Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
:banghead::banghead::banghead::devil::devil::mad::eek::wtf::rage::arghh: Jävla flygbolag!!!
Idag skulle ju Bambi komma till Sverige,då slarvar Airberlin bort burarna på vägen ner och det är bara 45 min innan nästa plan går hemåt igen,så nu ska jag skälla ut någon och kräva dom på ca 6000kr för en helt onödig resa som drabbade både mig och hundsäljaren som åkt 25mil enkel resa för att möta upp på flygplatsen. :down::rage: INTE ok!

En vän på jobbet berättade glatt att hennes svärföräldrar minsann också fått den stora äran att bli fodervärdar till en hund. Visade sig vara en poo-blandis. Någon variant jag inte hört om förut, men "blandisnamnet" antydde till att det skulle vara dobermann och pudel :arghh::rofl:

Kollegan sa dock att det var pudel, labrador och något mer. Jag försökte glatt le och säga "åh vilken söt hund" när hon visade bilder på "rasen". Börjar tröttna brutalt nu på alla omkring mig som skaffar dessa pooblandisar för att de tydligen är de mest ultimata hundarna. Fällfria, trevliga, vårdhundar...

De enda poo-blandningarna jag träffat har haft kaosartad päls som drar in halva skogen, den ena hade sån separationsångest att den skrek när matte inte var i närheten och den andra kan göra utfall helt utan provokation.

Jag har träffat ett gäng rätt trevliga, men det faktum att folk betalar 28000 för en blandras retar gallfeber på mig. Allt går tydligen att sälja med mördande reklam.
Att sen ett flertal skrivit under märkliga kontrakt där de lovar att inte avla på hunden retar mig också, nog för att det är bra att inte alla ska avla- men inte F-n är det hållbara kontrakt.

En vän på jobbet berättade glatt att hennes svärföräldrar minsann också fått den stora äran att bli fodervärdar till en hund. Visade sig vara en poo-blandis. Någon variant jag inte hört om förut, men "blandisnamnet" antydde till att det skulle vara dobermann och pudel :arghh::rofl:

Kollegan sa dock att det var pudel, labrador och något mer. Jag försökte glatt le och säga "åh vilken söt hund" när hon visade bilder på "rasen". Börjar tröttna brutalt nu på alla omkring mig som skaffar dessa pooblandisar för att de tydligen är de mest ultimata hundarna. Fällfria, trevliga, vårdhundar...
Haha, jag lyckas inte ens klämma fram ett "så söt" när någon visar mig sådant (mest för att jag sällan tycker att de är söta) :angel:

Jag har träffat ett gäng rätt trevliga, men det faktum att folk betalar 28000 för en blandras retar gallfeber på mig. Allt går tydligen att sälja med mördande reklam.
Att sen ett flertal skrivit under märkliga kontrakt där de lovar att inte avla på hunden retar mig också, nog för att det är bra att inte alla ska avla- men inte F-n är det hållbara kontrakt.
Och jag vet folk här nere som tar ännu mer för dem i vissa färger och storlekar. Hört att det är runt 50' för de mest eftertraktade:crazy::nailbiting:
I övrigt är det bara jättekonstigt tycker jag med alla dessa poo/doodle-"raser". Tycker det finns tillräckligt med sällskapsraser redan...

Och jag vet folk här nere som tar ännu mer för dem i vissa färger och storlekar. Hört att det är runt 50' för de mest eftertraktade:crazy::nailbiting:
I övrigt är det bara jättekonstigt tycker jag med alla dessa poo/doodle-"raser". Tycker det finns tillräckligt med sällskapsraser redan...

"Problemet" är väl att många vill ha en större modell av sällskapshund samt att "blandraser är friskare och trevligare" är ett sedan länge myntat begrepp.
Folk verkar tro att de är härligt fördomsfria som köper blandras istället för att gå via uppfödare.
Om min uppfödare tog betalt för alla timmar hen lägger på att svara på frågor och stötta valpköpare skulle hen troligen vara miljonär.

Haha, jag lyckas inte ens klämma fram ett "så söt" när någon visar mig sådant (mest för att jag sällan tycker att de är söta) :angel:
Heh, samma här. Men det gäller iofs de flesta hundar, oavsett ras. Tycker sällan valpar är söta innan jag lär känna dem exempelvis. Många är rent av fula. Vuxna hundar är snarare vackra eller fina. Söt är ett ord som inte bara står för utseendet för mig. Typ.
Ska jag försöka hålla trevlig ton så brukar jag ställa frågor som "jaha, funkar det bra då?" eller nåt. Fejka intresse utan att ljuga. :angel:

Åh, jag tycker ju (tyvärr?) att de är görsöta så jag säger det från hjärtat. :arghh:

Men förstår inte vad det är för fel på en vanlig pudel, eller en labbe... Vad har dessa labradoodles för avelssyfte men än att vara söta? :angel:

Sista kvällen med Lilla S. Hon får vara ensam inne (de andra är i hundhuset) och mysa med oss helt ifred. Hon har käkat vildsvin, ryggbiff och fått märgben, och massor med kli på magen. Tidigare i dag gick jag en tur i skogen hemmavid med henne och systrarna och de fick springa fritt och leka.

Samtidigt har vi tittat på en kull hos hennes uppfödare som vi ska maila på. Känns så svekfullt. Men vi får ta och bestämma oss snart om vi ska tacka ja till erbjudandet om ny valp från honom.
Bläää....det är inte såhär det ska vara när man skaffar ny valp. Man ska vara sugen, det är inte vi nu. Denna kommer vi isf sätta ut på foder direkt. Och leta fodervärd är bannemig inte lätt det heller.
Vi kommer samtidigt leta efter en vuxen tik som är mer klar för avel och tävling som får flytta hit ist. Den processen får dock ta tid men Tjeckien känns intressant.

Sista kvällen med Lilla S. Hon får vara ensam inne (de andra är i hundhuset) och mysa med oss helt ifred. Hon har käkat vildsvin, ryggbiff och fått märgben, och massor med kli på magen. Tidigare i dag gick jag en tur i skogen hemmavid med henne och systrarna och de fick springa fritt och leka.

Samtidigt har vi tittat på en kull hos hennes uppfödare som vi ska maila på. Känns så svekfullt. Men vi får ta och bestämma oss snart om vi ska tacka ja till erbjudandet om ny valp från honom.
Bläää....det är inte såhär det ska vara när man skaffar ny valp. Man ska vara sugen, det är inte vi nu. Denna kommer vi isf sätta ut på foder direkt. Och leta fodervärd är bannemig inte lätt det heller.
Vi kommer samtidigt leta efter en vuxen tik som är mer klar för avel och tävling som får flytta hit ist. Den processen får dock ta tid men Tjeckien känns intressant.
:heart

Åh, jag tycker ju (tyvärr?) att de är görsöta så jag säger det från hjärtat. :arghh:

Men förstår inte vad det är för fel på en vanlig pudel, eller en labbe... Vad har dessa labradoodles för avelssyfte men än att vara söta? :angel:
Är det en genuin fråga?
Vill inte skriva nån på näsan så gömmer detta i spoiler.
Labradoodles skapades av en snubbe för att vara ledarhundar för blinda som inte tålde hans "fantastiska" labradorer. Han försökte med pudlar men de höll inte måttet som ledarhundar. Så han använde sin bästa avelslabbe med några noga utvalda pudlar och fick fram enstaka valpar per kull som inte kunderna reagerade på och bara vissa av dessa höll måttet som ledarhundar. Han tyckte därför att det var ett menlöst projekt eftersom det mest producerade hundar som inte höll måttet på nåt sätt alls så han slutade.
Men det har ju inte dagens avlare fattat. Så de hyllar ursprungsmannen och hans "vision" och hävdar att de har såååå bra vovvar som är goa, hjälpsamma, snälla och lugna som labbar men med pudelns päls. :banghead:

Men lite enkelt sagt så verkar alla poo-blandisavlare vilja ha "ras X men med pudelns päls" och hävdar också att hundarna blir just så. Vad smidigt! :banghead:

Är så trött idag, men trevligt trött ändå :)
Har varit iväg på heeler-special hela helgen och det har varit så kul. Över 50 heeler på en och samma plats (inte så mycket oljud som man kan tro haha - förutom när en hund av fel ras kom förbi) :D

Är galet glad över Skalman, för även om han varit mer gapig än han brukar vara (lite brötig slyngelålder, många hundar, andra gapiga hundar, löptikar osv) - så har han även gjort saker han aldrig gjort förut och det med bravur. Första gången han är borta så här och inga problem att lämna dom lösa inne på rummet på vandrarhemmet - allt orört och dom har sovit under årsmöte, middag, föreläsning och uppfödarmöte:love: . Tur jag slapp betala renovering :D
Skalman visade sig även så himla fint i ringen trots nästan helt avsaknad av träning. Han gick in i "nu-ska-vi-jobba-läge" och hade fullt fokus hela tiden :) Fick superfin kritik, men "bara" VG då han är lite valpig än i kroppen - men är helnöjd eftersom det var stor konkurrens och duktig domare. Skalmans ena kullbror kom och han fick excellent och jättefin kritik (3:e bästa juniorhane av 7). Junior är större och mer färdig i kroppen jämfört med Skalman och det var så himla kul att få se honom igen - en superhärlig kille med en lika härlig matte och dom jobbar på med både nosework och lydnad :) Fick även träffa en son från Pollys första kull, då dom bor nära och hälsade på. Så lik sin mamma han är :love:

Visade även Polly för skojs skull i championklass - mest som ett kvitto på att hon nu är i fin form trots 6 månaders rehab. Hon är inte längre tjock och ur form, utan i fin form och fick superfin kritik med EX och CK. Hon var galet glad att få visa upp sig och lekte kängru en hel del med höga skutt :rofl:

Men mest av allt så var det så otroligt kul att få träffa heeler-vänner. Både kända och nya, för det är ett galet trevligt folk:banana:och vi har så kul tillsammans. Middagen var en höglljudd sammankomst med höga skratt och många glada tillrop :)

Bild på Skalmans bror Junior
img_6465.jpg

Finns en Goldendoodle som dom tar valpar efter häromkring. På hundpromenader så har dom med sig en PetCorrector som dom sprayar på hunden när den gör aggressiva utfall mot allt och alla. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar