Sv: Nu räcker det!
/Camilla
Tur att du inte står uppstallad hemma hos mig för din hund hade varit med en gång sedan aldrig mer inne på vår gårdsplan. I stallet ska hunden hålla sig i närheten av sin förare, den har överhuvudtaget inte i hästarnas hagar att göra. Hundarna ska vara under övervakning annars har dom inte här att göra.Antingen pratar man sansat med hundägaren (inte skäller ut) och försöker komma fram till en lösning som passar alla - kan innebära att man själv också måste tulla på sina egna önskemål.
Eller så pratar man med stallägare (inte heller i arg-mode) och förklarar problemet och kommer med förslag på tänkbar lösning. En bra ide kan vara att alla som har problem med detta går tillsammans, eller att man tar upp det ett stallmöte där alla är närvarande så att man kan diskutera det tillsammans - på ett moget och civiliserat sätt.
Sen får man hoppas lite på sin karma för det är trots att så att stallägaren måste få bestämma vilka regler denne vil/inte vill ha på sin gård. Hade jag haft gård så hade jag aldrig infört koppeltvång på några villkor. Stallet är en plats där man ska kunna ha med sig sin hund utan att krångla och där den ska kunna gå lös och roa sig själv, följa med på turer, träffa olika djur och leka med andra hundar och människor. MEN jag skulle heller inte tillåta hundar som är aggressiva eller hotfulla, dessa skulle inte ens få vistas på gården i koppel därför att det finns alltid en risk att lösa hundar vars ägare är nån annanstans går fram. När jag är i stallet sköter jag mitt och om hundarna jagas ur hagen av en unghäst eller får en stöt av tråden och drar iväg medan jag mockar hallen går jag inte efter och hämtar dom utan då får dom sköta sig själv tills jag är färdig. Med andra ord kan jag inte kontrollera dem om det kommer en annan hund, det finns en risk att de går fram. Och så hade jag velat ha det på min gård - så har jag haft det som inhyrd på alla ställen utom ett.
Däremot gälle givetvis respekt och kommunikation. När jag är ny i ett stall ser jag till att hålla mina hundar nära tills dom och jag har träffat och lärt känna alla hundar och hundägare så att jag vet att de fungerar ihop och vilka önskemål och förväntningar dom har.
Konstant skällande utanför stallet hade jag däremot som stallägare inte accepterat. Den hunden hade fått lära sig sluta eller hamnat i bilen när den störde övriga.
/Camilla