Nu upprättas en Tränarlista

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu upprättas en Tränarlista

Haha... *kliar mig i skallen*ja detta vart en djungel.. men det är nog bra det kommer upp lite diskutioner... Alltså det är ju ett AB jag är anställd på....

Haha... *kliar mig i skallen*ja detta vart en djungel.. men det är nog bra det kommer upp lite diskutioner... Alltså det är ju ett AB jag är anställd på....

Jaha, men det torde ju inte vara några som helst konstigheter. Om AB företagets inriktning är häst och du jobbar inom det som tränare.

Man får lov att räkna med att den konstellationen kommer att bli vanligare ju mera westernridningen växer.

Tycker då jag.

*kl*

Jag skulle gärna vilja se på listan även vilka genar (typ trail el. reining) tränaren kan träna en i/är specialliserad på.
Till viss del kan man ju se det på tävlingsresultat, men som sagt så har ju inte alla tränare tävlat så mycket.

Håller med igen. Det finns tex många domare som inte har tävlingsmeriter. Och fick jag välja skulle jag i 8 fall av 10 rida för en domare i stället för de tränare som finns i Sverige i dag. Domarna vet vad de ska titta efter och de måste gå domarseminarium och uppdatera sig med jämna mellanrum( åtminstonne rasdomarna).

Vill bara tillägga att jag tycker det ska tydliggöras på blanketten hurvida man har f-skatt eller fa-skatt. Det är bättre att vara övertydlig. Det visar ju även om man arbetar med detta som en bisyssla eller som sin huvudnäring. Men det kanske är jag som är yrkesskadad.:smirk:

Intitativet är kanon men det måste alltid finnas utrymme för förbättringar.

Jag tycker att det är viktigt att det blir en lista som inte bara lyfter fram tränare/instruktörer med massor av tävlingsmeriter tex. Det finns väldigt många instruktörer ute i landet med väldigt mycket kunskap och framför allt som är pedagogiska och duktiga på att lära ut grunderna inom westernridning eller för den delen rida in och grundutbilda hästar, men som inte är aktiva tävlingsryttare. Dessa eldsjälar kan vara nog så duktiga om inte bättre på att förmedla sina kunskaper än en som bygger sitt "rykte" på att han eller hon själv tävlar på hög nivå.

Jag håller med Wrangler. Jag vill dra en paralell. Vem har sagt att Tiger Woods är den bästa tränaren i golf bara för att han har tävlat och vunnit mycket. Det måste ju vara bättre med en erfaren tränare med mångårig erfarenhet av det.

Mao den som tävlat och vunnit mest måste inte vara den bästa tränaren.

En tränare som inte visat några tävlingsresultat själv eller har elever med goda meriter är en usel tränare. Så enkelt är det! En tränare som inte tävlar som har elever som inte är intresserade av tävling kan lika gärna kalla sig för skogsryttare med westernsadel. Man kan väl ha en egen kategori som heter, vi som låsas vara westernryttare för vi har westernutrustning. Sedan finns det en hel uppsjö med tränare som håller på med att snurra rep med repgrimma o dyl, det är nog bra men det har ingen med westernridning att göra.

En tränare som inte visat några tävlingsresultat själv eller har elever med goda meriter är en usel tränare. Så enkelt är det! En tränare som inte tävlar som har elever som inte är intresserade av tävling kan lika gärna kalla sig för skogsryttare med westernsadel. Man kan väl ha en egen kategori som heter, vi som låsas vara westernryttare för vi har westernutrustning. Sedan finns det en hel uppsjö med tränare som håller på med att snurra rep med repgrimma o dyl, det är nog bra men det har ingen med westernridning att göra.

Jag håller med till viss del men sen är de ju även så om man tittar på hockey så är de inte många domare och tränare som varit hockeyspelar proffs.
Men som jag själv tänker:
jag vill bara rida för, dom bästa som tex i reining då väljer jag naturligtvis landslagsryttarna och rida för inte nån som inte tävlar alls.
Blev lite flummigt men ni hajjar nog vad jag menar.:crazy:;)

Att inte tävla själv eller ha elever som tävlar, kan ju finnas en mängd anledningar till. Personligen anser jag att det måste finnas tränare på olika nivåer, utan att det för den sakens skull behöver vara dåligt. Att säga att en tränare inte är bra och inte håller på med westernridning pga avsaknaden av tävlingsmeriter är rätt inskränkt, däremot som jag skrev i ett tidigare inlägg hade det varit bra med ett klassningssystem. Jag kan bara exemplifiera och hoppas att du förstår, om du är helt grön och vill lära dig rida kanske du inte behöver träna för Rick eller Per, utan du får ut minst lika mycket av en tränare som ger dig en solid korrekt grund utan tävlingsinriktade moment, om du sen vill börja tävla, ja då byter man tränare till en som är bra på det osv, en naturlig trappa. Inom all annan idrott och för den delen stora delar av ridsporten finns denna naturliga trappa, varför det inte skulle funka inom westernridningen har jag svårt att se. Självklart finns det en hel drös med NH-inspirerade tränare och westerntränare som kanske egentligen borde göra något annat, men där får man hoppas på att kunderna styr efterfrågan och därmed blir det självsanerande. En tränarlista hade dock varit en mycket bra grej just pga detta, där kan elever och kunder välja den tränare som passar deras nivå. En form av certifiering hade inte varit så dumt heller för de som faktiskt inte vill tävla. För hur duktig tränare du än är är det inte säkert att du får elever som hamnar på prispallen, det är många faktorer som spelar in för just detta. Ett liknande exempel är ju blup-index, bara för att en hingst inte får många avkommor på prispallen betyder ju inte det att avkommorna är dåliga, det beror i många fall på att ägarna inte har de ambitionerna och då sänks index.
Trots mina åsikter så kan jag också tycka att det är trist med dåliga tränare, men en tränarlista skulle nog råda bot på en del av det problemet.
Mvh Mia

Så här funkar det: om en registrerad klubb anlitar en tränare för en clinic och tränaren i fråga inte har F-skattsedel blir klubben ansvarig för att betala in skatt o sociala avgifter enligt skatteverket. Har tränaren en F-skattsedel sköter han/hon allt det själv.

Så här funkar det: om en registrerad klubb anlitar en tränare för en clinic och tränaren i fråga inte har F-skattsedel blir klubben ansvarig för att betala in skatt o sociala avgifter enligt skatteverket. Har tränaren en F-skattsedel sköter han/hon allt det själv.

Just de . Men hur seriösa tror du föreningarna är.:crazy:

Just de . Men hur seriösa tror du föreningarna är.:crazy:

Det beror nog mycket på hur bra styrelse föreningen har, hur pass pålästa de är om vilka regler som gäller :)

I övrigt till alla inlägg om detta så tror jag att huvudsaken med en tränarlista är att vi som söker tränare kan leta oss fram till den som passar oss bäst på alla nivåer.
Där vi kan väga in de aspekter som vi som elever anser viktigast för oss, men det allra viktigaste är att det "stämmer" mellan elev och tränare för fungerar inte det så fungerar inte lärandet heller :smirk:

Sen att de som kan komma med på listan måste ha F-skattesedel tycker jag är ett självklart kriterie.
Sen kan vi välja om vi vill träna för Landslagsryttare och proffstränare eller om "skogsmulle" tränaren räcker för vår nivå.

Ett jättebra initiativ tycker jag !!
För jag tror att alla är överens om att det behöver "städas" upp i den djungel liknande situation som råder idag :smirk:

Jag har suttit med på de flesta Western Sverige mötena som representant för appaloosa föreningen och jag tycker det är ett vettigt beslut att instruktörer ska ha F-skatt, eller FA-skatt. Däremot tycker jag att förslaget har vissa brister.

1. Många instruktörer kanske inte kan leva på sin verksamhet, de tränar westernklubbar på kvällarna och har andra jobb på dagarna.
Därför borde FA skatt vara ett alternativ på blanketten. Jag ifrågasätter också vem som ska bedöma vilka meriter och utbildningar som är legitima. Vem har den kompetensen?

2. Från början diskuterades att de tränare (om man skiljer på instruktörer som undervisar och tränare som tar emot hästar i träning)som tar emot hästar ska ha ett § 16 tillstånd från kommunen. Med andra ord att deras anläggning ska vara godkänd för hästverksamhet.
Detta har helt fallit bort. I stället ska man som instruktör/tränare redogöra för Western Sverige gruppen hur ens anläggning svarar upp för målen. Innebär det att om en person, läs instruktör, inte har ridhus och ridbana hemma, så ska han eller hon nekas att bli listad?
Borde det inte vara ett grundläggande krav att man har ett §16 tillstånd? Och att man lämnar det vid det? Det har varit svensk lag sedan 1/1 2005 att man måste ha ett sådant tillstånd för att bedriva näringsverksamhet på sin gård.

3. De stuterier som tar emot hästar för betäckning faller inte under denna ansökningsblankett. Vi har t.ex. paragraf 16 tillstånd för vårt stuteri. Vi har alla erforderliga försäkringar och vi har månadsredovisning för moms etc. men vi har inte F-skatt eftersom både jag och min man jobbar heltid på annan plats och vi inte tar ut någon lön ur företaget.

Rent juridiskt behöver du inte ha F-skatt även om du tar ut lön men då får kunden betala dina sociala avgifter (om man gör det vitt).

Rapport ifrån senaste mötet med WesternSverige.

Pressreleese:

Besluts togs om en gemensam lista för rekommenderade tränare/instruktörer. Krav för att komma med på listan är en F-skattsedel. Vidare kommer en anmälningsblankett skickas ut där respektive tränare/instruktör får fylla i sina egna meriter och vilka discipliner som han/hon har som sin huvudinriktning. Vi har som målsättning att vidareutveckla denna lista redan till nästa år.
Föreningarna diskuterade om veterinärbesiktning inför tävlingar.
Föreningarna var överens om att solidariskt stötta varandra när någon medlem blev utesluten ur någon förening eller på något annat vis missköte sig.
En vidareutveckling av boskapslicens kommer att införas. Det blir mer utbildning denna gång för att kunna erhålla licensen.
Så här ser blanketten ut:

Intresseanmälan, tränare/instruktör

Förnamn __________________________Efternamn______________________________________________________________________
Företagsnamn ______________________________________________ Organisationsnummer _____________________________

Bostadsadress _____________________________________________________________________________________________________

Telefon __________________ Mobiltelefon ______________________ E-postadress________________________________________

Webb adress_________________________________________ Bifoga gärna foto (obs! måste vara friköpt eller eget)

Innehar F-skattsedel: Ja  Bifoga kopia på dokument

Personliga erfarenheter.
Antal år som tränare totalt? ________ år ridinstruktör ________ år

Antal år som tränare i eget företag? ________ år ridinstruktör ________ år

Antal år som tränare i westernridning? ________ år ridinstruktör ________ år

Egen tävlingserfarenhet? (Beskriv tävlingsdeltagande och uppnådda resultat med egna ord. Skriv på baksidan av blanketten vid behov)

_________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________

Beskriv gärna med egna ord ytterligare förhållanden som kan vara relevanta, t ex utbildningar som du genomgått, andra erfarenheter som tränare eller lärare. (Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)

Anläggning, m m.
Inomhusarena för träning finns. Ja  Nej 
Utomhusarena för träning finns. Ja  Nej 
Westertränade lektionshästar finns. Ja  Nej 
Westerutrustade hästar används vid lektion. Ja  Nej 
Lämplig boskap finns. Ja  Nej 

Hur lång är en normal lektion? ___________ minuter

Vad kostar en lektion i 2008 års prisnivå? ___________ kronor

Kostnad för att lämna häst i träning _________________________________________________________
(Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)
Genomför du clinics utanför din egen arena? Ja  Nej 
Om du gör det, hur många per år i genomsnitt under de senaste tre åren? _________ stycken

Vilken kunskapsnivå föredrar du på de ryttare du instruerar?
Nybörjare  Några års erfarenhet  Avancerad  Spelar ingen roll 

Jag önskar bli ”listad” som tränare/instruktör på WesterSveriges anslutna föreningars hemsidor.

Det är ju synd att någon väljer att visa upp den blankett som fortfarande bara är ett arbetsmaterial inom westernsverige, det hade varit bättre att vänta tills alla föreningar varit överens om utformningen, i dagsläget finns flera versioner detta är bara en av dom.

Varför inte visa upp arbetsmaterialet?? Då får ju både tränare, medlemmar och elever en möjlighet att tycka till och kanske komma med bra input???

om det finns olika varianter så ger En blankett en onyanserad bild av hur W-sverige tänkt sig det hela.. Tror det var det Janne vände sig mot.. var iaf den tanken som slog mig när janne skrev..

Givetvis ska ju folk kunna komma med tips och tankar! :) en bra idé då kanske är att ta kontakt med w-sverige och lägga fram dom ist för att i en anonymtråd bolla utforming.. bättre att ge konkreta förslag/tips/goda råd direkt till källan? :idea:

Det var lite det jag menade...att innan något är klubbat och klart, ge berörda möjlighet att tycka till och komma med input och tyckanden...:)

Jupp ^^

Westernsverige borde kanske gå ut till sina medlemmar (jag Har Ingen koll på westernsverige och hur det funkar..) med en liten frågeblankett? o0 Något i den stilen..

äh.. jag vet inte. Men hade jag avrit medlem/medintressant på en mer djupgående basis hade jag iaf uppskattat det.. att som gräsrotsmedlem få en chans från grästoppen att säga något lite smidigt.

Jupp ^^

Westernsverige borde kanske gå ut till sina medlemmar (jag Har Ingen koll på westernsverige och hur det funkar..) med en liten frågeblankett? o0 Något i den stilen..

äh.. jag vet inte. Men hade jag avrit medlem/medintressant på en mer djupgående basis hade jag iaf uppskattat det.. att som gräsrotsmedlem få en chans från grästoppen att säga något lite smidigt.

Du e ju mye klokare än jag, o jag sitter ju som styrelseledarmot i en av de större klubbarna . Jag har då inte fått någon info ännu, ang tränar lista. Hm

Lite funderinger bara, har inget med f skatt att göra , utan mer begreppet tränare eller instruktör. Instruktörer instruerar o ger instruktioner till ett objekt som är verbalt kunnig, med andra ord till en ryttare. Att ge instruktioner innebär att objektet är okunnig på området. När man blivit kunnig på området så tränar man för att bli bättre, individuelt eller med hjälp av en tränare. Med andra ord, när du e grön behöver du instruktioner ( instruktörer är utbildade i någon form av pedagogik) . Jag har ridit clinic för fyra st sk tränare, det var bara en som var pedagogen o kan lära ut från grund eller helt okunnig ryttare. De andra ställer fågan vad har du för problem, så ska vi träna bort det. Jag har inget problem, jag vill lära mig nytt för att komma vidar i min egenträning med mina unghästar, som inte är så unga längre. Hoppas de e någon som förstår mitt filosofiska svammel

För egen del utbildar tränaren: hästen, instruktören: ryttaren. Jag tycker mig se att westernseriges blankett (-förslag) även använder den skillnaden.

Ett bra grepp av westernsverige att vilja samla tränar/instruktörs-kompetens på ett enhetligt sätt! Ingen blir dock bättre av att hamna på en lista, men det ger iaf ryttarna ett hjälpmedel.

Själv skulle jag hellre välja en instruktör som inte har egna tävlingsmeriter, men som har elever på hög nivå före en som själv tävlar på hög nivå, men vars elever inte gör det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff