Jag har suttit med på de flesta Western Sverige mötena som representant för appaloosa föreningen och jag tycker det är ett vettigt beslut att instruktörer ska ha F-skatt, eller FA-skatt. Däremot tycker jag att förslaget har vissa brister.
1. Många instruktörer kanske inte kan leva på sin verksamhet, de tränar westernklubbar på kvällarna och har andra jobb på dagarna.
Därför borde FA skatt vara ett alternativ på blanketten. Jag ifrågasätter också vem som ska bedöma vilka meriter och utbildningar som är legitima. Vem har den kompetensen?
2. Från början diskuterades att de tränare (om man skiljer på instruktörer som undervisar och tränare som tar emot hästar i träning)som tar emot hästar ska ha ett § 16 tillstånd från kommunen. Med andra ord att deras anläggning ska vara godkänd för hästverksamhet.
Detta har helt fallit bort. I stället ska man som instruktör/tränare redogöra för Western Sverige gruppen hur ens anläggning svarar upp för målen. Innebär det att om en person, läs instruktör, inte har ridhus och ridbana hemma, så ska han eller hon nekas att bli listad?
Borde det inte vara ett grundläggande krav att man har ett §16 tillstånd? Och att man lämnar det vid det? Det har varit svensk lag sedan 1/1 2005 att man måste ha ett sådant tillstånd för att bedriva näringsverksamhet på sin gård.
3. De stuterier som tar emot hästar för betäckning faller inte under denna ansökningsblankett. Vi har t.ex. paragraf 16 tillstånd för vårt stuteri. Vi har alla erforderliga försäkringar och vi har månadsredovisning för moms etc. men vi har inte F-skatt eftersom både jag och min man jobbar heltid på annan plats och vi inte tar ut någon lön ur företaget.
Rent juridiskt behöver du inte ha F-skatt även om du tar ut lön men då får kunden betala dina sociala avgifter (om man gör det vitt).
Rapport ifrån senaste mötet med WesternSverige.
Pressreleese:
Besluts togs om en gemensam lista för rekommenderade tränare/instruktörer. Krav för att komma med på listan är en F-skattsedel. Vidare kommer en anmälningsblankett skickas ut där respektive tränare/instruktör får fylla i sina egna meriter och vilka discipliner som han/hon har som sin huvudinriktning. Vi har som målsättning att vidareutveckla denna lista redan till nästa år.
Föreningarna diskuterade om veterinärbesiktning inför tävlingar.
Föreningarna var överens om att solidariskt stötta varandra när någon medlem blev utesluten ur någon förening eller på något annat vis missköte sig.
En vidareutveckling av boskapslicens kommer att införas. Det blir mer utbildning denna gång för att kunna erhålla licensen.
Så här ser blanketten ut:
Intresseanmälan, tränare/instruktör
Förnamn __________________________Efternamn______________________________________________________________________
Företagsnamn ______________________________________________ Organisationsnummer _____________________________
Bostadsadress _____________________________________________________________________________________________________
Telefon __________________ Mobiltelefon ______________________ E-postadress________________________________________
Webb adress_________________________________________ Bifoga gärna foto (obs! måste vara friköpt eller eget)
Innehar F-skattsedel: Ja Bifoga kopia på dokument
Personliga erfarenheter.
Antal år som tränare totalt? ________ år ridinstruktör ________ år
Antal år som tränare i eget företag? ________ år ridinstruktör ________ år
Antal år som tränare i westernridning? ________ år ridinstruktör ________ år
Egen tävlingserfarenhet? (Beskriv tävlingsdeltagande och uppnådda resultat med egna ord. Skriv på baksidan av blanketten vid behov)
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Beskriv gärna med egna ord ytterligare förhållanden som kan vara relevanta, t ex utbildningar som du genomgått, andra erfarenheter som tränare eller lärare. (Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)
Anläggning, m m.
Inomhusarena för träning finns. Ja Nej
Utomhusarena för träning finns. Ja Nej
Westertränade lektionshästar finns. Ja Nej
Westerutrustade hästar används vid lektion. Ja Nej
Lämplig boskap finns. Ja Nej
Hur lång är en normal lektion? ___________ minuter
Vad kostar en lektion i 2008 års prisnivå? ___________ kronor
Kostnad för att lämna häst i träning _________________________________________________________
(Skriv på baksidan av blanketten vid behov.)
Genomför du clinics utanför din egen arena? Ja Nej
Om du gör det, hur många per år i genomsnitt under de senaste tre åren? _________ stycken
Vilken kunskapsnivå föredrar du på de ryttare du instruerar?
Nybörjare Några års erfarenhet Avancerad Spelar ingen roll
Jag önskar bli ”listad” som tränare/instruktör på WesterSveriges anslutna föreningars hemsidor.