Nu måste vi prata om köpebröd.

När jag växte upp tyckte jag inte särskilt mycket om bröd. Ofta hade vi hönökaka eller något som jag tror hette schweiziskt bondbröd. Jag föredrog rostbröd eller hårdbröd.
Sen blev jag vuxen och flyttade hemifrån och insåg att bröd kunde vara så oerhört mycket mer än det jag vuxit upp med. Jag tycker om surdegsbröd, olika sorters grövre bröd, men uppskattar också nybakt baguette, gärna surdeg, och annat vitt fluffigt nybakat bröd. Jag har svårt för sötsaker, mår illa när något är för sött, så sånt som limpa eller hönökaka håller jag mig ifrån. Har också väldigt svårt för degigt bröd, polarkaka är det allra värsta jag vet.

Numera äter jag sällan bröd på grund av vikten, men ska jag köpa bröd föredrar jag butiksbakat från Lidl som jag tycker har ett fantastiskt bra bröd i relation till priset.
 
När jag växte upp tyckte jag inte särskilt mycket om bröd. Ofta hade vi hönökaka eller något som jag tror hette schweiziskt bondbröd. Jag föredrog rostbröd eller hårdbröd.
Sen blev jag vuxen och flyttade hemifrån och insåg att bröd kunde vara så oerhört mycket mer än det jag vuxit upp med. Jag tycker om surdegsbröd, olika sorters grövre bröd, men uppskattar också nybakt baguette, gärna surdeg, och annat vitt fluffigt nybakat bröd. Jag har svårt för sötsaker, mår illa när något är för sött, så sånt som limpa eller hönökaka håller jag mig ifrån. Har också väldigt svårt för degigt bröd, polarkaka är det allra värsta jag vet.

Numera äter jag sällan bröd på grund av vikten, men ska jag köpa bröd föredrar jag butiksbakat från Lidl som jag tycker har ett fantastiskt bra bröd i relation till priset.
Ja, Lidls butiksbakade är mycket prisvärda, flera av dem!
 
Butiksbakade och bageribröd är verkligen urgoda. Mycket godare än vilket hembakt som helst. Samtidigt tycker jag att även dessa bröd bara är goda precis som nybakta. Dagen efter är de hemska.

Jag är nog väldigt känslig för konsistens. Smaken är ju ungefär samma i alla bröd tycker jag
 
Jag vet att buke är kapabelt till mycket, men en tråd som skammar folks matvanor trodde jag verkligen inte. Inser ni inte hur problematisk den här diskussionen är? Ffa om någon har problematik kring mat och ätande.
/Anmäler hels tråden samtidigt som jag äter mitt degiga köpebröd.
 
Skammande? För att folk tycker olika? Eller har det raderats en massa inlägg?
Ser du inte hur många som uttrycker sig negativt om köpebröd och även tycker att man har sämre smak för att man uppskattar det? Jag har inga jätteproblem med min ätstörning just nu, men jag mår sjukt dåligt över många inlägg och skäms över min smakpreferens när så många säger att det är dåligt.
 
Jag gillar pågenlimpa och fazers rågkusar och hembakat och hårdbröd.

Gillar nästan alla bröd utom finn crisp och vasa husman 😊

Pågenlimpa plattas till och äts med smör och lite ost 😁
 
Självklart - det är ju bröd!?

Jag bakar mitt frukostbröd på 1 liter vatten. Knådar i hushållsassistent pga mängden.

Gräddar utbakat i långpanna. Det blir som ett stort bröd. Det skär jag i åtta delar när det är klart och fryser in. En bit räcker två-tre dagar ungefär. Skär skivor som av en limpa.

Jag har alltid bakat mycket i taget. SÅ himla kul är det inte att baka. Jag gör det för att få det bröd jag vill ha.
recept?
Lät som rätt bra att testa.

Sambon frågade nyligen -Har du märkt att matpengarna räcker mycket längre numera?
Det är för att vi inte köpt matbröd på ett bra tag..

Vi bakade i höstas 3 omgångar en hel del mjukbröd i bagarstuga. Nu börjar det brödet ta slut i frysen så det är dags att baka på annat sätt, då bagarstugorna här är stängda för vintern.
Jag äter för det mesta hårdbröd, Wasa Sport, men sambon vill ha mjukbröd och när det finns så gott bröd hemma så äterju även jag av mjukbrödet.
Nu har jag börjat känna mig lite less så jag har återgått till hårdbröd helt.
Men sambon vill ju ha mjukt.
 
Okej, kan ju vara recepten som inte är bra. Många hemmarecept är direkt felaktiga tyvärr. Jag förstår att man får dåliga bröd när man följer många recept, jag gör oftast inte som recepten säger. Men jag är utbildad bagare så jag förstår att jag har andra förutsättningar än gemene man.
Vad är ett bra bröd för dig?
 
Ser du inte hur många som uttrycker sig negativt om köpebröd och även tycker att man har sämre smak för att man uppskattar det? Jag har inga jätteproblem med min ätstörning just nu, men jag mår sjukt dåligt över många inlägg och skäms över min smakpreferens när så många säger att det är dåligt.
Det är också flera som uttrycker sig negativt om hembakat
Jag tycker verkligen inte någon har sämre smak för att någon tycker om köpebröd lika lite som att jag tycker någon har sämre smak för att de gillar lakrits
Vi har olika smak inte bättre eller sämre smak
Vi är olika
 
När jag växte upp tyckte jag inte särskilt mycket om bröd. Ofta hade vi hönökaka eller något som jag tror hette schweiziskt bondbröd. Jag föredrog rostbröd eller hårdbröd.
Sen blev jag vuxen och flyttade hemifrån och insåg att bröd kunde vara så oerhört mycket mer än det jag vuxit upp med. Jag tycker om surdegsbröd, olika sorters grövre bröd, men uppskattar också nybakt baguette, gärna surdeg, och annat vitt fluffigt nybakat bröd. Jag har svårt för sötsaker, mår illa när något är för sött, så sånt som limpa eller hönökaka håller jag mig ifrån. Har också väldigt svårt för degigt bröd, polarkaka är det allra värsta jag vet.

Numera äter jag sällan bröd på grund av vikten, men ska jag köpa bröd föredrar jag butiksbakat från Lidl som jag tycker har ett fantastiskt bra bröd i relation till priset.
Ja, dom nån rund litet bröd för 10kronor som är fantastiskt gott
 
Jag vet att buke är kapabelt till mycket, men en tråd som skammar folks matvanor trodde jag verkligen inte. Inser ni inte hur problematisk den här diskussionen är? Ffa om någon har problematik kring mat och ätande.
/Anmäler hels tråden samtidigt som jag äter mitt degiga köpebröd.
Men va, vi har ju inte pratat om något annat än smak o konsistens. I vad ligger skammandet? Att Skogaholmslimpan ska skämmas för att den är degig och ojäst? Jag tycker om fluffigt bröd, bakar aldrig själv och äter knäckebröd varje dag. Hur skammar jag andra med det uttalandet?
 
Du ser inte det där som ett negativt uttryck av andras smak?
Du skammar ditt eget ätande i det här fallet. Det har inget med att jag inte gillar degigt, underjäst bröd att göra. Jag hade haft förståelse för om jag skrivit något om att någon maträtt är "bättre" att äta än någon annan. Men nu är det preferenser i smak och konsistens.
 
recept?
Lät som rätt bra att testa.

Sambon frågade nyligen -Har du märkt att matpengarna räcker mycket längre numera?
Det är för att vi inte köpt matbröd på ett bra tag..

Vi bakade i höstas 3 omgångar en hel del mjukbröd i bagarstuga. Nu börjar det brödet ta slut i frysen så det är dags att baka på annat sätt, då bagarstugorna här är stängda för vintern.
Jag äter för det mesta hårdbröd, Wasa Sport, men sambon vill ha mjukbröd och när det finns så gott bröd hemma så äterju även jag av mjukbrödet.
Nu har jag börjat känna mig lite less så jag har återgått till hårdbröd helt.
Men sambon vill ju ha mjukt.
Alltså, jag bakar ju inte efter recept. Detta har jag bakat i olika varianter genom åren.
T.ex hade jag under en period äppeljuice som degvätska. Det blev ett annat sorts bröd men gott! Har haft filslattar i också men gillar inte det. Så det har jag övergett.

Grunden är 1 liter vätska (i mitt fall vatten) 2 pkt jäst. Till det går det år ca 2,5 liter mjöl. Jag har en tillbringare i plast som rymmer 13 dl. Den fyller jag två gånger med mjöl.

Så - ner med smulad jäst i bunken, fyll på lite frön (linfrö, solros och/eller pumpafrön) 1,5 msk salt, en skvätt sirap och en skvätt olja. 1 liter vatten (ca 38 grader) ca 5 dl graham,, 3-4 dl grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
Sen får assistenten arbeta. Jäser degen och sen degen utknölad på en djup plåt. Runt 50 minuter i 175 grader.

Och - hälsa sambon så gott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp