Nu måste vi prata om köpebröd.

Alltså, jag bakar ju inte efter recept. Detta har jag bakat i olika varianter genom åren.
T.ex hade jag under en period äppeljuice som degvätska. Det blev ett annat sorts bröd men gott! Har haft filslattar i också men gillar inte det. Så det har jag övergett.

Grunden är 1 liter vätska (i mitt fall vatten) 2 pkt jäst. Till det går det år ca 2,5 liter mjöl. Jag har en tillbringare i plast som rymmer 13 dl. Den fyller jag två gånger med mjöl.

Så - ner med smulad jäst i bunken, fyll på lite frön (linfrö, solros och/eller pumpafrön) 1,5 msk salt, en skvätt sirap och en skvätt olja. 1 liter vatten (ca 38 grader) ca 5 dl graham,, 3-4 dl grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
Sen får assistenten arbeta. Jäser degen och sen degen utknölad på en djup plåt. Runt 50 minuter i 175 grader.

Och - hälsa sambon så gott!
Ska testa. Gillar att ha frön i bröd.
Och det med äppeljuice lät ju spännande.
Ska hälsa honom och att vi nu äter "ditt" bröd. :)
 
När jag växte upp tyckte jag inte särskilt mycket om bröd. Ofta hade vi hönökaka eller något som jag tror hette schweiziskt bondbröd. Jag föredrog rostbröd eller hårdbröd.
Sen blev jag vuxen och flyttade hemifrån och insåg att bröd kunde vara så oerhört mycket mer än det jag vuxit upp med. Jag tycker om surdegsbröd, olika sorters grövre bröd, men uppskattar också nybakt baguette, gärna surdeg, och annat vitt fluffigt nybakat bröd. Jag har svårt för sötsaker, mår illa när något är för sött, så sånt som limpa eller hönökaka håller jag mig ifrån. Har också väldigt svårt för degigt bröd, polarkaka är det allra värsta jag vet.

Numera äter jag sällan bröd på grund av vikten, men ska jag köpa bröd föredrar jag butiksbakat från Lidl som jag tycker har ett fantastiskt bra bröd i relation till priset.
Off topic, men är du någorlunda norrifrån?
Detta då du skrev hårdbröd.
Jag säger det jag också.
Min kompis från Norrbotten bor i Skåne. Hon hade flyttat till ny lägenhet i annan stad och knallade in hos större livsmedelsaffär på orten.
Då hon inte hittade något hårdbröd så frågade hon en i personalen. Den tilkallade sig en kollega som också var frågande.
-Hårdbröd, var har ni det?
-Vet inte om vi har det.
Jamän, Wasa Sport till exempel.
-Jaså du menar knäckebröd?
-Nja, inte riktigt - men var har ni det?
Där fanns allt hon behövde....
 
Off topic, men är du någorlunda norrifrån?
Detta då du skrev hårdbröd.
Jag säger det jag också.
Min kompis från Norrbotten bor i Skåne. Hon hade flyttat till ny lägenhet i annan stad och knallade in hos större livsmedelsaffär på orten.
Då hon inte hittade något hårdbröd så frågade hon en i personalen. Den tilkallade sig en kollega som också var frågande.
-Hårdbröd, var har ni det?
-Vet inte om vi har det.
Jamän, Wasa Sport till exempel.
-Jaså du menar knäckebröd?
-Nja, inte riktigt - men var har ni det?
Där fanns allt hon behövde....
Tror också det är regionalt, knäckebröd är det jag är van vid också från sydsvenska sammanhang.
 
Off topic, men är du någorlunda norrifrån?
Detta då du skrev hårdbröd.
Jag säger det jag också.
Min kompis från Norrbotten bor i Skåne. Hon hade flyttat till ny lägenhet i annan stad och knallade in hos större livsmedelsaffär på orten.
Då hon inte hittade något hårdbröd så frågade hon en i personalen. Den tilkallade sig en kollega som också var frågande.
-Hårdbröd, var har ni det?
-Vet inte om vi har det.
Jamän, Wasa Sport till exempel.
-Jaså du menar knäckebröd?
-Nja, inte riktigt - men var har ni det?
Där fanns allt hon behövde....
Stockholms innerstad 😀
Mamma från Odenplan och pappa från Fredhäll.
 
Ser du inte hur många som uttrycker sig negativt om köpebröd och även tycker att man har sämre smak för att man uppskattar det? Jag har inga jätteproblem med min ätstörning just nu, men jag mår sjukt dåligt över många inlägg och skäms över min smakpreferens när så många säger att det är dåligt.
Nej faktiskt inte. Olika glasögon? Jag tillhör team köpebröd själv och jag hatar verkligen att baka. Det är i samma kategori som att diska och städa, nej nästan värre eftersom bakningen alltid leder till extra disk och städning. Sen att jag inte gillar hönökakor och skogaholmslimpa, det är ju min personliga preferens. Jag gillar istället frukt i bröd vilket inte är särskilt populärt hos många andra.
 
Vad är ett bra bröd för dig?
Knepig fråga att besvara så rak av, beror ju mycket på vilket typ av bröd man vill ha. Jag la in en länk till ett recept tidigare i tråden på ett bröd jag tycker blir bra. Finns såklart bättre bröd, men i förhållande till ansträngningen så blir det riktigt bra.
 
Off topic, men är du någorlunda norrifrån?
Detta då du skrev hårdbröd.
Jag säger det jag också.
Min kompis från Norrbotten bor i Skåne. Hon hade flyttat till ny lägenhet i annan stad och knallade in hos större livsmedelsaffär på orten.
Då hon inte hittade något hårdbröd så frågade hon en i personalen. Den tilkallade sig en kollega som också var frågande.
-Hårdbröd, var har ni det?
-Vet inte om vi har det.
Jamän, Wasa Sport till exempel.
-Jaså du menar knäckebröd?
-Nja, inte riktigt - men var har ni det?
Där fanns allt hon behövde....

Men Wasa sport är ju knäckebröd.
Eller vad är knäckebröd för er?
 
Jag bakar ganska ofta eget bröd, gör alltid frallor av det och fryser in så jag kan ta fram och värma precis så många vi behöver. Då smakar de fortfarande nybakat. Tyvärr har inte mina barn insett storheten med frön och nötter i bröd än, så det är ett helt basic bröd. Men gott och fluffigt, 😍 har insett att jag blir sällan nöjd med bröd som har kortare jästid än 2-3h, då blir det inte fluffigt nog.

Barnen föredrar såklart hönökaka, helst med honung på 😅
 
Finns en massa hårt bröd som inte är knäcke.
Knäcke är klassisk rågbrödkaka (typ Leksands runda).
Hårt bröd är alla sorter oavsett vad de har för innehåll och textur.
Prexis.
Hur svårt kan det vara; knäckebröd = bröd man knäcker innan brödbiten blir hanterbar för att äta.
Härstammar från den tid man behövde en sån här form för att lagra bröd.
knacke.jpg
 
Prexis.
Hur svårt kan det vara; knäckebröd = bröd man knäcker innan brödbiten blir hanterbar för att äta.
Härstammar från den tid man behövde en sån här form för att lagra bröd.
Visa bifogad fil 110015
Alltså, nja, att säga att det ÄR så är väl att ta i. Ursprungligen kanske man kan härleda ordet till just brytandet, men hur använder folk det idag? Finns ju hur mycket knäckebröd som helst, och jag har då aldrig ätit sånt här runt förutom nu på äldre dar. Det finns ju sesamknäcke, havreknäcke med större andel annat än andel råg, fröknäcke med inget mjöl alls, etc etc. Vet inte ens om Wasa till exempel har något runt knäckebröd?
 
Prexis.
Hur svårt kan det vara; knäckebröd = bröd man knäcker innan brödbiten blir hanterbar för att äta.
Visa bifogad fil 110015
Morfar använde bandsågen. :)
Och hemma hade vi hela min barndom kartonger med II:a sortering - mao färdigknäckta bröd.

Men i grunden är det brödtypen, inte formen som är det primära. I teorin skulle någon kunna börja producera knäcke i fyrkantiga paket också.
Bara ingen som gör för det skulle vara dumt att avveckla en så väl beprövad feature som hål för hängande förvaring. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp