deras del räknas totalsumman mer än att de har ett kvitto. Jag som skattebetalare måste ju ta ut i princip dubbelt så mycket som den som inte betalar skatt, i alla fall om jag ska kunna ta ut en normal lön. Hade detta varit enstaka fall hade jag struntat i vilket, men tyvärr finns det folk som är sjukskrivna eller arbetslösa, plockar ut sjuklön eller stämplar och jobbar svart 100%, jag är inte ett skit road av att betala deras "guldläge".

Kan trots att jag är för en lista se vissa brister i nuläget, men på sikt kanske även de bitarna faller på plats och med risk för att gå eget ärende, men tror att det finns en hel del duktiga tränare som inte tävlar och därmed har dåligt med tävlingsmeriter av färskare datum. Så någon form av klassning kanske borde till att man ev kan göra nån form av certifiering för de som vill arbeta som tränare men ändå inte tävla, det är såklart en praktisk fråga, vem ska hålla i det, vem ska döma, osv, men de/vi som vill arbeta som tränare kanske borde ha en tränarförening likt tex hovslagarföreningar etc. Tycker det är synd om all westernridning ska gå ut på att du i slutändan ska tävla, även om det inte är avsikten från början så blir gärna en tävlande tränare tävlingsinriktad i sina övningar, vilket en hel del inte alls är intresserade av och då känns det som att vi missar en stor grupp ryttare
Nåväl bara lite tankar i snöyran.
Mvh Mia

Senast ändrad av en moderator:

alltså.... jag tränar lite hästar och människor och är anställd i ett företag som bla detta.. hur fan blir det då???...

Är du anställd på ett företag och få betalt för att träna hästar och männiksor så är du per definition Open ryttare, dvs kan INTE bli Amateur eller Non Pro de närmaste 5-8 åren.

När det gäller F skattsedel, så antar jag att din arbetsgivare har det och han/hon betalar dig lön för det arbete du utför, så då får man väl gå på det så vitt jag kan förstå.

:bow::bow:Mkt bra inlägg
Och mycket bra tankar.
Vad gäller din plats på listan: Om du inte tävlar själv bör du i så fall ha elever eller hästar som kommer ur din träning till tävlingsbanan som kan verifiera dina kunskaper som instruktör alternativt tränare eller båda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka