Nu upprättas en Tränarlista

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nu upprättas en Tränarlista

jag är inte heller tränare ^^ och det är sällan jag tar något för det jag heller. Behöver jag åka iväg så är det ty.. resekostnaden och en kopp kaffe som duger ^^

Jag tycker detta är en jättebra grej !

Kommer underlätta för alla som söker tränare, man kommer lätt kunna hitta den tränare som har de meriter och inriktning som man är intresserad av !

+ och det är ett STORT + de som finns med på listan är seriösa företagare som betalar både skatt och moms, precis som vi som lämnar våra hästar till dem gör :) eller lämnar över oss själva för lärande :) Att veta att den tränare man valt är med på listan kommer att betyda mycket för mig !

Att man är oseriös skattebetalare,är ju inte samma som oseriös tränare.Skall man nu vara lite ärlig och seriös i denna bedömning så undrar jag om det finns någon som inte fuskat lite med skatten.Av förståeliga skäl så vill jag inte namnge någon,men jag skulle kunna ge flera exempel på kända proffs innom hästeriet som inte är så angelägna att betala skatt.Den som har varit med i hästvärlden ett tag för dem är ju detta inget unikt.

Jo det är man. Jävligt oseriös skulle jag vilja säga!
Svartjobbare kallas det. Olagligt är det oxå.

Sen kanske inte du momsar på ditt hö men många andra gör det.

mvh Eva

Men Eva lilla spräck inte livstycket

Mvh Kö..n

Det man bör tänka på när man tar emot något för att man tränat häst eller människa oavsett regelbok (utom WRAS), är att ersättning i NÅGON form är detsamma som betalning.

Ni får inte tro att ersättning består av enbart pengar, det kan vara gratis ridhuskort, det är körpengar, det är att man får sin bil lagad osv i det oändliga.

Så får du ersättning i NÅGON form för den tjänst du uträttar är det detsamma som att du fått betalt!!!

Och har du fått ERSÄTTNING i någon form är du inte berättigad att inneha Amateur eller Non Pro status, och det är oavsett hur många andra du vet/tycker bryter mot detta.

Gör alla seriösa en chans istället och anmäl dem som bryter mot dessa regler, så att vi kan få Amateurer och Non Pro ryttare som faktiskt ÄR just Amateurer och Non Pros.:idea:

Säger bara till dig
:banana:
rena Amatörer i Amatör, Non Pro klasserna....( no shiters...)

Men Eva lilla spräck inte livstycket

Mvh Kö..n

Ja jag är inte lång men det betyder inte att jag tycker att svartjobberi är okej.
Oroa dig inte, jag spräcker inte sömmarna så lätt när jag är på detta forum.

mvh Eva

jag är inte heller tränare ^^ och det är sällan jag tar något för det jag heller. Behöver jag åka iväg så är det ty.. resekostnaden och en kopp kaffe som duger ^^

Är det någon jag inte känner har jag inte tid... Jag hjälper bara vänner och såna jag tycker om, som kanske kan tänkas bli mina vänner i framtiden.
Ta betalt av vänner (om så ens bara soppapengar) är lixom inte på världskartan och jag har ju redan ett lönearbete.
Det behöver ju inte vara träning, kan ju vara allt från att det strular med stallplatsen och de nödartat måste ha uppstallning en tid till att hästen inte går att lasta eller inte vill jogga på rakt spår.

Som Monke säger så skall man vara rädd om sin Amatörstatus. Nu är det ju inte riktigt så att jag är jättesugen på att tävla på rasshow MEN jag vill verkligen inte förstöra mina möjligheter till det då jag verkligen är Amatör i det avseendet.

mvh Eva

Det man bör tänka på när man tar emot något för att man tränat häst eller människa oavsett regelbok (utom WRAS), är att ersättning i NÅGON form är detsamma som betalning.

Ni får inte tro att ersättning består av enbart pengar, det kan vara gratis ridhuskort, det är körpengar, det är att man får sin bil lagad osv i det oändliga.

Så får du ersättning i NÅGON form för den tjänst du uträttar är det detsamma som att du fått betalt!!!

Och har du fått ERSÄTTNING i någon form är du inte berättigad att inneha Amateur eller Non Pro status, och det är oavsett hur många andra du vet/tycker bryter mot detta.

Gör alla seriösa en chans istället och anmäl dem som bryter mot dessa regler, så att vi kan få Amateurer och Non Pro ryttare som faktiskt ÄR just Amateurer och Non Pros.:idea:

*flin* Jag vet. Jag har inte amateur/Non pro. Jag tävlar inte, eller jo Väldigt sporadiskt och då i WRAS..

Sen faller inte reseersättning under "lön" egentligen utan kan klassas bara som ett avtal gällande "utgifter" polare emellan. Men det är ju också per definition. Det var en del snack för något år sedan när jag jobbade vilken licens jag skulle ha, jag gav upp det till slut för det blev hårkliverier från femton håll.

Men gällande svea rikes lag, som faktiskt svartjobbare bryter mot :) så får man tjäna en viss summa på "hobbyverksamhet" innan man startar företag. Det är väl givet att man ska betala skatt på det man tjänar, om det överstiger tillåtet hobbybelopp, samt hålla i sinnet att man ska tävla i den klass man tillhör.

Jag t.ex. blir personligen skogstokig på erfarna ekipage som fular in sig i beginnersklasser. :) fast det ska väl inte gå längre har jag för mig. Men visst, jag ska erkänna, svea rikes lag går före i väsentlighet gentemot tävlingslicenser. :)

..jag är student ^^ nu händer det inte ofta att jag åker någon stanns, utan jag har väl mest snurrat omkring i närområdet.. men 160-300 spänn biter surt på en students ekonomi som är uträknad till sista korvöret.. Heck, jag hade la inte heller brytt mig nämnvärt gällande reseersättningen om jag fått liiite mer än csn.. och inte haft de utgifter jag har.

Sen, som jag skrev till Monke, i mitt fall så tävlar jag knappt h.ö.t. och rasshow? o0 inte på denna sidan gulfbollen för att vara ärlig.. risken att jag får en "ras"häst i min ägo närmaste fem åren skulle vara om jag vann en massa pengar. Det lär dröja minst sex år innan det blir aktuellt för mig, så just i dagsläget är jag inte sådär särdeles bekymrad över licensen, eftersom jag inte har nån heller för den delen.

Däremot har det legat och vägt på att jag borde klassas som PRO med tanke på att jag i flera stall har tränat kundhästar. Men eftersom jag inte tävlar, och När jag väl gör det (Hah! två ggr i hela mitt liv om jag inte räknar kaninhoppningen) så har det varit WRAS så känns min månatliga ekonomi liite väsentligare.

Det är för många tränare och icke tränare som gör saker gratis i sverige. Detta är oseriöst. Allt detta så kallat gratis arbete gör det väldigt svårt att driva ett professionell träningsstall i sverige.
En tränarlista är en väldigt bra ide men reglerna måste göras väldigt försiktigt. Att få vara på listan borde inte vara lätt och borde inte vara ett sätt att annonsera. Tränare borde arbeta till att förbättra kvaliteten i sverige inte bara för pengarna.

Hej:idea:
Hoppas att du tävlar i OPEN Klasser när du väl tävlar Wras... (No sheters..)
Wras har också tävlingsregler...

Senast ändrad av en moderator:

Eva:
Nu är det ju inte riktigt så att jag är jättesugen på att tävla på rasshow MEN jag vill verkligen inte förstöra mina möjligheter till det då jag verkligen är Amatör i det avseendet.
Amateur/Non Pro finns ju inte bara inom ras föreningarna andra föreningar har det systemet också även om inte WRAS har det.
ex. NSBA, NRCHA, NCHA, NRHA osv. :idea:

Bewildered:
Sen faller inte reseersättning under "lön" egentligen utan kan klassas bara som ett avtal gällande "utgifter" polare emellan. Men det är ju också per definition. Det var en del snack för något år sedan när jag jobbade vilken licens jag skulle ha, jag gav upp det till slut för det blev hårkliverier från femton håll.
Jag håller med dig att det är svårt, det där med ersättning, och det gäller inte Svea rikes lagar utan de regelböcker som är skrivna för de föreningar vi väljer att tävla för.:idea:

Nu blev jag lite frågande...har inte Wras Open klasser resp Amatör klasser ?
Vilka ska tävla i dem klasserna?:crazy:

Nej WRAS har aldrig haft indelningen Amatör /Open så vitt jag vet.

Kollade upp.står Beginners resp Open klass i Wras..
Knepigt tycker jag, en tränare vilken klass till hör de att tävla i ..?

Senast ändrad av en moderator:

Eva:
Amateur/Non Pro finns ju inte bara inom ras föreningarna andra föreningar har det systemet också även om inte WRAS har det.
ex. NSBA, NRCHA, NCHA, NRHA osv. :idea:

Ja, jag skulle kunna gissa att det är så. Jag har bara koll på WRAS och AQHA.

Är det likadana regler så är det ju jättebra att det blir en riktig tränarlista.

mvh Eva

Det är för många tränare och icke tränare som gör saker gratis i sverige. Detta är oseriöst. Allt detta så kallat gratis arbete gör det väldigt svårt att driva ett professionell träningsstall i sverige.
En tränarlista är en väldigt bra ide men reglerna måste göras väldigt försiktigt. Att få vara på listan borde inte vara lätt och borde inte vara ett sätt att annonsera. Tränare borde arbeta till att förbättra kvaliteten i sverige inte bara för pengarna.

Ehh! Först säger du att alla tränare och icke tränare som gör saker gratis är oseriösa.
Sedan säger du att Tränare borde arbeta för bättre kvalitet och inte bara för pengarna.

Skall det vara gratis, billigt eller vad menar du?

Personligen tycker jag att en Tränare naturligtvis skall ta betalt för sina tjänster. Hur skall de annars få ihop till maten på bordet? Det är ju lixom deras jobb.
Precis som IT är mitt jobb. (Och hästarna min rekreation och hobby)

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka