Sv: Nu upprättas en Tränarlista
Som jag förstått det ska även meriter och inriktning finnas med på listan, allt för att det ska bli enklare för den som letar tränare att välja rätt. F-skatt är nog mest för att kunna visa att det är en seriös företagare, vilket är ett jätteproblem i Sverige, vi som försöker verka enligt lagens ramar konkurrerar hela tiden med de som stoppar pengarna i fickan. Många som köper våra tjänster är privatpersoner och för deras del räknas totalsumman mer än att de har ett kvitto. Jag som skattebetalare måste ju ta ut i princip dubbelt så mycket som den som inte betalar skatt, i alla fall om jag ska kunna ta ut en normal lön. Hade detta varit enstaka fall hade jag struntat i vilket, men tyvärr finns det folk som är sjukskrivna eller arbetslösa, plockar ut sjuklön eller stämplar och jobbar svart 100%, jag är inte ett skit road av att betala deras "guldläge".
Kan trots att jag är för en lista se vissa brister i nuläget, men på sikt kanske även de bitarna faller på plats och med risk för att gå eget ärende, men tror att det finns en hel del duktiga tränare som inte tävlar och därmed har dåligt med tävlingsmeriter av färskare datum. Så någon form av klassning kanske borde till att man ev kan göra nån form av certifiering för de som vill arbeta som tränare men ändå inte tävla, det är såklart en praktisk fråga, vem ska hålla i det, vem ska döma, osv, men de/vi som vill arbeta som tränare kanske borde ha en tränarförening likt tex hovslagarföreningar etc. Tycker det är synd om all westernridning ska gå ut på att du i slutändan ska tävla, även om det inte är avsikten från början så blir gärna en tävlande tränare tävlingsinriktad i sina övningar, vilket en hel del inte alls är intresserade av och då känns det som att vi missar en stor grupp ryttare
Nåväl bara lite tankar i snöyran.
Mvh Mia