Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker faktiskt att även vettiga utställningsmänniskor bör fundera på hur de bidrar till grymheterna även om de inte själva begår dem... Grundläggande systemfel i utställningsvärlden tycker jag. :(
Enig! Om man ska få fortsätta med dessa skönhetstävlingar borde de regleras ordentligt.

För alla bruksraser borde det krävas arbetsmerit på minst en "andra" nivå för cert, för alla jaktraser borde det krävas jaktmerit (dvs viltspår är ingen jaktmerit) och för övriga hundar borde det också finnas krav på någon form av merit, alternativt ett fystest typ, för cert.
Det är vansinne att premiera fram hundar med uppenbara fysiska svårigheter att klara av det de avlats för i hundratals år!

Jag kan ingenting om hundar, men terriern i klippet, är den så tjock eller är det päls? Bröstkorgen går ju nästan i marken.

För alla bruksraser borde det krävas arbetsmerit på minst en "andra" nivå för cert, för alla jaktraser borde det krävas jaktmerit (dvs viltspår är ingen jaktmerit) och för övriga hundar borde det också finnas krav på någon form av merit, alternativt ett fystest typ, för cert.
Det är vansinne att premiera fram hundar med uppenbara fysiska svårigheter att klara av det de avlats för i hundratals år!

Jag undrar om det inte bara blir lappar över hålen ändå... Jag har jättesvårt att föreställa mig hur en tävling i utseende någonsin ska kunna leda annat än åt skogen?

Jag undrar om det inte bara blir lappar över hålen ändå... Jag har jättesvårt att föreställa mig hur en tävling i utseende någonsin ska kunna leda annat än åt skogen?

Nej, det är väl sant..
Jag har dock ingenting emot en vacker hund, även om detta till viss del är personlig smak utöver rasstandarden, så länge den är funktionell och bevisligen fungerar bra till det den avlats för :)

Nej, det är väl sant..
Jag har dock ingenting emot en vacker hund, även om detta till viss del är personlig smak utöver rasstandarden, så länge den är funktionell och bevisligen fungerar bra till det den avlats för :)

Nej, ingen har väl något emot vackra hundar - däremot är vi kanske inte så överens om vad som är vad... :angel: :D
Boven är - för mig - att det är tävling. Jag vet inte hur man undviker extremer, ju tätare striderna blir liksom?

Nej, ingen har väl något emot vackra hundar - däremot är vi kanske inte så överens om vad som är vad... :angel: :D
Boven är - för mig - att det är tävling. Jag vet inte hur man undviker extremer, ju tätare striderna blir liksom?

Nej, det är nog det som är haken - tävlingsmomentet.
Jag tänker att en grej skulle kunna vara att ta bort att det bara är bästa tik/bästa hane som får cert. Om alla som blir placerade får cert så blir kanske hetsen inte riktigt lika stark.
Men det är ju fortfarande ett tävlingsmoment, så klart :cautious:

På tal om utställningar, på en salukiuppfödares hemsida står en sak jag verkligen gillar:
"The function of the Saluki is not to be beautiful,
He is beautiful because of his function,
His function is to be a HUNTER."

Går hur lätt som helst att anpassa efter vilken arbetande ras som helst.

Är sååååå djupfryst!!
Hemsk råkall kyla på klubben i kväll.
Systrarna går stadigt frammåt. Criga har verkligen börjat hitta kontakt och fokus trots störning.
Calibra är ju partypinglan. Go och glad...bättre fokus men framför allt så har hon börjat ta för sig rejält. De har mognat båda två.
Lilla S....tja...hon fick vara med på ett hörn hon med. Men hon är ju så laddad och överlycklig det blir inget vettigt gjort.
Nu sover de alla...inkls husse ;)

Varit på kurs ikväll med understimulerad Hund! Vi fick inte mycket vettigt gjort, så det blev lite trams istället och "bara vara". Men det är också okej! Hon var glad, jag var glad och instruktören verkade glad.
Det är ju lite tanken med denna kursen att jag ska få verktyg, inte att vi ska träna massor, iom att det är mitt i veckan.

Vi testade dock att lite löst träna handtaget, och det funkade bra. Så lite "riktig" träning blev det också (även om det inte var en av kvällens övningar :angel: ).

Fast vissa saker är ju bra att kolla, typ om de saknar tänder etc. Egentligen ska det ju heta exteriörbedömning.
Jag har en sån ras där man måste ha en relativt hög jaktmerit för att få cert, så det är få hundar som blir utställningschampion. Det gör att det är ganska få sol köper rasen enbart som vänstervarvare, även om de finns, och de vill självfallet sänka kraven för championat:crazy:

Igår hade vi besök av ett gäng hantverkare tidigt på morgonen (en viss fyrbening tyckte det var väldigt viktigt att gå upp och hälsa ordentligt på alla fyra), sedan tog vi en långpromenad. Efter det fick Mr Fluff hänga med husse till jobbet en sväng till arbetskamraternas jubel och sen äta lunch med oss och alla andra soldyrkande stockholmare i Kungsträdgården.

Idag sov han från 9:30-17:30. Han var vaken en halvtimme för att pinka och hälsa husse välkommen hem innan han slocknade igen. Tror jag borde ta med honom till stan oftare... O_o :rofl:

Jag kan ingenting om hundar, men terriern i klippet, är den så tjock eller är det päls? Bröstkorgen går ju nästan i marken.

Den är fet, men tycker den ser ut att ha väldigt skum exteriör också om det nu inte bara är pälsen. Norwhich brukar inte ha sådär djup bröstkorg. Norwhichterriers har tyvärr lätt för att gå upp i vikt och tjocka hundar premieras på utställning precis som i många andra raser som enligt rasbeskrivningen ska vara kompakta. Tydligen är kompakt = fet i mångas ögon :(

Det är verkligen ingen hit för samvetet att vara sjuk och hundägare, denna matten saknar just nu helt energi och tålamod för att hitta på något med hundarna. Det är verkligen en jobbig känsla att se på jyckarna att de har så mycket energi, men att man just nu inte kan ge dem utlopp för det. Förhoppningsvis överlever dem några dagar till, sen får vi se till att hitta på något riktigt kul!

Fast vissa saker är ju bra att kolla, typ om de saknar tänder etc. Egentligen ska det ju heta exteriörbedömning.
Jag har en sån ras där man måste ha en relativt hög jaktmerit för att få cert, så det är få hundar som blir utställningschampion. Det gör att det är ganska få sol köper rasen enbart som vänstervarvare, även om de finns, och de vill självfallet sänka kraven för championat:crazy:

Det är väl räddningen för rasen, de är ju galet vackra och tilltalande så jag kan tänka mig att de snabbt skulle kunna bli katastrof. Vet om en som alltid är med matte efter att ha mer eller mindre ätit upp en lägenhet på 2 timmar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar