Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Sv: Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Jag stör mig som fn på det, har sett väääldigt små avstyckade villor som säljs som hästgårdar för att det finns en gammal ko-lada med 1,80 i takhöjd...

Dessutom kan det bli problem när Centerdjävulen får igenom sin reform för att göra om alla gårdar på mindre än 4ha till villor, vilket kan leda till att varje förändring (t ex dra om hagstaketet) kräver bygglov...

OnT:
Lycka till med huset. :)

/C

Om det är torpargrund på huset är det extra viktigt att ni kollar hur bjälkar och trossbotten ser ut. Har det varit för mycket eller för dålig ventilation så kan sånt vara fuktskadat/ruttet. Vi fick riva upp 2 golv och byta ringband, bärlinor och blindbotten och sen sätta in en avfuktare under huset. Det här är inget som försäkringsbolaget tog utan vi fick betala allt själva. Hade vi haft hussvamp så hade försäkringen täckt det.

Dessutom kan det bli problem när Centerdjävulen får igenom sin reform för att göra om alla gårdar på mindre än 4ha till villor, vilket kan leda till att varje förändring (t ex dra om hagstaketet) kräver bygglov...

Hur skulle det ha betydelse menar du? Att bygga staket av typ hagstaket kräver generellt inte bygglov idag ens om du har en villa som ligger inom detaljplan.

Vi har kontantinsats! Och kommer heller inte gå upp till utgångspriset, har inte bestämt oss helt om exakt prisnivå men vi kommer inte gå högre än att vår månadskostnad blir rimlig :)

Tack för tips om grund, vatten och avlopp!

Brukar vattnet skilja sig mycket inom samma område? Vi bor 2 km från huset nu, tänker att vattnet bör smaka relativt lika?

Kan man kolla sånt själv tex på visningen eller är det något man gör vid besiktning?

Ser framför mig hur jag kryper in under huset bland allt folk på visningen.. :D

Åk dit fullt snickarklädd och med pannlampa och kofot i näven:D

Koll av grund görs väl vanligtvis vid besiktningen? Det ser ut att vara ett fint hus ni tittar på! Gillar stilen skarpt:)

/LL

Man kan oftast kunna kolla det mesta, både vind och tak och grund när man är där på visning. Och har man egen brunn kan det skilja sig från grannens brunn, det beror lite på djup och skick och rör och filter osv.

Åk dit fullt snickarklädd och med pannlampa och kofot i näven:D

/LL

Jag och min fd kollade på ett pyttelitet hus för några år sedan, stod där med mäklaren och ringde ut min fars bror som är snickare. Han bara skrattade när han kom, panelen var för tunn, dålig isolering under golvet, osv osv. "Det är bara att riva det här jäkla insektshotellet". Kort där efter togs husannonsen bort :angel:

Så snickarkläder är ej att underskatta:D

Hur skulle det ha betydelse menar du? Att bygga staket av typ hagstaket kräver generellt inte bygglov idag ens om du har en villa som ligger inom detaljplan.

Jag baserar det på följande:

"Mitt hatobjekt avstyckade gårdar, eller gårdar under avstyckning, där arealen hamnar under 4 hektar och alltså från 2014 och framåt kommer omklassas till villafastigheter istället för jordbruksfastigheter med alla de nackdelar det innebär, bla krav på bygglov för att uppföra eller bygga ut ekonomibyggnader och rent av bygglov för att ändra eller uppföra stängsel. Och mark som inte taxeras (billigt och fastighetsavgiftsfritt) som jordbruksmark utan nu kommer taxeras som dyr tomtmark, även om det exempelvis är en mosse."

Från: http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/arliga-maklare-giriga-maklare-griniga.html

/C

Jag ser inte riktigt hur det är relevant i mitt fall? För det här är ju en villa, inte en jordbruksfastighet.
Men du kanske pratar rent allmänt?

Okej, tänkte bara om du menade något särskilt som jag borde tänka på :)

Oj, den där bloggen innehöll så mycket faktafel att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Men man kan väl sammanfatta det som att skribenten verkar ha missuppfattat, eller inte begripit, det kommunala planmonopolet.

Möjligheten att uppgöra hagstängsel, så länge man inte vill bygga plank eller staket med mindre genomsiktlighet än 60 %,, lär knappast ändras för att fgh blir småhusfastighet.

Ledsen för trådkap!

Senast ändrad:

line_n:

Nej, alltså du verkar ju fullt medveten om att det kan bli lite tajt att hålla hästar på den tomten, att man ska ha arrendekontrakt klart innan och fastighetens klassning så allt jag kan bidra med är lågmälda hejarrop från (typ) andra sidan stan. :)

Breaktown: Ok, tack för heads up, trodde han hade rätt på sina fakta även om hans åsikter är skruvade. Lovar att läsa källkritiskt den dagen det berör mig. (Slut trådkap.)

/C

KL

Då har jag varit på visning. Väldigt lite folk. Vi var där under hela tiden, hann titta in två barnfamiljer, någon nyfiken granne och en ung kille. De flesta var där väldigt kort tid.

Hade mina föräldrar med, bra att vara flera som letar efter brister. Hittade en del som man behöver kolla upp och en del som kommer behöva åtgärdas inom några år.
Men shit vilka träliga mäklare. Kunde inte svara på frågor och liksom jäkligt hala. De var verkligen inte intresserade av något annat än att lura i folk att denna FANTASTISKA villa, som hade sååååå mycket mark, var extremt välskött och absolut inga problem alls. Och vilket läge, såååå nära stan! (Eller hur, 3 mil..) Och hade vi möjligtvis hästar?
Suck.

Ska inte mäklare vara köparen till hjälp också?

Senast ändrad:

Det första huset vi tittade på hade en sån där trälig mäklare. Inte hjälpsam alls, utan verkade ha valt ut sina favoritspekulanter redan innan...

Så, ska ni bjuda?

Vi tänker avvakta och se vad det kommer in för bud. Sen beror det på prisnivån om vi går in i budgivningen eller inte.

Vi tänker avvakta och se vad det kommer in för bud. Sen beror det på prisnivån om vi går in i budgivningen eller inte.

Om ni redan har ett eget maxbud (som ju ligger under mäklarens utgångspris) varför inte säga det, då om det blir fler som bjuder så har ni ju då svaret som säger "nope det blir inte vårt".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka