Sv: Nu räcker det!
Ja folk måste tjafsa in i det oändliga, så till slut kommer det saker som är så löjliga så man nästan skäms å deras vägnar
Det finns ingen polis som kan att förbjuda mig att ha min hund okopplad på stallplanen medan jag rider i ridhuset. Sålänge han inte ställer till med något så får han vara lös även enligt Sveriges regler och lagar. Framförallt på någons gård/tomt. Han får inte jaga/störa vilt eller störa på allmän plats, inte utgöra ett hot för människor och djur. Men sålänge han följer regler som gäller behöver jag inte ha honom kopplad eller titta på honom.
Där jag har min hund lös är det tillåtet och de flesta hästägare har hund och den/dom med sig på samma sätt som jag, ibland eller alltid. De vet alla att sköta sig och ingen lämnar sin hund mer de kan lita på den. På förra stället var det ibland omkring 10 hundar samtidigt som höll till på gårdsplanen och i stallet, alla lösa, alla lugna och skötsamma och fria att gå som de ville. Inne i stallgången vill jag personligen inte ha hundar annat än för att passera så där var de inte, men i stora stallet hade en boendes hund sin sovbädd i ett hörn, men andras hundar sprang inte där utan sin ägare om det stod en häst inne för de visste att de inte var önskade där då. Det handlar inte om att hundarna var robotiserade som någon här så moget demonstrerade. Det handlar om att dom trivs och har det bra och förstår regler och gränser. Och att de som inte kunde kontrollera sina hundar inte tog dem med sig - för det fanns såna också. Till och med min 6-månaders knäpphund sköter sig när han är lös på gården utan uppsikt.
Vad är det egentligen som gör alla så upprörda över att mina hundar får vara lösa på gården? Förutom att en del anser att jag går emot Sveriges regler och lagar menar jag, för jag tvivlar på att alla här brinner för våra lagar på det sättet även om jag hade brutit mot nån.
Ja folk måste tjafsa in i det oändliga, så till slut kommer det saker som är så löjliga så man nästan skäms å deras vägnar