Nu upprättas en Tränarlista

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu upprättas en Tränarlista

ja att jag e open ryttare vet jag det var det andra jag tänkte på. För det är ju inte mitt företag. Så jag har ju inte F-skatt.

Om det enda som fodras för att bli en tränare är F-skattsedel, ja då är vi illa ute i det här landet. Förutom skattsedel, behöver inte tränarna kunna någonting??!!

Var det riktat till mig?

Vart har jag någonsin påstått det? Listan handlar väl om att man ska skriva ner meriter, och även vad man har gjort innan (alla tränare tävlar inte så mycket själva) osv.
Nu var det F-skattesedeln som ifrågasattes och det svarade många på. Det du svarade på var mitt svar ang en kostnad för att vara med på listan.

Jag förstår inte vad du menar :confused:

Jag har suttit med på de flesta Western Sverige mötena som representant för appaloosa föreningen och jag tycker det är ett vettigt beslut att instruktörer ska ha F-skatt, eller FA-skatt. Däremot tycker jag att förslaget har vissa brister.

1. Många instruktörer kanske inte kan leva på sin verksamhet, de tränar westernklubbar på kvällarna och har andra jobb på dagarna.
Därför borde FA skatt vara ett alternativ på blanketten. Jag ifrågasätter också vem som ska bedöma vilka meriter och utbildningar som är legitima. Vem har den kompetensen?

2. Från början diskuterades att de tränare (om man skiljer på instruktörer som undervisar och tränare som tar emot hästar i träning)som tar emot hästar ska ha ett § 16 tillstånd från kommunen. Med andra ord att deras anläggning ska vara godkänd för hästverksamhet.
Detta har helt fallit bort. I stället ska man som instruktör/tränare redogöra för Western Sverige gruppen hur ens anläggning svarar upp för målen. Innebär det att om en person, läs instruktör, inte har ridhus och ridbana hemma, så ska han eller hon nekas att bli listad?
Borde det inte vara ett grundläggande krav att man har ett §16 tillstånd? Och att man lämnar det vid det? Det har varit svensk lag sedan 1/1 2005 att man måste ha ett sådant tillstånd för att bedriva näringsverksamhet på sin gård.

3. De stuterier som tar emot hästar för betäckning faller inte under denna ansökningsblankett. Vi har t.ex. paragraf 16 tillstånd för vårt stuteri. Vi har alla erforderliga försäkringar och vi har månadsredovisning för moms etc. men vi har inte F-skatt eftersom både jag och min man jobbar heltid på annan plats och vi inte tar ut någon lön ur företaget.

Rent juridiskt behöver du inte ha F-skatt även om du tar ut lön men då får kunden betala dina sociala avgifter (om man gör det vitt).

Rapport ifrån senaste mötet med WesternSverige.

Pressreleese:

Besluts togs om en gemensam lista för rekommenderade tränare/instruktörer. Krav för att komma med på listan är en F-skattsedel. Vidare kommer en anmälningsblankett skickas ut där respektive tränare/instruktör får fylla i sina egna meriter och vilka discipliner som han/hon har som sin huvudinriktning. Vi har som målsättning att vidareutveckla denna lista redan till nästa år.
Föreningarna diskuterade om veterinärbesiktning inför tävlingar.
Föreningarna var överens om att solidariskt stötta varandra när någon medlem blev utesluten ur någon förening eller på något annat vis missköte sig.
En vidareutveckling av boskapslicens kommer att införas. Det blir mer utbildning denna gång för att kunna erhålla licensen.
Så här ser blanketten ut:

Intresseanmälan, tränare/instruktör

Förnamn __________________________Efternamn______________________________________________________________________
Företagsnamn ______________________________________________ Organisationsnummer _____________________________

Bostadsadress _____________________________________________________________________________________________________

Telefon __________________ Mobiltelefon ______________________ E-postadress________________________________________

Webb adress_________________________________________ Bifoga gärna foto (obs! måste vara friköpt eller eget)

Innehar F-skattsedel: Ja  Bifoga kopia på dokument

Personliga erfarenheter.
Antal år som tränare totalt? ________ år ridinstruktör ________ år

Antal år som tränare i eget företag? ________ år ridinstruktör ________ år

Antal år som tränare i westernridning? ________ år ridinstruktör ________ år

Egen tävlingserfarenhet? (Beskriv tävlingsdeltagande och uppnådda resultat med egna ord. Skriv på baksidan av blanketten vid behov)

_________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________

Beskriv gärna med egna ord ytterligare förhållanden som kan vara relevanta, t ex utbildningar som du genomgått, andra erfarenheter som tränare eller lärare. (Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)

Anläggning, m m.
Inomhusarena för träning finns. Ja  Nej 
Utomhusarena för träning finns. Ja  Nej 
Westertränade lektionshästar finns. Ja  Nej 
Westerutrustade hästar används vid lektion. Ja  Nej 
Lämplig boskap finns. Ja  Nej 

Hur lång är en normal lektion? ___________ minuter

Vad kostar en lektion i 2008 års prisnivå? ___________ kronor

Kostnad för att lämna häst i träning _________________________________________________________
(Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)
Genomför du clinics utanför din egen arena? Ja  Nej 
Om du gör det, hur många per år i genomsnitt under de senaste tre åren? _________ stycken

Vilken kunskapsnivå föredrar du på de ryttare du instruerar?
Nybörjare  Några års erfarenhet  Avancerad  Spelar ingen roll 

Jag önskar bli ”listad” som tränare/instruktör på WesterSveriges anslutna föreningars hemsidor.

Om det enda som fodras för att bli en tränare är F-skattsedel, ja då är vi illa ute i det här landet. Förutom skattsedel, behöver inte tränarna kunna någonting??!!

Kan du bara övertyga den du ska träna att du e bättre än vederbörande , så ed ju kanon.:cool:
Skämt å sido. Selektiviteten sitter i kunnigheten hos westernsverigesföreningar som annlitar tränaren, får jag väl hoppas:bump:

men hur ska jag göra som är anställd då?

Oj då, jag trodde att FA skattesedel var självklar! Då kan inte jag heller lista mig. Hoppas mina elever vill fortsätta rida för mig då :smirk:

Tack för klargöranden, jag tror som du säger att det finns en hel del brister i upplägget...... Kanske man kan komma tillrätta med dom? Det är ju ett bra initiativ och en bra början, men det måste absolut jobbas på lite mer!!!

och en sak till... om man inte tar hem hästen till sitt stall i täning utan åker ut till kunden för att träna hästen. Vad är man då? Instruktör?????

Sedan tänker jag såhär....

Det måste väl ändå vara frivilligt att vara med på listan? Den ska väl vara som en underlättande tjänst för instruktörer, tränare och kunder?

Om någon väljer att strunta i att anmäla sig till denna, låt säga någon av våra största och mest kända tränare, så lär ju inte det påverka dennes verksamhet nämnvärt ändå. Och man kan väl inte bli "bestaffad"?

Så, det ligger ju i "listans" intresse att den blir så bra och övergripande som möjligt och att dessa brister mels beskriver fixas.

och en sak till... om man inte tar hem hästen till sitt stall i täning utan åker ut till kunden för att träna hästen. Vad är man då? Instruktör?????

Då är du instruktör. Det är det jag menar att det är luddigt förklarat:crazy:

Oj då, jag trodde att FA skattesedel var självklar! Då kan inte jag heller lista mig. Hoppas mina elever vill fortsätta rida för mig då :smirk:

Tack för klargöranden, jag tror som du säger att det finns en hel del brister i upplägget...... Kanske man kan komma tillrätta med dom? Det är ju ett bra initiativ och en bra början, men det måste absolut jobbas på lite mer!!!

Håller med.
Jag tycker inte den skulle ha publicerats förrän den var med genomarbetad.

men alltså med andra ord.... om jag bara är anställd och inte äger företaget själv så kan jag inte stå med på listan. Det är ju lite tråkit. Jag är ganska nöjd att få vara anställd och slippa riskerna med att vara egen.

När vi jobbade fram det som nu blir "tränarlistan" kände vi att vi måste ha ett "lägsta" kriterie för denna, vad är då lämpligare än en F-skattsedel?? Sedan är det ju så att en FA-skattsedel räknas ju naturligtvis som "godkänd" när det gäller detta, det var nog så självklart att det inte ens disskuterades.

F eller FA är ju samma sak vad gäller F-delen så det är ju inga konstigheter.

mvh Eva

När vi jobbade fram det som nu blir "tränarlistan" kände vi att vi måste ha ett "lägsta" kriterie för denna, vad är då lämpligare än en F-skattsedel?? Sedan är det ju så att en FA-skattsedel räknas ju naturligtvis som "godkänd" när det gäller detta, det var nog så självklart att det inte ens disskuterades.

Ok, ja det var vad jag tog för givet också, men blev lite osäker när jag läste mel's svar...

Jag tycker att det är en bra idé. :bow:

Men, som Mel beskriver det så finns det vissa brister. Är det något som det är öppet att jobbas med?

Jag tycker att det är viktigt att det blir en lista som inte bara lyfter fram tränare/instruktörer med massor av tävlingsmeriter tex. Det finns väldigt många instruktörer ute i landet med väldigt mycket kunskap och framför allt som är pedagogiska och duktiga på att lära ut grunderna inom westernridning eller för den delen rida in och grundutbilda hästar, men som inte är aktiva tävlingsryttare. Dessa eldsjälar kan vara nog så duktiga om inte bättre på att förmedla sina kunskaper än en som bygger sitt "rykte" på att han eller hon själv tävlar på hög nivå.
Det är viktigt att man inte har för snäva kriterier i en tränar/instruktörs lista. Det måste också vara upp till kunderna vilken instruktör de tycker är bäst, även om detta givetvis blir en stor hjälp för de nya inom western, så att de kan söka sig rätt.

några tankar från mig...

Ok, ja det var vad jag tog för givet också, men blev lite osäker när jag läste mel's svar...

Jag tycker att det är en bra idé. :bow:

Men, som Mel beskriver det så finns det vissa brister. Är det något som det är öppet att jobbas med?

Jag tycker att det är viktigt att det blir en lista som inte bara lyfter fram tränare/instruktörer med massor av tävlingsmeriter tex. Det finns väldigt många instruktörer ute i landet med väldigt mycket kunskap och framför allt som är pedagogiska och duktiga på att lära ut grunderna inom westernridning eller för den delen rida in och grundutbilda hästar, men som inte är aktiva tävlingsryttare. Dessa eldsjälar kan vara nog så duktiga om inte bättre på att förmedla sina kunskaper än en som bygger sitt "rykte" på att han eller hon själv tävlar på hög nivå.
Det är viktigt att man inte har för snäva kriterier i en tränar/instruktörs lista. Det måste också vara upp till kunderna vilken instruktör de tycker är bäst, även om detta givetvis blir en stor hjälp för de nya inom western, så att de kan söka sig rätt.

några tankar från mig...

Vi kommer att arbeta vidare med listan under det kommande året, det som kändes viktigt var att komma igång på nåt sätt och då tyckte vi att det här var ett bra sätt att fortsätta utifrån.

alltså blir det så att jag som då är anställd som instruktör inte får vara med på listan?

Din anställning som instruktör borde vara samma sak som en F-skatte-sedel ändå, eftersom du får lön och arb.giv. betalar arb.giv.avgifter.

ja jag hoppas ju att det går att räkna så. men då kan man ju inte säga att man måste ha F skatt. För personligen har ju inte jag F skatt.

ja jag hoppas ju att det går att räkna så. men då kan man ju inte säga att man måste ha F skatt. För personligen har ju inte jag F skatt.

Klart att du kan vara tränare med månadslön där du är anställd. Då tar ju din arbetsgivare betalt för de tjänster du utför. I detta fallet träning av tex elever eller hästar.

Jag tror inte att det är ett problem att din arbetsgivare vill ha sina anställda på tränarlistan. Naturligtvis måste det vara en möjlighet. Annars kan vi aldrig ha westernridskolor med "tränarklassad" personal.

Sedan kan ju tränaren ha ett AB oxå. Där han/hon är anställd. Då innehar tränaren helt plötsligt ingen F-skattsedel. Naturligtvis måste det gå att lösa oxå.

Förslaget är dock bra. Men man kan få räkna med att det är lite "barnsjukdomar"

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka