Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Sv: Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Fast jag fattar inte heller strategin. Ni har en summa som ni max kan tänka er att betala, och den summan ligger (en bra bit) under utgångsbudet?

Ingen annan har bjudit på huset hittills.

Om ni hade lagt det budet och säljaren sagt nej, så betyder ju inte det att det nejet hade förblivit hugget i sten vecka efter vecka då ingen annan bjuder på huset. Då blir ju säljaren tvungen att välja mellan ert pris eller att inte få huset sålt alls.

Det enda som jag kan se påverkas av er strategi, är just risken att någon annan bjuder på huset och säljaren uppfattar dem som de enda spekulanterna och säljer till dem. Kanske för ett högre pris än ert, kanske för ett lägre.

Det finns en massa olika synsätt kring hur man ska göra vid husköp. Nu tycker vi att det här känns rätt för oss och då gör vi så.
Jag förstår inte varför det är någonting att ha åsikter kring. Var och en gör ju som man själv känner är rätt.

Ingen förändring :)

Självklart gör ni som ni vill, jag försökte bara fråga hur du tänker, snarare än att direkt tycka något.

För mig framstår det som att du skapar ett slags mystik kring det här, vilket naturligtvis står dig fritt att göra, men det är väl inte så konstigt om man blir lite nyfiken?

Jag känner mest att jag vill att ni ska ha huset och inte missa det:) så jag håller såklart tummarna!

Självklart gör ni som ni vill, jag försökte bara fråga hur du tänker, snarare än att direkt tycka något.

För mig framstår det som att du skapar ett slags mystik kring det här, vilket naturligtvis står dig fritt att göra, men det är väl inte så konstigt om man blir lite nyfiken?

Haha va, mystik? :p
Jag uppfattade inte era frågor som nyfikenhet, kanske läste in något som inte fanns men jag tolkade det mer som "är du dum eller? du fattar väl att det inte kommer funka".
Men jag kanske läste tokigt.

Det finns ingen mystik alls. Av olika skäl valde vi att avvakta från början och känner att det känns rätt att ha is i magen.
Sen, som jag skrev tidigare, så passar det oss bra att inte behöva förhasta då vi nu hinner diskutera kring huset ännu mer sinsemellan.

Jag känner mest att jag vill att ni ska ha huset och inte missa det:) så jag håller såklart tummarna!

Tack för tumhållning!
:laugh:

Haha va, mystik? :p
Jag uppfattade inte era frågor som nyfikenhet, kanske läste in något som inte fanns men jag tolkade det mer som "är du dum eller? du fattar väl att det inte kommer funka".
Men jag kanske läste tokigt.

Jag har ingen aning om vad som är bästa strategin, och det är väl just därför jag tänker att det inte är så stor mening med komplicerade strategier som man tänkt ut i flera led och som förutsätter att andra personer agerar på vissa sätt, beroende på hur man själv agerar.

Snarare än att tänka att du är dum, så tänkte jag att den här sortens ovisshet, som din, i rätt hög grad hänger ihop med det sätt som mäklare fått/tagit makten över bostadsmarknaden, där de här budgivningsprocedurerna känns rätt osmakliga i mina ögon, bland annat därför att man inte vet något om eller ens ser de andra som bjuder. Inte heller möter man säljaren.

Men det är möjligt att jag tänker som en stadsbo i dyrt område. Det händer liksom inte att en budgivning inte kommer igång, och om jag hade (mot all förmodan) varit den enda som bjöd, så hade jag helt enkelt gjort det. Jag hade ju inte från början ens kunnat lita på att det var så att jag var enda spekulanten, och jag tror inte att mitt beteende påverkar andras särskilt mycket i sammanhanget. De andra, om de finns, har väl också ett ekonomiskt tak någonstans.

Det gäller ju inte en häst eller så, utan ett hus är ju en sak, så de där funderingarna som somliga har i tråden om att ni inte är tillräckligt intresserade för att kvalificeras som köpare, hade inte bekymrat mig. Om säljaren vill att huset sköts på rätt sätt av en kärleksfull ny ägare, verkar ju hela grejen lite rubbad. Däremot kan ju huset mycket väl gå till någon annan eftersom ditt intresse enbart är känt på buke.

Jag förstår hur du menar men jag ser det lite annorlunda. För oss är inte det här någon komplicerad strategi.
Jag förstår inte hur det här skulle ge mäklaren makt? Det är ju snarare tvärt om. Vårt beteende är ju inte direkt något som gynnar mäklaren.

Och vi känner ju säljaren. Han är väl medveten om att vi är intresserade.

Jag förstår inte hur det här skulle ge mäklaren makt?

Nej, det jag menar är att mäklare har makt, och att det är utifrån det faktum att de har mer information än man själv som man tänker ut strategier. Och det är jag inte alldeles glad över. Det är ju ändå en ganska stor sak att köpa en bostad, och därför otrevligt att så mycket av det hela så ofta ligger i mäklares händer. För dem är det ju bara en affär i raden, och de tjänar dessutom på att göra allt de kan för att hålla bostadspriserna uppe.

Här är en till som följt hela tiden och är nyfiken på vad som händer!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka