Nu nya Blup-index!

Sv: Nu nya Blup-index!

Ja nu är frågan om det blir mass sänkningar nästa år är ju många hingstar som ligger riktigt illa på det, kommer inte ihåg exakt siffra men var det inte över 118 de behövde ha i sin gren för att inte riska sänkning.

88 an är ju skrämmande med sina 65.

Lambo lär väl också ligga illa till med 99, sen är där ju en hel drös mellan 100-118 som väl ligger i riskzonen.

Men hur gör man med en sån som 88an då, som en gång är höjd till A??

Men är detta verkligen förenat med verklighet??

Många av världens bästa hingstar ligger på urkassa blup liksom de äldre fina hingstarna.

För mig känns detta inte helt rätt på något sätt :crazy:

Det är nog väldigt mkt förenat med verklighet! På de avkommor som är visade på 3, års, 4 års, och tävlade i SVERIGE!

Vilka av världens bästa hopphingstar ligger lågt på hoppblupen? Argentinus, ligger lågt (i förhållande till vad jag trodde han skulle hamna på) ja, men å andra sidan ligger han högt på dressyr! Och han är ju känd som dubbel fördärvare, är ganska gammal, och på våra ston verkar han hittintills förvärvt sig bättre på dressyrsidan. Sedan har han bara 17 visade o 2 tävlade avkommor som detta baseras på...

Att sedan äldre bra hingstar inte följer med uppåt är ju inte alls konstigt! Indexen föändras ju varje år och anpassas efter dagens population så medel hela tiden ligger på 100, och det bevisar ju bara att aveln går framåt att de inte hänger med längre!

Lambourghini ligger inte i någon riskzon, det finns ett dressyr index också!;) Han ligger på 122 där!

Men nog finns det flera som kommer ligga i riskzonen längre fram...88:an är däremot en bra fråga, för han ligger inte på några super index någonstans...Men en gång tilldelad bokstav sänks väl aldrig? Just med hänseende på äldre hingstar förmodar jag...?

Ja nu är frågan om det blir mass sänkningar nästa år är ju många hingstar som ligger riktigt illa på det, kommer inte ihåg exakt siffra men var det inte över 118 de behövde ha i sin gren för att inte riska sänkning.

88 an är ju skrämmande med sina 65.

Lambo lär väl också ligga illa till med 99, sen är där ju en hel drös mellan 100-118 som väl ligger i riskzonen.

Lambo har ju seglat upp som dressyrhingst istället nu när avkommorna börjat tävla. Så i den listan ligger han inte så illa till, tror han låg på 122.

Det finns ju index för dressyr och exteriör också

Dressyr
http://www.asvh.se/document/blup_gang0.htm
Exteriör
http://www.asvh.se/document/blup_exterior.htm
20 i topp för treårstest
http://www.asvh.se/document/3ars_statistik08.htm

kl

Man kan ju säga att det är själva F-N att man inte använde Iowa medans tid fanns. Jag har ju alltid gillat honom :love:, men har också alltid intalat mig att det var för att han stod i närheten ;). Nu inser jag att det inte bara var känslomässigt... Hmpf.

Är det bestämt att han skall tillbaka till Frankrike nu? Eller har något annat hänt som jag har missat?
Själv hade jag mer el mindre bestämt mig för honom i år, ringde ned till Flyinge för att höra om spermakvalitén o fick då veta att han bara stod på AI...Suck! Men väldigt roligt att han hamnat så högt, dock skall man väl komma ihåg att det är på relativt få avkommor!

Känns onekligen bra att ha avkommor till både Irco Marco, Cardento och Aerline H.
Den hingst som förvånar mig är Cuper? Har inte hört så mycket om honom.

Jag pratade med Flyinge i höstas och då fattade jag som att han redan åkt. Och han har inte fått ett enda sto dräktigt på AI heller, det vore väl nästan förvånande om det finns fryst men kanske?

Det är nog väldigt mkt förenat med verklighet! På de avkommor som är visade på 3, års, 4 års, och tävlade i SVERIGE!

Vilka av världens bästa hopphingstar ligger lågt på hoppblupen? Argentinus, ligger lågt (i förhållande till vad jag trodde han skulle hamna på) ja, men å andra sidan ligger han högt på dressyr! Och han är ju känd som dubbel fördärvare, är ganska gammal, och på våra ston verkar han hittintills förvärvt sig bättre på dressyrsidan. Sedan har han bara 17 visade o 2 tävlade avkommor som detta baseras på...

Att sedan äldre bra hingstar inte följer med uppåt är ju inte alls konstigt! Indexen föändras ju varje år och anpassas efter dagens population så medel hela tiden ligger på 100, och det bevisar ju bara att aveln går framåt att de inte hänger med längre!

Lambourghini ligger inte i någon riskzon, det finns ett dressyr index också!;) Han ligger på 122 där!

Men nog finns det flera som kommer ligga i riskzonen längre fram...88:an är däremot en bra fråga, för han ligger inte på några super index någonstans...Men en gång tilldelad bokstav sänks väl aldrig? Just med hänseende på äldre hingstar förmodar jag...?

Så du menar att äldre hingstar som är döda sedan länge inte skulle hänga med pga att de inte är moderna :crazy:

Orsaken är väl att det inte finns så många avkommor till dem längre och det är jag frågande till att de kan få lägre blup??

Några jag är fundersam över är följande:

Voltaire
Casir Ask
Landor S
Come Back II
Quite Easy
Turban Rose
Maraton
Jovial
Kaliber

Alla dessa har ju bevisligen visat mkt god förävning, hur kommer det sig att man jämför rakt över alla hingstar idag???

Jag tycker inte att det verkar vara sanningen som visas, dessutom så tycker jag personligen att tex 3års test inte borde ha så stort inflytande

JKag tycker även att utländska resultat borde vara med liksom fälttävlan i den vanliga blupen

Känns onekligen bra att ha avkommor till både Irco Marco, Cardento och Aerline H.
Den hingst som förvånar mig är Cuper? Har inte hört så mycket om honom.

Det är detta som gör mig väldigt fundersam till ett sådant blup, här kan en hingst som inte har en enda tävlande avkomma ligga så högt i blup baserat på 3års test med 16 avkommor :crazy:

Och då ligger han så mkt före tex de hingstar jag ovan nämnt

Det är detta som gör mig väldigt fundersam till ett sådant blup, här kan en hingst som inte har en enda tävlande avkomma ligga så högt i blup baserat på 3års test med 16 avkommor :crazy:

Och då ligger han så mkt före tex de hingstar jag ovan nämnt

Ja det är mycket konstigt kanske dags att ändra blup och basera det mindre på treårstestet.

Jag tycker inte att det verkar vara sanningen som visas, dessutom så tycker jag personligen att tex 3års test inte borde ha så stort inflytande

JKag tycker även att utländska resultat borde vara med liksom fälttävlan i den vanliga blupen

detta håller jag definitivt med om då hade resultatet sett helt annorlunda ut, tex Darco och Quidam de revel hade förmodligen legat i topp.

...nu har jag fått PM och tydligen är han kvar i Sverige - Flyinge hade fel ;). Men det är väl tveksamt om han står till förfogande iaf.

Jag pratade med Flyinge i höstas och då fattade jag som att han redan åkt. Och han har inte fått ett enda sto dräktigt på AI heller, det vore väl nästan förvånande om det finns fryst men kanske?

Åh! Pratade med ägaren under sen sommaren och då lutade det starkt åt att han skulle åka, men visste inte att han gjort det. Hörde också att han inte fått någon dräktig men han fick också bara 3 ston, varav ett maidensto så även om sperman inte var på topp känns det som för få ston att dra för stora slutsatser av!

Olga-Klara: Hur får du
"Att sedan äldre bra hingstar inte följer med uppåt är ju inte alls konstigt! Indexen föändras ju varje år och anpassas efter dagens population så medel hela tiden ligger på 100, och det bevisar ju bara att aveln går framåt att de inte hänger med längre!"
till att de inte skulle hänga med för att de inte är moderna?Blupen vi pratade om var väl för hoppning? Då bedöms de utifrån (lös)hoppningen på 3års/kvaliten, temprament på (lös)hoppning på 3års/4års samt de tävlande avkommor de har.

Det jag menar är att eftersom aveln går framåt blir genomsnitts populationen lite bättre för varje generation, medans hingsten inte blir bättre för varje generation utan även om han var på topp när han var ung/medelgammal, så ligger ju förvärvningen jämt och då referens populationen blir bättre blir hingsten därigenom "sämre" utan att den faktiska nedärvningen blir det. Det kommer ju också yngre hingstar som iom avelsframstegen skall vara bättre än de äldre.

Tycker ingen av de du räknar upp har förvånansvärt låga blup? Man skall heller inte glömma att kika på osäkerhetsindexen, har de få visade avkommor och kanske inga tävlade har de givetvis ett högre osäkerhets index än de mer beprövade.

Det som är svårt med blup är ju att det inte går att ta hänsyn till alla tävlande avkommor utomlands eftersom vi inte vet hur mycket hingsten har betäckt utomlands! Om hingst A tex har 5 avkommor i VC så tänker många wow, honom vill jag betäcka med, men han kanske har betäckt säg 1000 ston o de flesta avkommorna tävlar inte högre än LA, jag då får han självklart ett ganska dåligt blup medans om hingst b har betäckt lika många ston o har flertalet tävlande i msv a och bara en avkomma i svår klass så får han troligen ett betydligt högre index än hingst A.

Varför de tar så stor hänsyn till 3-års testet är att det finns en signifikant samband mellan det och senare tävlingskarriär!

*kl*
Tittar man på A-premierade Chess så har han nu ett hoppindex på 112, medan de sänkta hingstarna Artist har 114, Marwin har 112.

Argentinus index i Tyskland :
Dressyr 108
Hoppning 123
98-99% säkerhet

Jag menar hingstar som tex Jovial etc de kan omöjligt förbättra sin index med tanke på att de inte längre kan producera avkommor.

Och nej jag tycker inte att blup visar någon sanning eftersom man utesluter en hel tävlingsgren.

Var har du fått det ifrån att 3års visar eller bevisar sambandet med prestation i framtiden. Det är ju i de allra flesta fall tvärtom!!

Det är ju bara att se på några av de bästra hästarna vi har/haft som samtliga gjort dåliga resultat i 3års.

Liksom de som visat bra resultat är många rätt mediokra idag när det gäller tävling.

Jag tycker att 3års borde få betydligt lägre betydelse i blup

det är inte rätt att en hingst som inte har en enda tävlande avkomma och endast 16 st visade avkommor på endast 3års test skall ligga så högt i blup då baserar man det på fel saker...

Det som slår mig är att Rambo ligger med i topp bland gångartshinstarna o totallistan. Ändå används han så lite, hur kommer det sig?

Vad hon har fått det ifrån...ja t ex en rad vetenskapliga studier som visar att det är så...

Åsa Viklund på SLU har t ex gjort studier/artiklar om ämnet t ex, i hennes litterturlistor finns det dessutom en rad artiklar/studier från andra länder som säger samma sak.

Det man ska komma ihåg är att dessa studier baseras på resultat från tusentals hästar medans de du rabblar upp handlar om kanske ett tiotal eller drygt det. För mig känns det självklart vilket som ger mest. Dessutom är det i de vetenskapliga studierna så att man skalat bort miljöeffekterna, och stoets bidragande del dvs det är bara det som hingstarna faktiskt kan nedärva till sina avkommor kvar. Och det är ju det som är intressant när man pratar avel.

Treårs är med mycket för att få en snabb utvärdering av hingstarna. Istället för att de ska vara i avel länge och sen visa sig inte hålla måttet.

Fälttävlan är det för få hästar som har resultat i för att det ska ge något att ha med tyvärr. Man måste ju ha något att jämföra med för att det ska bli rättvist och värt något.

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 196
Senast: Hedwig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 477
Senast: Wingates
·
Avel Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!