Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Sv: Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Grattis till husköpet får man väl säga då!

KL

Mitt i allt så har min sambo börjat tvivla! Helt plötsligt så påstår han att alla äppelträd som kommer göra gräsklippningen till ett helvete gör att han inte längre känner sig så sugen..
:eek:

Vi som har pratat om detta i flera år, och NU inser han att det står väldigt många träd på gräsmattan?
Nån måtta får det väl vara! :devil:

Men det var det värsta! Ni får väl skaffa en självgående gräsklippare om det är det som är problemet?

Haha ja det kanske är en lösning ;)

Men tror inte att sambo skulle gilla det, han tycker egentligen att det är väldigt kul att klippa gräset men föredrar ganska enkla gräsmattor utan en massa saker man måste snurra runt hela tiden :p

Det går ju faktiskt att ta bort lite träd också, bara för att dom finns där nu behöver dom ju inte finnas där för alltid :)

Det kanske man kan.. Men jag känner mig lite som en hemsk människa bara av att tänka tanken :o:angel:
Känns liksom inte rätt att ta bort friska och välmående träd.

Men när jag tänker ett varv extra.. De flesta äppelträd står samlade på samma område, man kanske kan göra typ äng där? Så massa ängsblommor och sånt under träden?
Det ser himla tjusigt ut i tanken iallafall ;)

Du gör en stor perennrabatt där i istället :idea: En äng är väldigt svårt att "anlägga", det kräver mager jord och massa pyssel. Men blommor kan du ju definitivt ha!

kontra med att man inte behöver ha "klippt gräsmatta" precis överallt ;) ser iofs att du redan är inne på det, men som lady_vip säger, en perennrabatt med lite trevliga marktäckare och andra blickfång så slipper man köra runt med gräsklipparen precis överallt.

*kl*
Förresten så ställer jag mig också starkt frågande till den där möjligheten att ha häst, med en så liten tomt. Finns inget mer störande än när mäklare ska kalla allt för "hästgård"...

Det börjar förövrigt dra ihop sig för visning. Ska bli spännande att se hur mycket folk som kommer!

Bara som uppmuntran...

När mitt hus visades kom massor - verkligen massor - av folk. Det stod bilar överallt längs länsvägen. Jag fick tränga mig in i huset och dra in magen och försöka se.

I pannrum och golvvärmecentral stod gubbar och diskuterade detaljer. Jag gick ut och kollade in tomten och lämnade sedan en intresseanmälan. Mäklaren hade över 30 anmälningar, trots att villkoret för att ens få lämna en lapp var att man skule ha finansieringen helt klar. Det var en tröstlöst tjock bibba med papper i hans mapp.

När budgivningen kom igång var vi bara två. En via mail från NZ och jag. Nya zeeländaren bjöd bara ett bud, jag bjöd över och fick det.

Över lag tycker jag det verkar som att vid husvisningar på landet är det majoriteten nyfikna grannar som kommer.

Över lag tycker jag det verkar som att vid husvisningar på landet är det majoriteten nyfikna grannar som kommer.
Jag håller med.

Det är massor med människor på visningen, och sen bara en eller två som faktiskt budar. Vi har bekanta som har arrenderat en gård i många år som sedermera skulle säljas. De kom inte överens med ägarna om priset, varpå det gick vidare till mäklare för försäljning på öppna marknaden. Det var säkert 200 personer på visningen. Inte ett enda bud. Mäklaren ringde efter drygt en vecka till våra bekanta och frågade vad deras maxbud var. De köpte gården.

Imorgon är första visningen! Jag har drömt om huset hela natten ;)

Jag ska egentligen på tävling imorgon men överväger att stanna hemma så jag kan gå på visningen.. Kan visserligen gå på visningen som är på måndag men av någon anledning gör det mig nervös att missa ena visningen :D

Vi är inte helt överens om strategi här hemma heller.. Jag tycker att vi ska lägga ett första underbud, sambo tycker att vi ska vänta och se vad det kommer för andra bud.. Tror ni det spelar någon roll?

När brukar budgivningen dra igång? Är det när någon lägger första budet (så det teoretiskt kan ske när som helst) eller brukar man börja på en viss dag eller?

Ibland tar mäklaren bud redan på plats på visningen. Men oftast är det väl så att man anmäler sitt intresse och så ringer mäklaren upp, alternativt berättar på visningen att budgivningen drar igång tex på tisdag kl 10.

Om ni lägger ett första bud eller avvaktar tills någon annan budar tror jag inte spelar någon som helst roll. Det är ju inte så att folk avstår från att buda eftersom ingen annan gjort det. Är man intresserad av att köpa så budar man.

Okej då får vi se vad mäklaren säger på visningen ang bud.

Börjar bli nervös..
Hade ju bestämt mig för att inte hoppas för mycket men kan inte låta bli.

Så var det när vi tittade på huset vi nu äger. Det var massor med folk, men vi var bara tre som budade. Det visade sig att de andra som var och tittade var folk i byn :D

Jag var och tävlade idag men sambo var på visningen, precis som ni sagt så var det mest nyfikna grannar. Sambo såg två eller tre spekulanter som verkade intresserade, något ungt par och en eller två barnfamiljer. Jag hoppas dock att barnfamiljerna inser att det är hopplöst långt till skolbussen och avskräcks ;)

Jag ska gå på morgondagens visning tillsammans med mina föräldrar.
Har några frågor jag tänkt på som jag ska ta upp med mäklaren, dels pantbrev då det inte står något om detta i annonsen och även ett förtydligande om värmesystemet eftersom jag tror att det står fel i annonsen..
Några andra saker jag borde tänka på att fråga eller kolla extra noga på?

Jag tycker att du ska fråga varför utgångspriset är så himla mycket högre än taxeringsvärdet, det kan vara spännande att se hur mäklaren kan motivera det. Kolla upp det där med vatten och avlopp - och husgrunden. Eftersom huset är såpass gammalt (och golven är så fina :angel:) kan det vara bra att försäkra sig om att man inte kommer att behöva bryta upp dem för att torka grunden...

Har ni kollat med banken och har lånelöfte?

Haha ja det kan ju vara spännande att höra :D

Exakt vad bör jag fråga om vatten, avlopp och grund? Om det är i bra skick?

Vi har en liten specialsituation med banken (sambos familj är storkunder med specialavtal).. Har inget formellt lånelöfte men det ska inte vara några problem. Mitt kontrollbehov har ångest på hög nivå ang detta men försöker lita på svärfar som har koll på situationen ;)

Jag och min man precis har köpt hus, så jag har fortfarande lite färsk koll.

Ja, fråga om skicket på grunden och hur ofta avloppet behöver tömmas/när det var gjort senast eller om det har varit något bekymmer med något av dem. Kan vara bara att kolla om det finns något vattenfilter (typ järn, mangan)
Eftersom det är eget vatten är det smart att smaka på vattnet också. :)

Och det här är lite privata frågor, så du behöver absolut inte svara:

Har ni någon kontantinsats eller kommer ni låna 100 %? (Ja, man kan låna 100% om man är kompis med banken och har borgenär)
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en boendekostnad på över 10 000 med "utgångsräntan", och enligt en grov kalkyl hamnar ni på 14 000 kronor i månaden (sen kan ni dra av nästan 3000 i månaden i skattereduktion och hamnar på runt 11 000 i månaden) med 15 % kontantinsats. Det här alltså räknat på utgångspriset. Nu är räntorna visserligen låga, men så kommer det tyvärr inte alltid att vara. Går de upp en procentenhet blir det 2000 kronor till.

Vi hade ingen borgenär när vi lånade i december (100%). Dock var ju vårt hus billigare än detta :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka