Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst en del på internet och många skriver att säljare kan bli sura av "skambud" och inte vilja sälja.. Tror ni det är vanligt?
Jag skulle ju kunna lägga ett bud som är lite under det jag tycker att huset är värt. Men det skulle vara mer än en miljon under utgångspriset. Känns som en överhängande risk att säljaren blir lite sne på oss? Han tycker ju verkligen att huset är värt utgångspriset.
När vi har budat har det varit såhär:
1. Visning, innan man går därifrån säger man till mäklaren att "Jo, vi är intresserade. Ring oss."
2. Mäklaren ringer de som har anmält intresse ungefär en eller två dagar senare, då börjar budgivningen.
3. Budkrig utbryter.
I vissa fall har någon lagt bud redan innan eller under visningen, men det är sällan.
Och som sagt;
Jag är också kontrollfreak, så jag rekommenderar att lägga första budet. Lägg lite under det ni kan betala och se vad som händer. Om ingen annan budar får säljaren komma med ett motbud.
Har gjort så, lagt bud som är långt under utgångspriset ... Nu har vi ju iofs aldrig fått just de husen men även om mäklaren låter "putt" så "so what" ?
Och i detta läge med att "ingen lagt bud" så skulle jag nog påstå att huset har ett kraftigt överpris = ingen är intresserad.
SÅ lägg ett skambud oavsett om de så är 1,5 miljon under utgångspriset...
Vi fick ett sånt skambud på vårt hus när vi skulle sälja, de la 1,6 på vårt ute för 2,7.... Nu såldes vårt för 2,5 som sagt...
Kan förövrigt nämna att jag ifrågasatte hur det kom sig att det var så stor skillnad på taxeringsvärde och utgångspris. De svamlade något om att tomten nyligen utökats (det stämmer, han har köpt till dels trädgårdstomttomt som de tidigare använt men inte ägt och även en del av en hage bakom eftersom brunnen står där) och att all den här nya marken skulle motivera det höga priset.
Kändes som BS.
Jag räknade ut att det skulle innebära att taxeringsvärdet nu skulle vara ca 2,8 miljoner och det är en höjning med 1,8 miljoner från nuvarande taxeringspris..