Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Sv: Nu ligger det ute! Husdrömmar..

Aha! En sån skulle nog min sambo vilja ha men de är ju ruskigt dyra! Och fixar de verkligen en så pass stor tomt med massor av saker att akta sig för?
Är ju inte bara träd utan även mängder med rabatter och planeringar som man inte direkt vill ska köras över..

Det som kan behövas för en del större ytor är extra laddstationer, i alla fall på dom vanliga. Men jag vet faktiskt inte hur det fungerar med dom solcelsdrivna om dom klarar större ytor i och med dom inte behöver åka tillbaka och ladda.
Träden åker den på sedan inser den att det inte går att komma fram där och byter väg, men rabatter och liknande som inte har någon hård kant som stoppar maskinen får man märka ut med samma typ av slinga som man sätter runt yttergränsen av trädgården.

/Camilla

Okej. Känns som ett stort projekt. I den här trädgården skulle det gå åt väldigt många meter "avgränsning".
Jag har en plan om att på olika sätt bli av med gräsmattan på besvärliga ställen, tex plantera/så backtimjan och utöka perennerna.
Men ska ha robotgräsklipparen som ett ess i rockärmen om det behövs en teknisk pryl som morot för sambo :angel::D

Det finns robotklippare på en av våra kyrkogårdar och det funkar väldigt bra. Där kan vi snacka om att det behövs mycket avgränsning :), mot häckar och gravrabatter, gångar och buskar.

Slingan är enkel att lägga ner enligt dom och jämför man priset mot att köpa en rejäl och bra åkgräsklippare så kan man köpa 2 paddor istället och då sparar man in all tid och bensin också.

Jasså det är så pass prisvärt? Är de soldrivna eller går de på el?

Det med slingan är att man kan ha sönder den t.ex. på vintern om man skotar. Då kan det vara bra att ha en sån där sak som mäter elektircitet och så kan man gå runt hela slingan och hitta hålet och laga. Så behöver man inte köpa en ny slinga.

Yes, teknik är verkligen min grej:cool:

De går på el. Rymmer ibland utanför området ;) men då stannar dom. Bara att sätta tillbaka rymmaren och starta om den så rullar den på igen.

Lite läbbiga är dom när man går med hörselskydd och ligger och rensar i rabatterna. Plötsligt så bara anfaller dom bakifrån och dom verkligen förföljer en var man än är....... Ber en stilla bön att måtte de vara vegetarianer iaf :p

Lycka till med husköpet. Mellansonen här hemma är på gång att köpa hus också. Fått klartecken på banken så det är lite smådetaljer kvar innan det går i lås. Är en godeman som sköter affären så det tar lite tid.

Haha, det låter lite som en dålig skräckfilm :p
Vi diskuterade faktiskt det på kyrkogården där jag jobbade i somras, men det var alldeles för många som tyckte att det skulle vara för otäckt.. :angel:

halvt kl.

Jag jobbar på posten och kör lantbrevbäring. Finns en familj som flyttat in till stan men har kvar sitt hus på landet.
En dag när jag körde förbi huset så såg jag en såndär robotgräsklippare. Blev helt fascinerad och var tvungen att stanna och kika när den körde omkring där helt själv :D

Ungefär som att sitta och titta på ett akvarium där fiskarna simmar lite planlöst och lugnt fram och tillbaka :p

Mitt enda tips är att inte vara för kalla.

Har gått och tittat på ett hus i byn ett tag, bytte mäklare och vi anmälde intresse. Hände inte så mycket (jag går förbi där varje dag), men samma dag som jag tänkte ringa igen och lägga ett rätt lågt bud, gick det bort från nätet. Sålt, supersnabb affär där köparna ställt krav om rekordsnabb försäljning med kort bud. Eftersom säljaren uppfattade marknaden som död hoppade de på det mycket låga budet och avslutade affären samma dag.

Lång näsa på oss.

Vi har varit väldigt tydliga med att vi är intresserade och vill bli uppringda om det kommer in bud.
Tror du det kan hända oss ändå?

Även säljaren vet att vi är intresserade men att det höga priset inte är aktuellt.

Men om ni är så himla intresserade och ingen annan är det, varför lägger ni inte ett bud? Ni vet ju vad ni kan ni betala.
Och om ni ska vänta på att någon annan ska vilja ha huset och lägga ett bud - hur kan det möjligtvis vara till er fördel?

Eftersom säljaren vet att ni inte är intresserade till det aktuella priset hade jag nog sett det som en risk att de nappat på ett lägre bud med kort hållbarhet, de vet ju inte alls hur seriösa ni är. Själv hade jag som säljare sett er som icke-seriösa eftersom ni inte ens kommit med ett bud ännu.

Alltså stor risk (som jag ser det) för att säljaren nappar på en annan intressent om denne uppenbarar sig.

Vi har varit väldigt tydliga med att vi är intresserade och vill bli uppringda om det kommer in bud.
Tror du det kan hända oss ändå?
Jag vet flera köpare som ställer krav att det inte ska bli en budgivning. De lägger ett bud och det är take it or leave it, ingen annan ska få chansen igen.

Ringer då mäklaren upp er är ju dealen off, och ni kanske inte ligger i närheten av det budet som den köparen som lagt ett bud ligger på. Det vet ju inte mäklaren, varpå mäklaren heller inte chansar på att försöka trissa upp priset och kanske mista dealen.

Håller med de andra. Varför vänta? Hade jag varit säljare hade inte jag sett er som potentiella köpare alls eftersom ni inte direkt visar något intresse.
Jag förstår inte alls varför ni inväntar bud från någon anann innan ni själv vill lägga? Det kan ju knappast vara till er fördel. Det absolut bästa köpläget är ju onekligen när ingen annan vill lägga bud - är säljaren då desperat att sälja så kommer ju denne eventuellt att acceptera ett mkt lägre bud än det de egentligen vill ha.

Jag skulle, om jag var extremt intresserad, lägga ett väldigt lågt bud och villkora det med att säga att detta bud gäller endast x dagar. Man kan dra till med att man tittat på andra objekt också men inte vill gå in i budgivning på dessa innan man vet hur säljaren här ställer sig till budet och därav gäller budet inte för all framtid. Då lägger man lite press på säljaren att fort besluta sig. Är denne som sagt desperat att sälja och inte har andra budgivare så kan ni komma över ert drömhus för en billigare peng än ni från början tänkt.

Och ja, självklart kan ni ju mista huset precis framför näsan på er om någon annan kommer och gör precis det jag skrivit ovan och säljaren accepterar.
Min pappa kom över sitt hus (sjötomt i sthlmsområdet) till ett mkt bra pris genom att lägga ett bud och villkora det med att det skulle bli snabb affär utan budgivning. Säljaren, som hade problem med KFM, vågade inte chansa utan tog budet. Två dagar senare blev mäklaren tydligen uppringd av en mkt upprörd person som hade velat lägga bud (högre) men som helt enkelt inte hann med i svängarna. Lång näsa på den potentiella köparen helt enkelt.

Senast ändrad:

Fast en förutsättning för att kunna lägga ett lågt bud som en desperat säljare nappar på är ju att säljaren har hunnit bli desperat.
Jag är till 100% övertygad om att säljaren hade nobbat vårt bud om vi lagt det tidigare, i samband med visningarna, medans det nu börjar bli mer troligt att han skulle kunna tänka sig att acceptera.

Men jag förstår hur ni alla menar. Det är riskfyllt att vänta såhär.

Fast en förutsättning för att kunna lägga ett lågt bud som en desperat säljare nappar på är ju att säljaren har hunnit bli desperat.
Jag är till 100% övertygad om att säljaren hade nobbat vårt bud om vi lagt det tidigare, i samband med visningarna, medans det nu börjar bli mer troligt att han skulle kunna tänka sig att acceptera.

Men jag förstår hur ni alla menar. Det är riskfyllt att vänta såhär.

Fast jag fattar inte heller strategin. Ni har en summa som ni max kan tänka er att betala, och den summan ligger (en bra bit) under utgångsbudet?

Ingen annan har bjudit på huset hittills.

Om ni hade lagt det budet och säljaren sagt nej, så betyder ju inte det att det nejet hade förblivit hugget i sten vecka efter vecka då ingen annan bjuder på huset. Då blir ju säljaren tvungen att välja mellan ert pris eller att inte få huset sålt alls.

Det enda som jag kan se påverkas av er strategi, är just risken att någon annan bjuder på huset och säljaren uppfattar dem som de enda spekulanterna och säljer till dem. Kanske för ett högre pris än ert, kanske för ett lägre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka